AOW en partnertoeslag

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#181 Bericht door prajak » zaterdag 23 juli 2011, 15:23

Nu snap ik de achtergond van die maatregel. Men wil ons minder uit eten ter bevordering van de volksgezondheid, het cholesterolwelbevinden, de stand der kransslagaderen, het beteugelen van het kwaad dat alcoholisme heet en het bevorderen van de winstcijfers van marktkoopman Mali en zijn vrouw Oi.

Gelijk hebben ze !

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: AOW en partnertoeslag

#182 Bericht door Jeanette » zaterdag 23 juli 2011, 18:46

Mart schreef: Dus per 1 augustus gaan we 1x per maand minder uit eten :o

Of net zo vaak als je er voor kiest later als je groot (of iets wat er op rijmt) bent een iets mindere erflater te zijn.


(Welke smiley zal ik eens kiezen? )
8-)

[|(

:cheesy:

:happyno:

;) :idea:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en partnertoeslag

#183 Bericht door RuudThai » maandag 01 augustus 2011, 16:22

Op de voorpagina van de RNW Wereldkrant staat een artikel over de kortingen op de AOW en de AOW-partnertoeslag:
http://resources.rnw.nl/wereldkrantreso ... 01nweu.pdf
Deze krant is gedurende 1 week beschikbaar op internet.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#184 Bericht door dutch » dinsdag 02 augustus 2011, 02:00

Ik ben opgegroeid met het begrip "franchise".
Dat was de basis en daar bovenop regelde je een prive pensioen.Deze beiden samen vormden dan het eindpensioen zijnde 70% of wat dan ook,van je laatst genoten salaris.
Die franchise was altijd het rots(je) in de branding en ik blijf het hoogst bevreemdend vinden dat slechts bij een gedeelte van de gepensioeneerden er wat van het WAO bedrag wordt afgesnoept.
Hoe ik mijn leven indeel (NA de pensioenering) en waar ik verblijf zou ik toch zelf moeten weten niet?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: AOW en partnertoeslag

#185 Bericht door DeDe » dinsdag 02 augustus 2011, 10:14

Vandaag de brief met het formulier 1907 van het SVB binnen gekregen. Gaat over een eventuele verandering in het inkomen van je partner,zo ja wordt de partnertoeslag verlaagd en krijg je daar bericht van, zo nee dan krijg je geen bericht meer en blijft alles bij het oude.Ingevuld en ondertekend in te leveren bij het dichtsbijzijnde kantoor van de SSO.
Van het formulier voor het bewijs van in leven zijn geen spoor te bekennen. Misschien krijg je dat alleen als je 65 wordt.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW en partnertoeslag

#186 Bericht door printen44 » dinsdag 02 augustus 2011, 11:02

dutch schreef:Ik ben opgegroeid met het begrip "franchise".
Dat was de basis en daar bovenop regelde je een prive pensioen.Deze beiden samen vormden dan het eindpensioen zijnde 70% of wat dan ook,van je laatst genoten salaris.
Die franchise was altijd het rots(je) in de branding en ik blijf het hoogst bevreemdend vinden dat slechts bij een gedeelte van de gepensioeneerden er wat van het WAO bedrag wordt afgesnoept.
Hoe ik mijn leven indeel (NA de pensioenering) en waar ik verblijf zou ik toch zelf moeten weten niet?
Het "franchise-bedrag" is het bedrag waarop de pensioenpremie bepaald wordt en die belastingvrij is.. Vrijwel elk bedrijfspensioenfonds heeft een maximale pensioen. Zit je met je salaris boven dat maximale pensioen, dan is de werkgever verplicht om voor die werknemers een aanvullend pensioen te regelen. Ook in dat aanvullend pensioen kent werknemers- en werkgevers premies. Voor dat aanvullend pensioen is instemming van de Ondernemingsraad verplicht. Het aanvullend pensioen is vrijwel altijd een collectief aangevraagd pensioen d.w.z. dat al die werknemers die dat aanvullend pensioen krijgen, instemmen met de maatschappij waar dat aanvullend pensioen is ondergebracht.

De 70% van het laatst genoten loon is allang uit de tijd. Vrijwel alle pensioenfondsen betalen het pensioen op basis van het "midden-pensioen". Dat wordt bepaald van je gemiddelde loon gedurende je werkzaam leven en het tijdperk waarop je pensioenpremie heeft betaald.

Gepensioneerde kunnen gaan wonen waar ze willen. Er zijn echter pensioenfondsen die geen pensioen overmaken naar een buitenlandse bank.

Omdat in vele landen er geen goede bevolkingsregister is, wil de SVB en ook vrijwel alle geldverstrekkers in Nederland weten of de gepensioneerde nog in leven is. De geldverstrekkers kunnen dat namelijk niet controleren in de bevolkingsregisters van die landen.

Zo krijgen AOW'ers die in Australie wonen, geen "In Leven Zijnde Verklaring" van de SVB. Omdat Australie een goed functionerend bevolkingsregister heeft.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW en partnertoeslag

#187 Bericht door Mart » dinsdag 02 augustus 2011, 11:15

DeDe schreef: Van het formulier voor het bewijs van in leven zijn geen spoor te bekennen. Misschien krijg je dat alleen als je 65 wordt.
De AOW start na je 65 verjaardag. Het BvL wordt omstreeks je 66 ste verjaardag verzonden, dus ...... :giggle2:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#188 Bericht door dutch » dinsdag 02 augustus 2011, 11:39

printen44 schreef:
dutch schreef:Ik ben opgegroeid met het begrip "franchise".
Dat was de basis en daar bovenop regelde je een prive pensioen.Deze beiden samen vormden dan het eindpensioen zijnde 70% of wat dan ook,van je laatst genoten salaris.
Die franchise was altijd het rots(je) in de branding en ik blijf het hoogst bevreemdend vinden dat slechts bij een gedeelte van de gepensioeneerden er wat van het WAO bedrag wordt afgesnoept.
Hoe ik mijn leven indeel (NA de pensioenering) en waar ik verblijf zou ik toch zelf moeten weten niet?
Het "franchise-bedrag" is het bedrag waarop de pensioenpremie bepaald wordt en die belastingvrij is.. Vrijwel elk bedrijfspensioenfonds heeft een maximale pensioen. Zit je met je salaris boven dat maximale pensioen, dan is de werkgever verplicht om voor die werknemers een aanvullend pensioen te regelen. Ook in dat aanvullend pensioen kent werknemers- en werkgevers premies. Voor dat aanvullend pensioen is instemming van de Ondernemingsraad verplicht. Het aanvullend pensioen is vrijwel altijd een collectief aangevraagd pensioen d.w.z. dat al die werknemers die dat aanvullend pensioen krijgen, instemmen met de maatschappij waar dat aanvullend pensioen is ondergebracht.

De 70% van het laatst genoten loon is allang uit de tijd. Vrijwel alle pensioenfondsen betalen het pensioen op basis van het "midden-pensioen". Dat wordt bepaald van je gemiddelde loon gedurende je werkzaam leven en het tijdperk waarop je pensioenpremie heeft betaald.

Gepensioneerde kunnen gaan wonen waar ze willen. Er zijn echter pensioenfondsen die geen pensioen overmaken naar een buitenlandse bank.

Omdat in vele landen er geen goede bevolkingsregister is, wil de SVB en ook vrijwel alle geldverstrekkers in Nederland weten of de gepensioneerde nog in leven is. De geldverstrekkers kunnen dat namelijk niet controleren in de bevolkingsregisters van die landen.

Zo krijgen AOW'ers die in Australie wonen, geen "In Leven Zijnde Verklaring" van de SVB. Omdat Australie een goed functionerend bevolkingsregister heeft.
Het was een theoretische vraag.
De franchise was/is een reeel bestanddeel van het pensioen of dat nu een middenpensioen of een % van het laatst genoten salsris was .Ik blijf het vreemd vinden dat men voor een bepaalde groep afroomt (en wat er eventueel nog meer in het verschiet ligt).Op onze leeftijd kan je geen maatregelen meer nemen om e.e.a. te compenseren.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: AOW en partnertoeslag

#189 Bericht door DeDe » dinsdag 02 augustus 2011, 14:00

Mart schreef:
DeDe schreef: Van het formulier voor het bewijs van in leven zijn geen spoor te bekennen. Misschien krijg je dat alleen als je 65 wordt.
De AOW start na je 65 verjaardag. Het BvL wordt omstreeks je 66 ste verjaardag verzonden, dus ...... :giggle2:
Sorry Mart, vorig jaar toen ik 65 werd moest ik wel een BvL bij het SSO in Udon inleveren. Dit jaar heb ik tot nu toe niets vernomen over dat formulier , maar wel een formulier aangaande de partnerbijslag.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW en partnertoeslag

#190 Bericht door carpediem » maandag 09 januari 2012, 15:07

De partnertoeslag wordt die berekend van je eventuele gekorte AOW doordat je zoveel jaar bent uitgeschreven of van 50% van het minimum loon?

Je bent bv 10 jaar uitgeschreven en hebt dan een korting van 20%. Je uitkering is dan 752 - 154 = 598 euro.

Partner is 35 jaar; dus 35 -15 x 2 = 40% korting op de toeslag.

Krijg je nu als partnertoeslag 60% van 752 of van je gekorte uitkering van 598 euro.

Bij voorbaat hartelijk dank.
pluk de dag (carpediem)

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW en partnertoeslag

#191 Bericht door Mart » maandag 09 januari 2012, 16:05

carpediem schreef:
Krijg je nu als partnertoeslag 60% van 752 of van je gekorte uitkering van 598 euro.

Bij voorbaat hartelijk dank.
De toeslag zal zijn ca 450 ( dus 60% van 752 ) [|)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en partnertoeslag

#192 Bericht door RuudThai » maandag 06 februari 2012, 07:37

Mart schreef:
carpediem schreef:
Krijg je nu als partnertoeslag 60% van 752 of van je gekorte uitkering van 598 euro.

Bij voorbaat hartelijk dank.
De toeslag zal zijn ca 450 ( dus 60% van 752 ) [|)
752?
Ik heb pas bericht gehad van de SVB op mijn AOW-aanvrage plus de toeslag. Men geeft daar op dat in 2012 de AOW-uitkering 718,47 euro is evenals de toeslag.
Ik krijg voor mijzelf 90 % van dat bedrag omdat ik 5 jaar geen AOW-pensioen heb opgebouwd, van februari 2007 tot juli 2012, hetgeen wordt afgerond op 5 jaar.
Mijn vrouw krijgt 72 % van de toeslag want zij heeft op mijn 65e verjaardag gedurende 14 jaar geen AOW opgebouwd, nl. vanaf de datum dat zij 15 werd (1987) tot het moment dat zij AOW ging opbouwen omdat ze in Nederland kwam te wonen (2002). Omdat vanaf het moment van terugkeer naar Thailand in 2006 er voor haar vrijwillig AOW-premie werd betaald is de opbouw doorgegaan, ook voor de toeslag!

De toeslag wordt echter wel verlaagd met 10 % omdat er wordt verwacht dat onze gezamenlijke maandinkomsten hoger komen te liggen dan 2530,97 euro. Als je inkomen onder 2675,00 bruto zakt kun je alsnog aanvragen om die verlaging geheel of gedeeltelijk ongedaan te laten maken.
Tenslotte staat er nog een vaag verhaal bij over de "tegemoetkoming KOB" dat gaat over of je belastbare wereldinkomen voor meer dan 90 % in Nederland wordt genoten. Dat is voor mij van toepassing maar ik moet dat nog even nakijken wat dat betekent. Maar misschien zijn er hier financieel deskundigen die daar iets zinnigs over kunnen vertellen?

Ik krijg dus vanaf mijn verjaardag in juli een brutobedrag van 646,62 plus toeslag van 465,57, totaal 1112,19 en daar wordt een loonheffing van 21,66 op ingehouden, netto dan 1090,53.
Daarnaast ontvang ik nog een ABP-pensioen maar daar heb ik nog geen papieren van ontvangen.
Helaas is overheidspensioen in Nederland belast dus zal ik daar wel meer loonheffing over moeten betalen.

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: AOW en partnertoeslag

#193 Bericht door Pieter1947 » maandag 11 juni 2012, 14:52

Na het lezen van de oude reacties ben ik een beetje bang of gaan denken wat moet ik doen.Ben getrouwd en heb een Aow uitkering,maar heb dit niet door gegeven dat ik getrouwd ben in Thailand.Ben getrouwd na mijn 65ste jaar.Mijn vraag is;is dit beter of moet ik dat door geven aan het svb.Heb natuurlijk geen Partnertoeslag.en heb ik daar recht op(Partnertoeslag).dacht zo bij mijn eigen heb het best zo,waarom slapende Honden wakker maken?

:o

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: AOW en partnertoeslag

#194 Bericht door weten » maandag 11 juni 2012, 15:11

RuudThai schreef:
Mart schreef:
carpediem schreef:
Krijg je nu als partnertoeslag 60% van 752 of van je gekorte uitkering van 598 euro.

Bij voorbaat hartelijk dank.
De toeslag zal zijn ca 450 ( dus 60% van 752 ) [|)
752?
Ik heb pas bericht gehad van de SVB op mijn AOW-aanvrage plus de toeslag. Men geeft daar op dat in 2012 de AOW-uitkering 718,47 euro is evenals de toeslag.
Ik krijg voor mijzelf 90 % van dat bedrag omdat ik 5 jaar geen AOW-pensioen heb opgebouwd, van februari 2007 tot juli 2012, hetgeen wordt afgerond op 5 jaar.
Mijn vrouw krijgt 72 % van de toeslag want zij heeft op mijn 65e verjaardag gedurende 14 jaar geen AOW opgebouwd, nl. vanaf de datum dat zij 15 werd (1987) tot het moment dat zij AOW ging opbouwen omdat ze in Nederland kwam te wonen (2002). Omdat vanaf het moment van terugkeer naar Thailand in 2006 er voor haar vrijwillig AOW-premie werd betaald is de opbouw doorgegaan, ook voor de toeslag!

De toeslag wordt echter wel verlaagd met 10 % omdat er wordt verwacht dat onze gezamenlijke maandinkomsten hoger komen te liggen dan 2530,97 euro. Als je inkomen onder 2675,00 bruto zakt kun je alsnog aanvragen om die verlaging geheel of gedeeltelijk ongedaan te laten maken.
Tenslotte staat er nog een vaag verhaal bij over de "tegemoetkoming KOB" dat gaat over of je belastbare wereldinkomen voor meer dan 90 % in Nederland wordt genoten. Dat is voor mij van toepassing maar ik moet dat nog even nakijken wat dat betekent. Maar misschien zijn er hier financieel deskundigen die daar iets zinnigs over kunnen vertellen?

Ik krijg dus vanaf mijn verjaardag in juli een brutobedrag van 646,62 plus toeslag van 465,57, totaal 1112,19 en daar wordt een loonheffing van 21,66 op ingehouden, netto dan 1090,53.
Daarnaast ontvang ik nog een ABP-pensioen maar daar heb ik nog geen papieren van ontvangen.
Helaas is overheidspensioen in Nederland belast dus zal ik daar wel meer loonheffing over moeten betalen.
En ik moet het straks doen met 689 euro nu snap ik dat je nederland zo,n sociaal land vindt jij hebt alle rechten die ze ons afgepakt hebben en wat ze nog meer van plan zijn. Een beetje scheef maar het is je gegund
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#195 Bericht door prajak » maandag 11 juni 2012, 15:32

Pieter1947, woon je samen met jouw partner ? Getrouwd op zich is geen vraag, je kunt getrouwd zijn en niet samenwonen. Ik ben niet getrouwd maar woon wel met haar samen.

Geen slapende honden wakker maken ? Pieter, Big Bro weet meer van dan je denkt en helemaal als je je op sociale media en in forums in deze zin uitlaat. Men leest mee. Jouw geboortejaar staat denk ik in jouw forumnaam. Ja, lekker handig om dit dan hier te melden.

Komen ze achter jouw fraude, want dat is het mogelijk, dan zullen ze jouw uitkering terugbrengen naar de 50% norm en geen p-toeslag geven want je hebt niets gemeld. Je kunt ook een administratieve boete krijgen. Ik zou het dus maar gaan melden en als jouw partner heel veel jonger is dan jij dan zou het wel eens hoger kunnen uitvallen dan je denkt...

In dit onderwerp staan wat sommetjes dus je kunt zelf gaan rekenen.

Heb je recht op p-toeslag ? Ik denk van wel, ik meen dat je geen recht hebt op p-toeslag als je bent geboren op of na 1 jan 1950. Verder hangt het af van het inkomen van jouw partner.

Kortom, ik adviseer je de site van de SVB maar eens goed te bestuderen. Denk nou niet dat je je hier in Thailand kunt verstoppen voor Big Bro. Big Bro is overal.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”