Permanent verblijf

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zondag 14 februari 2010, 17:19
Locatie: Utrecht- Koh Samui

Re: Permanent verblijf

#16 Bericht door NieTan » maandag 20 september 2010, 20:39

Hoe zit het als je trouwt en een 400k op je thaise rek hebt?
Of geld dit alleen voor retirement visum?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Permanent verblijf

#17 Bericht door dutch » dinsdag 21 september 2010, 00:38

NieTan schreef:Hoe zit het als je trouwt en een 400k op je thaise rek hebt?
Of geld dit alleen voor retirement visum?
Ten eerste moet de het zg. "huwlijks visa" niet verwarren met een "retirement visa"

Als je trouwt zal je, ook met 400.000 op de bank, meestal bij de immigratie aan moeten geven waarvan je hier in Thailand leeft en dat geld moet uit het buitenland komen.
Verder zijn er nog wat andere kleine eisen.
Laatst gewijzigd door dutch op dinsdag 21 september 2010, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Permanent verblijf

#18 Bericht door Jim » dinsdag 21 september 2010, 06:16

ik vind dat maar een rare regel.

wat als je met een rijke thaise trouwt en zij verdient 50 miljoen per jaar, moet je 400.000 dan ook uit het buitenland komen?

of hebben ze liever dat jij, je vrouw en haar 50 miljoen per jaar dan uit thailand vertrekken omdat jij er geen visum kan krijgen?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Permanent verblijf

#19 Bericht door prajak » dinsdag 21 september 2010, 06:25

Jim, ik weet er wel een voor je. Ze is steenrijk, net gescheiden, en haar ex man woont afwisselend in een zandbak en in Montenegro.....

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Permanent verblijf

#20 Bericht door Jim » dinsdag 21 september 2010, 06:37

hmm.. te oud voor mij en buiten dat, ik mag geen mia noi van m'n vrouw ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Permanent verblijf

#21 Bericht door joepattaya » dinsdag 21 september 2010, 07:05

Jim schreef:ik vind dat maar een rare regel.

wat als je met een rijke thaise trouwt en zij verdient 50 miljoen per jaar, moet je 400.000 dan ook uit het buitenland komen?

of hebben ze liever dat jij, je vrouw en haar 50 miljoen per jaar dan uit thailand vertrekken omdat jij er geen visum kan krijgen?
Laten we het zo stellen.........een vrouw die 50 miljoen per jaar verdient en in een relatie met een farang terecht komt, wordt waarschijnlijk door de familie met kop-en-kont het land uitgegooid, uiteraard met achterlating van de nodige satangetjes, en ja..........ook in zo'n geval mag je zorgen dat je THB 400,000 op ee Thaise bankrekening habt staan.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Permanent verblijf

#22 Bericht door jumbo » dinsdag 21 september 2010, 07:07

Je trouwt, ze geeft jou een sinsod, jij betaalt inkomsten belasting over de rente (minimaal 40.000 thb per maand) van je sinsod en je krijgt een visum......

In dat geval wordt je vrouw de mia noi, de keus blijft aan haar of je een mia noi mag hebben... :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Permanent verblijf

#23 Bericht door Jim » dinsdag 21 september 2010, 12:21

nou ja, ik vind het vreemd voor (wat ze zeggen) zo'n trots volk.

in principe zeggen ze dus dat het onmogelijk is dat in een thai-farang relatie de thai de gene is die het geld verdient.

geldt deze regel ook voor faranginnen (farangsters?) die met een thai zijn getrouwd?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Permanent verblijf

#24 Bericht door Sert » dinsdag 21 september 2010, 13:24

Wouter_Udon schreef:Met 20 jaar zijn je mogelijkheden wel beperkt.
Akang schreef:ja daar is er weer een! [oh sorry wat flauw... :mrgreen: ] succes!
prajak schreef:Kortom, je bent te jong om hieraan te denken.
:x

Blink,
zoals je ziet zit je hier op een forum met behoorlijk wat ouwelui. Zij hebben meestal een non-immigrant O visum dat vervolgens gekoppeld is aan een retirement-status, en verder houden ze zich vooral bezig met het letten op de koers van de euro vs. baht aangezien dat bepaalt hoeveel centen ze uit de muur kunnen pinnen. De tijd die dan nog over is wordt besteed aan discussies over AOW.

Het leven voor de jongere generatie farang is echter vele malen breder dan dat.
Allereerst is het vreemd dat jij met een ED visum elke 3 maanden 1900 baht betaalt. Als jij bij een ambassade/consulaat buiten Thailand een non-immigrant ED visum van 1 jaar hebt gekregen, dan is dat multiple-entry en zou je om de 90 dagen een border-run moeten doen, waarbij je opnieuw een 90-dagen stempel krijgt zonder kosten.

In een notedop jouw opties:

Zolang je in aanmerking komt voor een ED visum en dit ook krijgt, kun je op bovenstaande manier probleemloos en 100% legaal in Thailand verblijven.
Eenmaal klaar met je opleiding zul je moeten kiezen: werken in Thailand is een optie, een bedrijf starten is een andere optie.

Als je ergens een baan kunt krijgen, is je werkgever in principe verantwoordelijk voor een werkvergunning, alleen de werkgever kan deze aanvragen. Voor die aanvraag moet je in bezit zijn van een non-immigrant B visum. En die kun je buiten Thailand aanvragen met een brief van de werkgever, waarin deze aangeeft jou in dienst te nemen voor de periode van minimaal 1 jaar. Ga je met die aanvraag naar 1 van de buurlanden, dan krijg je 3 maanden. In die 3 maanden heeft je werkgever tijd genoeg om een werkvergunning te regelen, en vervolgens kun je met een kopie van je werkvergunning in een buurland een jaarvisum krijgen.

Een eigen bedrijf of partnership starten is wellicht een betere optie. Veel instructeurs/docenten die freelance werken hebben een partnership gestart. Hier heb je 1 Thai voor nodig, die op papier de eigenaar is van de partnership. Als je ergens werkt, stuurt de partnership aan het eind van de maand een factuur voor de verrichte werkzaamheden. De partnership draagt vervolgens inkomsten belasting ed. af en betaalt aan jou een netto salaris.
Ook deze manier zorgt voor een 100% legaal verblijf in Thailand.

Mocht je investeringen willen doen (zoals bv. land kopen), dan kun je het beste een Co.Ltd. starten. Hiervoor heb je 2 anderen nodig, en 51% van de aandelen moet op naam van een Thai of Thaise rechtspersoon staan. De visum en workpermit aanvraag doe je vervolgens zelf en gaat op dezelfde wijze als bij een partnership.

Indien je niet elke 90 dagen een borderrun wilt doen, kun je ook een 1-year-extension aanvragen. Hiervoor dien je wel je salaris te verhogen van min. 30k baht naar min. 50k baht. En betaal je meer inkomstenbelasting!

En da's een deel van de mogelijkheden in vogelvlucht. Als je je hierin verdiept, zie je dat je zelf meer mogelijkheden hebt dan iemand die hier van z'n pensioen geniet!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Permanent verblijf

#25 Bericht door Jeanette » dinsdag 21 september 2010, 13:55

Ik heb Blink (m/v) meteen zondag een sorry PBtje gestuurd omdat de gedachte dat die hele blink een verzonnen figuur was van één van de zich vervelende leden hier niet aardig was als hij toch echt was. Maar tot op heden is die niet open gemaakt. Dus blink blonk hier maar heel even. :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Permanent verblijf

#26 Bericht door prajak » dinsdag 21 september 2010, 16:21

Blink is lid sinds 17 september en heeft EEN bericht geplaatst. Zal serieus bedoeld zijn maar de antwoorden kunnen hem/haar niet bevallen en dan gaat men naar een forum waar men wel "ja" zegt. Wat de waarde daarvan ook moge zijn. Hij/zij heeft hier fatsoenlijk antwoord gehad en kan rustig verder vragen.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Permanent verblijf

#27 Bericht door joepattaya » woensdag 22 september 2010, 05:16

Sert schreef: Allereerst is het vreemd dat jij met een ED visum elke 3 maanden 1900 baht betaalt. Als jij bij een ambassade/consulaat buiten Thailand een non-immigrant ED visum van 1 jaar hebt gekregen, dan is dat multiple-entry en zou je om de 90 dagen een border-run moeten doen, waarbij je opnieuw een 90-dagen stempel krijgt zonder kosten.
Een ED-visa is een non-immigrant visa met weer wat afwijkende regeltjes en wordt afgegeven voor 90 of 360 dagen met maar 1 entry. Een ED-jaar-visum is hoogst ongebruikelijk.
Een 90 dagen visum kun je elke 90 dagen verlengen bij de Immigratie in de buurt met medeneming van wat documenten van de school en het ministerie van onderwijs. Mogelijk wordt ook je opgedane kennis getest.
Bij een 360 dagen visum die je ook elke 90 dagen naar Immigratie om weer een nieuwe periode van 90 dagen verblijf te krijgen. Ook hier heb je weer de nodige documenten nodig van school en ministerie van onderwijs.
Je hoeft geen visa-runs te doen, maar daar staat dus het 90-dagen bezoekje aan immigratie tegenover. Elke verlenging van verblijf kost je THB 1,900.

Deze "truc" kun je redelijk lang volhouden, maar ik adviseer wel om in ieder geval te zorgen dat je je kennis ook daadwerkelijk vergroot. Mede door het sterk stijgend aantal Ed-visa in Thailand, worden ook hier de regels strenger nageleefd en worden de mazen der wet ook kleiner.

Let op: Een ED-visa kan ook verstrekt worden aan kinderen tot en met 16, die in Thailand een school bezoeken. Hiervoor gelden in principe dezelfde regels, maar worden anders gehanteerd. Met name de ED-visa houders die zogenaamd een Thaise kook- of taal-cursus volgen worden harder aangepakt.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Permanent verblijf

#28 Bericht door Sert » woensdag 22 september 2010, 11:16

Als je je DMT + IDC opleiding gaat doen, kun je met de papieren van de duikschool een ED multiple entry krijgen. Da's tenminste de constructie die ik ken voor een ED visum.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Permanent verblijf

#29 Bericht door prajak » zondag 26 september 2010, 17:04

Nee, Sert, je vergelijkt appels met peren. Je kunt een 20-er niet vergelijken met een 50-er of plus. Een 50-er of plus haalt easy zijn ret verlenging of mar verlenging. Mensen van mijn leeftijd hebben nu eenmaal een NL-leven achter zich en hebben inkomen en/of poen. Wij kunnen in dit land wonen waar we willen.

Een 20-er kan niet aan een ret of mar verlenging komen en moet een andere doos opentrekken. Een ED-visa kan alleen op voorwaarden waarvan er een is dat je een erkend opleidingsinstituut moet vinden EN lessen volgen EN resultaten laten zien. Die vind je niet in de periferie. Ik zou niet weten waar ik in Nongkhai een duikschool moet zoeken waar ik een opleiding tot duiker kan volgen. Niet eens een school om Thais te leren, of Swahili, zelfs geen opleiding tot monnik.

De jongeman die hier een vraag stelt is dus beperkt in zijn woonomgeving. Hij heeft maar een paar plaatsen waar hij zich kan vestigen. En als een partner in het spel is zal die al een plekkie hebben en juist DAAR moet de twintiger een ED visum zien te krijgen. Dat valt niet mee als er geen school is.

De optie die dan blijft is een onderneming starten. Dat moet je ook maar willen en kunnen. Ook de soort onderneming is in Thailand aan regels gebonden. Veel beroepen zijn voorbehouden aan Thais.

Of je moet trouwen met een superrijke Thaise partner. Die KOOPT het visum voor je.

Er is nog een oplossing. Hier in de praktijk gebracht. Moet je wel willen ! Een NL-er hier met een Lao vrouw en twee heel jonge kinderen die zowel NL als Lao zijn kreeg in erfpacht een stukje tempelgrond, naast de tempelplaats uiteraard, en mocht het daar reeds staande krot verbouwen tot nette woning. Op basis van de erfpacht kreeg hij een huisboek en nu hebben ze alle vier een ret visum zonder ook maar enig inkomenspapier in te moeten leveren. Maar dat zijn echt de uitzonderingen.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Permanent verblijf

#30 Bericht door De Beweerder » zondag 26 september 2010, 19:21

Ik heb hier ook eens een mening over en dat is elke farang is een "geval apart"
en denk niet bij mij is het zo dus dat is de waarheid , zo werkt het niet!!
sorry maar elk imm office heeft zijn eigen regeltjes.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”