Vrijwillige verzekering AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hansy
Expat
Expat
Berichten: 102
Lid geworden op: donderdag 10 augustus 2006, 09:33
Locatie: Pathum Thani, Khlong Neung
Contacteer:

Vrijwillige verzekering AOW

#1 Bericht door hansy » dinsdag 13 oktober 2009, 12:00

Gezocht maar niet op het forum gevonden.
Wie van de in Thailand wonende forumleden heeft een vrijwillige verzekering lopen bij de SVB.
Ik wil zo snel mogelijk permanent naar Thailand om samen met mijn vrouw ons bedrijfje daar voort te zetten.
Ik ben op dit moment 54 jaar, 55 in nov., dit betekend dus nog 10 jaar te gaan voor ik in aanmerking kom voor mijn AOW, of als de nieuwe wet ingaat nog 12 jaar. Dit betekend dat ik minimaal 20% verlies op mijn toekomstige AOW, dat zal ± € 200 per maand worden dus op jaarbasis € 2400, prik mij niet vast op een paar €, dit is even een snelle berekening. Nu lees ik op de website van de SVB dat je een vrijwillige verzekering kan afsluiten op het moment dat je in het buitenland gaat wonen. De minimum premie op jaarbasis is € 467,80 tot een maximum van € 4.678, afhankelijk van je inkomen in Thailand. Dit lijkt mij een zinnige investering, graag reacties van mijn mede forumleden.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#2 Bericht door dutch » dinsdag 13 oktober 2009, 12:52

Ik geniet op dit moment 20% korting.
20% korting op een AOW, waarvan je geen enkele zekerheid hebt of jij (+je vrouw) ooit het bedrag waarop je rekent ,krijgt.
Zorg voor een degelijke extra prive pensioenering als aanvulling voor later.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#3 Bericht door printen44 » dinsdag 13 oktober 2009, 13:31

Wanneer je die vrijwillige verzekering afsluit, val je onder de bepalingen van de AOW-wetgeving. Het is een "verzekering", maar het is helemaal niet zeker of je het bedrag dat je voor ogen hebt, daadwerkelijk ook krijgt. Waarom geen lijfrente van 10 jaar nemen. De rente is redelijk en je heb de zekerheid dat je daadwerkelijk het bedrag krijgt waar je recht op heb. Alleen geen lijfrente bij de DSB-bank afsluiten. :lol:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#4 Bericht door RuudThai » dinsdag 13 oktober 2009, 16:15

hansy schreef:Gezocht maar niet op het forum gevonden.
Wie van de in Thailand wonende forumleden heeft een vrijwillige verzekering lopen bij de SVB.
Ik wil zo snel mogelijk permanent naar Thailand om samen met mijn vrouw ons bedrijfje daar voort te zetten.
Ik ben op dit moment 54 jaar, 55 in nov., dit betekend dus nog 10 jaar te gaan voor ik in aanmerking kom voor mijn AOW, of als de nieuwe wet ingaat nog 12 jaar. Dit betekend dat ik minimaal 20% verlies op mijn toekomstige AOW, dat zal ± € 200 per maand worden dus op jaarbasis € 2400, prik mij niet vast op een paar €, dit is even een snelle berekening. Nu lees ik op de website van de SVB dat je een vrijwillige verzekering kan afsluiten op het moment dat je in het buitenland gaat wonen. De minimum premie op jaarbasis is € 467,80 tot een maximum van € 4.678, afhankelijk van je inkomen in Thailand. Dit lijkt mij een zinnige investering, graag reacties van mijn mede forumleden.
In 2006 vertrok ik met mijn Thaise vrouw + 2 kinderen naar Thailand. Ik heb toen een vrijwillige verzekering voor AOW en ANW afgesloten voor ons beiden. Wij hadden op dat moment beiden geen inkomen, dus betaalden we de minimumpremie. ANW kost een paar tientjes per jaar aan minimumpremie en verzekert je bij overlijden van je partner van een uitkering volgens die wet.
Na een jaar kreeg ik alsnog inkomen uit Nederland, een gedeeltelijke WAO-uitkering. Toen heb ik de AOW-verzekering gestopt, omdat je op dat moment weer de premie van iets van 19 % gaat betalen. En dat vond ik zonde van het geld, want ik vroeg me af of je ooit die premie eruit zult krijgen. Waarschijnlijk wel als je 90 wordt, maar de kans daarop is maar gering.
Dus nu zal ik op m'n 65e 10 % AOW missen. Ik ben wel voor de ANW verzekerd gebleven, dat is maar ongeveer 1,5 % van je inkomen.
Voor mijn vrouw blijven we AOW-premie (+ ANW) betalen, wat de minimumpremie is. Die krijgt bij het bereiken van 65-67 dan 30 %: 10 jaar vrijwillige verzekering (= het maximum) plus 5 jaar in Nederland= 15 premiejaren maal 2 = 30%. Van momenteel € 1000 voor een alleenstaande (ik denk dat ik het niet meemaak, haar 65e verjaardag), is dus € 300. Dat is voor Thailand een aardig pensioen, maar ik weet niet hoe het over 30 jaar is natuurlijk.

Ik heb er wel vertrouwen in dat de AOW blijft bestaan, misschien wel gerelateerd aan het overig inkomen. Ik vind het ook onzin dat mensen die een hoog vermogen en/of hoog pensioen daarnaast nog een basisvoorziening als de AOW ontvangen. Beatrix die nog inkomen uit arbeid geniet, enige bankreserve heeft (vast niet bij DSB!) plus wat aandeeltjes her en der, en dan ook nog AOW ontvangt. Laat die uitkering maar over aan de mensen die enkel AOW hebben met eventueel een klein pensioentje.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#5 Bericht door prajak » dinsdag 13 oktober 2009, 17:02

Arbitrair, wat ik je ook ga vertellen. Hoe oud denk je te worden ? God only knows. En aow gaat niet over op de partner. En de aow is onzeker, hoe oud ben je als je het krijgt, hoeveel krijg je, komt er straks een korting als je niet in NL/EU/Verdragslanden woont ?

Het missen van 20% aow kun je op de tarieven van heden exact uitrekenen. Tel er ieder jaar 2,5% bij; dat is arbitrair, weet ik. Maak een spreadsheet van je 65e tot je 85e en reken uit wat je krijgt op die tijd. De som van die bedragen.

Maak dan een spreadsheet en spaar ieder jaar het gemiddelde van de twee bedragen die je noemde. Tel er 4% rente bij, dat is haalbaar. Te beginnen op de dag van emigratie. tel vanaf je 65e ieder jaar die 20% er af. Kijk dan wat je op je 85e nog in de pot hebt. Dan heb je jouw antwoord.

Dat kan ik je voorspellen. Verzekeren voor de aow is dan beter, je bent al te dicht bij 65 gekomen. Maar er is zoveel onzekerheid in NL dat ik je, samen met het feit dat de aow niet op de partner overgaat, wil adviseren de centen zelf te beleggen.

Ik ben met pensioen gegaan op mijn 55e en heb geen aow verzekerd. Maar dat is strikt individueel ! Ik heb ook bedrijfspensioen en een spaarcent. Jouw situatie kan ik niet beoordelen. Dat doe je zelf. Maak een plan voor later, neem alles mee en ga rekenen. Succes !

Heb je al gedacht aan jouw ziektekostenpolis ? Die kun je in de meeste gevallen niet meenemen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#6 Bericht door dutch » dinsdag 13 oktober 2009, 18:09

RuudThai schreef:
hansy schreef:Gezocht maar niet op het forum gevonden.
Wie van de in Thailand wonende forumleden heeft een vrijwillige verzekering lopen bij de SVB.
Ik wil zo snel mogelijk permanent naar Thailand om samen met mijn vrouw ons bedrijfje daar voort te zetten.
Ik ben op dit moment 54 jaar, 55 in nov., dit betekend dus nog 10 jaar te gaan voor ik in aanmerking kom voor mijn AOW, of als de nieuwe wet ingaat nog 12 jaar. Dit betekend dat ik minimaal 20% verlies op mijn toekomstige AOW, dat zal ± € 200 per maand worden dus op jaarbasis € 2400, prik mij niet vast op een paar €, dit is even een snelle berekening. Nu lees ik op de website van de SVB dat je een vrijwillige verzekering kan afsluiten op het moment dat je in het buitenland gaat wonen. De minimum premie op jaarbasis is € 467,80 tot een maximum van € 4.678, afhankelijk van je inkomen in Thailand. Dit lijkt mij een zinnige investering, graag reacties van mijn mede forumleden.

Ik heb er wel vertrouwen in dat de AOW blijft bestaan, misschien wel gerelateerd aan het overig inkomen. Ik vind het ook onzin dat mensen die een hoog vermogen en/of hoog pensioen daarnaast nog een basisvoorziening als de AOW ontvangen. Beatrix die nog inkomen uit arbeid geniet, enige bankreserve heeft (vast niet bij DSB!) plus wat aandeeltjes her en der, en dan ook nog AOW ontvangt. Laat die uitkering maar over aan de mensen die enkel AOW hebben met eventueel een klein pensioentje.
Links drammerige prietpraat.
Mijn buurman(die hetzelfde werk doet) heeft z'n hele leven vakantie gevierd en vele nieuwe auto's versleten terwijl ik toch liever wat opzij zette voor later.
Bij mij de AOW weg en bij Piet de buurman,omdat het zo'n arme ziel is,kassa !!??? :evil:
Laatst gewijzigd door dutch op woensdag 14 oktober 2009, 02:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#7 Bericht door Geert S » dinsdag 13 oktober 2009, 22:56

dutch schreef:Ik geniet op dit moment 20% korting.
20% korting op een AOW, waarvan je geen enkele zekerheid hebt of jij (+je vrouw) ooit het bedrag waarop je rekent ,krijgt.
Zorg voor een degelijke extra prive pensioenering als aanvulling voor later.
Exact dezelfde situatie.
Als je narekend hoeveel je voor die vrijwillige AOW betaald dan haal je dat bedrag er niet uit, vooral ook nog eens met alle onzekerheid of je 't ooit krijgt. Betaal je jaar na jaar trouw en beslissen ze straks dat 't niet geld voor mensen in het buitenland of dat er dan nog eens een extra korting komt of zo, dat risico neem ik niet.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#8 Bericht door RuudThai » woensdag 14 oktober 2009, 04:35

dutch schreef:Links drammerige prietpraat.
Mijn buurman(die hetzelfde werk doet) heeft z'n hele leven vakantie gevierd en vele nieuwe auto's versleten terwijl ik toch liever wat opzij zette voor later.
Bij mij de AOW weg en bij Piet de buurman,omdat het zo'n arme ziel is,kassa !!??? :evil:
Ach, ik zie hier zo vaak rechts gedram waar klaarblijkelijk niemand zich aan stoort. Ik ook niet, want ieder heeft recht op z'n mening en mag die in het openbaar verkondigen. En je kunt daar dan op reageren of niet.

Goed, ik heb het over "hoog vermogen". Daar bedoel ik niet iemand mee die een ton of zo in reserve heeft. De grens tussen wel of niet AOW (en dan ook nog gefaseerd) zou je dan een keer moeten vaststellen, maar dat zou van mij niet onder de kwart miljoen hoeven te beginnen.
En wat denk je, zou iemand zijn hele kapitaal opsouperen voor z'n 65e om alleen maar de AOW te kunnen innen? Die wil ook daarna nog een dikke auto of leuke reisjes kunnen maken en dat kun je niet van dat beetje AOW!

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#9 Bericht door joepattaya » woensdag 14 oktober 2009, 09:52

Aangezien het helemaal niet zeker is of je nog wel AOW krijgt en hoeveel dan, kun je het veiligste rekenen zonder de AOW daarin mee te nemen. Als het je lukt om te overleven zonder AOW, dan is elke EURO AOW mooi meegenomen.

Ikzelf reken er niet meer op.

In plaats van je AOW opbouw voort te zetten, kun je er voor kiezen om dit bedrag te stoppen in een Thaise levensverzekering, maar dan moet je er wel van overtuigd zijn, dat je dat ook hier gaat gebruiken.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#10 Bericht door RuudThai » woensdag 14 oktober 2009, 11:01

joepattaya schreef:Aangezien het helemaal niet zeker is of je nog wel AOW krijgt en hoeveel dan, kun je het veiligste rekenen zonder de AOW daarin mee te nemen. Als het je lukt om te overleven zonder AOW, dan is elke EURO AOW mooi meegenomen.
Ikzelf reken er niet meer op.
In plaats van je AOW opbouw voort te zetten, kun je er voor kiezen om dit bedrag te stoppen in een Thaise levensverzekering, maar dan moet je er wel van overtuigd zijn, dat je dat ook hier gaat gebruiken.
Wat ik mij nou afvraag: als je een vrijwillige AOW-verzekering afsluit, dan kom je toch in een andere positie dan degenen die verplicht premie moeten betalen. Ik bedoel maar: uitbetaling is dan toch gegarandeerd? Dat is met iedere verzekering die je afsluit! Al wordt de AOW afgeschaft of niet meer naar het buitenland geëxporteerd, dan heb je volgens mij recht op uitbetaling over de jaren dat je vrijwillig bent verzekerd?
Heeft iemand daar een idee over of moet ik het maar eens aan de SVB voorleggen?

Een Thaise levensverzekering? Ik vind de verzekeringen hier uiterst onbetrouwbaar en als er zo'n verzekeringsmaatschappij omvalt ben je je geld kwijt. Zijn er bij de vorige Azië-crisis in 1997 ook niet banken omgevallen? Verzekeringsmaatschappijen weet ik niet, maar dat weten vast en zeker de mensen wel die hier toen al woonden.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#11 Bericht door RuudThai » woensdag 14 oktober 2009, 11:15

Geert S schreef:Als je narekend hoeveel je voor die vrijwillige AOW betaald dan haal je dat bedrag er niet uit, vooral ook nog eens met alle onzekerheid of je 't ooit krijgt. Betaal je jaar na jaar trouw en beslissen ze straks dat 't niet geld voor mensen in het buitenland of dat er dan nog eens een extra korting komt of zo, dat risico neem ik niet.
Goed, even uitproberen. Leeftijd 30 jaar, 10 jaar (= max) vrijwillige AOW premie à (afgerond) € 500 per jaar = € 5000 premie betaald. Vanaf 40 jaar tot 65 jaar = 25 jaar renteverlies over de jaren vanaf het begin van de opbouw. Rente 4 % ? Ik ben geen Excel kenner, dus ik weet niet precies hoeveel renteverlies je lijdt; om het handmatig uit te rekenen heb ik niet zo'n zin in. Maar er is 20 % opgebouwd, dus bij een bedrag voor een alleenstaande-uitkering à € 1000 (heden) krijg je dan maandelijks € 200. Na 25 maanden heb je dan je investering eruit.
Je lijdt renteverlies, maar het uitkeringsbedrag wordt in de loop der jaren ook hoger, dus dat valt uiteindelijk wel mee.
Is dan toch wel te doen?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#12 Bericht door prajak » woensdag 14 oktober 2009, 16:31

De vraag is dus of je een "eigen" aow polis krijgt als je bijverzekert dan wel meeloopt in de massa. Ik heb daar geen antwoord op. Dat zou iemand kunnen navragen. Maar slechts max 10 jaar dokken en zeg 20 jaar trekken lijkt aantrekkelijk.

Op 55 weg, 20 procent korting, is 200 e/maand en dat is op 20 jaar afgerond 50 mille euro. Als je dat kunt regelen door 10 jaar 500 e/jr te betalen dan heb je de goudmijn wel gevonden.

Maar bij een "eigen" polis zou de uitkering wel eens gerelateerd kunnen worden aan het gespaarde bedrag.
Ik heb geen antwoord.

hansy
Expat
Expat
Berichten: 102
Lid geworden op: donderdag 10 augustus 2006, 09:33
Locatie: Pathum Thani, Khlong Neung
Contacteer:

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#13 Bericht door hansy » woensdag 14 oktober 2009, 19:39

Nou dat begint een aardige discussie te worden.
Toen ik mijn vraag stelde was ik maar gedeeltelijk op de hoogte, ik ben dus wat meer gaan graven en heb de SVB gebeld omdat ik een ding niet begreep. Ik maakte de fout om mijzelf als alleenstaande te beschouwen, dat was een misrekening. Ik ben gehuwd dus krijg ik geen AOW als alleenstaande. Ook al is mijn vrouw Thaise en heeft nooit voor langere tijd in Nederland verbleven.
In totaal word ik 22% gekort voor de 11 jaren dat ik niet in Nederland verbleef of zal verblijven. De AOW uitkering is dan 78% t.w. € 825 voor een alleenstaande en € 577 voor een gehuwde. Dus op jaarbasis in mijn geval, 12x € 577= € 6924. Laat ik de vakantie-uitkering even erbuiten want die weet ik niet in dit geval.
Als ik voor 2015, 65 jaar word heb ik recht op partnertoeslag, dit is niet het geval, dus geen partnertoeslag. In het geval ik zou bijverzekeren voor zeg € 500 per jaar, krijg ik op mijn 65 verjaardag, € 680 per maand plus € 40,50 vakantie-uitkering. Dat is als ik alleen de uitkering neem en de vakantie-uitkering er weer buiten laat, op jaarbasis € 8160. Het verschil is € 1236 per jaar. De betaalde premie over 10 jaar is € 5000 dus gaat mijn investering na 4,04 jaar mij geld opleveren.
Ik heb de SVB duidelijk gevraagd of er een afwijkende regel is als je vrijwillig verzekerd, die is er niet en je stopt met premie betalen op je 65e verjaardag. Ik heb ook gekeken of het interessant is om voor de komende 10 jaar een lijfrentepolis af te sluiten, maar dat haalt het niet bij bovenstaande constructie. Thailand heeft met Nederland een verdrag aangaande de AOW uitkering, dus dat zit verder goed. Ik zou niet weten waarom daar verandering in zou komen en verwacht dit ook niet. Als de regering zou besluiten om de AOW uitkering van expats stop te zetten dan breekt echt de pleuris uit en zijn honderdduizenden expats genoodzaakt om terug naar Nederland te keren, daar zitten ze volgens mij niet op te wachten.
Verder zijn ze in het kabinet nu aan het overwegen om pas in 2020 de pensioenleeftijd te verhogen naar 66 jaar en daarna in stapjes van 2 maanden per jaar, zodat dus pas in 2026 de AOW leeftijd op 67 jaar is aanbeland. Zie dit bericht: http://www.nu.nl/algemeen/2101334/aow-m ... -jaar.html

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#14 Bericht door Geert S » donderdag 15 oktober 2009, 01:33

RuudThai schreef: Goed, even uitproberen. Leeftijd 30 jaar, 10 jaar (= max) vrijwillige AOW premie à (afgerond) € 500 per jaar = € 5000 premie betaald.
Die premie is toch inkomen afhankelijk? Ik heb het destijds nagevraagd en na laten rekenen bij de SVB en die kwamen toen op een jaarpremie van iets van 4700/jaar voor AOW alleen al, ging om veel grotere bedragen dan die 500 die jij rekend. Als ik hier blijf wonen dan heb ik straks pensioen belastingvrij (althans zoals de regels nu zijn), dat compenseerd dan heel redelijk voor de korting op de AOW.

Blijft nog bij komen dat ik het risico gewoon te groot vind, wie weet wat deze of de volgende regering straks weer verzind.. Wat voor zekerheid heb je dat je ooit die (volle) AOW premie krijgt? Mischien is het financieel niet het onderste uit de kan, maar ik voel me zelf 'veiliger' door alles gewoon in eigen hand te houden, eigen internationale ziektekosten verzekering, eigen internationale WAO verzekering, eigen levensverzekering, en dan het pensioen, zo min mogelijk meer met Nederland en al z'n steeds veranderende wetten te maken. (Enige dat ze nu nog kunnen doen is pensioen hier niet meer belastingvrij maken, dat zou vervelend zijn maar overleven we ook wel weer, ga ik wel rijst verbouwen of zo hier ergens.)

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#15 Bericht door Mario08 » donderdag 15 oktober 2009, 04:28

De AOW premie is inkomens afhankelijk , met een belastingvrije voet, net als voor de inkomstenbelasting. De premie is 17,9% van je inkomen en kent een maximum en een minimum.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”