must eat!

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
mike van megen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: vrijdag 10 april 2009, 11:59

Re: must eat!

#31 Bericht door mike van megen » zondag 28 juni 2009, 16:15

ok, thnx voor de tips, ik hoop dat er nog volgen.
we hebben nog ff de tijd, we gaan helaas pas in december.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: must eat!

#32 Bericht door joepattaya » maandag 29 juni 2009, 04:31

marcje schreef:Ja, de ijsblokjes met een gat erin zijn veilig voor ons westerlingen.

Ander ijs, niet doen, als ik eerlijk ben, vis ik alle ijs eruit, just to be sure.
Valt me dan ook mee, inmiddels 4 keer geweest, en nog geen grote problemen gehad.
De volgende keer dus zonder ijs bestellen: "Mai auw nam kaeng, khrub/khaa!"
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: must eat!

#33 Bericht door joepattaya » maandag 29 juni 2009, 04:48

Ik heb regelmatig Somtam/Pappaya Salade voorbij zien komen, maar de echte, doogewinterse Thailandganger moet er minstens ook "paalaa" bij hebben.
Paalaa is gefermenteerde vis (een 'dressing' van 'rottende vis') en geeft de salade een overheerlijke doordringende odeur. Vraag me niet hoe het smaakt, want als ik het spul al op afstand ruik, heb ik al gegeten en gedronken.

Een keer heb ik me laten verleiden tot het eten van wat sprinkhanen. Het zijn vooral de pootjes die zo lekker knapperig zijn. Deze gaan vooral goed als snack.
Wat minder zijn de grote vliegende dingen (vraag me niet naar de naam), maar het lijken wel grote vliegende rupsen.
Je hebt ze in het klein en dan gaat het nog, maar met name de grote uitvoeringen zijn knapperig van buiten en zacht van binnen. Mijn laatste insect was zo'n grote............ik beet heel voorzichtig 1/3 van het beest met mijn tanden door (hoe anders) en de inhoud droop zo over mijn kin. Alsof ik verdikke een rijpe zweer openbeet.
Als je erbij was geweest, dan had je geweten hoe een ijsemmer vol kots eruit ziet.

Mijn absolute favoriet is masman-curry. Dit is alleen niet overal te krijgen. Het schijnt van oorsprong ook niet echt Thais te zijn, meer Indiaas.
Ik geloof dat Knorr zoiets als een curry op de markt brengt onder de naam: Kip Siam.

Wat mij verder stoort aan de Thaise kookkunst: de verwerking van vleesprodukten in gerechten. Ik weet dat wij enigszins verwend zijn met onze magere varkenslapjes, kipfilets en andere lapjes waar geen vert of bot meer aanzit, maar in Thailand maakt men er een sport van om zo veel mogelijk van een dood dier te verwerken in het eten. Onder het mom van hoe kleiner hoe beter wordt een stuk beest werkelijk aan mootjes gehakt en verwijnt in een gerecht, inclusief pezen, vettigheidjes, bot, kraakbeen.
ik zie regelmatig langs de weg van die ventertjes staan, die daar kippetjes aan het spit hebben of een speenvarken op de grill. Vraag je dan om een gegrilde kip en je let even niet op, dan wordt zo'n beest aan stukjes gehakt, zodat het makkelijk te eten is. Nadeel: Elke hapklare brok bevat hetzij kraakbeen, bot, pezen of anderzins. Voordeel: de kip past ineens in een polystyreen bakje.
Ik krijg het de mensen in het kraampje maar moeilijk uitgelegd dat ik de kip aan 1 stuk wil hebben.

Als laatste zijn er 2 dingen die ik absoluut niet wegkrijg en dat zijn gerechten met citroengras en nam prik (dat stinkende sausje met kleine rode en groene pepertjes wat je meestal bij je eten krijgt).
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
mike van megen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: vrijdag 10 april 2009, 11:59

Re: must eat!

#34 Bericht door mike van megen » maandag 29 juni 2009, 05:54

ik ben echt zwaar benieuwd wat ons daar te wachten staat wat eten betreft.
gelukkig ben ik iemand die heel veel probeerd, iets wat voor mijn wederhelft minder geld

Bart
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 346
Lid geworden op: zondag 03 april 2005, 15:53
Locatie: Zeeland/Chiangmai

Re: must eat!

#35 Bericht door Bart » dinsdag 30 juni 2009, 02:00

In ieder geval werken de meeste Thaise gerechten super laxerend!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: must eat!

#36 Bericht door dutch » dinsdag 30 juni 2009, 02:45

Eten is ook erg afhankelijk van de streek waar men woont en.........de achtergrond van de familie.
Een eenvoudig boerengezin in de Isaan zal anders eten als de gemiddelde middenstander(en hoger) uit Bangkok.
Ik heb gedurende de periode 1976 tot en met 1997 met grote regelmaat bij schoonmoeder aan tafel kunnen zitten maar de zaken die Joep daar aan kaart heb ik daar nooit kunnen zien.Ondanks 3 werksters ,kookte schonnmama zelf.
Elke dag naar de markt,vers inkopen voor de avondmaaltijd.
Zelf eet ik hier bijna dagelijks Pit Ta Deng,een soort Thaise "sambal",bij mijn eten.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Bart
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 346
Lid geworden op: zondag 03 april 2005, 15:53
Locatie: Zeeland/Chiangmai

Re: must eat!

#37 Bericht door Bart » dinsdag 30 juni 2009, 12:16

Hoe armer het land is/geweest hoe rijker de eetcultuur, ze consumeren alles en gooien gewoon niets weg!

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: must eat!

#38 Bericht door joepattaya » dinsdag 30 juni 2009, 15:58

dutch schreef:Eten is ook erg afhankelijk van de streek waar men woont en.........de achtergrond van de familie.
Een eenvoudig boerengezin in de Isaan zal anders eten als de gemiddelde middenstander(en hoger) uit Bangkok.
Ik heb gedurende de periode 1976 tot en met 1997 met grote regelmaat bij schoonmoeder aan tafel kunnen zitten maar de zaken die Joep daar aan kaart heb ik daar nooit kunnen zien.Ondanks 3 werksters ,kookte schonnmama zelf.
Elke dag naar de markt,vers inkopen voor de avondmaaltijd.
Zelf eet ik hier bijna dagelijks Pit Ta Deng,een soort Thaise "sambal",bij mijn eten.
Even voor de overbodigerheid: Het vangen en bereiden van insecten schijnt iets typisch E-Sans te zijn, maar ook ik moet erkennen, dat ik bij mijn bezoeken aldaar nooit een gefrituurde sprinkhaan heb gezien. In bepaalde steden daarentegen, lopen talloze straatventerjes rond met een keur aan gebakken en gebraden insecten; het was ook daar dat ik kennis maakte met deze zogenaamde E-Sanse eetcultuur. Gelukkig lopen er in mijn dorp ook straatventerjes rond met van die heerlijke kebab............, da's nou het voordeel van het wonen in een multi-culti dorp.
Dat met name mensen van het (armere) platteland niets weggooien klopt wel; dat hoor ik wel vaker.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

paisan
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 115
Lid geworden op: zondag 10 mei 2009, 04:04

Re: must eat!

#39 Bericht door paisan » woensdag 01 juli 2009, 03:49

gister rode kool(uit pot ) gekocht in de mall en een dikke gehaktbal gegeten.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: must eat!

#40 Bericht door joepattaya » woensdag 01 juli 2009, 04:37

paisan schreef:gister rode kool(uit pot ) gekocht in de mall en een dikke gehaktbal gegeten.
Sinds mijn terugkomst in Thailand (nu 2 maanden geleden), ben ik helemaal verslaafd aan de Heinz Sandwichspread en de Nutella. Heb ook een restaurant ontdekt waar ze masman-curry serveren. Ga dat dit weekend uitproberen!!
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: must eat!

#41 Bericht door Mart » woensdag 01 juli 2009, 05:49

dutch schreef:Eten is ook erg afhankelijk van de streek waar men woont en.........de achtergrond van de familie.
In het deel van de Isaan - Kalasin - waar wij dus wonen, staan insecten beslist niet op de menu lijst, ook wordt er hier geen ' hond ' gegeten.
Tegenover ons terrein ligt een koninklijk natuur gebied, en daar groeien veel paddenstoelen.
Na elke regendag komen er " bosjes " mensen om ze te plukken.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: must eat!

#42 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 01 juli 2009, 20:43

Mart schreef:
dutch schreef:Eten is ook erg afhankelijk van de streek waar men woont en.........de achtergrond van de familie.
In het deel van de Isaan - Kalasin - waar wij dus wonen, staan insecten beslist niet op de menu lijst, ook wordt er hier geen ' hond ' gegeten.
Tegenover ons terrein ligt een koninklijk natuur gebied, en daar groeien veel paddenstoelen.
Na elke regendag komen er " bosjes " mensen om ze te plukken.
Bij ons in Udon ook geen gefrituurde insecten (gelukkig) en ook geen hond (gelukkig).
Klopt dat als het geregend heeft we de bossen in gaan om paddestoelen te zoeken, vaak manden vol en moet zeggen, heel smakelijk.
Wat we ook vaak doen is slakken (met huis) rapen uit de meertjes hier en daar op ons land. Het zijn een soort kreukels maar dan een flink stuk groter. 's Avonds in de pan om te koken en dan is het smullen geblazen.
Ook regelmatig op het menu staat zelf gevangen slangen en kikkers. En niet van de kleintjes kikkertjes zoals in NL maar hele grote.
Live your dream, don't dream your life.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: must eat!

#43 Bericht door marceziani » woensdag 01 juli 2009, 21:23

Heb zelf wel eens gefrituurde kikkers gegeten in Isaan. Lekker voor de buis hangen, film kijken. Met een fles cola en gefrituurde kikker in plaats van chips. Heerlijk!
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: must eat!

#44 Bericht door marinusmali » donderdag 02 juli 2009, 02:26

Wat dacht je van Mieren eieren??
Heerlijk!!!

Ze halen de nesten uit de bomen met een een lange stok en worden natuurlijk geprikt door de mieren, maar dat hebben ze er voor over!!!!

Wouter heb je dat ook gegeten?

paisan
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 115
Lid geworden op: zondag 10 mei 2009, 04:04

Re: must eat!

#45 Bericht door paisan » donderdag 02 juli 2009, 02:58

ze hebben in Korat nu ook frakandellen speciaal bij een plaatselijk restaurant. Ik meen gehoord te hebben bij Che andys,

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”