welk hondenras?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

welk hondenras?

#1 Bericht door vleespet » zaterdag 26 december 2009, 04:25

De laatste jaren is de thaise hond in de verdrukking gekomen,het is een rage geworden om een rashond aan te schaffen.Een stukje verderop is een avondmarkt (save one) waar pups worden aangeboden op dezelfde manier als in belgië,het erge hiervan is dat er zelfs husky`s en st bernardshonden worden aangeboden,je weet echt niet wat je zo`n beestje aandoet.Als het in thailand 40 graden en meer is leggen deze rashonden het af.Ikzelf heb een thai ridgeback en een isan spaniël,deze honden zijn gewoon veel beter aangepast aan het klimaat,dus mocht er iemand op het idee komen om zijn vriendin of vrouw een leuke pup kado te doen,neem dan aub een thaipup hij of zij zal je er eeuwig dankbaar voor zijn.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: welk hondenras?

#2 Bericht door Rene » zaterdag 26 december 2009, 09:37

Het is te triest voor woorden dat allerlei hondenhandelaren op een zeer bedenkelijke manier diverse soorten rashondjes aan de persoon proberen te slijten en dat mensen niet verder kijken dan hun korte neus. Erg liggen honderdduizenden honden te creperen langs de straten en dat interesseert bijna niemand. Wel naar zo'n achterlijke pupwinkel gaan waar die arme diertjes met een strikje om in een gazen kooitje wachten om gekocht te worden. Vaak na een tijd weer op straat gegooit omdat hij te groot wordt wat ze niet voorzien hadden of iets mankeert wat bij rashonden eerder voorkomt wegens inteelt.
Ik heb nu diverse keren zo'n marktje gezien waar ze die diertjes met alle rare randartikelen aanbieden. Ik verbaas me in hoge mate hoe kortzichtig de Thai is op dat gebied. Ondanks de vriendelijke aard van de mensen is het voor mij een raadsel waarom ze als een struisvogel reageren op dierenonwelzijn. Ze begrijpen er werkelijk geen lor van.
Uiteraard de uitzonderingen daargelaten.
Heeft men enige compassie met dieren dan is het toch zaak om zeker in de Aziatische landen niet bij deze handelaren te kopen maar te proberen zo'n zielig schepsel van de straat te redden.
Ja, ik weet het, ik praat tegen mensen die het over het algemeen met me eens zijn. Ik moest weer eens mijn hopeloze ei kwijt.
Er is nog veel te doen daar. :cry:
Ook weet ik dat we er bijna niets aan kunnen doen maar iedere afkeurende opmerking naar zo'n misstand is één van de bekende druppels die de plaat van temperatuur doet veranderen. :roll:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: welk hondenras?

#3 Bericht door thongdee » zaterdag 26 december 2009, 14:26

vleespet schreef:De laatste jaren is de thaise hond in de verdrukking gekomen,het is een rage geworden om een rashond aan te schaffen.Een stukje verderop is een avondmarkt (save one) waar pups worden aangeboden op dezelfde manier als in belgië,het erge hiervan is dat er zelfs husky`s en st bernardshonden worden aangeboden,je weet echt niet wat je zo`n beestje aandoet.Als het in thailand 40 graden en meer is leggen deze rashonden het af.Ikzelf heb een thai ridgeback en een isan spaniël,deze honden zijn gewoon veel beter aangepast aan het klimaat,dus mocht er iemand op het idee komen om zijn vriendin of vrouw een leuke pup kado te doen,neem dan aub een thaipup hij of zij zal je er eeuwig dankbaar voor zijn.
Mijn bedoeling was meer dan een jaar terug een koppeltje St Bernard te kopen , lang opzoek geweest , gevonden in Chiang Mai , maar mits de te hoge prijs voor een koppel, heb ik het niet gedaan , heb me 2 Golden Retrievers , echte prachtbeesten , slimme honden, ..... men beste vriendin heeft een hondenkennel , en het is niet het zielige wat de meeste denken , die worden met liefde grootgebracht ,natuurlijk is het een deel commercieel ,
Op een dag zag ik gewoon 4 St Bernards achter een hek zitten in Surin , heeeeeel warm was het toen , de beesten waren beetje loom met zulke temperaturen , maar de eigenares vertelde me dat het echt geen probleem was .... ga ze nog vaak bezoeken en kan het beamen.
De buren hebben trouwens een Husky ... en mijn vrouwelijke Golden heeft het steeds koud , als je ziet in België had de Golden van de buren een pak meer haar . alles past zich aan !
Zelf ons bloed verandert na 3 maanden op een andere locatie .
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: welk hondenras?

#4 Bericht door prajak » zaterdag 26 december 2009, 16:20

Mijn katten zijn allemaal Thais en zelfs die dieren krijgen een winterjas van moedertje natuur. Wij niet en zitten dus soms te kleumen als het in de nacht maar 10 graden is. Verschil moet er wezen.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: welk hondenras?

#5 Bericht door vleespet » zaterdag 26 december 2009, 16:27

thongdee schreef:
vleespet schreef:De laatste jaren is de thaise hond in de verdrukking gekomen,het is een rage geworden om een rashond aan te schaffen.Een stukje verderop is een avondmarkt (save one) waar pups worden aangeboden op dezelfde manier als in belgië,het erge hiervan is dat er zelfs husky`s en st bernardshonden worden aangeboden,je weet echt niet wat je zo`n beestje aandoet.Als het in thailand 40 graden en meer is leggen deze rashonden het af.Ikzelf heb een thai ridgeback en een isan spaniël,deze honden zijn gewoon veel beter aangepast aan het klimaat,dus mocht er iemand op het idee komen om zijn vriendin of vrouw een leuke pup kado te doen,neem dan aub een thaipup hij of zij zal je er eeuwig dankbaar voor zijn.
Mijn bedoeling was meer dan een jaar terug een koppeltje St Bernard te kopen , lang opzoek geweest , gevonden in Chiang Mai , maar mits de te hoge prijs voor een koppel, heb ik het niet gedaan , heb me 2 Golden Retrievers , echte prachtbeesten , slimme honden, ..... men beste vriendin heeft een hondenkennel , en het is niet het zielige wat de meeste denken , die worden met liefde grootgebracht ,natuurlijk is het een deel commercieel ,
Op een dag zag ik gewoon 4 St Bernards achter een hek zitten in Surin , heeeeeel warm was het toen , de beesten waren beetje loom met zulke temperaturen , maar de eigenares vertelde me dat het echt geen probleem was .... ga ze nog vaak bezoeken en kan het beamen.
De buren hebben trouwens een Husky ... en mijn vrouwelijke Golden heeft het steeds koud , als je ziet in België had de Golden van de buren een pak meer haar . alles past zich aan !
Zelf ons bloed verandert na 3 maanden op een andere locatie .
Het spijt mij te moeten zeggen dat je weinig verstand van honden hebt,elke kennel eigenaar in thailand verteld je natuurlijk dat het geen probleem is,deze mensen handelen uit winstbejag(de goede daargelaten)Als je werkelijk om honden geeft dan neem je een thaise pup en geen doorgefokt status symbool.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: welk hondenras?

#6 Bericht door thongdee » zaterdag 26 december 2009, 22:43

vleespet schreef:
Het spijt mij te moeten zeggen dat je weinig verstand van honden hebt

ahaha ,die reacties soms , ik laat iedereen altijd in zijn wijsheid , ik ga de moeite nog geeneens doen om dit uit te leggen aan jou , jij hebt wel mensenkennis blijkbaar .... :lol:
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: welk hondenras?

#7 Bericht door Gardensafari » zaterdag 10 juli 2010, 23:34

De Thai hebben een paar hondenrassen. De Thai ridgeback is een bekende. Tot welk ras de meest voorkomende Thaise hond behoort weet ik niet. Ze zijn niet zo groot, grijs, bruin of bont en echte koudehaters. Toen ik de eerste keer in Thailand kwam had ik het niet zo op die honden. Zodra het 's-avonds afkoelt gaan ze met z'n allen op nog warm asfalt liggen. Het valt niet mee ze te ontwijken. En werd bij het huis van mijn vriendin (nabij Saraburi) in de koele decemberavond een vuurtje gestookt, dan werd het een gevecht tussen mens en hond wie het dichtst bij het vuur mocht zitten.

De groep bij haar thuis (echt op het platteland) bestond uit 4 stuks. Waaks waren ze zeker. De baas is een oude hond, die niet meer goed kan rennen, maar desondanks door de rest als baas wordt erkend. Het is een uiterst sikkeneurig heerschap, dat blaffend, grommend en bijtend de rest uit de buurt houdt. In den beginne vreesde ik die hond. En nu zijn we de beste kameraden. Ik kan hem aanhalen, aaien, en zelfs de vlooienbanden waar me mee aankwamen konden we moeiteloos omdoen. En ze bleven zitten! Terwijl de beesten NOOIT aangelijnd waren.

Ze eten alles. Van grote stukken vlees, tot botten, visgraat en wat al niet. Aan alles wat je ze toewerpt wordt eerst geroken. Visgraten worden vervolgens uiterst voorzichtig goed gekauwd. Ook kippenbotjes worden grondig vermalen vooreerst ze die doorslikken. Het basisvoedsel is rijst, aangevuld met (slacht)afval.

Toen ik de eerste kwam, kenden ze mij niet en dus was het blaffen, grommen en ruiken geblazen. Maar toen ik een half jaar later terugkwam werd er maar heel kort geblaft. Vervolgens roken ze eens goed en meteen werd ik herkend. Zelfs de oude brombeer kwam kwispelend naar mij toe, terwijl hij mij niet had besnuffeld. Kennelijk was mijn stemgeluid blijven hangen. Het is een druk, levendig, maar heel aanhankelijk ras. Je moet ze echter even beter leren kennen en zij jou.

Soms denk ik waarom zou je in Thailand St. Bernards, wolfshonden of chow chows willen introduceren. Allemaal rassen die er gelet op het klimaat niets te zoeken hebben?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: welk hondenras?

#8 Bericht door perry » maandag 12 juli 2010, 20:59

Het valt allemaal wel mee.

De Huskys en Chowchow en meer van dit soort rassen zijn meestal in Thailand geboren dus die zijn al de Temparaturen gewend of passen zich aan.

En trouwens wij kaaskoppen horen hier ook niet thuis :lol: ;)
Werk om te leven leef niet om te werken.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: welk hondenras?

#9 Bericht door Mart » dinsdag 13 juli 2010, 02:43

perry schreef: En trouwens wij kaaskoppen horen hier ook niet thuis :lol: ;)
en .... halve kaaskoppen :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: welk hondenras?

#10 Bericht door v@go » woensdag 14 juli 2010, 08:37

Mart schreef:
perry schreef: En trouwens wij kaaskoppen horen hier ook niet thuis :lol: ;)
en .... halve kaaskoppen :?: :?: :?: :?: :?: :?:

met die temperaturen daar zal het toch wel smelten en een Hollandse kaasfondue worden... :lol:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: welk hondenras?

#11 Bericht door Mart » woensdag 14 juli 2010, 10:51

vleespet schreef:
Het spijt mij te moeten zeggen dat je weinig verstand van honden hebt,elke kennel eigenaar in thailand verteld je natuurlijk dat het geen probleem is,deze mensen handelen uit winstbejag(de goede daargelaten)Als je werkelijk om honden geeft dan neem je een thaise pup en geen doorgefokt status symbool.
Ben je wel eens op een tentoonstelling geweest :?: Nagenoeg alle rassen worden in Thailand gefokt, maar dan moet je wel een liefhebber zijn, gelet op de prijzen, die door erkende kennelhouders worden gevraagd.

Zelf heb ik een Thaise pup ( nu volwassen ) en 2 rashonden, en ze gedragen zich het zelfde :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: welk hondenras?

#12 Bericht door vleespet » woensdag 14 juli 2010, 12:56

Mart schreef:
vleespet schreef:
Het spijt mij te moeten zeggen dat je weinig verstand van honden hebt,elke kennel eigenaar in thailand verteld je natuurlijk dat het geen probleem is,deze mensen handelen uit winstbejag(de goede daargelaten)Als je werkelijk om honden geeft dan neem je een thaise pup en geen doorgefokt status symbool.
Ben je wel eens op een tentoonstelling geweest :?: Nagenoeg alle rassen worden in Thailand gefokt, maar dan moet je wel een liefhebber zijn, gelet op de prijzen, die door erkende kennelhouders worden gevraagd.

Zelf heb ik een Thaise pup ( nu volwassen ) en 2 rashonden, en ze gedragen zich het zelfde :o
Mart het gaat erom dat sommige rassen niet erg geschikt zijn om in thailand te leven.
Als je de vacht van een thai ridgeback neemt dan zie je dat de haargroei heel dicht op elkaar zit (iets waar ik geen last van heb),dat is door de jaren heen geëvolueerd en is om parasieten weinig kans te geven de huid te bereiken.
Een husky is volledig aangepast om extreme kou te weerstaan,je doet zo`n beest echt geen plezier met 45 graden+.
En ja ik ben wel eens naar OTOP in bangkok geweest waar een tentoonstelling was,en ik werd er niet blij van.
Het probleem in Thailand is dat er geen enkel toezicht is op fokkers,iedereen doet maar wat,en als een thai ergens brood inziet dan zijn er geen grenzen.
Een oom van mijn vrouw kocht een oud duitse herder,een ras waar zelfs in europa weinig goede pups van te krijgen zijn,na 2 jaar moeten laten inslapen als gevolg van HD,schade:60.000 THB.
Er zullen ongetwijfeld ook goede fokkers zijn in thailand maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Een thaise pup is volledig aangepast aan het klimaat,het eten en bovendien nog een stuk slimmer als die debiele poedeltjes.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: welk hondenras?

#13 Bericht door Gardensafari » woensdag 21 juli 2010, 22:37

vleespet schreef: Een thaise pup is volledig aangepast aan het klimaat,het eten en bovendien nog een stuk slimmer als die debiele poedeltjes.
Helemaal mee eens! Een chow chow hoort, net als een husky en een st. bernard, helemaal niet thuis in de tropen.
De Thaise (straat)honden vinden Nederland waarschijnlijk ook veel te koud.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: welk hondenras?

#14 Bericht door perry » donderdag 22 juli 2010, 11:50

Allemaal flauwe kul.

Wat goed is tegen de kou is ook goed tegen de warmte een Hond die daar geboren is past zich aan en een Hond zweet over zijn Tong.

Anders is het Natuurlijk als je een Husky of ander Ras met lang haar gaat Invoeren.
Werk om te leven leef niet om te werken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: welk hondenras?

#15 Bericht door prajak » donderdag 22 juli 2010, 16:45

Een dier past zich aan, beter dan wij mensen. Mijn Thaise katten hebben dezelfde vacht als een kat in NL en kunnen gewoon tegen de hitte van soms 47 C hier. Ze zoeken een schaduwrijk plekje op en gaan liggen pitten. Wij mensen denken dan een airco nodig te hebben. Ik doe het met een patlom en heb een knop om het verstand op nul te zetten en ga dan pitten. In de winter in Thailand, en reken maar dat het in de Isan koud kan zijn, krijgen mijn katten gewoon een dikkere vetlaag en een dikkere vacht. Wij mensen hebben dat niet en moeten trui en jas aan of een elektrische kachel in huis.....

Dieren passen zich schitterend aan. Wij schijnen meer verstand te hebben maar dieren hebben een beter aanpassingsvermogen. Wat verstand betreft, geen enkele mens heeft het reukvermogen van een mier of hond of kat dus ZO geweldig zijn we nu ook weer niet.

Nu het hondenras. Een echte Thaise hond is gemaakt voor dit klimaat. Halfgroot, een jager, dikke huid tegen teken. maar vind maar eens een rasechte, een raszuivere. Moeilijk. Men fokt maar raak en de meeste honden zijn "de la rue" of "vuulnisbacque".

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”