Slangen in Thailand

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Slangen in Thailand

#1 Bericht door Mart » woensdag 15 september 2010, 15:11

Hedenavond, herrie in het kippenhok, honden onrustig, dus actie en onderstaand de onrustzaaier, die inmiddels een kuiken te pakken had.

Afbeelding

Trimeresurus] Cryptelytrops albolabris (White-lipped Pit Viper)
Thai: Thai Snake Name- ngu khiau hang mei tong loeng

Gedrag / habitat:
De Witgerande Pit Viper is een zeer flexibele slang en is thuis in de bomen en in het open land. Het is vaak in de buurt van menselijke nederzettingen gevonden. Zij houdt ervan om in de buurt van het water. De slang is in de nacht en zoekt naar voedsel op de grond 's nachts. De Pit Viper snel bijt en dergelijke gevallen komen regelmatig voor.

Lengte: 75 cm - male, 104 cm - female ( het was dus een vrouwtje )

Een beet is zeer pijnlijk, maar meestal niet dodelijk. Een beet kan leiden tot necrose.
In Thailand is serum tegen alle Green Pit Vipers beschikbaar
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Slangen in Thailand

#2 Bericht door Geert S » woensdag 15 september 2010, 15:25

Mart schreef:Hedenavond, herrie in het kippenhok, honden onrustig, dus actie en onderstaand de onrustzaaier, die inmiddels een kuiken te pakken had.
Vorige maand had exact zo'n beest bijna m'n vrouw te pakken, hij of zij zat rond het tuinhek gewikkeld in het schemerdonker, m'n vrouw wilde het hek open doen en had in plaats daarvan de slang te pakken.. Geen van beiden vond dat leuk ;-)
Waarschijnlijk was meneer of mevrouw slang even verblufd als m'n vrouw, want hij beet niet en ging er alleen maar heel erg snel vandoor (m'n vrouw ook..).

Navraag onder de Thai hier leert dat velen zich geen eens bij het ziekenhuis melden na een beet van zo'n groene viper, hoewel dat erg stom is want ze schijnen toch echt niet zonder gevaar te zijn, beste toch maar even na laten checken!

Maar dan opnieuw, las een tijdje terug dat 50% van de mensen die na een slangenbeet in 't ziekenhuis overlijden, in feite dood gaan aan een overgevoeligheids-reaktie op het serum en NIET aan het gif van de slang! Een injectie met serum tegen een slangenbeet is absoluut niet ongevaarlijk, 't is een nood-oplossing als er geen andere keuze is maar de kans op een overgevoeligheids-reaktie is erg groot!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Slangen in Thailand

#3 Bericht door prajak » woensdag 15 september 2010, 16:50

Necrose lees ik. Dat lijkt op dood vlees. Daar is een serum tegen maar net als ieder ander pilletje kan dat bijwerkingen geven. Dat men vaak doodgaat aan allergie is een feit. Het gif kan de adem doen stoppen. Kan, hoeft niet.

In NL sterft jaarlijks een persoon aan de steek van een horzel en aan de steek van een bij. Dodelijkk gif ? Nee, allergische reactie.

Ik heb dat groene ding nog nooit gezien. Gelukkig maar. Het ergste wat ik heb gehad is een spinnenbeet die de lederhuid vernielde en waar ik maandenlang mee bezig was. Maar dat horrorverhaal vertel ik nog wel eens.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Slangen in Thailand

#4 Bericht door Mart » woensdag 15 september 2010, 17:47

prajak schreef:
Ik heb dat groene ding nog nooit gezien.
Morgen bij daglicht even een foto laten maken met mijn kop er op, en die stuur ik je wel even per email. :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Slangen in Thailand

#5 Bericht door Duiker » woensdag 15 september 2010, 18:24

En dat serum, dat heeft ieder ziekenhuis?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

suzi_1960
kenner
kenner
Berichten: 109
Lid geworden op: donderdag 11 maart 2010, 13:38

Re: Slangen in Thailand

#6 Bericht door suzi_1960 » woensdag 15 september 2010, 18:29

ik wil dit NIET weten... :mrgreen: ik mis nu een smiley van een struisvogel die zijn kop in de grond stopt :lol:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Slangen in Thailand

#7 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 15 september 2010, 22:04

Bij ons wordt iedere slang simpelweg om zeep geholpen, gevaarlijk of niet. Tsjakaaaa. Opeten doen ze niet, waarom? Geen idee.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Slangen in Thailand

#8 Bericht door Ben » woensdag 15 september 2010, 22:08

Wouter_Udon schreef:Bij ons wordt iedere slang simpelweg om zeep geholpen, gevaarlijk of niet. Tsjakaaaa. Opeten doen ze niet, waarom? Geen idee.
In Zuid-Holland ,Slangen :?:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Slangen in Thailand

#9 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 15 september 2010, 22:11

Ben schreef:
Wouter_Udon schreef:Bij ons wordt iedere slang simpelweg om zeep geholpen, gevaarlijk of niet. Tsjakaaaa. Opeten doen ze niet, waarom? Geen idee.
In Zuid-Holland ,Slangen :?:
ok ok, bij ons in Udon. Moet jij nog niet naar je mandje toe??? ;) :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Slangen in Thailand

#10 Bericht door Ben » woensdag 15 september 2010, 22:14

Wouter_Udon schreef:
Ben schreef:
Wouter_Udon schreef:Bij ons wordt iedere slang simpelweg om zeep geholpen, gevaarlijk of niet. Tsjakaaaa. Opeten doen ze niet, waarom? Geen idee.
In Zuid-Holland ,Slangen :?:
ok ok, bij ons in Udon. Moet jij nog niet naar je mandje toe??? ;) :lol:
Nee ik ben altijd vroeg op :D

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Slangen in Thailand

#11 Bericht door Geert S » donderdag 16 september 2010, 00:35

Wouter_Udon schreef:Bij ons wordt iedere slang simpelweg om zeep geholpen, gevaarlijk of niet.
Kan me daar altijd flink aan ergeren, Thai hebben wat dat betrefd ook weinig of geen benul van slangen, 99% van de slangen die je hier overdag ziet zijn absoluut ongevaarlijk (bijna alle echt giftige exemplaren zijn nachtdieren, die zie je nooit overdag). Ze houden 't echte ongedierte bij je huis weg, en voor de rest doen ze niets geen kwaad.

Gewoon met rust laten die beesten. 70% van de mensen die gebeten wordt door een slang kreeg die beet doordat ze probeerden de slang te vangen of te doden, zolang je ze gewoon de kans laat om weg te gaan doen ze je niets.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Slangen in Thailand

#12 Bericht door prajak » donderdag 16 september 2010, 01:52

Mart, jouw gezicht is toch al zichtbaar op het forum ?

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”