Ongehuwde verklaring

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 182
Lid geworden op: donderdag 28 september 2006, 16:17
Locatie: Roermond

Ongehuwde verklaring

#1 Bericht door Roger » maandag 29 september 2008, 17:17

Ik heb voor de erkening van onze baby, een ongehuwde verklaring van mijn vriendin moeten laten komen uit Thailand.
Na veel gebel, en geregel is het nu eindelijk gelukt.
Mijn vraag is, kan ik die ongehuwde verklaring ergens vastzetten in Nederland, zodat ik(mocht ik deze weer nodig hebben) dit niet meer via Thailand moet regelen..

alvast bedankt voor jullie reacties..
~ ENJOY THE SILENCE ~

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Ongehuwde verklaring

#2 Bericht door Nimnuan » dinsdag 30 september 2008, 00:19

Het is nu wel in je gemeente geregistreerd? Het lijkt me het beste om het daar na te vragen.

Sommige dingen kun je wel vast laten zetten. Voor mijn vrouw kunnen we bijvoorbeeld een geboorteakte in Den Haag ophalen, destijds ook via de ambassade geregeld als ik het me goed herinner.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Gebruikersavatar
Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 182
Lid geworden op: donderdag 28 september 2006, 16:17
Locatie: Roermond

Re: Ongehuwde verklaring

#3 Bericht door Roger » dinsdag 13 augustus 2013, 15:29

Roger schreef:Ik heb voor de erkening van onze baby, een ongehuwde verklaring van mijn vriendin moeten laten komen uit Thailand.
Na veel gebel, en geregel is het nu eindelijk gelukt.
Mijn vraag is, kan ik die ongehuwde verklaring ergens vastzetten in Nederland, zodat ik(mocht ik deze weer nodig hebben) dit niet meer via Thailand moet regelen..
Misschien weet iemand dit, we hebben weer een ongehuwde verklaring nodig voor mijn vriendin, voor de erkenning van ons tweede kindje.
Nu hebben we de Thaise ambassade al gebeld, maar die kunnen alleen een machtiging uitschrijven voor een familielid in Thailand.

Of we moeten deze ongehuwde verklaring in Thailand (Lop Buri) persoonlijk gaan afhalen.
Heeft iemand ervaring hiermee, of weet hoe we in Nederland aan kunnen komen.?

Alvast bedankt voor de reacties..
~ ENJOY THE SILENCE ~

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ongehuwde verklaring

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 15 augustus 2013, 09:26

Roger schreef:
Roger schreef:Ik heb voor de erkening van onze baby, een ongehuwde verklaring van mijn vriendin moeten laten komen uit Thailand.
Na veel gebel, en geregel is het nu eindelijk gelukt.
Mijn vraag is, kan ik die ongehuwde verklaring ergens vastzetten in Nederland, zodat ik(mocht ik deze weer nodig hebben) dit niet meer via Thailand moet regelen..
Misschien weet iemand dit, we hebben weer een ongehuwde verklaring nodig voor mijn vriendin, voor de erkenning van ons tweede kindje.
Nu hebben we de Thaise ambassade al gebeld, maar die kunnen alleen een machtiging uitschrijven voor een familielid in Thailand.

Of we moeten deze ongehuwde verklaring in Thailand (Lop Buri) persoonlijk gaan afhalen.
Heeft iemand ervaring hiermee, of weet hoe we in Nederland aan kunnen komen.?

Alvast bedankt voor de reacties..
Vreemd dat je er weer eentje nodig hebt. Want als jullie allebei in een Nederlandse gemeente staan ingeschreven en jullie tussentijds niet uitgeschreven zijn geweest naar het buitenland, dan staan jullie beiden daar als ongehuwd ingeschreven. En dan is het volgens mij niet nodig om voor een volgende erkenning opnieuw aan te tonen dat je ongehuwd gebleven bent in die tussenliggende periode.

Maar het kan zijn dat de regels strenger zijn geworden want er zijn nogal wat schijnhuwelijken en schijnerkenningen geweest waartegen nu meer wordt opgetreden door verscherpte regelgeving.

Je kunt in ieder geval niet ergens een verklaring van ongehuwd zijn laten registreren om die dan bijv. 3 jaar later opnieuw te gebruiken. Want in die 3 jaar kan er natuurlijk wel een huwelijk zijn gesloten. Zulke verklaringen moeten altijd actueel zijn en zijn maar korte tijd te gebruiken.

Soms is het voor bepaalde zaken eenvoudiger om maar getrouwd te zijn.

Gebruikersavatar
Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 182
Lid geworden op: donderdag 28 september 2006, 16:17
Locatie: Roermond

Re: Ongehuwde verklaring

#5 Bericht door Roger » zaterdag 17 augustus 2013, 12:12

Vreemd dat je er weer eentje nodig hebt. Want als jullie allebei in een Nederlandse gemeente staan ingeschreven en jullie tussentijds niet uitgeschreven zijn geweest naar het buitenland, dan staan jullie beiden daar als ongehuwd ingeschreven. En dan is het volgens mij niet nodig om voor een volgende erkenning opnieuw aan te tonen dat je ongehuwd gebleven bent in die tussenliggende periode.

De reden van de gemeente is dat er een te lange periode tussen zit (4 jaar), en dat mijn vriendin met een ander getrouwd kan zijn in Thailand , mocht ze daar een keer alleen op vakantie zijn geweest. :|
Dus dat dat wordt weer naar Thailand reizen, (niet dat dat zo erg is)... Maar onbegrijpelijk dat zoiets niet in Nederland geregeld kan worden [|(

Ruud bedankt voor je reactie,..
~ ENJOY THE SILENCE ~

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ongehuwde verklaring

#6 Bericht door RuudThai » zaterdag 17 augustus 2013, 16:38

Roger schreef: De reden van de gemeente is dat er een te lange periode tussen zit (4 jaar), en dat mijn vriendin met een ander getrouwd kan zijn in Thailand , mocht ze daar een keer alleen op vakantie zijn geweest. :|
Dus dat dat wordt weer naar Thailand reizen, (niet dat dat zo erg is)... Maar onbegrijpelijk dat zoiets niet in Nederland geregeld kan worden [|(
Niet zo onbegrijpelijk want Nederland kan moeilijk voor een ander land een verklaring afgeven.
Maar dat verhaal dat er een te lange periode tussen zit vind ik merkwaardig. Is dat verhaal afkomstig van de gemeente Roermond? Tja, Roermond.... ;) :giggle: , waar kennen we dat ook weer van? De zonnekoning toch :lol: .
Maar alle gekheid op een stokje, het klopt niet. Dan zouden ze iedere buitenlander zo'n verklaring kunnen vragen en trouwens, elke Nederlander ook want die gaan toch ook wel eens naar het buitenland en kunnen daar dan trouwen?

Je zou eens kunnen informeren bij een andere gemeente of die deze eis ook hanteren. Het beste is dan te bellen met de burgerlijke stand van Amsterdam, zeggen dat het gaat om een erkenning bij een buitenlandse vrouw en dan vervolgens je verhaal voorleggen zonder over de eis van Roermond te praten.
Als zij wat anders vertellen, bijv. dat je zonder meer die erkenning kunt doen dan kun je alsnog je ervaring met Roermond voorleggen en vragen wat je moet doen.
In Thailand kan elke amphur weer andere regels hanteren maar in Nederland mag dat niet, daar moet de wet overal eender worden gehanteerd, rechtsgelijkheid is een belangrijk beginsel.
Dus dan is er grote kans dat als Amsterdam een nieuwe verklaring niet acceptabel vindt, ze even met hun collega's in Roermond bellen en ze wijst op hun fout. Want Amsterdam heeft een leidende rol in Nederland bij de uitvoering van de regels op burgerlijke stand en bevolkingsgebied. Er is daar dan ook het Adviesbureau Burgerzaken gevestigd dat door gemeenten kan worden geraadpleegd.

Dus probeer dat eens en laat hier even weten hoe dat verlopen is.
Zoals ik al schreef kan het zijn dat de regels zijn aangescherpt maar in 'mijn' tijd (tot een jaar of 10 geleden) was het zeker niet zo.

Gebruikersavatar
Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 182
Lid geworden op: donderdag 28 september 2006, 16:17
Locatie: Roermond

Re: Ongehuwde verklaring

#7 Bericht door Roger » dinsdag 20 augustus 2013, 11:37

Je zou eens kunnen informeren bij een andere gemeente of die deze eis ook hanteren. Het beste is dan te bellen met de burgerlijke stand van Amsterdam, zeggen dat het gaat om een erkenning bij een buitenlandse vrouw en dan vervolgens je verhaal voorleggen zonder over de eis van Roermond te praten.
Als zij wat anders vertellen, bijv. dat je zonder meer die erkenning kunt doen dan kun je alsnog je ervaring met Roermond voorleggen en vragen wat je moet doen.
In Thailand kan elke amphur weer andere regels hanteren maar in Nederland mag dat niet, daar moet de wet overal eender worden gehanteerd, rechtsgelijkheid is een belangrijk beginsel.
Dus dan is er grote kans dat als Amsterdam een nieuwe verklaring niet acceptabel vindt, ze even met hun collega's in Roermond bellen en ze wijst op hun fout. Want Amsterdam heeft een leidende rol in Nederland bij de uitvoering van de regels op burgerlijke stand en bevolkingsgebied. Er is daar dan ook het Adviesbureau Burgerzaken gevestigd dat door gemeenten kan worden geraadpleegd.

Dus probeer dat eens en laat hier even weten hoe dat verlopen is.
Zoals ik al schreef kan het zijn dat de regels zijn aangescherpt maar in 'mijn' tijd (tot een jaar of 10 geleden) was het zeker niet zo.[/quote]

Vandaag naar Amsterdam gebeld, maar die houden zich ook aan dezelfde regels, het staat in de Nederlandse wetgeving.
Ik heb zelfs mijn notaris gebeld, en die geeft dit ook aan, een optie is om een DNA test te doen via de rechtbank.

Dus we gaan het broertje van mijn vriendin machtigen, zodat hij het ongehuwde verklaring kan gaan ophalen, en vertalen.
Dit is de enige optie, (of zelf naar Thailand reizen)..

Toch bedankt voor alle info..
~ ENJOY THE SILENCE ~

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Ongehuwde verklaring

#8 Bericht door Ashley » dinsdag 20 augustus 2013, 11:43

Heeft mijn vriendin ook een keer geprobeerd haar moeder gemachtigd voor een ongehuwd verklaring, niet dus.
Een en al ellende mee gehad. Handtekening nodig van mijn vriendin zelf, daarbij moest zij ook nog even een zwangerschapstest doen met een verklaring van de dokter dat ze niet zwanger was anders geen ongehuwd verklaring.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ongehuwde verklaring

#9 Bericht door RuudThai » woensdag 21 augustus 2013, 05:44

Roger schreef: Vandaag naar Amsterdam gebeld, maar die houden zich ook aan dezelfde regels, het staat in de Nederlandse wetgeving.
Ik heb zelfs mijn notaris gebeld, en die geeft dit ook aan, een optie is om een DNA test te doen via de rechtbank.

Dus we gaan het broertje van mijn vriendin machtigen, zodat hij het ongehuwde verklaring kan gaan ophalen, en vertalen.
Dit is de enige optie, (of zelf naar Thailand reizen)..

Toch bedankt voor alle info..
Jammer, dan is toch die wetgeving aangescherpt, vroeger was het na een éénmalige verklaring normaal gesproken niet nodig om bij een volgende keer dat nogmaals te overleggen.
Zoals ik al schreef, de laatste jaren wordt er van alles aan gedaan om schijnhuwelijken, schijnerkenningen en zelfs schijnadopties te voorkomen.
Het heeft ook te maken met de verhoogde aversie tegen buitenlanders die bij bepaalde groepen in de maatschappij en in de politiek valt te bespeuren. Het onderbuikgevoel gaat helaas steeds meer meeregeren..... :( :evil:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ongehuwde verklaring

#10 Bericht door elst99 » woensdag 21 augustus 2013, 07:04

En daar ben ik heel erg blij om, die onderbuikgevoelens ! Het is vaak bedrog, waar ze hiermee naar binnenkomen!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ongehuwde verklaring

#11 Bericht door prajak » woensdag 21 augustus 2013, 16:31

"...Het onderbuikgevoel gaat helaas steeds meer meeregeren..... "

Ach, Ruudthai, in mijn paspoort, wellicht ook in het jouwe, maar ook in dat van good old Harry hier op zijn NEGENTIGSTE (hij rust thans in vrede...) staat "verboden te werken". Het is overal het zelfde. Je hebt een andere kleur haar of een andere maat neus en je bent verdacht..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Ongehuwde verklaring

#12 Bericht door Gardensafari » woensdag 21 augustus 2013, 22:02

Soms, Ruudthai, geef je er blijk van al langere tijd niet meer in Nederland te wonen.
De realiteit is dat mensen alles, maar dan ook alles doen om hier te kunnen komen.
Een opmerking mijnerzijds in de kantlijn: dus zo slecht is het nog niet in Nederland.
Schijnhuwelijken zijn er veel meer dan gedacht.
Maar ze zijn zo verdomd moeilijk juridisch te bewijzen.
En dus zijn bepaalde regels aangescherpt.
En dus worden daar ook onschuldigen de dupe van.
Overigens hebben we gelukkig tegenwoordig DNA.
Dan kunnen objectief de feiten worden vastgesteld.
En dat konden we vroeger niet.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ongehuwde verklaring

#13 Bericht door RuudThai » donderdag 22 augustus 2013, 15:58

Gardensafari schreef:Soms, Ruudthai, geef je er blijk van al langere tijd niet meer in Nederland te wonen.
De realiteit is dat mensen alles, maar dan ook alles doen om hier te kunnen komen.
Een opmerking mijnerzijds in de kantlijn: dus zo slecht is het nog niet in Nederland.
Schijnhuwelijken zijn er veel meer dan gedacht.
Maar ze zijn zo verdomd moeilijk juridisch te bewijzen.
En dus zijn bepaalde regels aangescherpt.
En dus worden daar ook onschuldigen de dupe van.
Overigens hebben we gelukkig tegenwoordig DNA.
Dan kunnen objectief de feiten worden vastgesteld.
En dat konden we vroeger niet.
Soms, Gardensafari, geef je er blijk van al langere tijd de ontwikkelingen op communicatief gebied niet meer te hebben gevolgd. ;) :giggle:
Je denkt vermoedelijk dat wij in Thailand in een groot isolement verkeren en absoluut niet de Nederlandse media kunnen volgen. Ook denk je dat elke emigrant naar Thailand onmiddellijk de banden met zijn familie, vrienden en kennissen verbreekt zodat ook daar geen informatie vandaan komt.
Maar helaas, het blijkt telkens weer een dooddoener gebruikt door forumleden die er denken een thailandbewoner mee de mond te kunnen snoeren. Maar die thailandbewoner kan als hij dat wil tenminste evenveel informatie opdoen als een bewoner van Nederland.

Ik krijg mijn informatie op alle mogelijke manieren, zoals ik hierboven al heb aangegeven dus via de media, familie enz. Bovendien krijg ik als ex-kaderlid en nu nog gewoon lid van mijn partij ook nog allerlei interne politieke en maatschappelijke informatie via de ledenmails en kaderbrieven.
Bovendien zijn de door jou geschetste ontwikkelingen niet van de laatste jaren maar al sinds het einde van de vorige eeuw aan de gang. De duizenden illegale Ghanezen in de Bijlmer zitten er bijv. al sinds het begin van de jaren 90.
Ik ging pas in 2006 naar Thailand en was tot het laatst maatschappelijk en politiek actief dus ik kan echt wel oordelen over de situatie in Nederland.

De eerste maatregelen tegen schijnhuwelijken werden al in - ik meen - 1994 genomen. Die tegen schijnerkenningen begin deze eeuw en beide werden enkele keren aangescherpt. Het is niet altijd wetgeving maar soms zgn. circulairepolitiek, dat betekent dat de wetgeving wordt opgerekt via ministeriële uitvoeringsregels waarvoor geen parlementaire behandeling noodzakelijk is en die nauwelijks in de publiciteit komen. Maar waar de burger op een gegeven moment tegenaan loopt..... :o

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Ongehuwde verklaring

#14 Bericht door Gardensafari » donderdag 22 augustus 2013, 17:55

Circulairepolitiek omvat van alles: van besluiten en beschikkingen tot uitvoeringsaanwijzingen.
Maar ze moeten altijd binnen de wettelijke kaders blijven.
Ze kunnen bepaalde zaken verduidelijken, maar ze mogen de wetgeving niet ten nadele van de burger veranderen.
Wel ten voordele van de burger.
Ze kunnen altijd ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd.
Die zal ze dan toetsen aan de wet, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur enz.
Wel zorgen sommige ervan voor wat meer bureaucratie, maar ja ambtenaren op de nullijn moeten ook leven :Whistle: ;)

En verder: de ontwikkelingen gaan snel, heel snel.
Het jaar 2006 is al weer 8 jaar terug.
Sinds die tijd is er al veel veranderd: de toeloop van Polen en andere Oost-Europeanen, thans ongeveer 250.000!
Overigens werken vele ervan in de tuinbouw.
Want ja, ondanks de hoge werkloosheid is er nog steeds geen Nederlander te vinden die daar gaat werken.
Tsja, het gaat slecht in Nederland...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”