Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hulp

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hulp

#1 Bericht door hteeuwen » vrijdag 21 januari 2011, 04:46

Ondanks de vele berichten m.b.t. een retirement visum kom ik er nog niet helemaal uit (ligt ongetwijfeld aan mij). Is er nergens een lijstje te vinden waar duidelijk op staat wat nodig is, en hoe je het moet aanpakken om een retirement visum in Nederland en/of in Thailand aan moet vragen? Ik hoop dat er toch nog iemand bereid is om mij dit uit te leggen, zodat ik een soort “boodschappenlijstje” kan samenstellen. Op de site van het consulaat kom ik ook niet veel verder.

Mijn situatie in het kort:
Ik wordt binnenkort 65 jaar.
Mijn AOW inkomen + een beetje pensioen is ca. 1.200 Euro
Ik ben afhankelijk van een goede ziektekostenverzekering
Ik ben al 15 jaar samen met mijn Thaise vriendin maar niet getrouwd
Ik wil eind 2011 naar Thailand vertrekken omdat ik hier (momenteel Hua Hin) beter af ben dan in Nederland. Momenteel huren wij in Hua Hin en wij reizen al jaren heen en weer, telkens voor 3 maanden.

Uit de vele reacties op dit forum maak ik op dat ik ongeveer de volgende zaken nodig heb voor een retirement visum:
65.000 THB aan inkomen of 800.000 THB op de bank (heb ik beide niet) of als getrouwd 40.000 THB aan inkomen per maand (dat haal ik dus wel).
Kopie paspoort alle bladzijden.
Kopie departure card. (wat krijg ik daar dan als vertrekdatum?)
Inkomstenverklaring van de Nederlandse ambassade.
Bewijs van goed gedrag.
Verklaring van de bank.
Kopie spaarboekje.
Formulier TM7 en/of TM8.

Ik kreeg hier in Hua Hin de mogelijkheid aangeboden om een visum te krijgen via een bureau (ook zonder voldoende middelen) maar dat kost mij 27.000 THB per jaar.
Is het mogelijk om gewoon in Nederland ingeschreven te blijven staan als ik daar een adres heb? (dit i.v.m. mijn verzekering)
Als ik toch nog in Thailand trouw, wordt dit gecontroleerd door bijv. de SVB?

Ik weet dat dit onderwerp al behoorlijk uit gemolken is, maar ik hoop toch op wat hulp van iemand die hier goed in thuis is.

Mvrgr. Hans.
Laatst gewijzigd door hteeuwen op dinsdag 25 januari 2011, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#2 Bericht door prajak » vrijdag 21 januari 2011, 05:02

Je wilt niet van jouw zorgpolis af vanwege bypasses; je bent hier onverzekerbaar, denk ik. (Ik ook met ooit een TIA en kanker en een versleten heup...)

Dus blijf je in de EU ingeschreven en kun je de NL zorgpolis houden. Of je emigreert wel en gaat het medisch risico zelf dragen. Daarvoor kan veel poen nodig zijn. Ik kan niet in jouw knip kijken en laat dit aan jezelf. Je kunt uitrekenen wat je na 65 in NL aan belasting en premie volksverzekering dokt en wat je meer te besteden/sparen hebt na emigratie naar TH. Ik lees niet of je staats- of bedrijfspensioen hebt; je hebt over het verschil vast gelezen.

Een dringend advies. Trap NOOIT in visumbureautjes die een dergelijk bedrag vragen voor een visum of verlenging waar je eigenlijk geen recht op hebt. Men komt er eens achter en JIJ draait de bak in en later het land uit, en de organisator van die fraude komt er mee weg. Waar denk je dat die 27 k baht naar toe gaat ?

Ik denk dat je het met reizen moet doen. Overwinteren bijvoorbeeld. Met het inkomen dat jij noemt en een klein bedrag aan spaarcenten is emigratie wellicht een brug te ver voor jou.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#3 Bericht door Borowolf » vrijdag 21 januari 2011, 06:01

Ik ben het helemaal met Prajak eens. Gezien je situatie kun je beter in Nederland ingeschreven blijven staan. Dat betekent dat je minimaal 4 maanden per jaar in Nederland moet verblijven. Dus dan kun je nog altijd bijna 8 maanden in Thailand verblijven.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#4 Bericht door dutch » vrijdag 21 januari 2011, 07:51

Samen wonen of trouwen ,maakt voor de SVB niets uit.
Wel wordt er tegenwoordig door de Thaise SSO, namens de SVB, daadwerkelijk gecontroleerd en moet je daar ook je SVB papieren laten tekenen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#5 Bericht door Edje » vrijdag 21 januari 2011, 13:01

Borowolf schreef:Ik ben het helemaal met Prajak eens. Gezien je situatie kun je beter in Nederland ingeschreven blijven staan. Dat betekent dat je minimaal 4 maanden per jaar in Nederland moet verblijven. Dus dan kun je nog altijd bijna 8 maanden in Thailand verblijven.
maw, je moet ingeschreven zijn in een gemeente, dit kan alleen als je een onderkomen hebt. Denk aan de lasten die hiermede gemoeid zijn.
Groetjes; Edje

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#6 Bericht door Borowolf » vrijdag 21 januari 2011, 13:07

Edje schreef:maw, je moet ingeschreven zijn in een gemeente, dit kan alleen als je een onderkomen hebt. Denk aan de lasten die hiermede gemoeid zijn.
Ja, dat vereist dus wat creatief denken. Wellicht zoiets als huizenruil? Of een caravan en een postadres (officieel woonadres) bij familie.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#7 Bericht door Edje » vrijdag 21 januari 2011, 14:02

Borowolf schreef:
Edje schreef:maw, je moet ingeschreven zijn in een gemeente, dit kan alleen als je een onderkomen hebt. Denk aan de lasten die hiermede gemoeid zijn.
Ja, dat vereist dus wat creatief denken. Wellicht zoiets als huizenruil? Of een caravan en een postadres (officieel woonadres) bij familie.
Huizenruil: Wat heb je daar aan?
Caravan: Het is in NL verboden om dit als woonadres op te geven. Je mag geen volledig jaar op een camping verblijven.
Postadres; Wordt niet geaccepteerd.

De enigste mogelijkheid is om je in te schrijven bij een eigen dochter of zoon en deze mogen dan absoluut geen subsidie inkomsten hebben. Zoja dan verdwijnen deze als sneeuw voor de zon.
Groetjes; Edje

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#8 Bericht door Borowolf » vrijdag 21 januari 2011, 14:34

Edje schreef:Huizenruil: Wat heb je daar aan?
De een vier maanden+ in Nederland, de andere vier maanden+ in Thailand. Iedereen gelukkig.
Edje schreef:Caravan: Het is in NL verboden om dit als woonadres op te geven. Je mag geen volledig jaar op een camping verblijven.
Ze verblijven er geen volledig jaar en ik geef het niet als woonadres op. Het woonadres is een familielid of kennis. Je verblijft in het echie vier maanden op de camping in Nederland en de rest van het jaar in Thailand. Niets illegaals of zo aan, lijkt me.
Edje schreef:Postadres; Wordt niet geaccepteerd. De enigste mogelijkheid is om je in te schrijven bij een eigen dochter of zoon en deze mogen dan absoluut geen subsidie inkomsten hebben. Zoja dan verdwijnen deze als sneeuw voor de zon.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar je mag overal inwonen. Geen probleem. Zou toch van de gekke zijn als dat niet mocht. Wellicht dacht je dat ik bedoelde een postbusnummer of zo. Maar nee, ik bedoelde je daadwerkelijk in laten schrijven bij iemand. En dat hoeft geen dochter of zoon te zijn. Het kan inderdaad wel financiele consequenties hebben dus daar moet even op geselecteerd worden.

Maar goed, ik denk dat OP zelf wel oplossingen kan bedenken die legaal zijn. Wellicht allemaal niet ideaal maar als je niet anders kan dan moet je wat.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#9 Bericht door prajak » vrijdag 21 januari 2011, 16:08

Ik ken mensen die na emigratie uit NL naar TH hun kooi hebben verkocht aan een van de juniores. Daar is een kamer voor hen gereserveerd. Ze kunnen zich inschrijven in NL en daar gaan wonen. In het echt. En dan een aantal maanden overwinteren in TH. Dan betalen ze wel belasting en premie VV in NL en hebben recht op een zorgpolis. Mijn familie in NL, broer en zus, hebben die mogelijkheid ook voor mij mocht ik zwaar kanker krijgen of een bypass nodig hebben. Inschrijven, polis nemen, zorg zoeken.

Wanneer doe ik dat ? Op 65, binnenkort ? Op 70 of 75 ook nog ? Op 80 ? Of laat ik dan een zekere kwaliteit van leven hier pogen te houden en dan de pillen ? Wie het weet mag het zeggen.

Mijn wortels staan nu hier en een oude boom moet je niet verplanten, zegt men wel. Het is eens mooi geweest.

Ja, Mart, kom maar met de website met dat liedje...... Zoek jij maar !

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#10 Bericht door RuudThai » vrijdag 21 januari 2011, 17:00

prajak schreef:Ik ken mensen die na emigratie uit NL naar TH hun kooi hebben verkocht aan een van de juniores. Daar is een kamer voor hen gereserveerd. Ze kunnen zich inschrijven in NL en daar gaan wonen. In het echt. En dan een aantal maanden overwinteren in TH. Dan betalen ze wel belasting en premie VV in NL en hebben recht op een zorgpolis. Mijn familie in NL, broer en zus, hebben die mogelijkheid ook voor mij mocht ik zwaar kanker krijgen of een bypass nodig hebben. Inschrijven, polis nemen, zorg zoeken.
Mag ik je even herinneren aan die vriend van mij hier vlakbij (je kent hem ook wel), die met hartproblemen werd opgenomen in het Bangkok Pattaya Hospital en meteen moest worden geopereerd? Een aantal bypasses en nog wat andere dingetjes?
Kosten 1,5 miljoen baht..... :shock:
Dan kun je geen vervoer meer regelen naar Nederland om je daar te laten inschrijven en een zorgpolis te nemen.
Gelukkig stond mijn vriend dus wel ingeschreven in NL en had hij een Nederlandse zorgpolis, dus die rekening van 1,5 miljoen baht was voor de verzekeraar [$) [|) .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#11 Bericht door prajak » vrijdag 21 januari 2011, 17:24

Ruudthai, dat kon geen 10 dagen wachten ? Zei een particulier ziekenhuis ? Een van de duurste ook nog ? Is Rama Khonkaen geraadpleegd, voor de helft van de kosten ?

Nee, ik zie dat niet zo urgent. Je hebt meestal wel ruimte om een second opinion te halen en een ander ziekenhuis te zoeken. En komt het toch acuut dan dok ik dat. Ik heb immers flink gespaard omdat ik geen NL polis heb.

Ik ben geen doemdenker. Ik weet wel dat de heer Magere H eens aan de deur komt kloppen en dat het veel overredingskracht zal kosten hem weg te laten gaan......

Nou ja, dan ga ik de pijp uit. Dat moment komt toch een keer....... Dan is er meer voor de dame....

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#12 Bericht door hteeuwen » zaterdag 22 januari 2011, 02:31

Volgens mijn ziektekosten verzekering mag ik maar 6 maanden per jaar in het buitenland verblijven. Ik sta nu gewoon ingeschreven in Nederland en dat kan toch gewoon zo blijven als ik een woonadres in Nederland heb? In Thailand kan ik mij wel verzekeren voor alles, maar mijn tikker word daarvan uitgesloten. Ook heen en weer vliegen is geen optie (zie mijn situatie). Toch ga ik liever in Hua Hin door de schoorsteen dan in Nederland. Blijft de vraag: hoe kom ik mijn situatie aan een retirement visum?
Laatst gewijzigd door hteeuwen op dinsdag 25 januari 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#13 Bericht door dutch » zaterdag 22 januari 2011, 02:56

hteeuwen schreef:Volgens mijn ziektekosten verzekering mag ik maar 6 maanden per jaar in het buitenland verblijven. Ik sta nu gewoon ingeschreven in Nederland en dat kan toch gewoon zo blijven als ik een woonadres in Nederland heb? In Thailand kan ik mij wel verzekeren voor alles, maar mijn tikker word daarvan uitgesloten. Ook heen en weer vliegen is geen optie (zie mijn situatie). Toch ga ik liever in Hua Hin door de schoorsteen dan in Westerveld. Blijft de vraag: hoe kom ik mijn situatie aan een retirement visum?
Je hebt onvoldoende financiele basis om een "retirement" visum te verkrijgen.
Behalve je lage inkomen,speelt ook je gezondheidstoestand een negatieve rol.
Met jouw Thaise voorgeschiedenis is je wens te begrijpen,maar helaas werken je persoonlijke omstandigheden tegen je. :cry:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#14 Bericht door Borowolf » zaterdag 22 januari 2011, 04:05

Volgens mijn ziektekosten verzekering mag ik maar 6 maanden per jaar in het buitenland verblijven.
Ik zat bij Menzis en had die beperking niet. Dus....
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#15 Bericht door hteeuwen » zaterdag 22 januari 2011, 06:36

Mijn inkomen zal straks ca. 50.000 THB per maand zijn. Dan kom ik uit op 600.000 per jaar. Als ik het goed begrepen heb hoef ik dan nog maar 200.000 op de bank te hebben. Dat valt wel te regelen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”