meergranen, om brood te maken

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

meergranen, om brood te maken

#1 Bericht door jumbo » woensdag 21 juli 2010, 04:54

Weet iemand waar ik meergranen kan kopen, in Thailand, om in brood te verwerken??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

travelalone
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: donderdag 03 januari 2008, 15:42
Locatie: Chiang Mai

Re: meergranen, om brood te maken

#2 Bericht door travelalone » vrijdag 23 juli 2010, 02:29

Een jaar geleden ben ik zelf aan het zoeken geweest naar meergranen om te verwerken in brood. Bij de Carrefour kon je zakjes meergranen kopen van OTOP. Wel even opletten OTOP heeft meerdere soorten op de markt gebracht. O.a. een soort om te mengen met melk.
Deze meergranen staan niet bij de meelprodukten maar bij de gezondheidsprodukten.
Ik zelf gebruik een broodbakmachine en vraag aan bezoekers uit Nederland of zij kant en klare broodmix voor mij mee willen nemen. De kwaliteit van dit brood haal ik niet wanneer ik zelf ga experimenteren. Mocht jij in de toekomst een goed recept hebben uitgedokterd met Thaise produkten dan hou mij aanbevolen om dit recept een keer uit te proberen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: meergranen, om brood te maken

#3 Bericht door jumbo » vrijdag 23 juli 2010, 02:49

Binnenkort wordt dat vers en hier gemaakte brood met allerlei andere NL produkten via een nieuwe en goedkopere als de bestaande websites aangeboden..
Brood alleen in Thailand, vanwege het vers idee

Meergranen worden nu van meerdere kanten en los van elkaar gesourced..
maar 1 leverancier heeft uiteraard de voorkeur
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: meergranen, om brood te maken

#4 Bericht door elst99 » vrijdag 23 juli 2010, 07:52

Heb je al is bij de Makro gekeken? Of misschien bij Villa Market zit in Bangkok op verschillende plaatsen, een is er in Sukhumvit 49 dat is de weg naar het Samitivej ziekenhuis, die hebben veel importspullen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

taam
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 197
Lid geworden op: zondag 18 april 2010, 13:23
Locatie: Pathumthannee

Re: meergranen, om brood te maken

#5 Bericht door taam » vrijdag 23 juli 2010, 08:01

In Nederland is het brood altijd na 2/3 dagen oud/droog/hard.
Hier in Thailand is het brood na 2/3 dagen nog steeds in zelfde conditie als na de koop.
Hoe doen die Thaien dat toch.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: meergranen, om brood te maken

#6 Bericht door v@go » vrijdag 23 juli 2010, 08:17

Broodverbetermiddelen zijn samengestelde grondstoffen, die het brood langer vers houden en/of lekkerder maken. Broodverbetermiddelen kunnen bestaan uit vetten, melkproducten, suikers, emulgatoren en enzymen. Er zijn ook broodverbetermiddelen op natuurlijke basis. Deze bestaan uit een mengsel van tarwegluten, melkproducten, suikers, sojacithine en enzymen.

conserveermiddelen zijn in gewoon dagvers brood warenwettelijk niet toegestaan. In houdbare broodsoorten, zoals roggebrood, zijn conserveermiddelen wel toegestaan. Dit moet op de verpakking worden vermeld. Een conserveermiddel is een stof, die bederf van een voedingsmiddel tegengaat en zo de houdbaarheid verlengt.

Een meelverbeteraar is een hulpstof waarmee de molenaar de eigenschappen van de meel verbetert of op constante kwaliteit brengt. Warenwettelijk zijn ascorbinezuur (vitamine C), moutmeel en enzymen in beperkte hoeveelheden toegestaan.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: meergranen, om brood te maken

#7 Bericht door jumbo » vrijdag 23 juli 2010, 10:05

elst99 schreef:Heb je al is bij de Makro gekeken? Of misschien bij Villa Market zit in Bangkok op verschillende plaatsen, een is er in Sukhumvit 49 dat is de weg naar het Samitivej ziekenhuis, die hebben veel importspullen.
Kan Villa wel eens proberen, maar ik bedoelde eigenlijk (wat niet uit mijn bericht bleek) grootverpakking dus de Makro ga ik ook bezoeken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: meergranen, om brood te maken

#8 Bericht door RuudThai » dinsdag 27 juli 2010, 14:10

jumbo schreef:
elst99 schreef:Heb je al is bij de Makro gekeken? Of misschien bij Villa Market zit in Bangkok op verschillende plaatsen, een is er in Sukhumvit 49 dat is de weg naar het Samitivej ziekenhuis, die hebben veel importspullen.
Kan Villa wel eens proberen, maar ik bedoelde eigenlijk (wat niet uit mijn bericht bleek) grootverpakking dus de Makro ga ik ook bezoeken
Hèhè, kan eindelijk antwoord geven, maar nu zie ik dat je grootverpakking bedoelt.
Ik gebruik voor mijn broodmachine meergranenmeel dat ik bij Tops koop, als ik eens in Udon Thani ben. Het zit in bruinpapieren zakjes van 450 gram en komt uit Australië, maar heeft een Thais opschrift op de verpakking. Er zijn 2 soorten: Whole Wheat en Dark Rye o.i.d.
Meestal gooi ik 1 deel van het één, 1 deel van het ander en 2 delen gewoon wit tarwemeel (bij de Makro voor 39 baht) in de machine. Krijg je lekker echt volkorenbrood.
Als je alleen Dark Rye gebruikt krijg je een soort roggebrood, een beetje hard en dat vind ik minder lekker.

Bij de Makro hier hebben ze alleen kilopakken witbroodmeel, grootverpakking heb ik niet gezien evenals meergranenmeel. Maar in faranggebieden kan het natuurlijk anders zijn, daar schijnen ze zelfs Goudse kaas bij de Makro te hebben....

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”