Half emigreren

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Half emigreren

#1 Bericht door Kees » zaterdag 22 augustus 2009, 01:02

Om straks (over goed vijf jaar) mijn pensioen bruto netto te ontvangen, zou ik naar Thailand moeten emigreren. Nu willen wij tegen die tijd een half jaar in Thailand en een half jaar in Nederland wonen.
Nu had ik zo gedacht: als ik mij hier bij de belasting en gemeente uit laat schrijven en dat mijn vrouw hier gewoon in Nederland blijft ingeschreven, kunnen wij dan 6 maanden in Thailand wonen en 6 maanden in Nederland, of gaat deze gedachtengang van mij niet op.
Niet klagen, maar dragen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Half emigreren

#2 Bericht door Mart » zaterdag 22 augustus 2009, 02:19

Kees, heb jij de glazen bol van Tawan over genomen :?: :?: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol:
Dan kan je mogelijk in de toekomst kijken. Wat zijn de regels over 5 jaar ? wie dat weet zal het je dan wel vertellen. Ik heb geen idee.

Groet
Mart

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Half emigreren

#3 Bericht door Kees » zaterdag 22 augustus 2009, 03:29

Mart schreef:Kees, heb jij de glazen bol van Tawan over genomen :?: :?: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol:
Dan kan je mogelijk in de toekomst kijken. Wat zijn de regels over 5 jaar ? wie dat weet zal het je dan wel vertellen. Ik heb geen idee.

Groet
Mart
Ik wil alleen maar weten wat de eventuele mogelijkheden zijn, en hoe de regels over vijf jaar zijn, ja dat zien we dan wel weer.
Als ik daarover pas over vijf jaar moet gaan nadenken ben ik waarschijnlijk rijkelijk laat.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Half emigreren

#4 Bericht door RuudThai » zaterdag 22 augustus 2009, 04:31

Kees schreef:Om straks (over goed vijf jaar) mijn pensioen bruto netto te ontvangen, zou ik naar Thailand moeten emigreren. Nu willen wij tegen die tijd een half jaar in Thailand en een half jaar in Nederland wonen.
Nu had ik zo gedacht: als ik mij hier bij de belasting en gemeente uit laat schrijven en dat mijn vrouw hier gewoon in Nederland blijft ingeschreven, kunnen wij dan 6 maanden in Thailand wonen en 6 maanden in Nederland, of gaat deze gedachtengang van mij niet op.
In de wet GBA staat het volgende artikel:

Artikel 68

1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.


Jij voldoet met slechts 6 maanden verblijf in Thailand niet aan het voorschrift dat je pas uitgeschreven kunt worden als je tenminste 9 maanden in een jaar in het buitenland verblijft. Dit is natuurlijk formeel: als jij "denkt" voorgoed uitgeschreven te worden naar Thailand, maar wat regelmatiger in Nederland terugkomt dan je had gepland, wie zou dat dan moeten weten?
Half uitschrijven kan niet: of helemaal of niet. Het betekent dat je bij uitschrijving uit de GBA ook je zorgverzekering kwijt bent, aangezien de zorgverzekeraars afnemers zijn van de GBA-mutatieberichtgeving en dus bericht van jouw uitschrijving krijgen.

Groet,
Ruud

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Half emigreren

#5 Bericht door prajak » zaterdag 22 augustus 2009, 05:31

Kees, als je dan toch halfom wilt gaan wonen blijf dan ingeschreven in NL en maak lange vakanties. Dat betekent dat je in NL belasting en volksverzekering betaalt maar wel jouw zorgpolis kunt houden. Ik denk dat die optie voordeliger is dan die paar belastingcenten meer incasseren en gaan sukkelen voor een polis in Thailand. Blijf daar wonen en kom op vacantie hier.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Half emigreren

#6 Bericht door Kees » zaterdag 22 augustus 2009, 23:11

prajak schreef:Kees, als je dan toch halfom wilt gaan wonen blijf dan ingeschreven in NL en maak lange vakanties. Dat betekent dat je in NL belasting en volksverzekering betaalt maar wel jouw zorgpolis kunt houden. Ik denk dat die optie voordeliger is dan die paar belastingcenten meer incasseren en gaan sukkelen voor een polis in Thailand. Blijf daar wonen en kom op vacantie hier.
Die paar belastingcenten zullen toch 1000 + euro/maand zijn.
Dus lijkt mij dat de moeite waard om nu alvast uit te zoeken wat de beste mogelijkheden zijn.
Inderdaad zal de zorgpolis één van de lastigste (duurste) problemen worden.
Maar heb voorlopig nog de tijd om één en ander uit te zoeken ;)
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Half emigreren

#7 Bericht door RuudThai » zondag 23 augustus 2009, 04:50

Kees schreef:Die paar belastingcenten zullen toch 1000 + euro/maand zijn.
Dus lijkt mij dat de moeite waard om nu alvast uit te zoeken wat de beste mogelijkheden zijn.
Inderdaad zal de zorgpolis één van de lastigste (duurste) problemen worden.
Maar heb voorlopig nog de tijd om één en ander uit te zoeken ;)
Dan is het inderdaad lucratief genoeg om je te laten uitschrijven in NL. Je kunt dan bijv. een zorgpolis nemen die dutch heeft (en die ik mogelijk volgend jaar ook neem): http://www.healthcareinternational.com/. Tarief vanaf een kleine $ 1000 per jaar tot meer dan $ 5000.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Half emigreren

#8 Bericht door prajak » zondag 23 augustus 2009, 17:22

Ruudthai, en als je je aanmeldt loop je tegen het einde van het verhaal aan tegen deze zin.

I authorise you to charge my card account unspecified amounts in respect of the premium

Dus men kan een toeslag rekenen en van jouw kaart afhalen. Oh, je hebt bedenktijd daarna en centen terug maar ik wil vooraf weten wat het kost en dan beslissen. Maar daar doet men niet aan.

De optie het formulier te downloaden en te printen werkt niet.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Half emigreren

#9 Bericht door Khon Neua » zondag 23 augustus 2009, 20:03

Bij Oom verzekkeringen kom ik op 862 euro uit per jaar veel goedkoper dan http://www.healthcareinternational.com/

en ook betrouwbaarder lijkt mij

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Half emigreren

#10 Bericht door dutch » maandag 24 augustus 2009, 02:24

prajak schreef:Ruudthai, en als je je aanmeldt loop je tegen het einde van het verhaal aan tegen deze zin.

I authorise you to charge my card account unspecified amounts in respect of the premium

Dus men kan een toeslag rekenen en van jouw kaart afhalen. Oh, je hebt bedenktijd daarna en centen terug maar ik wil vooraf weten wat het kost en dan beslissen. Maar daar doet men niet aan.

De optie het formulier te downloaden en te printen werkt niet.
Ben nu voor het 3e jaar klant van Healthcare.
Heb alles kunnen downloaden en vooraf kunnen bekijken.
Mogelijk dat men het eigen risico van de kaart zou willen afhalen.?
Elke oneigelijke boeking is met een telefoontje recht te zetten.
Bij Oom loop je tegen de leeftijdsgrens aan als je je wilt aanmelden..Bij Healthcrae is die 65 (voor het aanmelden).
Zelf heb ik nooit beweerd dat Healthcate het optimale is maar...........................beter een half ei dan een lege dop.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”