Hun of hen

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Hun of hen

#1 Bericht door prajak » zondag 13 december 2009, 17:19

De kennis van het Nederlands gaat achteruit. Of misschien niet voor de ouwetjes waar ik er een van ben ? Al is “ouwetje” ook geen NL….

Ik vang bij de weinige NL toeristen hier wel eens wat op. “Hun zeggen dat het eten hier goed is”. Sorry, dat is bargoens. “Zij zeggen” lijkt me beter Nederlands. “Hun zeggen klopt niet” is wel weer goed. Net als “hun antwoord klopt niet”. Net als “hun muziek staat me niet aan”.

Hun en hen worden door elkaar gehusseld. “Ik zag hun samen lopen”. Ik denk onjuist. “Ik zag ze samen lopen” is wel goed. Maar dan “ik zag hen samen lopen”…? Ook goed ? Denk van wel. Verbeter me maar.

Ik begrijp best dat de kennis van het NL verwatert als je jarenlang hier woont en het moet doen met Thais en Engels. Ik heb na acht jaar hier zelf ook regelmatig het woordenboekje nodig. Spreektaal is anders dan geschreven taal.

D, T of DT; ik heb er nog geen problemen mee. Het is er in gehamerd, zo ging dat vroeger. En dan, van tijd tot tijd, kreeg je op school DICTEE ! Een huivering ging door de klas. Met de bekende valkuilen. “Piet verwoordde het goed”. En dan “de verwoorde gedachte”. En “onmiddellijk” met twee d’s en twee l’en. “Nochtans” zonder h. En koninginnensoep maar koninginnedag.

Het blijft een moeilijke maar heerlijke taal. Ik zou mijn hersenspinsels niet in een andere taal kunnen weergeven. Of zijn het hersenspinselen ?

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Hun of hen

#2 Bericht door Soi 24 » zondag 13 december 2009, 17:34

Me not understand........ :mrgreen:

Ik dacht ik zal me eens even profileren door dit uit te leggen. Maar ja in het digitale tijdperk zijn er altijd mensen die dat al voor je gedaan hebben.........

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hen_of_hun

Ben blij dat je het punt aan de orde stelt, want ik krijg de koude rillingen van mensen die "hun" als persoonlijk voornaamwoord gebruiken. Foutje maken kan altijd, maar dit is geen fout maar taalverkrachting. :evil:
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hun of hen

#3 Bericht door RuudThai » zondag 13 december 2009, 17:40

En daarom is de Nederlandse taal ook zo moeilijk voor inburgerende buitenlanders!
Ik heb de boeken die mijn vrouw op de inburgeringscursus kreeg wel eens ingekeken en dan zie je pas hoe onlogisch deze taal vaak is.
Neem nou "deze woning", maar "dit huis". Waarom niet dit woning en deze huis? Hetzelfde geldt voor "die" en "dat". In het meervoud hebben we dan "deze" of "die".
De Engelsen hebben het veel eenvoudiger gedaan. This en that voor alle woorden in het enkelvoud en voor het meervoud these en those.
Maar in Nederland moet je precies weten welk woord je gebruikt vóór het betreffende zelfstandig naamwoord. Ik weet niet meer hoe die woorden heten: aanwijzend voornaamwoord, aanwijzend lidwoord of nog anders?

En dit is nog maar één voorbeeld. Ik heb er tientallen gezien. Wij klagen altijd over de onleesbaarheid van de Thaise taal, maar ik kan me goed voorstellen dat buitenlanders dik problemen hebben met de logica van de Nederlandse taal.

En dan hebben we het nog niet eens over die gestoorde straattaal die vooral jongeren gebruiken tegen elkaar, ook in sms'jes en e-mails. Dat is de taalverkrachting ten top.

Ik gebruik zelf overigens niet de nieuwste spelling van het Groene Boekje, maar die uit het Witte Boekje dat een jaar of 10 (?) geleden werd uitgegeven omdat er in het toen uitgegeven Groene Boekje zoveel onlogische veranderingen stonden dat velen daar tegen in opstand kwamen. Voor mij dus geen pannenkoeken, ruggenmerg en zielenpijn, maar gewoon zonder die overdreven tussen-"n".

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Hun of hen

#4 Bericht door Jeanette » zondag 13 december 2009, 21:41

Aan onderstaand rijmpje is pas goed te zien hoe moeilijk en onlogisch de nerderlandse taal is.

Het meervoud van slot is sloten,
maar toch is het meervoud van pot geen poten.
Evenals zegt men altijd één vat en twee vaten,
maar zal men zeggen: één kat, twee katen?
Wie gisteren ging vliegen zegt heden ik vloog,
dus zegt u misschien van wiegen: ik woog.
Nee, pardon, want ik woog is afkomstig van wegen,
maar is nu ik voog een vervoeging van vegen?
Het woord zoeken vervoegt men tot ik zocht;
dus hoort bij vloeken misschien ik vlocht.
Alweer mis, want dit is juist afkomstig van vlechten,
maar ik hocht is geen juiste vervoeging van hechten.
Bij roepen hoort riep, maar bij snoepen geen sniep;
bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep.
Evenmin hoort bij slopen ik sliep.
Want dat woord is afkomstig van het schone woord slapen:
maar zet nu niet neer: ik riep bij het rapen.
Want dit komt van roepen en u ziet het terstond,
zo draaien wij vrolijk in het kringetje rond.
Voor raden komt ried, maar van baden geen bied:
dat komt weer van bieden, ik hoop dat u 't ziet.
Ook komt hiervan bood, maar van wieden geen wood;
u ziet de verwarring is akelig groot.
Nog talloos veel voorbeelden kan ik u geven,
want gaf hoort bij geven, maar laf niet bij leven.
Men spreekt van wij drinken, wij hebben gedronken,
maar niet van wij hinken en hebben gehonken.
't Is: ik weet en ik wist,
maar schrijft u niet bij vergeten vergist.
Het volgende geval is bijna te bont,
want bij slaan hoort ik sloeg, niet ik sling of ik slond.
Bij gaan hoort ik ging en niet ik gong of ik gond.
En noemt men een mannetjesrat soms een rater?
Nee, dat gaat alleen op bij een kat en een kater.

Dus ter lering ende vermaak van de nieuwe Nederlanders.
Jeanette

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Hun of hen

#5 Bericht door Rene » zondag 13 december 2009, 22:49

Dat zal ik mylady maar niet laten lezen,
ze slaat dan acuut op tilt.
Het wordt dan nooit meer kezen
is wat ik dan ga vrezen,
want ze is niet mild
als ze niet kan leren lezen. :mrgreen:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hun of hen

#6 Bericht door Jim » maandag 14 december 2009, 01:48

RuudThai schreef: Neem nou "deze woning", maar "dit huis". Waarom niet dit woning en deze huis?
omdat het de woning is en het huis.

de -> deze en die
het -> dit en dat
Hetzelfde geldt voor "die" en "dat". In het meervoud hebben we dan "deze" of "die".
omdat in het meervoud alles de is, dus -> deze en die.

heel simpel ;)

sinds ik thais leer, vind ik nederlands trouwens niet meer zo onlogisch :mrgreen:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hun of hen

#7 Bericht door greenthaiway » maandag 14 december 2009, 02:21

Een beetje een zijstraat van dit topic maar zich wel in dezelfde buurt bevindend is deze
link naar een site waar je synoniemen kunt opzoeken.
Handig als eens wilt veranderen van te vaak gebruikte woorden...

http://synoniemen.net/

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hun of hen

#8 Bericht door RuudThai » maandag 14 december 2009, 04:29

Jim schreef:
RuudThai schreef: Neem nou "deze woning", maar "dit huis". Waarom niet dit woning en deze huis?
omdat het de woning is en het huis.

de -> deze en die
het -> dit en dat
Hetzelfde geldt voor "die" en "dat". In het meervoud hebben we dan "deze" of "die".
omdat in het meervoud alles de is, dus -> deze en die.

heel simpel ;)

sinds ik thais leer, vind ik nederlands trouwens niet meer zo onlogisch :mrgreen:
Lekker simpel! Ik wist dit ook wel, maar dan nog: waarom houden we "de" en "het" dan aan? Ook weer de Engelsen hebben maar 1 lidwoord: the. Hardstikke makkelijk.
In het Duits is het nog moeilijker: der, die en das oftewel lidwoorden voor zelfstandige naamwoorden die mannelijk, vrouwelijk of onzijdig zijn.
In het Nederlands is dat dus beperkt tot onzijdig (het) en mannelijk/vrouwelijk (de), maar waarom zijn die laatste 2 dan weer samengevoegd?
En zoals Jeanette al met het rijm tot uiting bracht: de logica in de Nederlandse taal is ver te zoeken, als je er even over nadenkt.
Maar ik moet er niet aan denken om het zo logisch te maken dat al deze zaken verdwijnen, want dan gaat het pijn doen aan je oren..... :? :cry:

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Hun of hen

#9 Bericht door joepattaya » maandag 14 december 2009, 05:12

"Ik heb hullie zien lopen."

"Heb je gullie zunne ......... ook gezien?"

Of zit ik er nou naast? :P

Volgens mij gaat het om de strekking van de posten in dit forum.
Niet iedereen is begenadigd met een enorme woordenschat cq. een diepgaande kennis van de Nederlandse taal..........voor wat die nog waard is.
Het gaat er niet om HOE de boodschap overgebracht wordt, maar meer om de inhoud dus en slechts in een ENKEL geval kan het voorkomen dat een post verkeerd geinterpreteerd wordt vanwege 'foutief' taalgebruik.

We hebben elkaar hier al eens eerder beloofd om geen reakties te posten op zogenaamd foutief taalgebruik, al begrijp ik de strekking van de OP wel en is het droevig gesteld met de NL in het algemeen.

"Hedde gij da gezeet gehad, ja is da werkelijk woar?
Hoe doe de ge da, hoe doe de ge da, hoe hedde ge da gedaan?"
(Bron: Draadstaal)
Laatst gewijzigd door joepattaya op maandag 14 december 2009, 05:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hun of hen

#10 Bericht door Jim » maandag 14 december 2009, 05:18

wees blij dat er iig nog consequent (konsekwent?) van links naar rechts wordt gelezen ;)
de belgen hebben trouwens nog 4 lidwoorden en de engelsen eigenlijk 3 ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hun of hen

#11 Bericht door prajak » maandag 14 december 2009, 10:09

Dit lees ik net.

http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Pronouns.Ps07

HUN schijnt dus altijd te mogen ! Behalve "Hun zeggen dat het eten hier goed is"....want dat is bargoens.

Het blijft toch een aparte taal.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hun of hen

#12 Bericht door dutch » maandag 14 december 2009, 10:10

Het ligt aan het onderwijs.
Rekenen en taal is een lachertje geworden.
Ik ben reuze blij met de ouderwetse scholing die ik heb gehad.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Hun of hen

#13 Bericht door Nimnuan » dinsdag 15 december 2009, 02:49

dutch schreef:Het ligt aan het onderwijs.
Rekenen en taal is een lachertje geworden.
Ik ben reuze blij met de ouderwetse scholing die ik heb gehad.
Toch zie ik ook veel ouderen die de fouten maken waar we het over hebben. Dus ligt het waarschijnlijk niet alleen aan het onderwijs..... :oops: :geek: Al vind ik ook dat het niveau de laatste jaren hard achteruit gaat.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hun of hen

#14 Bericht door dutch » dinsdag 15 december 2009, 08:35

Bij de "ouderen" zijn er best een redelijk aantal die alleen LO en (?)VGLO hebben KUNNEN volgen.
Studeren ,en dat heette vroeger ook al zo als je naar de HBS ging,niet zo eenvoudig en er waren er velen die dmv (vooral) avondstudie probeerden vooruit te komen.Daar leerde je meestal geen taal en rekenen.
Vanaf het moment dat je rekenmachines mocht gaan gebruiken en,zoals ik gehoord heb,dat je nu mag schatten ??,kan je het schudden.
Er is ook veel dialect dat de spreek/schrijftaal beinvloedt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hun of hen

#15 Bericht door greenthaiway » dinsdag 15 december 2009, 13:12

dutch schreef:Bij de "ouderen" zijn er best een redelijk aantal die alleen LO en (?)VGLO hebben KUNNEN volgen.
Studeren ,en dat heette vroeger ook al zo als je naar de HBS ging,niet zo eenvoudig en er waren er velen die dmv (vooral) avondstudie probeerden vooruit te komen.Daar leerde je meestal geen taal en rekenen.
Vanaf het moment dat je rekenmachines mocht gaan gebruiken en,zoals ik gehoord heb,dat je nu mag schatten ??,kan je het schudden.
Er is ook veel dialect dat de spreek/schrijftaal beinvloedt.
Dutch, ga s.v.p. niet mijn oude berichten napluizen op fouten, dat zullen er velen zijn, zucht.
N.a.v. je bericht in dit topic, is het niet zo dat je VOOR en NA een komma geen en moet schrijven?
En ik denk dat het beter staat als je na een komma of punt een spatie plaatst :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”