Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hulp

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#16 Bericht door greenthaiway » zaterdag 22 januari 2011, 06:44

hteeuwen schreef:Mijn inkomen zal straks ca. 50.000 THB per maand zijn. Dan kom ik uit op 600.000 per jaar. Als ik het goed begrepen heb hoef ik dan nog maar 200.000 op de bank te hebben. Dat valt wel te regelen.

Dat is juist, met 200,000.00 THB op de bank en een aantoonbaar inkomen van 600,000.00 THB kom je in aanmerking voor het retirement visum.
Maar in jouw geval heb je die ziektekostenverzekering (bypasses) nodig schreef je.
Hoe denk je dat op te lossen?
Ik ken geen mensen die in Nederland wonen en een retirement visum voor Thailand hebben.
Maar misschien zijn die er wel?
Ik dacht dat als je een retirement visum hebt dat je dan ook in Thailand moet wonen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#17 Bericht door Mart » zaterdag 22 januari 2011, 06:59

hteeuwen schreef: Ik ben al 15 jaar samen met mijn Thaise vriendin maar niet getrouwd (dit omdat ik in het verleden met een Thaise (nog steeds goede vrienden) getrouwd ben geweest. Dit huwelijk stond zowel in Thailand als in Nederland ingeschreven, en wij zijn toen in Nederland officieel gescheiden maar staan in Thailand nog steeds als getrouwd te boek).

Mvrgr. Hans.
Je voormalige echtgenote is nog steeds een goede vriendin van je. Zij kan je dus een vriendendienst bewijzen, door samen even naar het gemeentehuis te gaan waar jullie zijn getrouwd. Daar melden jullie samen de echtscheiding aan.

Vervolgens trouw je met je huidige partner, in Thailand.

Dan wordt de zaak een stuk eenvoudiger.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#18 Bericht door dutch » zaterdag 22 januari 2011, 08:19

Mart schreef:
hteeuwen schreef: Ik ben al 15 jaar samen met mijn Thaise vriendin maar niet getrouwd (dit omdat ik in het verleden met een Thaise (nog steeds goede vrienden) getrouwd ben geweest. Dit huwelijk stond zowel in Thailand als in Nederland ingeschreven, en wij zijn toen in Nederland officieel gescheiden maar staan in Thailand nog steeds als getrouwd te boek).

Mvrgr. Hans.
Je voormalige echtgenote is nog steeds een goede vriendin van je. Zij kan je dus een vriendendienst bewijzen, door samen even naar het gemeentehuis te gaan waar jullie zijn getrouwd. Daar melden jullie samen de echtscheiding aan.

Vervolgens trouw je met je huidige partner, in Thailand.

Dan wordt de zaak een stuk eenvoudiger.
Of.........is het zo dat je denkt een hogere AOW als alleenstaande te ontvangen?
Ik ben niet helemaal op de hoogte per wanneer al die verschillende regels komen en (in)gaan.Er zijn er op dit forum die je exact uit kunnen rekenen,wat het gaat worden.Doe dat evt per pm.!
Zelf kreeg ik bij het opgeven dat ik een partner had, een hogere AOW uitkering.
Ik wilde het niet en vind het nog steeds van de zotte,maar zo is de wet.Ik zou zelfs strafbaar zijn (en straf korting krijgen) als ik het niet deed en dat werd met de invoering van de SSO controle toch wat anders.Vandaar...!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#19 Bericht door dutch » zaterdag 22 januari 2011, 08:33

greenthaiway schreef:
hteeuwen schreef:Mijn inkomen zal straks ca. 50.000 THB per maand zijn. Dan kom ik uit op 600.000 per jaar. Als ik het goed begrepen heb hoef ik dan nog maar 200.000 op de bank te hebben. Dat valt wel te regelen.

Dat is juist, met 200,000.00 THB op de bank en een aantoonbaar inkomen van 600,000.00 THB kom je in aanmerking voor het retirement visum.
Maar in jouw geval heb je die ziektekostenverzekering (bypasses) nodig schreef je.
Hoe denk je dat op te lossen?
Ik ken geen mensen die in Nederland wonen en een retirement visum voor Thailand hebben.
Maar misschien zijn die er wel?
Ik dacht dat als je een retirement visum hebt dat je dan ook in Thailand moet wonen.
Ik denk dat ik met een Non Imm O (long stay = retirement) en re-entry(s),vrij ben om te gaan en staan waar ik wil, zolang ik minimaal 183 dagen per jaar in Thailand verblijf(belasting verdrag Thailand-Nederland).Het lijkt me echter mogelijk om,indien ik dat wens, een reis om de wereld te maken van een maand of 10,of zoiets ;) .Met als startpunt mijn verblijfsadres in Thailand.Ik zou gewoon eens bij de immigratie dienst navragen.
Velen hebben reeds zitten puzzelen en rekenen om EN in Thailand te wonen EN een Nederlandse zorgverzekering te hebben.Het wordt steeds moeilijker om daar oplossingen voor te creeeren.(Gemeente administratie-SVB administratie etc etc )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#20 Bericht door greenthaiway » zaterdag 22 januari 2011, 09:11

Denk ook, net als Dutch, dat je in een moeilijke spagaat terecht komt als je én in Nederland én in Thailand geregistreerd staat. :roll:
Als je in Thailand woont, hier je basis hebt, kun je natuurlijk het land uit gedurende het visum-jaar.
Maar knelpunt is toch de verzekering die je, in jouw situatie, nodig hebt.

Ook ik ben niet verzekerd hier in Thailand, moet bij een echt ernstige ziekte, denk b.v. aan kanker of andersoortige ziekte, geld vrijmaken voor de reis back "home".
Ik neem intrek bij één van mijn kinderen, schrijf mij in bij de gemeente, ga verplicht :mrgreen: in het ziekenfonds, heet nu anders, laat mij behandelen en stap na verloop van tijd fris als een hoentje op het vliegtuig richting dame, richting Thailand.

Voor mij lijkt dat voor jouw situatie ook het enige scenario.
Weg dus uit Nederland, je uitschrijven uit de GBA en naar Thailand komen.

Je kunt je ook, net als ik deed, pas laten uitschrijven uit de GBA als je een maand of 5 reeds in Thailand woont.
Die 5 maanden loopt je verplichte ziekenkosten verzekering door, je kunt voordat je naar Thailand gaat ook een reisverzekering nemen.
Op geschetste wijze zit je nog voor 5 maanden verzekerd en wel in Thailand :mrgreen:
Het kan ook wat langer natuurlijk, afhankelijk van visum en woonsituatie in Nederland.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#21 Bericht door prajak » zaterdag 22 januari 2011, 10:08

Je kunt de zorgklub ook vragen of je een wereldreis mag maken van 11 maanden. Stemmen ze daarin toe dan houd je de polis en blijf je hier met een non im O multiple. Die "wereldreis" bestaat uit verre landen als Thailand en Laos al is Laos (of Cambodja) maar heel kort: dat kan in 20 minuten.... Dan blijf je in NL ingeschreven. maar je betaalt dan zorgklub EN premie VV door in NL. Hoeveel is dat per maand ? Kun je dat na emigratie sparen als potje voor zorg ? 1.100 E per maand is in TH ook geen vetpot hoor !

En dan een vraag voor iedereen in NL. Kun je in Nl nog leven van 1.100 euro per maand ? Daar moet de zorgklub van af, eventueel huur, wat blijft er dan over voor energie en gemeentelijke lasten en eten ? Ik denk weinig.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#22 Bericht door elst99 » zaterdag 22 januari 2011, 10:14

Wij hebben ook een retirement O multiple, wonen 6/7 maanden in Thailand, maar ons hoofdverblijf is in Nederland. We hebben nodig voor dat visum kopieën van de AOW, pensioenen, tickets en het inkomen moet minstens 65.000 Bht p.m. zijn je kan ook 800.000 Bht op de bank zetten maar dat moet er wel een paar maanden opstaan.
Het feit dat je je hier niet kunt verzekeren en dus een risico hebt en je inkomen ook laag is, als je daar huur, electra, water en levensonderhoud van moet betalen, lijkt het mij ook moeilijk om geld te reserveren, voor tickets terug of evt. medische hulp. Zou nog maar is goed nadenken voordat je de stap maakt. Nu is Hua Hin ook niet de goedkoopste plaats om je daar te vestigen.
Als ik eerlijk ben, denk ik dat je het niet moet doen.
Prajak er zijn er genoeg die dat moeten, maar die krijgen dan wel weer subsidie en een vergoeding voor hun ziektekostenverzekering, huursubsidie en gemeentes hebben ook nog potjes voor evt. bijspringen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#23 Bericht door prajak » zaterdag 22 januari 2011, 10:17

Elst, ik lees het dus goed dat in NL 1.100 E/m geen vetpot is. Dat ben je een arme mens. Nou, dan maar arm onder de zon......

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#24 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 22 januari 2011, 10:23

Er zijn hele volksstammen die in Nederland rond moeten komen van minimum loon of uitkering. En dat is geen vetpot.

Minimumloon
Het minimumloon is per 1 juli 2010 :

■1416,00 euro per maand
■326,75 euro per week
■65,35 euro per dag

Per 1 januari 2011 stijgt het minimumloon met 0,59 procent. Het minimumloon voor werknemers vanaf 23 jaar is dan:

■1.424,40 euro per maand
■328,70 euro per week
■65,74 euro per dag


Bijstand
De bijstand voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden tot 65 jaar gaat naar 1.313,85 euro netto per maand, dat is inclusief vakantiegeld.

Alleenstaanden, tussen de 21 en 65 jaar, in de bijstand krijgen 656, 93 euro netto per maand. Alleenstaande ouders in dezelfde leeftijdscategorie krijgen ook iets meer, namelijk 919,70 euro per maand. deze bedragen zijn exclusief eventuele toeslagen die kunnen oplopen tot maximaal 262, 77 euro per maand.

Bron: http://financieel.infonu.nl/diversen/47 ... -2010.html
Live your dream, don't dream your life.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#25 Bericht door elst99 » zaterdag 22 januari 2011, 10:30

Met dien verstande dat hier niemand subsidie krijgt!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#26 Bericht door Gardensafari » zaterdag 22 januari 2011, 10:49

Wouter_Udon schreef:Er zijn hele volksstammen die in Nederland rond moeten komen van minimum loon of uitkering. En dat is geen vetpot.

Minimumloon
Het minimumloon is per 1 juli 2010 :

■1416,00 euro per maand
■326,75 euro per week
■65,35 euro per dag

Per 1 januari 2011 stijgt het minimumloon met 0,59 procent. Het minimumloon voor werknemers vanaf 23 jaar is dan:

■1.424,40 euro per maand
■328,70 euro per week
■65,74 euro per dag


Bijstand
De bijstand voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden tot 65 jaar gaat naar 1.313,85 euro netto per maand, dat is inclusief vakantiegeld.

Alleenstaanden, tussen de 21 en 65 jaar, in de bijstand krijgen 656, 93 euro netto per maand. Alleenstaande ouders in dezelfde leeftijdscategorie krijgen ook iets meer, namelijk 919,70 euro per maand. deze bedragen zijn exclusief eventuele toeslagen die kunnen oplopen tot maximaal 262, 77 euro per maand.

Bron: http://financieel.infonu.nl/diversen/47 ... -2010.html
Dat klopt wel, maar daar komt nog het nodige bij, zoals zorgtoeslag en huurtoeslag en die twee samen kunnen best hoger zijn dan 262.77, althans bij minimumloners. En er is nog een hele trits andere toeslagen, maar deze twee zijn het belangrijkst.
Iemand die een paar honderd euro meer verdient dan de door jou genoemde bedragen is soms in Nederland zwaar de klos: netto in zijn handje houdt hij minder over!
Dit soort berekeningen maken in Nederland is een crime. Ons systeem zit zo ingewikkeld in elkaar...

Overigens: dat het geen vetpot is ben ik met je eens.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#27 Bericht door Mart » zaterdag 22 januari 2011, 11:26

Wouter_Udon schreef:Er zijn hele volksstammen die in Nederland rond moeten komen van minimum loon of uitkering. En dat is geen vetpot.

Minimumloon
Het minimumloon is per 1 juli 2010 :

■1416,00 euro per maand
JA ..... maar AOW is wel wat minder.

Alleenstaand - Bruto € 1.067,47 en daar gaat nog een beetje van af.
Gehuwd - minder met mogelijk een toeslag

Zie: http://svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/index.jsp
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#28 Bericht door yandre » zaterdag 22 januari 2011, 11:57

nu dan maar in thailand woonnen want van de bijstand kan
je niet leven in nederland moet je naar de voedselbank
als die er is.
en wat dan iets kapot wasmachine of tv fiets gestolen
br br blij dat ik hier naar verkast ben.
in thailand altijd wel te eten roepen de buren wel king kau
of op ratten jagen en eten moet lekker zijn en komen
hier uit het rijstveld en niet uit het riool ?

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#29 Bericht door hteeuwen » zaterdag 22 januari 2011, 12:12

Natuurlijk weet ik dat het geen vetpot is, maar in Nederland ben ik niet veel beter af: Huur 400,- (geen of weinig huurtoeslag) Energie 125,- Ziektekosten 125,- Telefoon, internet, tv, 49,- diverse verzekeringen 70,- Auto 100,-

Nu in Hua Hin ben ik kwijt van mijn 50.000 maandelijks: Huur huis inclusief water, electra, bromfiets, auto, ziektekostenverzekering vrouw: 15.500 THB. Natuurlijk zit ik dan zelf nog zonder verzekering, maar ik ben in Thailand dan toch beter af. Dat ben ik met Prajak eens, niet rijk maar wel lekker samen onder de zon! Ik kom in ieder geval steeds meer obstakels tegen. Hoe komen ze er trouwens in Holland achter dat ik in Thailand zit? Mocht ik ziek worden ben ik toch gewoon met vakantie?

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#30 Bericht door greenthaiway » zaterdag 22 januari 2011, 12:30

hteeuwen schreef: Hoe komen ze er trouwens in Holland achter dat ik in Thailand zit? Mocht ik ziek worden ben ik toch gewoon met vakantie?
Wil je van een dergelijk laag inkomen én in Nederland wonen met al de verplichtingen daar én in Thailand? :o
Volgens mij is het een twee keuze optie in jouw situatie, óf Nederland óf Thailand, beiden zijn te ingewikkeld, zo niet onmogelijk vol te houden en bovenal te kostbaar.
Of je moet ergens in de tuin een pot met goud hebben liggen :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”