Khon kean

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

Re: Khon kean

#16 Bericht door ericsson » donderdag 30 september 2010, 08:30

RuudThai schreef:
ericsson schreef: Je hebt een punt maar dit zijn extremen, ik zit bijna elk jaar in de Isaan in putje winter en de koudste temperatuur tot hiertoe gemeten is 12 graden (om 5u s'nachts om precies te zijn ;-)
Ok niet bepaald warm te noemen maar dit is niet elke dag zo, de gemiddelden zijn veel hoger.
Er kan inderdaad een koudeprik zijn, dit zijn meestal krachtige hoge drukgebieden uit China die zeer koude lucht meesturen.
Enfin, ik wil maar zeggen dat je alles met een korreltje zout moet nemen, het kan ook perfect 35 graden zijn overdag en s'nachts 20 in putje winter...
Extremen met 12 graden 's nachts om 5 uur?
Ik heb een redelijk betrouwbaar (want Europees) weerstation en het door mij gemeten minimum heeft in de nacht een aantal keren onder de 10 graden gelegen en overdag onder de 20, met als minimum 18,2 gr.
Na zonsondergang daalt de temperatuur verschrikkelijk snel en om 20.00 uur was het dan vaak al onder de 15 gr. En dan zit je dus tv te kijken met lange broek aan en een trui, met soms nog een deken over je heengeslagen. En natuurlijk dicht tegen je vrouw aan, dat verwarmt nog eens extra ;) :D !
Echt hoor, we hebben dan regelmatig geslapen onder een donzen dekbed, zo'n 4-jaargetijdenexemplaar, met beide delen aan elkaar bevestigd.
Wij zijn dus gewapend tegen dit soort kou, waar je in een warm land als Thailand toch vaak luchtig over denkt.
Met extremen bedoelde ik dat het zo koud is dat mensen beginnen dood te vriezen, dit is heus niet elk jaar maar eerder een uitzondering zoals in 1998.
Dat gezegd zijnde is 12 graden inderdaad zeer koud voor Thaise normen, die temperatuur was gemeten in januari ten zuiden van Udonthani in een vallei omgeven door een bergketen. Ook ik sliep in een hut zonder isolatie en ramen dus de koude komt gewoon binnen. Twee dagen erna was het al 17 graden als minimum.
Ik ben nooit in december geweest en ik denk puur klimatologisch is december de koudste maand in N.O Thailand.
Het valt mij wel op dat vanaf feburari het serieus begint op te warmen, vooral de minima dan.
chok dee

Gebruikersavatar
eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: maandag 20 september 2010, 19:10
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Khon kean

#17 Bericht door eltoro53 » donderdag 30 september 2010, 14:45

Hallo mensen, bedankt voor de tips. Ik ga in Khonkean wonen (ik hoop dat ik het goed schrijf) of ik woon er al nu, omdat ik een zeer zwaar invalide vrouw heb met daarnaast een Thaise vriendin en samen verzorgen we met nog wat hulp. Dus ik kom wel de deur uit maar ben daarin nog wat beperkt omdat we nog geen betaalbare auto hebben gevonden. We komen al sinds 2002 in Thailand en waren gelijk verliefd. Mijn vrouw ook want die is nu bijna 3 jaar gehandicapt en kan niets meer ook niet praten, maar begrijpt nog wel veel. Mijn vriendin komt uit de buurt hier en daarom zijn we dus nu hier verzeild en ik kan zeggen dat ik erg blij ben en mijn vrouw ook met mijn (onze) Thaise vriendin. Zij heeft een farm met rijstvelden en dat wil ik in de komende jaren uitbreiden zodat we er goed van kunnen leven. Kwam eerder veel in Bangkok en Jom tien. Wie kan ons helpen met een betaalbare auto? Begrijp nog steeds niet waarom ze hier voor een oude auto bijna net zo veel vragen als een nieuwe. Verder zijn we Nederland bijna ontvlucht omdat het daar naar onze mening bijna onleefbaar is geworden.

Markbr
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 23:04

Re: Khon kean

#18 Bericht door Markbr » donderdag 30 september 2010, 15:07

prajak schreef:Er bestaat een Khonkaen forum maar jij schrijft de naam verkeerd en zo zul je dat niet vinden. Een grote stad met alle voorzieningen, niet in het minst de medische. Er zitten echt wel NL-ers. Ik wens je veel suc6 daar. Ja, heet in de zomer, koud in de winter. Dat is Isan.
Khon Kaen is een hele mooie stad. Kom er elk jaar als we dan in Thailand zijn.
Het is een grote stad. Er wonen inderdaad Nederlanders...er is onlangs een Belg overleden.
Hij was al wat ouder en heeft het door ziekte helaas niet gehaald. In 2008 of 2009 (Redactie?) ging Willem dood. Ook een Nederlander. Vind het wel jammer dat er mensen bij zijn die zoals gezegd..vermoedelijk door onwetendheid hun woord al klaar hebben.

Je kan gerust in Khon kaen gaan wonen. Alles er voor handen. Er zijn grote shopping centrums. Vergeet niet....HEEL veel vrouwen die je anders in Pattaya zou zijn tegen gekomen komen ook hier vandaan, of tenminste uit omriggende provincies.

Koud in de winter? Is dat echt koud zoals wij kennen in NL of is dat koud, zo van.....het is een paar graden minder warm ;)

Mark

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

Re: Khon kean

#19 Bericht door ericsson » donderdag 30 september 2010, 15:12

eltoro53 schreef: Wie kan ons helpen met een betaalbare auto? Begrijp nog steeds niet waarom ze hier voor een oude auto bijna net zo veel vragen als een nieuwe. Verder zijn we Nederland bijna ontvlucht omdat het daar naar onze mening bijna onleefbaar is geworden.
Is mij ook sterk opgevallen, voor een echt wrak vragen ze nog duizenden euro's :shock:

ps: wat bedoel je met onleefbaar geworden, ik woon in Belgie en heb maar van 2 dingen last.

1) het weer 8-)
2) de drukte, het snelle tempo waarin wij leven...
chok dee

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Khon kean

#20 Bericht door prajak » donderdag 30 september 2010, 16:51

Hoe koud de winter is hangt af van de constructie van jouw huis. Steen en beton vangt warmte op overdag en straalt dat in de avond weer uit. In de stad is het warmer dan buiten. Ik woon ver van de stad en ook nog op de hoogste heuvel hier. Mijn huis is enkelsteens en het glas ook. Ik heb dus de zaak van isolatie voorzien en heb elektrische verwarming...... Het kan in de nacht in december maar +5 worden en dat is echt koud als je overdag toch 30 hebt...... Maar het is maar een maand echt koud. Het valt wel mee. En ik heb truien merk Thialf....

Gebruikersavatar
eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: maandag 20 september 2010, 19:10
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Khon kean

#21 Bericht door eltoro53 » dinsdag 12 oktober 2010, 19:04

Hallo,

Het probleem van een auto is inmiddels opgelost heb een nieuwe Isuzu d-max gekocht met de steun van de familie van mijn vriendin. Dus het kan ook andersom, ik ben erg blij nu ook hier mobiel te zijn. Heb in 2 dagen al ruim 700 km afgelegd en hij rijdt heerlijk.

Gr Henk.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Khon kean

#22 Bericht door Pieter » woensdag 13 oktober 2010, 09:42

Dit is koud in thailand


Afbeelding



trouwens volgens de weervoorspelling kan het eind oktober ook wel eens koud in Bangkok kunnen worden

(met als laagste Bang-Na met 16 graden)

toch knap dat weer voorspellen hier


Pieter 8-) 8-)

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Khon kean

#23 Bericht door Khemkhaeng » vrijdag 31 augustus 2012, 12:18

Nieuw filiaal van HomeWorks in Khon Kaen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Steden”