Roze Eieren

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Roze Eieren

#1 Bericht door v@go » maandag 30 augustus 2010, 11:49

Kent iemand de roze eieren uit de seven eleven.
Ze zitten verpakt met 4 stuks en zijn bruin/zwart van binnen en stinken gruwelijk.
Blijkbaar is het een lekkernij maar niet voor ons.Wat is het precies.

De laatste dag van onze vakantie dachten we als we nu nog 4 eieren kopen hebben we genoeg aan voor het ontbijt.
Dus toen ik ze wilde gaan bakken .... het werd een boterham met jam...en kaas :lol: :lol:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Roze Eieren

#2 Bericht door Mart » maandag 30 augustus 2010, 11:51

Er zijn ook blauwe eieren, inderdaad kennelijk een lekkernij voor een Thai, maar niet om te bakken of te koken. Ik zal aan mijn wederhelft vragen hoe men dat doet :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Roze Eieren

#3 Bericht door Jim » maandag 30 augustus 2010, 11:57

Afbeelding
ไข่เยี่ยวม้า kʰày yîaw máa

http://en.wikipedia.org/wiki/Century_egg
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Roze Eieren

#4 Bericht door Ben » maandag 30 augustus 2010, 12:04

zo zijjn er ook rode eieren van binnnen die worden enige tijd in een aarde mengsle bewaard waardoor ze rood worden van binnnen Lekker ja .

Nog een ander soort die worden bewaard in urine :lol: en een hele tijd daar gelaten
de kleur verklap ik niet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De smaak :?: :?: :?: :?: geen broodje aap .

En zo zijn er meerderen manieren om eieren te conserveren .

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Roze Eieren

#5 Bericht door Wouter_Udon » maandag 30 augustus 2010, 12:31

Ze verkopen die roze eieren ook bij Tesco Lotus en mijn dochter wilde ze met alle geweld kopen om ze vervolgens mee te nemen naar NL. Ik ben ze gelukkig "vergeten" mee te nemen. :lol:
Live your dream, don't dream your life.

taam
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 197
Lid geworden op: zondag 18 april 2010, 13:23
Locatie: Pathumthannee

Re: Roze Eieren

#6 Bericht door taam » dinsdag 31 augustus 2010, 08:39

v@go@
Even nagevraagd bij mij kokkie alias lieve vrouwtje.
Het is een snack, die bij een borreltje genuttigd wordt.

Rose ei pellen, niet meer koken of zo. In vieren snijden en op bordtje leggen.
Dan samen met zoet/zuur gember(zelfde als gegeten wordt bij sushi) en cashew noten.

Gemixt eten. Eet smakelijk. :D :D :D

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Roze Eieren

#7 Bericht door v@go » dinsdag 31 augustus 2010, 11:42

iedereen bedankt, ik ga ze volgende week vrijdag zeker proberen op die manier.

Als ik terug ben zal ik verslag uitbrengen hoe het smaakt. (hoe het ruikt weet ik al :lol: )
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Roze Eieren

#8 Bericht door Jeanette » dinsdag 31 augustus 2010, 11:49

En de vissenpot? Zo'n soort keulse pot waar vissen een jaar in mogen liggen doodwezen? En je op het laatst alleen nog wat vissenogen herkent? Daar haken toch bijna alle farangs af hè? :mrgreen:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Roze Eieren

#9 Bericht door Mart » dinsdag 31 augustus 2010, 12:01

v@go schreef:iedereen bedankt, ik ga ze volgende week vrijdag zeker proberen op die manier.

Als ik terug ben zal ik verslag uitbrengen hoe het smaakt. (hoe het ruikt weet ik al :lol: )
Als je ziek in bed, of een ziekenhuis bed ligt, stuur ik je wel een bloemetje :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Roze Eieren

#10 Bericht door RuudThai » dinsdag 31 augustus 2010, 12:04

Jeanette schreef:En de vissenpot? Zo'n soort keulse pot waar vissen een jaar in mogen liggen doodwezen? En je op het laatst alleen nog wat vissenogen herkent? Daar haken toch bijna alle farangs af hè? :mrgreen:
De beruchte plaa raa, zeker hier in de Isaan een onmisbaar bestanddeel van de somtam. Officieel heet zoiets gefermenteerde vis, maar het is gewoon verrotte vis. En dan zóver doorgerot dat er zelfs geen bacterie meer in leven kan zijn en het spul dus jaren goed blijft.
De "lekkerste" (bahbahbah) is de soort die in de zon het proces heeft doorgemaakt. Maar daar kunnen dan wormpjes in zitten die in je lichaam kunnen komen en ongewenste effecten veroorzaken, soms zelfs dodelijk. Daarom wordt aangeraden om de gekookte versie te nemen, want die is echt steriel.
Een Thaise vriendin van ons, ook zo'n plaa raa lekkerbekje, voelde een paar jaar geleden zich niet lekker en daar werden die wormpjes geconstateerd. Met anti-wormstoffen lukte het om ze weg te krijgen. Maar ze mag van de artsen alleen nog de goede soort gebruiken en liever helemaal niet omdat verkopers soms niet te vertrouwen zijn.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Roze Eieren

#11 Bericht door Mart » dinsdag 31 augustus 2010, 12:10

Jeanette schreef:En de vissenpot? Zo'n soort keulse pot waar vissen een jaar in mogen liggen doodwezen? En je op het laatst alleen nog wat vissenogen herkent? Daar haken toch bijna alle farangs af hè? :mrgreen:
Ja Jeanette, het was bijna een huwelijksdrama geworden, maar Mrs heeft toch maar eieren voor haar geld gekozen, en die troep komt in geen geval hier in huis, bovendien als ze bij vergissing dat " beroemde " gerecht heeft genuttigd slaapt zij in de logeerkamer :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Roze Eieren

#12 Bericht door Jim » dinsdag 31 augustus 2010, 12:24

RuudThai schreef: De beruchte plaa raa, zeker hier in de Isaan een onmisbaar bestanddeel van de somtam. Officieel heet zoiets gefermenteerde vis, maar het is gewoon verrotte vis. En dan zóver doorgerot dat er zelfs geen bacterie meer in leven kan zijn en het spul dus jaren goed blijft.
was dat maar :(
Opisthorchis viverrini, common name Southeast Asian liver fluke, is a trematode parasite from the family Opisthorchiidae that attacks the area of the bile duct. Infection is acquired when people ingest raw or undercooked fish.[2] It causes the disease opisthorchiasis (also called clonorchiasis).[3] Opisthorchis viverrini infection also predisposes the infected for cholangiocarcinoma, a cancer of the gall bladder and/or its ducts.

(..)

Fish contain more metacercaria from September to February, before the dry season[10][1] and this is the period, when humans are usually infected.[1] Infection is acquired when people ingest raw or undercooked fish.[2] Dishes of raw fish are common in the cuisine of Laos and the cuisine of Thailand: koi-pla, raw fish in spicy salad lab-pla,[8] salted semi-fermented fish dishes called pla-ra (pla ra),[1] pla-som[8] and Som fak.[6]

The adult worms, which are hermaphrodites, can live for many years in the liver, even decades, shedding as many as 200 eggs per day which pass out via bile into the chyme and feces.[2] The lifespan of Opisthorchis viverrini is over 10 years.[11]
http://en.wikipedia.org/wiki/Opisthorchis_viverrini
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Roze Eieren

#13 Bericht door Mart » dinsdag 31 augustus 2010, 13:13

Regelmatig zijn er medische programma's op de TV, kanaal NBT, maar dat is meestal rond 23.00 uur en dan slaapt de Isaan al uren.

Onlangs was er een uitzending gewijdt aan dit onderwerp en de gevaren.

Maar als een farang dan de volgende morgen hier iets overzegt, hoor men direct:
Farang mai roe

Bovendien ziet men op plaatsen waar die troep wordt gegeten, een horde vliegen.

Eet smakelijk :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Roze Eieren

#14 Bericht door carpediem » dinsdag 31 augustus 2010, 15:25

en dan nog de eieren met gekookte kuikentjes erin: best lekker.
pluk de dag (carpediem)

taam
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 197
Lid geworden op: zondag 18 april 2010, 13:23
Locatie: Pathumthannee

Re: Roze Eieren

#15 Bericht door taam » dinsdag 31 augustus 2010, 15:38

Jeanette schreef:En de vissenpot? Zo'n soort keulse pot waar vissen een jaar in mogen liggen doodwezen? En je op het laatst alleen nog wat vissenogen herkent? Daar haken toch bijna alle farangs af hè? :mrgreen:
Jep, dan haak ik ook af. Eet al het Thaise food, behalve Pla Raa. :mrgreen: :mrgreen:

Een keer gezegd dat ik het ooit eens zal proberen, maar die belofte heb ik nog niet ingelost,
en die ga ik ook niet inlossen. Waarschijnlijk had ik die dag een black out of was mauw.
:D :D

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”