De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5671 Bericht door wpdl » donderdag 25 januari 2024, 05:57

Aha dus het is een overboeking met Wise vanaf je ING-bankrekening.

Goede koers Jodokus heb wel eens 39.1Baht voor de euro gehad afgelopen jaar.
Zit nog steeds op die 40 plus te wachten.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5672 Bericht door jumbo » donderdag 25 januari 2024, 10:47

wpdl schreef: donderdag 25 januari 2024, 05:57 Aha dus het is een overboeking met Wise vanaf je ING-bankrekening.
verschil in koers tussen Jodokus en Pjotter is de datum, 3 maanden verschil

Idd als je voor kosten beneficiary aangeeft dan zijn er geen NL transactiekosten
De ontvangende Thaise bank rekent een promillage met een minimaal bedrag aan kosten van 350 THB dacht ik
Wise visa ING (free) naar Thaise bank geeft een prettigere koers en wat kosten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5673 Bericht door jomel17 » donderdag 25 januari 2024, 13:34

En als je bij het overboeken naar Wise geen Ideal gebruikt maar gewoon eerst normaal van jouw NL bank naar Wise overmaakt is de koers nog iets beter. Wise rekent namelijk iets voor gebruik Ideal.
Scheelt niet echt veel maar ben gelijk van het gezeur bij Ideal af, extra bevestigen
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 767
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5674 Bericht door pjotter » vrijdag 26 januari 2024, 01:58

Vreemd Jomel. Als je inlogt bij Wise en je drukt op de 'send' toets, zie je de koers en kosten voor 1.000€ (kosten €7,89) naar THB. Hier 'weet Wise' dus niet hoe je Euro's gaat overmaken naar hun.
Als ik dan op 'Continue' druk en mijn Thaise bankrekening kies etc. Zie ik na betaling met Ideal, direkt de kosten en koers, welke precies hetzelfde zijn als dat ik vantevoren op die 'send' toets heb gedrukt.
Dus zie niet waar die 'verborgen kosten/koers aanpassing' dan zouden moeten zitten.
jomel17 schreef: donderdag 25 januari 2024, 13:34 En als je bij het overboeken naar Wise geen Ideal gebruikt maar gewoon eerst normaal van jouw NL bank naar Wise overmaakt is de koers nog iets beter. Wise rekent namelijk iets voor gebruik Ideal.
Scheelt niet echt veel maar ben gelijk van het gezeur bij Ideal af, extra bevestigen

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5675 Bericht door jomel17 » vrijdag 26 januari 2024, 13:38

@ Pjotter ik zou zeggen probeer het eens een keer...
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 767
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5676 Bericht door pjotter » zaterdag 27 januari 2024, 04:11

Jomel, bedoel je dan dat ik eerst via de ING een overboeking moet doen naar mijn wise IBAN nummer ? (sepa).
Want als er tijdsverschil in zit t.o.v. IDEAL, kan de koers natuurlijk zomaar iets hoger of lager zijn dan op het moment van kijken in de Wise app.
jomel17 schreef: vrijdag 26 januari 2024, 13:38 @ Pjotter ik zou zeggen probeer het eens een keer...

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5677 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 27 januari 2024, 08:12

Heren, garandeert Wise de koers niet gedurende een zekere periode? Ik heb EEN keer in al die jaren meegemaakt dat mijn overboeking van ING naar Wise uren langer duurde dan de bekende paar seconden maar kreeg toch de overeengekomen koers. Vroeger ging dat via een handmatige overboeking van ING naar Wise, later ging dat automatisch via de Wise-site en ik meen via Ideal.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 767
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5678 Bericht door pjotter » zaterdag 27 januari 2024, 12:48

Klopt helemaal Erik, vermits je de hele actie/transfer al in gang hebt gezet. Als je alleen maar kijkt naar de koers, zie je b.v. 38,16 gegarandeerd 32 uur. Maar verlaat je het programma of scherm even en je gaat daarna weer terug naar die 'kijk koers pagina' kan daar zomaar ineens 38,10 gegarandeerd 41 uur staan.
erik-kuijpers schreef: zaterdag 27 januari 2024, 08:12 Heren, garandeert Wise de koers niet gedurende een zekere periode? Ik heb EEN keer in al die jaren meegemaakt dat mijn overboeking van ING naar Wise uren langer duurde dan de bekende paar seconden maar kreeg toch de overeengekomen koers. Vroeger ging dat via een handmatige overboeking van ING naar Wise, later ging dat automatisch via de Wise-site en ik meen via Ideal.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5679 Bericht door jomel17 » zaterdag 27 januari 2024, 14:01

pjotter schreef: zaterdag 27 januari 2024, 04:11 Jomel, bedoel je dan dat ik eerst via de ING een overboeking moet doen naar mijn wise IBAN nummer ? (sepa).
Want als er tijdsverschil in zit t.o.v. IDEAL, kan de koers natuurlijk zomaar iets hoger of lager zijn dan op het moment van kijken in de Wise app.
jomel17 schreef: vrijdag 26 januari 2024, 13:38 @ Pjotter ik zou zeggen probeer het eens een keer...
Ja pjotter dat bedoel ik, vroeger duurde het nog wel eens een dag voor de overschrijving gedaan was.
Maar nu is dat , tenminste bij mijn ASN bank een kwestie van minuten
หลงรัก

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5680 Bericht door Adrie » dinsdag 06 februari 2024, 22:15

Heb nog nooit via Wise overgemaakt naar Thailand, maar zat zo eens de revieuws te lezen.
Kom vaak slechte tegen dat accounts geblokkeerd worden en geld niet aankomt.

Wilde eigenlijk registreren, maar twijfel nu toch.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 767
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5681 Bericht door pjotter » woensdag 07 februari 2024, 01:40

Beetje off topic, maar vooruit, zoveel wordt er niet meer gepost helaas:
Hallo Adrie. Ik begrijp je bezorgdheid. Had ik jaren geleden ook hoor. Ook ik lees regelmatig negatieve dingen op internet maar dikwijls begrijp ik dat niet.
In al die jaren heb ik eigenlijk maar 1 probleem gehad.
Maar het geld was de volgende dag al teruggestort op mijn NL-ING betaalrekening.

In het begin had ik even niet begrepen wat volledige registratie inhield. Na installarie had ik als test 100€ overgemaakt en stond na enkele minuten in THB op mijn Thaise bankrekening. Wow, netjes dacht ik dus toen een groter bedrag overgemaakt. Helaas na 2 dagen niets. Toen de helpdesk gebeld (UK) en keurig geholpen. Ik moest nog een kopie paspoort en een foto met mijn gezicht MET het paspoort ernaast houdende maken. Mmm, weer ff eng maar goed. Dame zei ik zie uw geld staan en zal u een email sturen. Als u deze beantwoord MET de 2 gevraagds foto's, zet ik het geld direkt door. Zo gezegd zo gedaan en jawel, een uurtje later was het geld binnen.

1 keer heel lang geleden, toch wel een probleem gehad en contact opgenomen via het contact formulier op hun site.
Ook binnen een dag antwoord per email. Tot dan toe met dezelfde transactie nooit problemen gehad en toen dus wel. De man zei dat het door de interface (digitale verbindingen) was geweigerd en zou het bedrag nogmaals aanbieden. Helaas wederom geweigerd en hij zou het bedrag terug storten, wat ook dezelfde dag gebeurde. Toen zei hij dat ze sinds een week, ook de interface van 'Deemoney' (Een andere 'speler op deze markt') gebruikte. Deze was strikter in naamgeving.

Als je b.v. Wise hebt geregistreerd met Piet Puk, dan wordt deze naam standaard gebruik als je een Thaise bankrekening toevoegt binnen Wise. Dat was bij mij dus ook het geval. Ik heb toen dat account verwijderd en opnieuw toegevoegd met mijn exacte naam welke op mijn Thais bankboekje stond 'et voilá', bij mijn nieuwe poging was het geld binnen enkele seconden weer binnen op mijn Thaise bankrekening.
Daarna, al jaren dus, nooit meer een probleem gehad.

Wat ik in dit verhaal eigenlijk het prettigste vind, is dat het contacf opnemen met hun zowel telefonisch (+442036950999) als via het contact formulier, zeer netjes is verlopen.

Mocht je alsnog besluiten je te registreren en je hebt nog een NL (post)adres, kun je mss dat het beste gebruiken. Je krijgt dan b.v. rente op je Euro rekening binnen Wise en de mogelijkheid zo'n groene debit card aan te vragen. Bij een Thais adres zijn beide niet relevant. Die Thaise debit card (kan ik dus niet krijgen met mijn Thaise registratie adres) vind ik zelf niet echt belangrijk. Gratis is er b.v. maar een limiet van 200€ per maand. Bovendien gebruik ik gewoon mijn Thaise Debit- en Mastercard om hier geld uit de ATM te halen of te betalen.

Suc6 met je beslissing.

Adrie schreef: dinsdag 06 februari 2024, 22:15 Heb nog nooit via Wise overgemaakt naar Thailand, maar zat zo eens de revieuws te lezen.
Kom vaak slechte tegen dat accounts geblokkeerd worden en geld niet aankomt.

Wilde eigenlijk registreren, maar twijfel nu toch.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5682 Bericht door Joep » woensdag 07 februari 2024, 08:21

Ik gebruik het ook al jaren.
Voor grotere en kleinere bedragen.
Heb altijd rond de €2000 op de rekening staan.(in € of thb).
Dan kan ik indien nodig meteen overmaken op mijn Th rekening. Dit is secondewerk. Meer hebben we ook niet nodig in het dagelijkse levdn want auto en huis zijn.betaald.
De Wise debitcard gebruik ik voor kleine online aankopen en als we een hotel boeken via Agoda.
Het fijne van die kaart vind ik dat je heb kunt "bevriezen" als je hem niet gebruikt.
Contant opnemen doe ik middels de bankapp en grotere betalingen ( tanken, boodschapprn etc) ook.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5683 Bericht door driver » woensdag 07 februari 2024, 18:02

Adrie schreef: dinsdag 06 februari 2024, 22:15 Heb nog nooit via Wise overgemaakt naar Thailand, maar zat zo eens de revieuws te lezen.
Kom vaak slechte tegen dat accounts geblokkeerd worden en geld niet aankomt.

Wilde eigenlijk registreren, maar twijfel nu toch.
Maak soms 500 euro oid over.
Dat gaat tot nu toe altijd goed.
Grotere bedragen splits ik op.
Dus Twee keer 500 bijvoorbeeld.
Kost wslijk wat meer maar mocht het fout gaan ben ik niet alles kwijt zeg maar.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5684 Bericht door jomel17 » donderdag 08 februari 2024, 14:20

Driver en Adrie,
wees niet benauwd ik gebruik Wise al vanaf het nog TransferWise heette.
Ik maak maandelijks m aow en pensioen over 1200 euro is in al die tijd maar 1 x minder snel gegaan ivm weekend en holy days hier in Thailand.
Normaal heb ik mijn geld binnen een paar seconden op mijn Kasikorn rekening en ik heb geen aandelen in Wise.
หลงรัก

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5685 Bericht door Adrie » donderdag 08 februari 2024, 18:04

jomel17 schreef: donderdag 08 februari 2024, 14:20 Driver en Adrie,
wees niet benauwd ik gebruik Wise al vanaf het nog TransferWise heette.
Ik maak maandelijks m aow en pensioen over 1200 euro is in al die tijd maar 1 x minder snel gegaan ivm weekend en holy days hier in Thailand.
Normaal heb ik mijn geld binnen een paar seconden op mijn Kasikorn rekening en ik heb geen aandelen in Wise.
Had vorig weekend zo maar eens geprobeerd vanaf Regiobank 200 euro naar Kasikorn rekening van mijn vrouw.
Er werd bij Regio 5 euro voor kosten buitenland gerekend en dan dus 200 afgeschreven.

Dinsdag bij mijn vrouw op kasikorn 6803,28 bath bijgeschreven, en dat is wel een heel slechte koers.

Nu maken wij eigenlijk zo goed als nooit geld over, en als we naar Thailand gaan nemen we voldoende contant mee, maar dat
is tegenwoordig ook een heel gedoe,
Pin automaten geven alleen maar 50 euro biljetten, en voorheen kon je bij de Rabo geld bestellen ( ook biljetten van 500 die ze in de wisselkantoren in Thailand
het liefste hebben)
Heb daarom ook een rekening bij Regiobank geopend want die hebben nog een kasfunctie, maar moet dan ruim van te voren bellen en dan
houden ze biljetten van 100 en 200 vast tot het bedrag wat ik mee zou willen nemen, dus een heel gedoe om in NL aan je contant geld te komen.

Neem dus voldoende mee en wat over blijft gaat in Thailand op rekening.

Maar stel dat ik of mijn vrouw zich registreerd bij wise hoe gaat dat dan.
Als ik het goed begrijp maak je via b.v Ideal geld over naar wise en van daaruit naar de Thaise rekening??

Gr Adrie

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”