BELANGRIJK, ZIEKTEKOSTENVERZEKERING EN BEZWAAR IN NL.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

BELANGRIJK, ZIEKTEKOSTENVERZEKERING EN BEZWAAR IN NL.

#1 Bericht door Mart » dinsdag 30 november 2010, 12:20

Mogelijk is er een kans.

Dankzij de oplettendheid van ons lid Rene, hier een copy van zijn bericht in ZIEKTEKOSTENVERZEKERING..

Na lange tijd afwezig te zijn geweest ivm drukke bezigheden binnens- en buitenshuis hebbende heb ik een grote achterstand op het forum opgelopen. Dus maw, ik mis veel discussie. Maar ik wil even inhaken op het voorgaande.

Al surfende op de website van de NCA http://www.ncaportugal.com/nieuws_zorg_2010.html#pers25 vond ik tekst over een uitspraak gedaan door het Europees Hof inzake zorgverzekeringen.
Schijnbaar geldt dit voor diegenen die binnen de EU wonen maar misschien zit er nog iets aan te komen voor buiten de EU wonenden.
Er wordt geadviseerd om een stuitingsbrief te sturen tegen verjaring welke schijnbaar 5 jaren na dato 1-1-2006 een feit is.
Misschien heeft het zin om deze stuitingsbrief toch te sturen ondanks dat het eventueel niet van toepassing zal zijn voor niet EU ingezetenen. Niet geschoten is altijd mis!

Hier ook nog een link naar de site van Minbuz met info over de uitspraak.
http://www.minbuza.nl/ecer/Hof_van_Just ... _Delft_e_a
Groeten, Rene

Reactie van Dutch.

Gaarne bereid een stuitingsbrief te schrijven indien ik iets zou weten omtrent:
Layout (inhoud-juiste formulering)
Adres waar naar toe ?

Iemand??

Reactie van Rene.

Hallo Dutch,
In mijn eerste link op de website staat het volgende onderaan;
Citaat:
De vordering tot schadevergoeding door de Staat zal op 1 januari 2011 verjaren. De Stichting roept in het buitenland wonende gepensioneerden die menen als gevolg van de invoering van de Zorgverzekeringswet te zijn benadeeld op de verjaring van hun mogelijke vordering tot schadevergoeding door de Staat massaal te stuiten. De verjaring kan gestuit worden door het sturen van een stuitingbrief aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Een modelbrief en de bijbehorende praktische instructies zijn gepubliceerd op de websites van de deelnemende organisaties (http://www.icng.eu/, http://www.vngsint.com/, http://www.verontrust.be/ en http://www.ncaportugal.com/).

Ik heb het nog niet bezocht maar je zou eens kunnen kijken.

Reactie van Mart.

De model brief staat hier:

http://www.icng.eu/nieuws/BELANGRIJKE%2 ... PROEP.html
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: BELANGRIJK, ZIEKTEKOSTENVERZEKERING EN BEZWAAR IN NL.

#2 Bericht door prajak » dinsdag 30 november 2010, 16:05

Ik kan me niet voorstellen dat het EU Hof een uitspraak gaat doen voor mensen die wonen in landen buiten de EU. Daartoe is dat Hof niet bevoegd.

Daarin kan alleen de NL rechter uitspraak doen en dan kan de wet alleen buiten werking worden gesteld als de wet ZO IMMENS onbehoorlijk is voor mensen buiten de EU (of niet juist tot stand gekomen, strikt formeel juridisch gezien) dat de zorgklub in redelijkheid niet gehouden kan worden de wet uit te voeren jegens een bepaald persoon.

Hoezo immens onbehoorlijk ? Je zult dan direct horen dat we een beroep kunnen doen op Thaise en/of internationale zorgklubs.

Dan zul je dus de wetsgeschiedenis in details moeten kennen, alle discussies in beide Kamers, de achtergronden om ons wonend buiten de EU en de verdragslanden uit te KUNNEN sluiten, en zie dan maar om te gaan met het feit dat er enkele zorgklubs zijn die ons in Thailand wel in de polis willen houden. Dan luidt het verhaal "had je bij een van die klubs aangesloten" en dan is het einde verhaal.

En verder is het bewijzen dat je schade hebt geleden en hoeveel een bijkans ondoenlijke zaak. Advocaten zijn peperduur en je hebt als je buiten NL woont geen recht op een (vrijwel) gratis advocaat en een rechtsbijstandsverzekering hebben we hier ook niet (als deze zaak al niet is uitgesloten in de polisvoorwaarden zoals zoveel publiek recht).

Jullie gaan echt achter een dooie mus aan.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: BELANGRIJK, ZIEKTEKOSTENVERZEKERING EN BEZWAAR IN NL.

#3 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 30 november 2010, 18:21

prajak schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het EU Hof een uitspraak gaat doen voor mensen die wonen in landen buiten de EU. Daartoe is dat Hof niet bevoegd.

Daarin kan alleen de NL rechter uitspraak doen en dan kan de wet alleen buiten werking worden gesteld als de wet ZO IMMENS onbehoorlijk is voor mensen buiten de EU (of niet juist tot stand gekomen, strikt formeel juridisch gezien) dat de zorgklub in redelijkheid niet gehouden kan worden de wet uit te voeren jegens een bepaald persoon.

Hoezo immens onbehoorlijk ? Je zult dan direct horen dat we een beroep kunnen doen op Thaise en/of internationale zorgklubs.

Dan zul je dus de wetsgeschiedenis in details moeten kennen, alle discussies in beide Kamers, de achtergronden om ons wonend buiten de EU en de verdragslanden uit te KUNNEN sluiten, en zie dan maar om te gaan met het feit dat er enkele zorgklubs zijn die ons in Thailand wel in de polis willen houden. Dan luidt het verhaal "had je bij een van die klubs aangesloten" en dan is het einde verhaal.

En verder is het bewijzen dat je schade hebt geleden en hoeveel een bijkans ondoenlijke zaak. Advocaten zijn peperduur en je hebt als je buiten NL woont geen recht op een (vrijwel) gratis advocaat en een rechtsbijstandsverzekering hebben we hier ook niet (als deze zaak al niet is uitgesloten in de polisvoorwaarden zoals zoveel publiek recht).

Jullie gaan echt achter een dooie mus aan.

Niet geschoten is altijd mis. Ik zou het zeker proberen zonder al te veel verwachtingen te hebben want het is tenslotte een kleine moeite om er een brief aan te wijden. Haal je hier iets uit dan is het meegenomen.
Live your dream, don't dream your life.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: BELANGRIJK, ZIEKTEKOSTENVERZEKERING EN BEZWAAR IN NL.

#4 Bericht door dutch » woensdag 01 december 2010, 00:41

Ik meen dat het schrijven van de brief niet zo zeer het opstarten van een procedure is ,maar meer om te voorkomen dat e.e.a. verjaard
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: BELANGRIJK, ZIEKTEKOSTENVERZEKERING EN BEZWAAR IN NL.

#5 Bericht door prajak » woensdag 01 december 2010, 06:57

Het geldt niet voor mij want ik zat bij een klub die me er uitjoeg een maand na emigratie in 2002. Dat wist ik van te voren en ik kon niet naar een andere NL klub want het overnemen van klanten ging toen nog niet zonder keuring en ik had al wat sorus gehad......

Ik wens je succes.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”