Slangen vanger

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Slangen vanger

#1 Bericht door Mart » woensdag 15 september 2010, 14:30

Aangezien wij zeer regelmatig de aanwezigheid van een slang constateren, zeker nu in de regentijd, zodat slangen een droge verblijfplaats zoeken.
Geruime tijd maken we gebruik van verschillende apparaten om een aangetroffen slang onschadelijk te maken.
Hierbij een werktekening alsmede beschrijving van een diervriendelijk apparaat :P

De slang catcher is, zelfs zonder enig talent, zeer gemakkelijk te kopiëren binnen een half uur.
Materiaal: Plastic waterleiding pijp, 20 mm diameter en ca 2 m lang, alsmede 3 afsluitdoppen.
Er zijn twee verschillende diktes, vanwege stabiliteit is de dikwandige aan te bevelen.
Verder PVC lijn, en een stuk stevig touw.
Boor de gaten in de afsluitdoppen niet te klein.

Afbeelding

Afbeelding
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Slangen vanger

#2 Bericht door Geert S » woensdag 15 september 2010, 15:09

Mart schreef: De slang catcher is, zelfs zonder enig talent, zeer gemakkelijk te kopiëren binnen een half uur.
Wij hebben hier ook zeer regelmatig slangen (deze tijd van het jaar zie je er elke week wel eentje in de tuin) en we hebben inderdaad ditzelfde aparaat. Moet wel zeggen dat het MAKEN van dit ding heel simpel is, maar dan het daadwerkelijk VANGEN van de slang ermee wat tegenvalt, om de een of andere reden willen die slangen niet erg graag hun kop door de lus steken, althans da's mijn ervaring ;-).

Ofwel de hele slang komt geen eens in de buurt van 't ding, ofwel je trekt te vroeg, ofwel te laat aan het touwtje.. Het is beslist een kunstje dat enige oefening vergt, en aangezien oefenen nogal eens resulteerd in een BOZE slang heb ik 't eigenlijk maar een beetje opgegeven (moet je opletten wat er gebeurd als je te laat aan dat touwtje trekt en je hebt de slang ergens halverwege z'n lijf te pakken.. dat doe je echt maar een keer, ik weet 't uit ervaring..). Onze ervaring is dat als je hard op de grond stampt, de slang doorgaands vanzelf weg gaat, vroeger of later gaat 't natuurlijk een keertje fout maar moet zeggen dat ik er aardig achteloos in begin te worden, zolang je maar zorgt dat ze een duidelijke vluchtroute hebben kiest zo'n slang eigenlijk altijd 't hazepad inplaats van aan te vallen.. Het is verbluffend hoe dichtbij je bij (zelfs heel giftige) slangen kunt komen zonder dat ze de minste aanstalten maken om je aan te vallen of zoiets, nogmaals, voorop gesteld dat je ze niet in een hoekje drijft..

Ben veel angstiger voor die duizendpoten, die krengen gaan niet voor je aan de kant en bijten echt heel erg snel..

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Slangen vanger

#3 Bericht door Mart » woensdag 15 september 2010, 15:17

Ik schreef eerder:
Geruime tijd maken we gebruik van verschillende apparaten :mrgreen: maar die zijn niet zo diervriendelijk.
Belangstellende zenden maar een PB :(
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Slangen vanger

#4 Bericht door prajak » woensdag 15 september 2010, 16:56

Ik heb een plastic waterleidingbuis staan van een paar cm breed en daar een wig in gekapt. Zie ik een cobra, dat komt zelden voor, dan eerst een paar flinke meppen op zijn/haar harses en dan met die stok achter de kop neerdrukken en blijven drukken. Het dier gaat de pijp uit. Maar let op, als het een spugende cobra is kun jij het slachtoffer worden. Dus bril of motorhelm op.

Gewone slangen dood ik niet. Die kleine dingen met een gele kop en een opa-pak aan pak ik op met de handen en gooi ze bij de kippen. Die lusten er wel pap van ! Zijn ze groter, anderhalve meter komt voor, dan stuur ik de kater er op af en dan vlucht de slang wel. Een hond kan ook, maar ik heb geen hond. Ik weet dat de Thaise buren ook die onschuldige slangen dood slaan. En die gaan de pan in.....

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”