WAO en Belasting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#16 Bericht door menan » maandag 01 juni 2009, 12:08

Dutch, ik ben blij dat je nu wat genuanceerder bent wat betreft de AOW. Uiteraard is niks zeker, maar de discussie in Nederland gaat niet over het wel of niet verlagen van de AOW, maar het belasten van de aanvullende pensioenen boven een bepaald inkomen.
Het zijn de politieke opportunisten die hier een slaatje uit willen slaan en acuut op de angsten en de onderbuikgevoelens inspelen voor hun eigen gewin. Dat er iets zal veranderen na de 65ste geldt dus in principe alleen voor de 'beter' bedeelden. Maar we wijken een beetje af van de topic. ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#17 Bericht door prajak » maandag 01 juni 2009, 17:29

Menan, in jouw laatste rekenvoorbeeld maak ik op dat je een voorbeeld geeft van een WAO uitkering van iemand die in NL woont of na emigratie zijn emigratie niet heeft doorgegeven aan de fiscus.

Als je emigreert naar TH met toestemming van het UWV en dat meldt aan de fiscus stopt de inhouding op jouw WAO van de volksverzekering en alle andere inhoudingen behalve de inkomstenbelasting. Hoe hoog die inhouding is hangt af van het bruto WAO bedrag. In de eerste schijf is dat iets van 3%, in de tweede schijf meen ik 11. Je hebt dan recht op een deel van de algemene heffingskorting en dat is ongeveer 10% van die korting, ik ken de cijfers niet uit mijn hoofd. Alle andere heffingskortingen vervallen.

Maar je bent niet meer verzekerd voor ziektekosten. Blijf je officieel in NL wonen dan mogelijk wel maar denk er aan, Big Bro is overal en als men lucht krijgt van jouw permanent verblijf in TH dan wordt niks uitgekeerd en de polis gestopt.

Verder vraag ik me of je het AOW gat wel moet dichten. Ik heb het niet gedaan. Dat kost poen en die centen kun je tegen 5% in NL sparen. Thailand is zo goedkoop dat je met minder AOW en daarnaast een pensioen of rente van spaargeld gemakkelijk kunt rondkomen.

Ziektekosten. Daar gaat het om. Daar draait het om. En je tegen ziektekosten verzekeren als je in Thailand woont is een probleem of peperduur als je een dekking zoals in NL. Nl is een paradijs wat dat betreft. Bij buitenlandse maatschappijen wordt het dokken !

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#18 Bericht door menan » maandag 01 juni 2009, 17:42

Eerst wordt aangegeven het BRUTO bedrag. bv. 1500

Daarna gaat er af:
- Loonheffing incl. algemene heffingskorting bv 600 +
Inhouding ZVW bv 100 -
Vergoeding ZFW (vraag me niet waarom) bv 100 +
Inhouding SV premies Er staat 0

Vervolgens houd je het netto bedrag over. 700

Prajak, je verhaal is hartstikke helder. Het voorbeeld zoals ik at had gegeven komt inderdaad af van een NL verblijf. Zoals je ziet worden er zelfs in NL geen SV premies ingehouden en de ZVF premie wordt weer volledig gecompenseerd op de uitkering. Blijft de vraag hoe hert nu zit met het bruto/netto verhaal. Ik las ergens op het forum dat bruto dus netto zou worden, maw geen belasting. Maar volgens jouw gaat de afdracht naar de belasting gewoon door in Nederland. Daarin zit dus ook nog de heffingskorting inbegrepen. Blijft voor mij dus de vraag hangen. Klopt het dan wel dat de bruto-uitkering netto uitbetaald wordt. Dat zou betekenen dat in bovenstaand voorbeeld de netto uitkering met € 600,- verhoogd wordt. Dan wordt het wel heel aantrekkelijk te verkassen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en Belasting

#19 Bericht door RuudThai » maandag 01 juni 2009, 17:55

menan schreef:Eerst wordt aangegeven het BRUTO bedrag. bv. 1500

Daarna gaat er af:
- Loonheffing incl. algemene heffingskorting bv 600 +
Inhouding ZVW bv 100 -
Vergoeding ZFW (vraag me niet waarom) bv 100 +
Inhouding SV premies Er staat 0

Vervolgens houd je het netto bedrag over. 700

Prajak, je verhaal is hartstikke helder. Het voorbeeld zoals ik at had gegeven komt inderdaad af van een NL verblijf. Zoals je ziet worden er zelfs in NL geen SV premies ingehouden en de ZVF premie wordt weer volledig gecompenseerd op de uitkering. Blijft de vraag hoe hert nu zit met het bruto/netto verhaal. Ik las ergens op het forum dat bruto dus netto zou worden, maw geen belasting. Maar volgens jouw gaat de afdracht naar de belasting gewoon door in Nederland. Daarin zit dus ook nog de heffingskorting inbegrepen. Blijft voor mij dus de vraag hangen. Klopt het dan wel dat de bruto-uitkering netto uitbetaald wordt. Dat zou betekenen dat in bovenstaand voorbeeld de netto uitkering met € 600,- verhoogd wordt. Dan wordt het wel heel aantrekkelijk te verkassen.
Menan, ik heb een 50 % WAO/IP-uitkering. En ik woon in TH en ben uitgeschreven uit de GBA in NL. Sinds 1 januari j.l. wordt het WAO-deel door het UWV betaald en het IP-deel door het ABP.
Van deze bedragen wordt 2,45 % loonbelasting afgehaald tot een bedrag van ongeveer 18.000 euro per jaar. Daarboven is het tarief ruim 10 %, dus dat halen ze bijv. direct van je vakantietoeslag af. Het deel premieheffing vervalt bij geëmigreerden en dat is ongeveer 20 % (AOW-premie en ANW-premie).

Groet,
Ruud

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#20 Bericht door menan » maandag 01 juni 2009, 18:11

Ruud, ik zal morgen het UWV en de belastingdienst eens even bellen. Ikzelf heb 80-100% WAO-WAZ.
Ik ben wel erg benieuwd wat de verschillen zijn. In jouw berekening zou ik dan 12,45% belasting moeten betalen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO en Belasting

#21 Bericht door dutch » dinsdag 02 juni 2009, 00:37

menan schreef:Ruud, ik zal morgen het UWV en de belastingdienst eens even bellen. Ikzelf heb 80-100% WAO-WAZ.
Ik ben wel erg benieuwd wat de verschillen zijn. In jouw berekening zou ik dan 12,45% belasting moeten betalen.
Gewoon nuchter nadenken he :lol:
quote
Omdat de WAO specifiek op JOUW omstandigheden wordt gegeven,ben jij uiteindelijk degene die de juiste informatie moet zien te krijgen.
Mijns insziens is dat a: bij de uitkerende instantie en b: bij de belastingdienst
De eerste is de enige die jou kan vertellen of en indien en de tweede vraag je gewoon wat je moet doen als je naar Thailand wilt emigreren.
.unquote
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#22 Bericht door prajak » dinsdag 02 juni 2009, 01:27

Menan, voor wao geldt hetzelfde als voor aow. Na emigratie houdt NL het heffingsrecht. De volksverzekering vervalt geheel buiten EU en verdragslanden dus valt alleen IB te heffen min een stukje van de algemene heffingskorting. Bij een hoog inkomen leidt dat tot feitelijk betalen, bij lage inkomens KAN het leiden tot een nul-heffing op grond van nationale regels zoals aanslaggrenzen.

Het belang zit hem er in dat Thailand niet mag heffen over dit soort inkomen omdat NL heft ook al kan dat laatste per saldo nul zijn..

Maak je niet blij met een dooie mus bij het bovenstaande. Mocht jij straks aow krijgen EN (in NL) belast overheidspensioen dan doet die aow gewoon mee in het schijventarief. Het zaakje wordt opgeteld. Overigens, box 3 stopt ook aan de grens !

Verder is taxation geheel afhankelijk van ieders persoonlijke omstandigheden en inkomen. Er zijn slechts wat algemene zaken te geven in forums als deze. Dus zoals altijd houd ik een slag om de arm.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#23 Bericht door menan » dinsdag 02 juni 2009, 09:01

Prajak, je informatie klopt met wat de belastingdienst me zojuist heeft verteld.
Sinds een tijd heeft NL een verdrag met TL betreffende belastinghefing.

Uitkeringen zoals, WAO, WIA, WAZ WAJONG en AOW blijven belast in NL.
Je blijft gewoon onder het belastingregime van NL vallen. Het enige dat veranderd is dat je die 20% premie voor AOW niet hoeft te betalen en dat je die zelf moet bijverzekeren. Wanneer je je niet bijverzekerd dan word je dus 2% per jaar dat je niet verzekerd bent voor de AOW gekort op je AOW-uitkering.
En inderdaad houdt het box3 verhaal aan de grens op en moet je in het land van verblijf hierover belastingaangifte (dus TL) doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#24 Bericht door prajak » dinsdag 02 juni 2009, 11:27

Menan, zo ver ik weet heeft Thailand geen box 3 heffing. Wel een heffing over rente maar alleen over rente die IN THAILAND AANGROEIT. Dus Thaise bankrekeningen en vorderingen. Die heffing is voorts een bronheffing, het wordt aan de bron afgehouden (door de bank, door de rentebetaler) en aan de fiscus afgedragen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#25 Bericht door menan » dinsdag 02 juni 2009, 11:32

Als ik dat dan goed lees dan kun je beter je spaargeld op een Nederlandse bank laten staan en alleen geld overboeken om van te leven.
Geld natuurlijk niet over die 800.000 baht die je op een rekening in TL moet zetten. Kun je aangeven hoeveel rente je hierover krijgt en hoeveel bronbelasting je dan moet betalen?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en Belasting

#26 Bericht door RuudThai » dinsdag 02 juni 2009, 12:20

menan schreef:Ruud, ik zal morgen het UWV en de belastingdienst eens even bellen. Ikzelf heb 80-100% WAO-WAZ.
Ik ben wel erg benieuwd wat de verschillen zijn. In jouw berekening zou ik dan 12,45% belasting moeten betalen.
Nee, in mijn berekening dus niet 12,45 % belasting betalen. In schijf 1 - en dat is ongeveer 18.000 euro - betaal je 2,45 %. In schijf 2 iets tussen de 10 en 11 %. Dus vanaf die 18.000 euro ga je meer betalen over het meerdere.
Maar goed, anderen hebben ook al gereageerd en je hebt de instanties gebeld, dus nu zal het wel duidelijk zijn.

Groet,
Ruud

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#27 Bericht door menan » dinsdag 02 juni 2009, 12:23

Inderdaad. Toch bedankt voor je extra toevoeging

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: WAO en Belasting

#28 Bericht door printen44 » dinsdag 02 juni 2009, 15:22

Ik schreef dit al eerder. De AOW is gegarandeerd tot 2040. De "Zalm-norm" van "Paars II" heeft dat mogelijk gemaakt. Meevallers in die tijd werden gebruikt om de Staatschuld wat te verminderen en een "buffer" te maken voor de AOW, wetende dat in de komende jaren de "geboortegolf" van na de oorlog 65 jaar zou worden. Daarom was Zalm, zowel bij werkgevers als werknemers populair.

De huidige regering heeft plannen op tafel gelegd om trapsgewijze de leeftijd voor een volle AOW te verhogen. Als je de plannen bekijkt zie je dat pas in 2040 de maximale leeftijdsgrens pas bereikt wordt, nm. 67 jaar. Je hoeft niet te werken tot je 67ste jaar, je kunt eerder stoppen, maar met een mindere AOW-uitkering. De grens zal waarschijnlijk liggen 63-67 jaar. Maar dit zijn nog steeds plannen. Pas in 2012 of misschien wel later zullen de plannen, als ze worden goedgekeurd door het parlement, uitgevoerd worden.

Bedrijfspensioenen hebben een risico dat de Pensioenfondsen risicovol beleggen en daardoor wat verdampen. Je ziet het nu ook. Bedrijfspensioenen worden "bevroren", nm. geen indexering. AOW zal wel mondjesmaat geindexeerd worden. De koppeling indexatie=uitkeringen is allang afgeschaft.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en Belasting

#29 Bericht door prajak » dinsdag 02 juni 2009, 16:39

Menan, de rente hier verschilt ook EN ik meen dat je die 8 ton niet op deposito mag zetten maar dat weet ik niet zeker. Niet op deposito en/of niet op een en/of rekening met de Thaise partner. Iedere maandag geeft de B Post een overzicht van rente maar op een lopende rekening...verwacht er maar niet veel van. Ik meen dat de bronheffing 15% is maar ik geef mijn mening voor een betere.

In NL kun je nog steeds ruim 4% en soms 5 krijgen op een 3 tot 5 jr deposito. Dan moet je niet bij de grote NL banken zijn maar bij de buitenlanders die er zitten. Controleer wel of ze onder het garantiestelsel vallen, zie de site van DNB. Ik heb kort geld geplaatst bij mijn creditcard klub en die geven 3%. Direct opvraagbaar. Dat weegt op tegen die paar tientjes kosten. En gemakkelijk als ik snel moet vliegen als iemand ziek is.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WAO en Belasting

#30 Bericht door menan » dinsdag 02 juni 2009, 16:56

Prajak, de rentes zijn hier inderdaad vrij hoog. volgens mij vallen alle in Nederland gevestigde banken on de depositorekening. Alleen IJsland, dus Isesafe viel hier niet onder. Maar dat wist bijna niemand. Nu wordt daar goed op gelet en zijn de regels ook strakker aangetrokken.
En voor een goede rente moet je dus niet bij de grote gevestigde banken zijn, maar even goed kijken op financiële pagina's die regelmatig updates geven van banken met hoge (internet) spaarrekening. Maar aangezien deze keer op keer fluctueren is het belangrijk deze rentes in de gaten te houden.

Maar ik begreep dat je je bij lang verblijf 800.000 (50plusser), en hoe daar het slimst mee om te gaan, op je rekening in TL moest laten staan, maar dit moet ik nog eens goed nalezen, want dat zal zonder meer wel op het forum staan.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”