Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#1 Bericht door greenthaiway » dinsdag 12 oktober 2010, 12:04

Maxime Verhagen wil dat de geldigheid van het biometrische paspoort van 5 naar 10 jaar gaat.
Zou dat ook gelden voor de reeds uitgegeven paspoorten nieuwe stijl (biometrisch)?
Mijn paspoort is afgegeven door de Nederlandse Ambassade op 2 November 2009.
Ik weet eigenlijk niet of dit paspoort wel biometrisch is, moest wel vingerafdrukken plaatsen...

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#2 Bericht door Jim » dinsdag 12 oktober 2010, 13:40

op je paspoort staat de UHD.
ik denk niet dat je die zomaar met 5 jaar kan verlengen.

over paspoorten gesproken, kan je met een nederlandse ID kaart vanuit thailand naar nederland reizen?
ik denk 't wel, maar weet 't niet zeker.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#3 Bericht door Sert » dinsdag 12 oktober 2010, 13:43

Ik had het ook gelezen. Da's in elk geval een goed agenda punt van het nieuwe kabinet, geweldig als ze dat heel snel kunnen realiseren.
Daarmee zou Nederland zich dan eindelijk aanpassen aan de rest van Europa, waar 10 jaar gehanteerd wordt.

En ik hoef niet meer voor elk 3-jarig visum een nieuw paspoort aan te vragen. Sterker nog, ik kan maar liefst 3 van die visa in 1 paspoort kwijt!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#4 Bericht door Mart » dinsdag 12 oktober 2010, 13:59

Sert, bij de volgende vernieuwing een zaken paspoort vragen :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#5 Bericht door greenthaiway » dinsdag 12 oktober 2010, 14:11

Jim schreef:op je paspoort staat de UHD.
ik denk niet dat je die zomaar met 5 jaar kan verlengen.

over paspoorten gesproken, kan je met een nederlandse ID kaart vanuit thailand naar nederland reizen?
ik denk 't wel, maar weet 't niet zeker.
UHD?
Wat betekent dat?
Op mijn paspoort met 64 pagina's staat op het aubergine kleurige kaft aan de voorkant rechtsonder een symbooltje.
Dat stond niet op het paspoort dat ik hiervoor had.
Op dit nieuwe paspoort, afgegeven 02-11-2009, staat op de plastic fotopagina;
model 006, 2006, serie 001.

Ik vraag mij af, als het komende kabinet overgaat tot een gelkdigheid van 10 jaar of dit dan ook geldt voor reeds
afgegeven paspoorten, grandfathering...

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#6 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 12 oktober 2010, 14:16

greenthaiway schreef:
Jim schreef:op je paspoort staat de UHD.
ik denk niet dat je die zomaar met 5 jaar kan verlengen.

over paspoorten gesproken, kan je met een nederlandse ID kaart vanuit thailand naar nederland reizen?
ik denk 't wel, maar weet 't niet zeker.
UHD?
Wat betekent dat?
Op mijn paspoort met 64 pagina's staat op het aubergine kleurige kaft aan de voorkant rechtsonder een symbooltje.
Dat stond niet op het paspoort dat ik hiervoor had.
Op dit nieuwe paspoort, afgegeven 02-11-2009, staat op de plastic fotopagina;
model 006, 2006, serie 001.

Ik vraag mij af, als het komende kabinet overgaat tot een gelkdigheid van 10 jaar of dit dan ook geldt voor reeds
afgegeven paspoorten, grandfathering...

UHD betekent Uiterste Houdbaarheids Datum

En ik vermoed dat die 10 jaar gaat gelden vanaf een nader te bepalen datum en niet voor reeds uitgegeven paspoorten.
Live your dream, don't dream your life.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#7 Bericht door greenthaiway » dinsdag 12 oktober 2010, 14:20

Wouter_Udon schreef:
greenthaiway schreef:
Jim schreef:op je paspoort staat de UHD.
ik denk niet dat je die zomaar met 5 jaar kan verlengen.

over paspoorten gesproken, kan je met een nederlandse ID kaart vanuit thailand naar nederland reizen?
ik denk 't wel, maar weet 't niet zeker.
UHD?
Wat betekent dat?
Op mijn paspoort met 64 pagina's staat op het aubergine kleurige kaft aan de voorkant rechtsonder een symbooltje.
Dat stond niet op het paspoort dat ik hiervoor had.
Op dit nieuwe paspoort, afgegeven 02-11-2009, staat op de plastic fotopagina;
model 006, 2006, serie 001.

Ik vraag mij af, als het komende kabinet overgaat tot een gelkdigheid van 10 jaar of dit dan ook geldt voor reeds
afgegeven paspoorten, grandfathering...

UHD betekent Uiterste Houdbaarheids Datum

En ik vermoed dat die 10 jaar gaat gelden vanaf een nader te bepalen datum en niet voor reeds uitgegeven paspoorten.
Jij hebt doorgeleerd over afkortingen :mrgreen:
Zou jammer zijn maar je zult w.s. gelijk gaan krijgen. :evil:
Bedankt voor de info.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#8 Bericht door Sert » dinsdag 12 oktober 2010, 14:29

Mart schreef:Sert, bij de volgende vernieuwing een zaken paspoort vragen :o
Dan heb je 64 pagina's in plaats van 32.

Maar het nog steeds slechts 5 jaar geldig.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#9 Bericht door Mart » dinsdag 12 oktober 2010, 15:17

:? :?:
Sert schreef:
En ik hoef niet meer voor elk 3-jarig visum een nieuw paspoort aan te vragen. Sterker nog, ik kan maar liefst 3 van die visa in 1 paspoort kwijt!
:roll: 8-) :mrgreen: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#10 Bericht door printen44 » dinsdag 12 oktober 2010, 15:43

Vanaf september 2009 zijn er biometrische kenmerken in de chip van het paspoort. Vingerafdrukken zijn ook bio-metrische kenmerken. Bio-metrische kenmerken zijn kenmerken die lichaamseigen zijn van iemand, vingerafdrukken, iris, gezicht, oor-model etc. Ieder heeft een specifiek eigen oor-afdruk, Alleen moeilijk elke keer een oor-afdruk te maken. :lol:

Indien het paspoort 10 jaar geldig zou gaan worden, daar is wetswijziging voor nodig, geldt de tien jaar voor de nieuw uitgegeven paspoorten. In het huidige paspoort staat namelijk de uiterste datum van geldigheid. Het zou kunnen dat je het huidige paspoort zou kunnen inleveren en een nieuwe paspoort zou dan worden verstrekt. maar met je huidige paspoort kunnen er geen veranderingen in worden gedaan.

Overigens zal het verlengen van het geldigheidstermijn van het paspoort niet op korte termijn plaatsvinden. De kosten van het paspoort voor de producent is berekent op een cyclus van vijf jaar. Wordt de cyclus tien jaar zal het prijskaartje van het paspoort fors omhoog moeten, wil je het kosten-neutraal voor de overheid behouden.

Op de vraag of je Thailand met een ID, de zgn. reiskaart van Nederland, kan verlaten, is het antwoord nee. De ID-kaart is slechts geldig in de landen die vermeld staan op die ID-kaart En daar staat Thailand niet op. Bovendien kan je geen visa en je uitreisstrook tonen als je met een ID-kaart Thailand wilt verlaten. Het is slechts een indentificatie-kaart voor Europa.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#11 Bericht door Jim » dinsdag 12 oktober 2010, 15:47

printen44 schreef: Op de vraag of je Thailand met een ID, de zgn. reiskaart van Nederland, kan verlaten, is het antwoord nee. De ID-kaart is slechts geldig in de landen die vermeld staan op die ID-kaart En daar staat Thailand niet op. Bovendien kan je geen visa en je uitreisstrook tonen als je met een ID-kaart Thailand wilt verlaten. Het is slechts een indentificatie-kaart voor Europa.
het gaat me alleen om het reizen naar nederland (of de EU).
voor het in- en uitreizen van thailand is een thais paspoort beschikbaar ;)

in principe is het hetzelfde als op suwaanapoem vertrekken met een VVR + thai paspoort.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#12 Bericht door RuudThai » dinsdag 12 oktober 2010, 16:12

Jim schreef:
printen44 schreef: Op de vraag of je Thailand met een ID, de zgn. reiskaart van Nederland, kan verlaten, is het antwoord nee. De ID-kaart is slechts geldig in de landen die vermeld staan op die ID-kaart En daar staat Thailand niet op. Bovendien kan je geen visa en je uitreisstrook tonen als je met een ID-kaart Thailand wilt verlaten. Het is slechts een indentificatie-kaart voor Europa.
het gaat me alleen om het reizen naar nederland (of de EU).
voor het in- en uitreizen van thailand is een thais paspoort beschikbaar ;)

in principe is het hetzelfde als op suwaanapoem vertrekken met een VVR + thai paspoort.
Nee, zoals printen44 al schrijft, buiten Europa heeft een ID-kaart geen geldigheid. Kom je in de EU aan komend uit een land waarvoor een paspoort is vereist, dan wil de marechaussee ook een paspoort zien en geen ID-kaart.

En verder zal de nieuwe regel van 10 jaar geldigheid vermoedelijk pas worden ingevoerd als het nieuwe model paspoort beschikbaar is, eind volgend jaar. Het huidige model is alweer fraudegevoelig, want de maffia loopt niet achter.....
Dus misschien m.i.v. 2012 zal de geldigheid van 10 jaar beginnen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#13 Bericht door prajak » dinsdag 12 oktober 2010, 16:16

Sert, wat heb je voor een drie jaar visum ? Ik heb een jaar extension......

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#14 Bericht door greenthaiway » dinsdag 12 oktober 2010, 17:51

printen44 schreef:Vanaf september 2009 zijn er biometrische kenmerken in de chip van het paspoort. Vingerafdrukken zijn ook bio-metrische kenmerken. Bio-metrische kenmerken zijn kenmerken die lichaamseigen zijn van iemand, vingerafdrukken, iris, gezicht, oor-model etc. Ieder heeft een specifiek eigen oor-afdruk, Alleen moeilijk elke keer een oor-afdruk te maken. :lol:

Indien het paspoort 10 jaar geldig zou gaan worden, daar is wetswijziging voor nodig, geldt de tien jaar voor de nieuw uitgegeven paspoorten. In het huidige paspoort staat namelijk de uiterste datum van geldigheid. Het zou kunnen dat je het huidige paspoort zou kunnen inleveren en een nieuwe paspoort zou dan worden verstrekt. maar met je huidige paspoort kunnen er geen veranderingen in worden gedaan.

Overigens zal het verlengen van het geldigheidstermijn van het paspoort niet op korte termijn plaatsvinden. De kosten van het paspoort voor de producent is berekent op een cyclus van vijf jaar. Wordt de cyclus tien jaar zal het prijskaartje van het paspoort fors omhoog moeten, wil je het kosten-neutraal voor de overheid behouden.

Op de vraag of je Thailand met een ID, de zgn. reiskaart van Nederland, kan verlaten, is het antwoord nee. De ID-kaart is slechts geldig in de landen die vermeld staan op die ID-kaart En daar staat Thailand niet op. Bovendien kan je geen visa en je uitreisstrook tonen als je met een ID-kaart Thailand wilt verlaten. Het is slechts een indentificatie-kaart voor Europa.
Weer wat wijzer, bedankt printen44 :mrgreen:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Geldigheid Paspoort naar 10 jaar

#15 Bericht door printen44 » dinsdag 12 oktober 2010, 18:36

RuudThai schreef:
Jim schreef:
printen44 schreef: Op de vraag of je Thailand met een ID, de zgn. reiskaart van Nederland, kan verlaten, is het antwoord nee. De ID-kaart is slechts geldig in de landen die vermeld staan op die ID-kaart En daar staat Thailand niet op. Bovendien kan je geen visa en je uitreisstrook tonen als je met een ID-kaart Thailand wilt verlaten. Het is slechts een indentificatie-kaart voor Europa.
het gaat me alleen om het reizen naar nederland (of de EU).
voor het in- en uitreizen van thailand is een thais paspoort beschikbaar ;)

in principe is het hetzelfde als op suwaanapoem vertrekken met een VVR + thai paspoort.
Nee, zoals printen44 al schrijft, buiten Europa heeft een ID-kaart geen geldigheid. Kom je in de EU aan komend uit een land waarvoor een paspoort is vereist, dan wil de marechaussee ook een paspoort zien en geen ID-kaart.

En verder zal de nieuwe regel van 10 jaar geldigheid vermoedelijk pas worden ingevoerd als het nieuwe model paspoort beschikbaar is, eind volgend jaar. Het huidige model is alweer fraudegevoelig, want de maffia loopt niet achter.....
Dus misschien m.i.v. 2012 zal de geldigheid van 10 jaar beginnen.
Het huidige paspoort is niet meer of minder fraudegevoelig geworden, maar om de zoveel jaar wordt een nieuw model uitgegeven. Er wordt continue nieuwe veiligheidskenmerken in een paspoort verwerkt. De personalisatiepagina van het huidige Nederlands Paspoort is vrijwel niet meer na te maken, maar de electronische beveiliging vraagt steeds om nieuwe beveiligingsmethodes.

Hier is een link naar het bio-metrisch paspoort. Het stamt van 2006, toen dat paspoort met die chip werd uitgegeven. Pas in 2009 zijn er bio-metrisch gegevens in die chip geplaatst.

http://biopaspoort.blogspot.com/

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”