wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#16 Bericht door Geert S » vrijdag 20 februari 2009, 09:05

Pieter schreef: (de ned. vrouw die vorig jaar bij een verkeersongeval in Thailand om het leven kwam was een opsporingsambtenaar )
Oops, slaan illegale expats (of hoe je ze ook mag noemen) al zo hard terug? Dit wordt link.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#17 Bericht door marceziani » vrijdag 20 februari 2009, 14:11

Die vrouw was voor één bepaalde zaak in Thailand aanwezig en dat was Palm Invest.
Ze was dus niet op zoek naar Nederlanders, die langer dan een half jaar in Thailand op vakantie zijn.
Bron: Omgekomen Nederlanse in Thailand was fraudeofficier.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#18 Bericht door Soi 24 » zaterdag 21 februari 2009, 11:15

Wanneer ik het artikeltje onder de URL lees dan kan ik weinig anders concluderen dat deze mevrouw met haar moeder op vakantie was in Thailand. Nergens staat dat zij aan het werk was om Palm invest te onderzoeken laat staan de 183-dagen-regel overtredende pseudo-expats op te sporen. Als dat wel zo was dan had ze zeker niet met haar moeder in de taxi gezeten.......
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#19 Bericht door marceziani » zaterdag 21 februari 2009, 14:28

Even verderlezen onder de advertentie....
Palm Invest

De omgekomen officier werkte voor het Functioneel Parket. Hier was ze als fraudeofficier verantwoordelijk voor het geruchtmakende onderzoek naar de fraude rond beleggingsfonds Palm Invest.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#20 Bericht door Jim » zaterdag 21 februari 2009, 14:49

hoeft nog niet te betekenen dat ze daarvoor in thailand was ;)

wie neemt z'n moeder mee op fraude onderzoek? :mrgreen:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#21 Bericht door Wereldvreemd » zaterdag 21 februari 2009, 15:05

Jim schreef:wie neemt z'n moeder mee op fraude onderzoek? :mrgreen:
Het was een vrouw, geen man. :mrgreen:
- -

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#22 Bericht door gjastip » donderdag 18 maart 2010, 16:06

Ik vind de informatie nogal verwarrend want ik ben zelf bezig om naar Thailand te vertrekken voor mijn ziektekostenverzekering heb ik een toetsingformulier in moeten vullen.
Alles naar waarheid ingevuld ( dus verblijf van 1 jaar ) en als antwoord kreeg ik, dat de ziektekostenverz. niet wordt beeindigd.
Aansluitend een reisverzekering voor 365 dagen bij Delta Loyd genomen dus in mijn ogen alles keurig geregeld.
Wat me overigens wel tegenviel waren de kosten van de nodige papieren (bewijs van gedrag
gezondheidverklaring enz.) de teller staat nu op € 312,50 en tweemaal een ritje Den Haag
Maar ja lang leve de bureaucratie, misschien dat ze mijzelf ook nog moeten legaliseren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#23 Bericht door prajak » donderdag 18 maart 2010, 16:29

Gjastip is dus een bofkont ! Ik kreeg 8 jaar geleden precies een maand extra van Ohra om een zorgpolis hier te zoeken. Die klubs hebben allemaal andere regels. Misschien zien ze het als een sabbatical year of een lange vakantie ? Ik had eerlijk aangegeven te emigreren.

Was er ook een voorwaarde dat je je niet uitschrijft uit NL ? Daar ben ik wel benieuwd naar. En wat zouden ze hebben gedaan als je voor 2 jaar ging, zonder uitschrijving uit NL ?

Mag je, en nu kom ik op het terrein van een expert, een jaar weg uit NL zonder je uit te schrijven ? Twee jaar ? Antwoord hoeft niet in het Fries, hoor......

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#24 Bericht door RuudThai » donderdag 18 maart 2010, 17:10

prajak schreef:Gjastip is dus een bofkont ! Ik kreeg 8 jaar geleden precies een maand extra van Ohra om een zorgpolis hier te zoeken. Die klubs hebben allemaal andere regels. Misschien zien ze het als een sabbatical year of een lange vakantie ? Ik had eerlijk aangegeven te emigreren.

Was er ook een voorwaarde dat je je niet uitschrijft uit NL ? Daar ben ik wel benieuwd naar. En wat zouden ze hebben gedaan als je voor 2 jaar ging, zonder uitschrijving uit NL ?

Mag je, en nu kom ik op het terrein van een expert, een jaar weg uit NL zonder je uit te schrijven ? Twee jaar ? Antwoord hoeft niet in het Fries, hoor......
Nou..., expert! Het was mijn vak, tot een jaar of 4 geleden ik naar Thailand emigreerde. En sindsdien is mijn kennis niet meer geheel actueel, want ik weet wel de weg in de wetgeving, maar ik lees geen ministeriële circulaires meer of alleen aan NVvB leden-gemeenten voorbehouden vakliteratuur (NBvV= Nederlandse Vereniging van Burgerzaken).
Dus kunnen er wat regels zijn gewijzigd.

In mijn tijd waren er uitzonderingen mogelijk en dat ging m.n. om personen die bijv. een wereldreis gingen maken, zeevarenden en op een militaire missie uitgezondenen, plus nog wat kleinere uitzonderingen. Daar was over het algemeen een termijn van maximaal 1 jaar aan gesteld en het kon niet verlengd worden. Wel kon op een later tijdstip dit herhaald worden.
Of dit allemaal nog geldt zou ik nu niet weten.

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#25 Bericht door gjastip » donderdag 18 maart 2010, 18:48

Beste prajak
Waarschijnlijk zien ze het inderdaad als een lange vakantie want volgens de brief blijf ik ingezetene van Nederland.
Het is dus ook inderdaad de bedoeling om na een jaar 3 mnd terug te gaan om mijn huis te verkopen, en daarna zie ik wel weer verder (misschien lukt dezelfde constructie nogmaals)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#26 Bericht door dutch » vrijdag 19 maart 2010, 02:29

prajak schreef:Gjastip is dus een bofkont ! Ik kreeg 8 jaar geleden precies een maand extra van Ohra om een zorgpolis hier te zoeken. Die klubs hebben allemaal andere regels. Misschien zien ze het als een sabbatical year of een lange vakantie ? Ik had eerlijk aangegeven te emigreren.

Was er ook een voorwaarde dat je je niet uitschrijft uit NL ? Daar ben ik wel benieuwd naar. En wat zouden ze hebben gedaan als je voor 2 jaar ging, zonder uitschrijving uit NL ?

Mag je, en nu kom ik op het terrein van een expert, een jaar weg uit NL zonder je uit te schrijven ? Twee jaar ? Antwoord hoeft niet in het Fries, hoor......
Als ik me de data nog goed kan herinneren, kreeg ik mijn brief (van De Amersfoortse) gedateerd November 2005, midden Januari 2006 binnen.Nooit een vooraankondiging gehad.
Ik moest per 1 Februari 2006 doorgeven wat mijn besluit was.
Verder als een soort telefoniste, die altijd maar dezelfde gramafoonplaat afdraaide, ben ik nooit kunnen komen.
E-mails werden met standaard antwoord afgehandeld en er werd niet op details ingegaan.
Standaard antwoord: de politiek heeft aldus beslist !!

Voor Gjastip:

Heb je ook indicatie doorgekregen (ik weet je leeftijd niet) wat de toekomstige premies zijn/worden.
In Nederland blijven de premies voor eenieder min of meer gelijk ,maar bij buitenlandpolissen zijn premieverhogingen per 5 jaar periodes de norm.Die verhogingen hakken er in bij het ouder worden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#27 Bericht door Loe » vrijdag 19 maart 2010, 07:27

Volgens mij is het dat je per jaar minstens 4 maanden in Nederland moet verblijven, anders moet je je laten uitschrijven, dus waar jullie die 180/183 dagen vandaan halen weet ik niet.

De meeste reisverzekeringen sluit je af bij dezelfde als waar je voor gewone ziektekosten behandeld wordt, maar let op bij een reisverzekering zit ook meestal een max tijdslimiet.

Je zou niet de eerste zijn die achterach bleek NIET verzekererd te zijn

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#28 Bericht door jumbo » vrijdag 19 maart 2010, 07:51

de 180/183 heeft te maken met de fiscale verplichting....niets met verzekering of uitschrijving dacht ik.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#29 Bericht door Loe » vrijdag 19 maart 2010, 08:35

Jumbo, dat zou best eens kunnen, mijn zoon is fiskalist en die zegt dat in de wet de termijn wanneer je wel en niet belasting plichtig bent in nederlend zeer onduidelijk is omschreven en dat daarom die 180/183 dagen grens door de meesten wordt gehanteerd, maar deze termijn is dus ook nog aanvechtbaar.

Maar voor verzekeringen geld: ingeschreven in Nederland.
En uitschrijven in Nederland is verplicht indien je meer dan 4 maanden per jaar in het buitenland verblijft

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#30 Bericht door gjastip » vrijdag 19 maart 2010, 09:08

Beste forumleden
Voor alle duidelijkheid, het is me bekend, dat bij veel maatschappijen de reisverzekering aan beperkingen gebonden is daarom heb ik bewust gezocht naar een verzekering voor 365 dagen en deze gevonden bij Delta Loyd.
Ook weet ik (maar niet zeker) dat je met een verblijf van langer dan 6 mnd in het buitenland uitgeschreven dient te worden uit Nederland.
Grote vraag blijft waarom ik dit antwoord dan toch van de zorgverzekering heb gekregen, zullen die dan niet op de hoogte zijn van de regels?
Voorlopig denk ik, dat ik er mijn voordeel mee moet doen toch!!!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”