Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvisum.

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvisum.

#1 Bericht door sawadikrap » donderdag 02 september 2010, 05:54

Mijn naam is Robert en woon inmiddels 5 1/2 jaar in Thailand.
Heb elk jaar een jaar visum, en voorheen nooit een probleem want er stond altijd netjes 3 maanden 800.000 bath op de thaise rekening. :|
Nu door de al maanden slechte koers van de euro/bath en te veel kosten, zal ik dit aankomend jaar w.s. niet hebben. :oops:
Heb op dit moment 700.000 bath en door mijn W.A.O inkomen wat nu gemiddeld door de slechte koers 300 euro lager is al maanden, niet snel aan te vullen. :cry:
Andere Nederlanders in Pattaya zeggen 1 dag moet 800.000 bath op de thaise rekening staat en met verklaring bank geen probleem.
Reden zeggen ze ik heb al jaren zonder problemen met voldoende geld een jaarvisum.
Anderen zeggen neen 3 maanden moet het er op staan ?

Als ik dus die 800.000 bath niet heb, moet ik volgens derden een inkomens verklaring hebben.
Hoe krijg ik deze, kan dit in het engels gegeven worden door andere dan de Nederlandse Ambassade in Pattaya ????

Heb een gecompliceerde Epilepsie en met toestemming mag ik hier in Thailand wonen, maar de volgend jaar mei moet mijn jaarvisum weer verlengd worden.
Reden dat ik meer aanvallen heb gezien ik bezorgd ben over de visum verlenging.
En wat iedereen merkt met de euro is het elke maand aanhoudende lage koers reden om meer last te hebben van mijn Epilepsie.

Waarom de Bath steeds stabiel ( hoog ) blijft is bij mij en vele Nederlanders in Pattaya, ben lid van de Nederlandse Vereniging in Pattaya een onbegrijpelijke zaak.

Ik hoor graag van iemand die mijn zorgen en vragen misschien kan verzachten door de vragen te beantwoorden.

Heel vriendelijk dank voor de reactie. :)


Robert :|
Pattaya.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#2 Bericht door dutch » donderdag 02 september 2010, 06:44

Je kan bij de Nederlandse ambassade een inkomensverklaring krijgen (in het engels) en dat kan per post.
Je inkomen kan op basis van een combinatie van geld op de bankrekening ( 3 maanden) en de inkomensverklaring.
bijv. 400.000 op de bank en een inkomensverklaring van (het verschil = 400.000 ./. 12 =) 34.000 per maand.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#3 Bericht door Edje » donderdag 02 september 2010, 13:09

Als ik dus die 800.000 bath niet heb, moet ik volgens derden een inkomens verklaring hebben.
Hoe krijg ik deze, kan dit in het engels gegeven worden door andere dan de Nederlandse Ambassade in Pattaya ????

NL ambassade ligt in BKK, maar begrijp wat je bedoeld.
Ga naar het Oostenrijks consulaat in Pattaya.
Zeer moeilijk te vinden, het is in de buurt achter "TUCOM" op Pattaya Thai.
Wil wel behulpzaam zijn om het te vinden, zelf ga ik er ook naar toe voor een inkomens verklaring maar verrijdt me steeds. Vinden doe ik het steeds weer.
Stuur maar een PB indien interesse.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#4 Bericht door Ben » donderdag 02 september 2010, 15:49

Edje schreef:Als ik dus die 800.000 bath niet heb, moet ik volgens derden een inkomens verklaring hebben.
Hoe krijg ik deze, kan dit in het engels gegeven worden door andere dan de Nederlandse Ambassade in Pattaya ????

NL ambassade ligt in BKK, maar begrijp wat je bedoeld.
Ga naar het Oostenrijks consulaat in Pattaya.
Zeer moeilijk te vinden, het is in de buurt achter "TUCOM" op Pattaya Thai.
Wil wel behulpzaam zijn om het te vinden, zelf ga ik er ook naar toe voor een inkomens verklaring maar verrijdt me steeds. Vinden doe ik het steeds weer.
Stuur maar een PB indien interesse.

Ik kan me nauwlijks voorstellen dat het Oostenrijks consulaat Edje een income statement
geeft in het Engels van een Nederlands uitkerings instantie .
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit .
En zou het dan te maken hebben met het europees staatsburgeschap .????op een of andere manier .
Maar als het mogelijk is ,waarom niet .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#5 Bericht door prajak » donderdag 02 september 2010, 16:19

Nou, Oostenrijkers hebben grote talenkennis blijkbaar ! Als ze dat willen afgeven dan lopen ze vooruit op de EU gedachte. Ik weet niet of de NL ambassade een income statement wil afgeven aan een Belg of andere EU-er niet zijnde NL-er.

Edje, het is voor jouw retirement verlenging (als je 50 of plus bent)

hetzij 8 ton from abroad in de bank drie maanden (bij de eerste aanvraag 2 maanden)

hetzij 8 ton inkomen op de verklaring van de ambassade

hetzij een combinatie van die twee samen 8 ton en dan hoeft het geld er niet langer te staan dan een dag.

En men heeft het recht je te vragen waar je van leeft als je die 8 ton in de bank geeft. Dus willen ze zien waarvan je leeft. Dat zien ze aan jouw Thaise bankboek of aan pinbriefjes uit jouw NL accounts.

Men heeft het vermoeden dat ook wij semi-ouwetjes hier werken en banen van Thaise mensen afpikken.....

Ik heb wel eens de indruk dat ze het ons gepensioneerden moeilijker maken dan de vele farang die keer op keer een T visum gaan halen en dat jarenlang. Ik hoorde een verhaal van de Thaise ambassade in Laos. Daar zitten soms meer dan honderd mensen te wachten tot ze aan de beurt zijn.

Gelukkig is het voor de farang hier mogelijk een tussenpersoon in te huren, dat doe je al in Nongkhai, die een achterdeur heeft gevonden. Voor een tarief van 3.500 baht pikt die je op aan de andere kant van de brug en regelt alle rommel voor je. Ja, hotel en Lao-visumkosten betaal je zelf maar daarna ben je van de ellende af en krijg je paspoort en stempel terug in jouw hotelkamer.

Een non-im-O voor drie maanden geven ze ook af in Vientiane. Maar dan moet er bewijs zijn van 8 ton from abroad in een TH bank EN een bankverklaring van dezelfde dag. En dat kan lastig zijn als net jouw bank niet in NK gevestigd is. Gelukkig zitten in NK, provinciehoofdstad, vrijwel alle grote TH banken.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#6 Bericht door sawadikrap » vrijdag 03 september 2010, 02:22

dutch schreef:Je kan bij de Nederlandse ambassade een inkomensverklaring krijgen (in het engels) en dat kan per post.
Je inkomen kan op basis van een combinatie van geld op de bankrekening ( 3 maanden) en de inkomensverklaring.
bijv. 400.000 op de bank en een inkomensverklaring van (het verschil = 400.000 ./. 12 =) 34.000 per maand.

Erg bedankt dutch voor de reactie en antwoord op mijn probleem. :P
Is dus duidelijk dat ik met de 700.000 en inkomens verklaring Ned. Ambassade niet in de problemen kom.

Vriendelijk dank,

Robert. :mrgreen:

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#7 Bericht door sawadikrap » vrijdag 03 september 2010, 02:32

prajak schreef:Nou, Oostenrijkers hebben grote talenkennis blijkbaar ! Als ze dat willen afgeven dan lopen ze vooruit op de EU gedachte. Ik weet niet of de NL ambassade een income statement wil afgeven aan een Belg of andere EU-er niet zijnde NL-er.

Edje, het is voor jouw retirement verlenging (als je 50 of plus bent)

hetzij 8 ton from abroad in de bank drie maanden (bij de eerste aanvraag 2 maanden)

hetzij 8 ton inkomen op de verklaring van de ambassade

hetzij een combinatie van die twee samen 8 ton en dan hoeft het geld er niet langer te staan dan een dag.

En men heeft het recht je te vragen waar je van leeft als je die 8 ton in de bank geeft. Dus willen ze zien waarvan je leeft. Dat zien ze aan jouw Thaise bankboek of aan pinbriefjes uit jouw NL accounts.

Men heeft het vermoeden dat ook wij semi-ouwetjes hier werken en banen van Thaise mensen afpikken.....

Ik heb wel eens de indruk dat ze het ons gepensioneerden moeilijker maken dan de vele farang die keer op keer een T visum gaan halen en dat jarenlang. Ik hoorde een verhaal van de Thaise ambassade in Laos. Daar zitten soms meer dan honderd mensen te wachten tot ze aan de beurt zijn.

Gelukkig is het voor de farang hier mogelijk een tussenpersoon in te huren, dat doe je al in Nongkhai, die een achterdeur heeft gevonden. Voor een tarief van 3.500 baht pikt die je op aan de andere kant van de brug en regelt alle rommel voor je. Ja, hotel en Lao-visumkosten betaal je zelf maar daarna ben je van de ellende af en krijg je paspoort en stempel terug in jouw hotelkamer.

Een non-im-O voor drie maanden geven ze ook af in Vientiane. Maar dan moet er bewijs zijn van 8 ton from abroad in een TH bank EN een bankverklaring van dezelfde dag. En dat kan lastig zijn als net jouw bank niet in NK gevestigd is. Gelukkig zitten in NK, provinciehoofdstad, vrijwel alle grote TH banken.

Prajak blij dat je nu duidelijkheid hebt gegeven wat sommige ook zeggen, dat ik alleen 1 dag met verklaring van de thaise bank mijn jaar visum kan krijgen aankomend jaar.
Dit geeft mij veel opluchting, en hoop hierdoor weer rust te krijgen in mijn op dit moment te veel hebben van epilepsie aanvallen.

Vriendelijk dank.

Robert :)
Pattaya

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#8 Bericht door Edje » zondag 05 september 2010, 13:22

Ik kan me nauwlijks voorstellen dat het Oostenrijks consulaat Edje een income statement
geeft in het Engels van een Nederlands uitkerings instantie .
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit .
En zou het dan te maken hebben met het europees staatsburgeschap .????op een of andere manier .
Maar als het mogelijk is ,waarom niet .[/quote]

Yes.

Ik ga met de jaar opgave van mijn Pensioen instanties naar dat Oostenrijks consulaat en klaar is kees. Je kunt er op wachten, kosten 1200 B als ik me niet vergis.
Zal idd iets te maken hebben met de EU.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#9 Bericht door prajak » zondag 05 september 2010, 16:08

Het grappige is dat we bijna allemaal het woord "jaarvisum" gebruiken. Het is helemaal geen visum.

Het basis visum is jouw non-im-O (al kan soms een T ook) en je kunt jaarlijks een verlenging kijgen, een extension, wegens retirement, marriage, studie, werk, en ga maar door als je aan de voorwaarden voldoet. Jullie hebben het wel gemakkelijk. In Nongkhai komt er nog wat bij aan eisen.

De ambassadebrief moet worden geverifieerd op Chaeng Wattana waar men de handtekening van de ambas medewerker verifieert. Men heeft liefst ook een vertaling in Thais en die moet ook weer een stempel extra hebben. Dan moet de bankbrief van dezelfde dag zijn; vroeger was een dag oud ook goed. Dan wil men zien kopie huisboek en ID van de eigenaar/verhuurder.

Maar ja, ik heb hem weer binnen......

Henk T
Expat
Expat
Berichten: 74
Lid geworden op: donderdag 31 mei 2007, 20:52
Locatie: Ban Non Ton, Khon Kaen

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#10 Bericht door Henk T » maandag 06 september 2010, 04:26

prajak schreef:Het grappige is dat we bijna allemaal het woord "jaarvisum" gebruiken. Het is helemaal geen visum.

Het basis visum is jouw non-im-O (al kan soms een T ook) en je kunt jaarlijks een verlenging kijgen, een extension, wegens retirement, marriage, studie, werk, en ga maar door als je aan de voorwaarden voldoet. Jullie hebben het wel gemakkelijk. In Nongkhai komt er nog wat bij aan eisen.

De ambassadebrief moet worden geverifieerd op Chaeng Wattana waar men de handtekening van de ambas medewerker verifieert. Men heeft liefst ook een vertaling in Thais en die moet ook weer een stempel extra hebben. Dan moet de bankbrief van dezelfde dag zijn; vroeger was een dag oud ook goed. Dan wil men zien kopie huisboek en ID van de eigenaar/verhuurder.

Maar ja, ik heb hem weer binnen......
Hallo Prajak,

Jij weet echt heel veel over dit onderwerp uit te leggen maar daarvoor woon je hier ook lang genoeg he?

Wat mij opviel is jouw opmerking "In Nongkai komt er nog wat bij aan eisen"
Zelf ben ik nog niet zolang geleden van Nongkai naar Khon Kaen Immigration overgestapt.
Ben daar voor het eerst eind augustus voor mijn extension wegens marriage langsgeweest en moest ervaren dat de officers helaas geheel vrij zijn in hun interpretaties ten aanzien van het goedkeuren van zo'n extension. Wat was nl. het geval?
Er stond vanaf januari (dus 8 maanden i.p.v. de vereiste 3 maanden!) 400.000 baht op mijn rekening. Deze rekening betrof dit keer een Fund Book, een optie waarvoor ik gekozen had omdat de rentevoet zo laag stond. Dit was een zgn. Term Fund voor 6 maanden en het bedrag plus winst was in juni overgeboekt naar een algemeen Fund Book. Zelf heb ik dat geld 8 maanden niet aangeraakt maar toen ik dus in Khon Kaen kwam stond het pas 2 maanden op dit algemene Fund Book.
Praten als Bruggeman en ook de baas van mijn bank wilde nog telefonisch uitleggen dat het geld niet aangeaakt was maar niets hielp. Ik kreeg dus een extension voor 2 maanden a raison van 1900 baht, moet me dan weer melden, krijg dan waarschijnlijk weer een extension voor 2 maanden a raison van hetzelfde bedrag, daarna heb ik dan volgens hen voldaan aan de voorwaarden en krijg ik een extension voor een jaar a raison van wederom 1900 baht. Dit is reeds mijn 4e jaar dat ik hier permanent woon! Oh ja, en of ik de volgende keer 4 foto's wil meenemen van mijn huis met het gezinnetje waar ik samen met mijn vrouw de zorg voor draag.
Hoe bedoel je : "overgeleverd aan de goden"?

Laat dit tevens een waarschuwing zijn voor iedereen dat alles perfect in orde moet zijn, anders kun je van alles verwachten.
En let wel: bij het niet goekeuren wordt de fee van 1900 baht niet teruggegeven.

Prajak, jij schreef de eerste keer is 2 maanden genoeg. Hopelijk denkt men in Khon Kaen ook wat soepeler over mijn aanvraag, ook al is dit niet de eerste keer voor mij.

Als iemand nog een tip heeft voor mijn volgende bezoek om uit deze impasse te geraken dan hoor ik dat graag.

groetjes
Henk

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#11 Bericht door joepattaya » maandag 06 september 2010, 05:52

HenkT, Prajak heeft gelijk over die 2 maanden bij de EERSTE KEER; dat is de keer dat je hier op een non-O Thailand binnenkomt. Dat non-O heeft een geldigheid van 3 maanden. Binnen deze 3 maanden dien je je aanvraag voor verlenging voor te bereiden; een aanvraag die je indient op de op 1-na-laatste dag voor het verstrijken van je geldigheid.

Bij deze EERSTE KEER kun je dus nooit het geld 3 maanden op je rekening hebben en nemen ze genoegen met 2 maanden. Da's standaard. Voor elke volgende verlenging moet het 3 maanden zijn.

Let op: Het is niet toegestaan om je geld VAST te zetten op een rekening waar je niet zonder meer bij kunt.

De foto's van je gezin, huis, straat, etc? Dat kennen we hier bij Immigration Chonburi al een tijdje.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#12 Bericht door Edje » maandag 06 september 2010, 13:16

joepattaya schreef:
De foto's van je gezin, huis, straat, etc? Dat kennen we hier bij Immigration Chonburi al een tijdje.
Nog nooit naar gevraagd.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#13 Bericht door Ben » maandag 06 september 2010, 13:39

3 maanden voor de aanvraag dan heb je nog een maand voordat het visa officieel
toegewezen wordt ook die maand moet het geld er nog opstaan .
Dus niet weghalen van de rekening het is nl mogelijk dat men op de dag van extention stempel
nogmaals een dag kopie vraagt .
Heb je dat toevallig niet, zijn er kantoren bij die het alsnog afkeuren .

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#14 Bericht door sawadikrap » maandag 06 september 2010, 15:22

Heb uiteraard de andere reactie's gelezen, en ik woon in Pattaya dus niet alle van toepassing.
Maar weet inmiddels via de Nederlandse vereniging in Thailand, dat ik inderdaad bij de ambassade in Pattaya de verklaring inkomen kan krijgen.
Dus gelukkig hoef ik niet naar BKK naar de Nederlandse ambassade.


Dank voor de reactie's en zal dus met de w.s. op dat moment hoger bedrag dan de nu 700.000 bath en de verklaring ( Engelse ) van inkomen WAO mijn jaar visum kunnen krijgen.

Robert
:P
Pattaya.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: Hoeveel dagen moet geld op thaise rekening, voor jaarvis

#15 Bericht door thongdee » maandag 06 september 2010, 15:58

3 maanden moet het geld op je rekening staan ...
Non Imigrant O multiple , alle 3 maanden me even aanmelden bij de immigratie dat had ik enkele jaartjes lang, makkelijk .... maar nu, na een breuk met de vrouwen die niet meer wil tekenen,heb ik me verdiept in al dat visa gedoe,dus na en een grote zoektocht ,is het dus nog steeds mogelijk om een jaarvisum te krijgen zonder geld op je rekening te hebben , ben wel getrouwd en slechts 41 jaar oud ...
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”