Frangipani, plumeria : zaden

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
claire
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 21 december 2010, 15:17

Frangipani, plumeria : zaden

#1 Bericht door claire » woensdag 22 december 2010, 15:48

Momenteel verblijven we in Pattaya en ik ben op zoek naar zaden van de frangipani of te wel Plulmeria. Op de bloemenmarkt tegenover Bangkok Hospital waren ze alvast niet te vinden.
Iemand enig idee waar ik wel zou kunnen slagen ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#2 Bericht door prajak » woensdag 22 december 2010, 15:56

Heb je de Engelse naam daarvoor ? Ik heb een boek met heel veel bloemen- en plantennamen in TH-Eng en kan je wellicht de naam in Thais schrift geven en daarmee ga je dan de markt op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#3 Bericht door prajak » woensdag 22 december 2010, 16:43

Ik vind in het boek de Singapore plumeria en evergreen frangipani;

ลั่นทมขาว

de gewone frangipani

ลั่นทมแดง

Succes.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#4 Bericht door Mart » woensdag 22 december 2010, 17:04

Ik heb wel een aantal planten in de tuin staan, maar op dit moment geen zaad.
Stuur maar een PB met naw
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#5 Bericht door prajak » woensdag 22 december 2010, 17:08

Wees voorzichtig met meenemen naar NL. Hoewel, het is een tropische plant maar misschien heb je een warme serre. Er kunnen importregels zijn. Ach, de zaden in een zakkie in een ouwe sok en onder in de koffer...... Mag niet maar ja, er mag zoveel niet......

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#6 Bericht door Mart » woensdag 22 december 2010, 17:12

Als ik iets verzend via tante post, staat er geen afzender bij :lol: :lol: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#7 Bericht door prajak » woensdag 22 december 2010, 17:31

Mart, je zou een stek kunnen opkweken en naar Pattaya zenden als er wortels aan zitten. En die kan mee naar NL. Een waterfles openknippen aan de hals, watten er in, wat water, plantje in de watten, aftapen en meenemen. Ik heb vanuit NL een stek van een vijg op die manier meegenomen maar de vijg had het hier te warm. Vijgen, dat is de Levant..... Een vijg heeft een ietskes koude periode nodig en dat kon ik hem hier niet geven.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#8 Bericht door Mart » woensdag 22 december 2010, 17:38

Het is veel gemakkelijker om een zaadje in een potje met aarde te stoppen. Na enige dagen komt er een nieuw plantje.
Maar als de OP een plantje wenst komt ze maar even naar de Jungle van de Isaan :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#9 Bericht door Jeanette » woensdag 22 december 2010, 18:20

prajak schreef:Mart, je zou een stek kunnen opkweken en naar Pattaya zenden als er wortels aan zitten. En die kan mee naar NL. Een waterfles openknippen aan de hals, watten er in, wat water, plantje in de watten, aftapen en meenemen. Ik heb vanuit NL een stek van een vijg op die manier meegenomen maar de vijg had het hier te warm. Vijgen, dat is de Levant..... Een vijg heeft een ietskes koude periode nodig en dat kon ik hem hier niet geven.
Als je in de tropen tulpen, narcissen of andere bollen wil laten bloeien moet je na de bloei de bollen ergens donker laten rusten en ze 2 a 3 weken in de koelkast bewaren. Die hebben dan een koude periode gehad.

[|)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#10 Bericht door jumbo » donderdag 23 december 2010, 02:52

Jeanette schreef:
prajak schreef:Mart, je zou een stek kunnen opkweken en naar Pattaya zenden als er wortels aan zitten. En die kan mee naar NL. Een waterfles openknippen aan de hals, watten er in, wat water, plantje in de watten, aftapen en meenemen. Ik heb vanuit NL een stek van een vijg op die manier meegenomen maar de vijg had het hier te warm. Vijgen, dat is de Levant..... Een vijg heeft een ietskes koude periode nodig en dat kon ik hem hier niet geven.
Als je in de tropen tulpen, narcissen of andere bollen wil laten bloeien moet je na de bloei de bollen ergens donker laten rusten en ze 2 a 3 weken in de koelkast bewaren. Die hebben dan een koude periode gehad.

[|)

en je moet het bier dan effe ingraven?????
dan maar geen bloemen :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#11 Bericht door prajak » donderdag 23 december 2010, 07:29

Mijn net ontvangen speculaas ligt ook in de koelkast. Dat is beter, gaat de kou er overheen. Misschien schiet het wel zaad...... Maar het is zo lekker, ik vrees dat het daar niet de tijd voor krijgt.......

claire
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 21 december 2010, 15:17

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#12 Bericht door claire » donderdag 23 december 2010, 15:28

@ prajak , bedankt voor de thaise vertaling, ik trek hier morgen eens mee naar de vrijdagmarkt. Indien geen zaden,ga ik gewoon een stek meenemen en die gaat gewoon mee de koffer in, dus hopelijk geen douaneproblemen in Dusseldorf. Vorige keer trouwens geen douane gezien.....

claire
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 21 december 2010, 15:17

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#13 Bericht door claire » donderdag 23 december 2010, 15:30

@ Mart, is er een bepaalde periode van het jaar dat plumeria's zaad dragen, of is dit het hele jaar door ?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#14 Bericht door Mart » donderdag 23 december 2010, 16:22

claire schreef:@ Mart, is er een bepaalde periode van het jaar dat plumeria's zaad dragen, of is dit het hele jaar door ?
Sorry, dat weet ik niet. Ik wil je wel een stek sturen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Frangipani, plumeria : zaden

#15 Bericht door Jeanette » donderdag 23 december 2010, 17:57

jumbo schreef:
Jeanette schreef:
prajak schreef:Mart, je zou een stek kunnen opkweken en naar Pattaya zenden als er wortels aan zitten. En die kan mee naar NL. Een waterfles openknippen aan de hals, watten er in, wat water, plantje in de watten, aftapen en meenemen. Ik heb vanuit NL een stek van een vijg op die manier meegenomen maar de vijg had het hier te warm. Vijgen, dat is de Levant..... Een vijg heeft een ietskes koude periode nodig en dat kon ik hem hier niet geven.
Als je in de tropen tulpen, narcissen of andere bollen wil laten bloeien moet je na de bloei de bollen ergens donker laten rusten en ze 2 a 3 weken in de koelkast bewaren. Die hebben dan een koude periode gehad.

[|)

en je moet het bier dan effe ingraven?????
dan maar geen bloemen :lol:
Dat probleem heb je alleen als je ipv een hof bij de keuken de keukenhof wil gaan (na)bouwen. Maak er anders een estafette van. 10 bollen in de grond is 10 nieuwe bollen in de koelkast. Heb je het hele jaar bloemen uit Nederland. 8-)

En dat bier zet je maar in de airco gekoelde vijver met paling. :mrgreen: 8-) :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”