WAO en Belasting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#31 Bericht door prajak » woensdag 03 juni 2009, 00:33

Dat nalezen kan je veel rente (in NL) opleveren want die 8 ton is niet altijd nodig. Ik heb geen deposito hier. Maak van tijd tot geld over uit NL maar heb wel 8 ton inkomen. Baht, niet euro...

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#32 Bericht door menan » woensdag 03 juni 2009, 11:04

Dus wanner je kunt aantonen dat je inkomen per maand dermate is dat je dat jaar in totaal meer dan 800.000/12 = 66666,66 baht krijgt dan hoef je die 800.000 niet op een Thaise depositorekening te hebben. En is dit inkomen dan bruto of netto? Plus dat je de 50 gepasseerd moet zijn.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: WAO en Belasting

#33 Bericht door Mario08 » woensdag 03 juni 2009, 12:59

Voor een extensie van verblijf op grond van pensionering moet je aan de volgende voorwaarde voldoen:
50 jaar of ouder zijn

en beschikken over:

een inkomen van (gemiddeld) 65,000 baht per maand. (Dit is een bruto inkomen. Inkomen van binnen Thailand moet je aantonen met belasting papieren. Inkomen uit het buitenland moet je aantonen met een brief van de Nederlandse ambassade).
OF
800,000 op een bankrekening op jouw naam in Thailand. Het geld moet daar minimaal 3 maanden voor de aanvraag voor eeen verlenging staan. Voor de eerste verlenging mag het geld er 2 maanden staan.
OF
een combinatie van inkomen en geld op de bank van intotaal 800,000. In dit geval geldt er geen noodzaak om het geld in de bank minimaal 3 maanden op de rekening te hebben staan.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#34 Bericht door menan » woensdag 03 juni 2009, 13:06

Mario08, bedankt, helder verhaal

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO en Belasting

#35 Bericht door dutch » woensdag 03 juni 2009, 14:01

Misschien nog als aanvulling v.w.b. het "retirement" gebeuren.
Er zijn meerdere immigration offices(zo niet allen) die bij het overleggen van een bankrekening met 800.000 baht er op TEVENS vragen naar het bankboekje met daarop een regelmatig inkomen.
M.a.w. men wil zien waarvan men leeft gedurende het jaar ( bij dit visum mag men NIET werken!)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#36 Bericht door prajak » woensdag 03 juni 2009, 16:36

Er is een NL-er in de regio die maar EEN bankrekening heeft en een paar jaar terug 8 ton heeft gestort en die rekening tevens gebruikt voor periodieke stortingen uit NL waarbij hij er voor zorgt dat die 8 ton er minimaal blijft staan. Hij kan zijn living bewijzen.

De bank bevestigt dat met een brief en hij krijgt zijn ret visum. Al vraag ik me af hoe dat gaat over 10 jaar. Dan wordt terugzoeken iets moeilijker. Ik had hem geadviseerd die bedragen te scheiden via een tweede bankrekening maar dat advies werd niet opgevolgd door hem.

De Imm Pol doet echt moeilijk voor de oudere emigranten. Denken ze nu echt dat wij met 60+ nog werken ?

Ik ben nu bezig met het verlengen van mijn rijbewijs. Murphy is aan het werk. Echt waar. Niet tegen mij maar tegen de regeltjes. Alles wat mis kan gaan gaat nu mis. Ik lach me rot bij het aanschouwen van wat nu gebeurt. Ik zal een sappige reeks gaan schrijven als het morgen allemaal is opgelost.

De titel wordt "Wat je als huurder ook overkomen kan." Een lijdensweg in 5 episodes..... Wordt geplaatst in het eerste item van dit forum.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: WAO en Belasting

#37 Bericht door carpediem » woensdag 03 juni 2009, 20:07

prajak schreef:Er is een NL-er in de regio die maar EEN bankrekening heeft en een paar jaar terug 8 ton heeft gestort en die rekening tevens gebruikt voor periodieke stortingen uit NL waarbij hij er voor zorgt dat die 8 ton er minimaal blijft staan. Hij kan zijn living bewijzen.

De bank bevestigt dat met een brief en hij krijgt zijn ret visum. Al vraag ik me af hoe dat gaat over 10 jaar. Dan wordt terugzoeken iets moeilijker. Ik had hem geadviseerd die bedragen te scheiden via een tweede bankrekening maar dat advies werd niet opgevolgd door hem.

De Imm Pol doet echt moeilijk voor de oudere emigranten. Denken ze nu echt dat wij met 60+ nog werken ?

Ik ben nu bezig met het verlengen van mijn rijbewijs. Murphy is aan het werk. Echt waar. Niet tegen mij maar tegen de regeltjes. Alles wat mis kan gaan gaat nu mis. Ik lach me rot bij het aanschouwen van wat nu gebeurt. Ik zal een sappige reeks gaan schrijven als het morgen allemaal is opgelost.

De titel wordt "Wat je als huurder ook overkomen kan." Een lijdensweg in 5 episodes..... Wordt geplaatst in het eerste item van dit forum.
Bewijs van wonen hoort van de ambassade te komen volgens de regels; zoniet dan is er mogelijk een probleem.
En je hebt een int. rijbewijs nodig; zoniet een mogelijk probleem.

We horen het wel.
pluk de dag (carpediem)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: WAO en Belasting

#38 Bericht door printen44 » donderdag 04 juni 2009, 05:00

Ik las deze topic met belangstelling en deed een klein duitje in het zakje.

Wat ik in deze topic, maar soms ook in andere topics lees over visums, rijbewijzen, bankrekeningen banktegoede etc. dat men soms problemen heeft met de Thaise ambtenarij. In de vier jaar dat ik hier woon, had ik nog geen enkel probleem met welke Thaise instantie ook. Bank, Immigration, rijbewijs, in leven zijnde verklaring tekenen. etc., alles ging van een leien dakje.

Wat ik wel van tevoren deed is informatie verkrijgen bij de desbetreffende instantie welke papieren nodig waren. Had ik een papiertje niet, dan haalde ik dat waar dat papiertje te krijgen was.

Nou moet ik wl zeggen dat in Ngao, provincie Lampang, er weinig buitenlanders wonen en dat iedereen iedereen kent. Immigration Mae Sai heeft een klein kantoor, die staat apart t.o.v. het grensverkeer met Burma, daar kent men mij ook.

Soms sta ik ook er van te kijken dat alles zo soepeltjes verloopt. Bankrekening openen was binnen 10 minuten geregeld. Jaarvisum is binnen 20 minuten klaar. Rijbewijs voor een jaar 10 minuten en verlenging tot vijf jaar 3 minuten. Voor het laten tekenen van een in leven zijnde verklaring hoef ik niet eens naar een kantoor. Mijn huishoudster neemt die verklaring mee en de volgende dag krijg ik het getekend, met stempel en al, weer van haar terug. Maar nogmaals, iedereen kent iedereen hier.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11620
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: WAO en Belasting

#39 Bericht door jumbo » donderdag 04 juni 2009, 05:55

Ik heb dezelfde ervaring als bovenstaand ondanks mijn locatie in bangkok waar alles wat groter en drukker is, echter ook hier geldt; voorbereiding is het halve werk. Regels moeten gewoon wel worden gerespecteerd en daar schort het hem bij de buitenlanders maar al te vaak aan.
Ook de NL ambassade nooit een probleem..

Carpediem;
Voor verlengen heb je toch geen internationaal of ander rijbewijs nodig als je oude Thai rijbewijs?? Dat is althans mijn ervaring.
Maar goed, je blijft tenslotte ook aan de wil van de ambtenaar overgeleverd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en Belasting

#40 Bericht door RuudThai » donderdag 04 juni 2009, 12:38

carpediem schreef:[Bewijs van wonen hoort van de ambassade te komen volgens de regels; zoniet dan is er mogelijk een probleem.
En je hebt een int. rijbewijs nodig; zoniet een mogelijk probleem.

We horen het wel.
Bewijs van wonen hoort van de ambassade te komen? Voor een rijbewijs? Echt niet hoor, een woonverklaring van de immigratiedienst is voldoende. Ze hebben bij de imm dienst zelfs speciale verklaringen daarvoor, echt ten behoeve van een rijbewijsaanvraag.
Het zou wat wezen zeg, voor zo'n prutverklarinkje 600 km. reizen naar Bangkok, want die worden alleen als je in persoon verschijnt daar afgegeven.

Het 2e klopt: bij de 1e aanvraag van het Thaise rijbewijs moet je je int. rijbewijs tonen. Bij verlenging niet meer.

Groet,
Ruud

Ketsara
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: dinsdag 26 februari 2008, 16:21

Re: WAO en Belasting

#41 Bericht door Ketsara » donderdag 04 juni 2009, 14:07

[quote="RuudThaiHet 2e klopt: bij de 1e aanvraag van het Thaise rijbewijs moet je je int. rijbewijs tonen. Bij verlenging niet meer.

Groet,
Ruud[/quote]

Afgelopen maandag gadf de beambte van het bureau van Land Transport afdeling rijbewijzen aan dat het wel zonder internationaal rijbewijs kan, maar dat er dan een vertaling moet worden gemaakt van alle teksten van het rijbewijs. Uiteindelijk is dat dus wel omslachtig, en meer werk dan als je in Nederland bent een int rijbewijs bij de ANWB halen...

Groeten,
Ket

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#42 Bericht door prajak » donderdag 04 juni 2009, 17:23

Carpediem en Printen, ja, je leest het wel binnenkort. Jullie allemaal. Het wordt dinsdag zoals het er nu uitziet. Maar dan moet alles meezitten.....

Een nachtmerrie maar niet voor mij. Een schitterend bewijs van de bureaucratie in dit land. En de regeltjes. Zoals vroeger, VOOR Schengen, toen je als vrachtwagenchauffeur aan de Duitse grens verscheen. Belege, Belege, wo sind die Belege ! Ik wil niemand meer horen over bureaucratie in NL of Griekenland waar het nog erger schijnt te zijn. Nee, het is Thailand.

Ik lach me kapot. Echt.

bubblegum
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 16 juni 2008, 14:35

Re: WAO en Belasting

#43 Bericht door bubblegum » woensdag 10 juni 2009, 21:06

Ik heb niet het hele forum doorgelezen of er iets zinnig staat over WAO en belasting. Hier volgt de waarheid vanuit eigen ervaring.
Ik woon in Thailand met WAO uitkering, 100 %.
Je hebt geen !!! toestemming nodig van het UWV, zes weken voor verhuizen schriftelijk adres wijzigen. Afmelden bij gemeente en afmelden bij sociaale verzekeringsbank (niet vergeten). Brief naar belastingdienst met adres wijziging.

Als WAO'r wordt je in Thailand gezien als zijnde gepensioneerd, d.w.z. voor de belasting. Thailand heeft met Nederland een belasting verdrag wat inhoud dat er in Thailand belasting wordt geheven dus niet NIET in Nederland. Gepensineerde worden vervolgens n Thailand niet belast dus voila, bruto is Netto !! Je kan er voor kiezen in het Nederlandse ziekenfonds te blijven maar dat heb ik niet gedaan. Een goede ziektekosten verzekering in Thailand kost 1.500-- Bath per maand. Dat is alleen voor ziekenhuis opname ed. en met wat eigen risico.
De huisarts, tandarts ed. betaal je uit eigen zak. Kosten bezoek arts, 500- bath incl medicijne (dit geval bronchitus)

PS Wel het UWV achter de broek zitten dat ze inderdaad brut, netto uitbetalen. Dat heeft bij mij een paar maanden geduurt alvoor ze het door hadden.
Visum"s ach. Ga niet uit van de regels. Ben je 50 + max 30.000--bath voor advocaat en alles is geregeld. Zelf heb ik zelfs geen visum, is me de moeite nieteens waard. Laat de politie een Ned. rijbewijs zien en alles is goed, Ze lezen het niet eens of ondersteboven. Sawadee krab

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO en Belasting

#44 Bericht door dutch » donderdag 11 juni 2009, 01:17

Ik geloof alles wat je schrijft maar het is een draaiboek voor doffe ellende in de toekomst.
Overigens geeft de belastingdienst ,indien akkoord,schriftelijk opdracht aan welke instantie/werkgever dan ook om bruto/netto uit te betalen.
Verder staat er TE weinig om inhoudelijk te reageren (leeftijd-ziektebeeld-thaise woonplaats-leefomstandigheden etc etc)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

paisan
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 115
Lid geworden op: zondag 10 mei 2009, 04:04

Re: WAO en Belasting

#45 Bericht door paisan » donderdag 11 juni 2009, 03:56

Je kan er voor kiezen in het Nederlandse ziekenfonds te blijven maar dat heb ik niet gedaan.

KUL :evil:


en zonder toestemming van het UWV ALLEEN EEN ADRES WIJZIGING DOORGEVEN .

ook kul :evil:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”