Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#46 Bericht door dutch » woensdag 19 augustus 2009, 11:42

Kees55
Wat is het doel van je posten op topics:belasting en ziektekostenverzekering.?
De overheidspensioenen blijven belastbaar in Nederland (staat in het verdrag) en Thailand heft geen belasting over pensioenen van verdragslanden.Wil je voor de laatste groep soms een belangenvereniging oprichten teneinde Thailand te verzoeken alsnog op hun schreden terug te keren? :D
Het onderwerp is redelijk uitgekauwd.
Elk nieuw aspect wat naar voren komt vindt ik interessant ,maar (wederom) vragen waarom e.e.a. zo is ????????
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#47 Bericht door kees55 » woensdag 19 augustus 2009, 12:09

Thailand MAG belasting heffen, maar ik begrijp van jullie dat het blijkbaar (NOG) niet gebeurd....totdat

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#48 Bericht door prajak » woensdag 19 augustus 2009, 16:34

Kees, je haalt echt een aantal zaken door elkaar. Iedere Nl-er heeft een fiscaal nummer al heet dat nu anders. Ben je weg uit Nl en buiten de EU en de verdragslanden krijg je alleen een aangiftebiljet als je in NL belastbaar inkomen hebt in box 1 of 2. Box 3 stopt aan de grens. Ik heb geen in NL belast inkomen en krijg geen biljet meer.

Na emigratie bouw je geen aow meer op en betaal je geen premie. Woon je in de EU of in een verdragsland dan betaal je een deel van de volksverzekering maar geen aow. Woon je in Thailand dan betaal je geen volksverzekering meer en heb je geen recht op de zorgwet van NL. Wil je wel de zorgwet dan moet je in NL blijven wonen (EU, verdragsland) en de volksverzekering en de polispremie dokken. Het is aan jou uit te rekenen wat voor jou het beste is. Maar niet liegen over de woonplaats. Dan kan je de polis kosten.

Thailand mag niet heffen over aow en niet over (semi)overheidspensioen. Dat staat in het verdrag. Thailand mag wel heffen over andere pensioenen en over lijfrentes. Thailand doet dat nog niet. Waarom ??
Ik kan er naar raden.

Thailand weet niet hoe hoog dat pensioen is. Ik hoef voor mijn ret visum maar 8 ton op te geven, de rest kan ik voor me houden. Heb ik straks aow dan kan ik dat opgeven en de rest niet. Van mijn 900 E aow per maand straks heb ik ruim 5 ton inkomen en ik zet 3 ton op de bank en daar is die 8 ton dan. Amerikanen krijgen een inkomensverklaring door twee vingers op te steken en reken maar dat die 8 ton hebben en geen cent meer. De USA mag de pensioenpapieren niet controleren, privacy, je kent het wel.

Toch zal TH ooit gaan heffen. Er komt een koppeling tussen de bestanden van de Imm Pol en de fiscus. Dan is het easy mensen vragen te stellen over de aard van het inkomen. Nu lees ik dat rente ook valt onder het begrip inkomen voor een visum. Daarmee is de weg vrij om nog meer pensioen uit zicht te houden. Of TH dus ooit gaat heffen over mijn NL pensioen is maar de vraag.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#49 Bericht door prajak » woensdag 19 augustus 2009, 17:11

Ter voorkoming van misverstanden, "verdragslanden" staat voor "verdragslanden sociale zekerheid". Niet voor landen waarmee een belastingverdrag is gesloten. Thailand is geen verdragsland; er is wel een belastingverdrag mee gesloten. En dan zijn er ook nog BEU landen. Het is ingewikkeld allemaal. Thailand is een BEU land. Wat dat betekent kun je zien op de site van de svb in het hokje buitenland. Doe maar eens of je in Thailand woont en daarna Laos. Dan gaan de ogen wijd open.

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#50 Bericht door kees55 » donderdag 20 augustus 2009, 06:40

Hoi Prajak,
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
Ik ben - wat de zorgverzekering betreft - op het verkeerde been gezet door de info op belastingienst.nl. Die meldt dat je ook verplicht verzekerd bent in het buitenland zolang je belasting betaalt in NL. Zij melden echter niet dat het alleen de verdragslanden qua sociale zekerheid betreft.

Het verschil tussen verdragslanden qua de 3 aspecten belasting, zorgverzekering en BEU is mij nu helder.

Ik heb wel belast inkomen uit NL: tijdelijke lijfrente en inkomsten uit website.
Daarnaast moet ik altijd in NL belasting betalen in box 3, over mijn eigen huis (staat in het belastingverdrag).
De eerste 2 inkomsten wil ik laten vallen onder de Thaise belastingen. Dit kan volgens de NL-se belastingdienst.

Goed, dan nu het heikele punt: Twee advocaten hier in Pattaya (waarvan eentje een vriendje op het Tax Revenue Office opgebeld heeft) vertellen me dat het WEL mogelijk is om je aan te melden en een ID tax kaart te krijgen. Ik begrijp van dit forum echter dat dit NIET kan. (En jullie weten zeker dat dit het afgelopen jaar niet veranderd is? Het is toch merkwaardig dat jullie accountants iets anders melden dan "mijn" 2 advocaten...)
Dus als ik vandaag naar het Tax Revenue Office ga voor een ID tax kaart, dan krijg ik daar te horen: "Not possible"?
Dit meld ik op het formulier (Aanvraag Vrijstelling Belasting) van de NL-se belastingdienst, ik sluit bij mijn uitschrijvingsformulier van de gemeente in NL en dat wordt geaccepteerd?

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#51 Bericht door carpediem » donderdag 20 augustus 2009, 08:59

De belastingdienst is goed op de hoogte van de beladtingsituatie van gepensoneerden in Thailand. Als je meldt dat in Thailand het niet mogelijk is belasting te betalen gaan ze hiermee accoord en krijg je vrijstelling mits je uitgeschreven bent uit Nederland.
pluk de dag (carpediem)

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#52 Bericht door kees55 » donderdag 20 augustus 2009, 12:13

Nou, ik ben zojust op het Taxe Revenue Office geweest.
Tax ID kaart kan WEL DEGELIJK verkregen worden! Als ik me aanmeld, krijg ik een ID tax kaart en begin volgend jaar een aangifteformulier, waarna ik de belasting kan betalen. Op het hoofdkantoor in Chonbury krijg ik vervolgens een "certificaat" waarmee ik bewijs heb voor de NL-se belastingdienst dat ik hier belasting betaald heb en dus de maandelijkse in NL ingehouden voorbelasting kan terugkrijgen. Met dit certificate moet ik ook nog naar de immigratiedienst die dan een verklaring geeft dat ik inderdaad meer dan 185 dagen in Thailand gewoond hebt.
Dit lijkt dus (helaas) de officiele gang van zaken te zijn. Vertel mij aub hoe ik hier onderuit kan komen. Geef mij svp een accountant in Pattaya die dit kan omzeilen. Ik kan me niet voorstellen dat de NL-se belastingdienst genoegen neemt met wat op dit forum algemeen gesteld wordt, nl dat je hier in Thaialnd geen "Tax-resident" kunt worden.

Het volgende is al eerder genoemd of algemeen bekend bij jullie, maar ik meld het voor de volledigheid om het plaatje compleet te maken voor nieuwkomers:
Als je jonger bent dan 65 (zoals ik), mag je 90.000 baht minderen op je inkomen. Als je getrouwd bent met een Thaise (ongetrouwd samenwonen is niet voldoende) of je farang-vrouw woont ook minstens 185 dagen in Thailand, dan heb je nog een extra aftrekpost. Dit geldt vervolgens ook voor een evt kind.
Daarna is de eerste 150.000 belastingvrij, over de volgende 350.000 betaal je 10%, en over de daaropvolgende 500.000 20%, daarna 30% over het meerdere.
Als je ouder bent dan 65, mag je nog 190.000 extra in mindering brengen op je inkomen. Als je dus een bedrijfspensioen hebt van bijv 600.000 baht, betaal je slechts 17.000 baht belasting.
Ervan uitgaande dat je statspensioen = AOW in NL belast wordt.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#53 Bericht door dutch » donderdag 20 augustus 2009, 12:41

Kees55
Betaal je nu belasting over PENSIOEN (m.a.w. ontvang je pensioen) of over INKOMEN (anders als pensioen(en) ?
Omdat je het over voor-heffing in Nederland hebt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#54 Bericht door dutch » donderdag 20 augustus 2009, 13:42

Ook ik ben bij de Thaise belastingdienst geweest (2005).
Het hele kantoor stond op z'n kop en uiteindelijk had ik met de plaatselijke baas te doen.
"Of ik werkte",was de vraag.
Neen,want ik ben hier op een "retirement" visum en zou niet eens mogen werken.Alom verwarring.
Overigens betalen de Thais ook na hun werkzaam leven,hetzij in loondienst hetzij prive,geen belasting meer als het dus zover is.(volgens mijn informatie)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#55 Bericht door carpediem » donderdag 20 augustus 2009, 15:07

Dat is ook vogens mij juist; over pensioen wordt geen belasting geheven.

Dus als het gaat over ander inkomen uit Nedeland dan pensioen zal de belasringdienst wellicht bewijzen willen zien dat je hier over dat inkomen belasting betaald.
pluk de dag (carpediem)

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#56 Bericht door kees55 » donderdag 20 augustus 2009, 16:20

Betaal je nu belasting over PENSIOEN (m.a.w. ontvang je pensioen) of over INKOMEN (anders als pensioen(en) ?
Omdat je het over voor-heffing in Nederland hebt.
Ik ontvang een lijfrente (van een verzekeringsmaatschappij, op basis van koopsom - waarvan premies afgetrokken van de belasting) gedurende een aantal jaren (tot mijn 60e).

Opnieuw stellen jullie dat hier in Thailand pensioenen niet belast worden, maar wat raar dat "mijn" Tax Revenu Office beweert dat er daarover WEL belasting geheven wordt. Kan dit verhaal (dat pensioenen niet belast worden) voortspruiten uit het feit dat voor de werkende bevolking in Thailand een pensioen zo laag is, dat na aftrekposten en vrijstelling over de eerste 150.000 + nog eens 170.000, er niks aan belasting te betalen over blijft? Immers, als ik -als vrijgezel - met 12000 euro per jaar ga rekenen, hoef ik na mijn 65e hier slechts minder dan 350 euro per jaar aan belasting te betalen. Een getrouwde Thai met een net zo groot pensioen betaalt dan niets. Is er hier in Thailand uberhaupt wel 1 Thai die 12000 euro of meer per jaar aan bedrijfspensioen heeft? Ik kan het me niet voorstellen. (Nee, een Thai die na zijn 65e meer geld heeft, heeft dit dankzij vermogen.) Dus elke Thai zal je zeggen dat ie 0,0 belasting over zijn pensioen betaalt. En misschien is zo in de volksmond het foute idee ontstaan dat ALLE pensioenen niet belast worden.

Nogmaals: "mijn" 2 advocaten, "mijn" Tax Revenue Office geven aan dat ik belasting moet betalen en dan pas bewijs krijg voor de NL-se belastingdienst. Als iemand me kan vertelen hoe ik hier onderuit kom.... Als dat niet lukt: het verschil met de NL-se belasting is dan nog steeds in mijn voordeel, maar niet interessant genoeg om zoveel moeite te doen. Temeer omdat ik een aantal jaren AOW-opbouw misloop.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#57 Bericht door prajak » donderdag 20 augustus 2009, 17:09

Kees, ben je wel uitgeschreven uit NL ? Je hebt het over een eigen huis belast in box 3 maar dat snap ik niet. Box 3 stopt aan de grens, of je nu bankgeld hebt of een verhuurd huis of een spaarpolis. Maar je praat over "eigen huis" en toch betalen en dan twijfel ik aan jouw status. Heb je je oude woonhuis voor je klaar staan zonder verhuur ? Dan kun je in twee landen belast worden.

Ik betaal NUL in NL in box 3 en heb bankgeld en een aandeel in het huis van Pa, en jarenlang rechten uit een spaarpolis die nu is uitbetaald. Ik ben voor Nl weg. Pas als ik straks aow krijg komt NL in beeld (het verdrag) maar die belasting is nul door het stelsel van heffingskortingen en aanslaggrenzen. Mijn pensioen is uit het bedrijfsleven, geen overheid.

Als TH van je heft over jouw lijfrente is dat omdat jij je aanmeldt en de ambtenaar de wet wil naleven. Hij heeft gelijk. Maar in de praktijk heft TH niet over pensioenen uit een buitenland. Verder is er nog een regel. Thailand heft niet over gelden die NA HET JAAR VAN VERDIENEN naar TH worden gehaald.

Betaal je ook premie volksverzekering ? Op aanslag, niet als voorheffing ? Dat kan betekenen dat jouw emigratie niet volledig is. Th is duurder dan NL als je geen premie volksverzekering meer betaalt. Dan kun je beter in NL dokken.

Ik ben verrast dat je in NL voorheffing, loonheffing en ook premie volksverzekering ?? betaalt. Je zou een vrijstelling moeten hebben voor een particuliere lijfrente na emigratie naar TH. Die heb je niet aangevraagd ? Dat kan vormvrij, ik kan je met de tekst helpen.

Ben je wel NL uit ? Fiscaal gesproken dan.

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#58 Bericht door kees55 » donderdag 20 augustus 2009, 17:27

Kees, ben je wel uitgeschreven uit NL ? Je hebt het over een eigen huis belast in box 3 maar dat snap ik niet. Box 3 stopt aan de grens, of je nu bankgeld hebt of een verhuurd huis of een spaarpolis. Maar je praat over "eigen huis" en toch betalen en dan twijfel ik aan jouw status. Heb je je oude woonhuis voor je klaar staan zonder verhuur ? Dan kun je in twee landen belast worden.

Ik betaal NUL in NL in box 3 en heb bankgeld en een aandeel in het huis van Pa, en jarenlang rechten uit een spaarpolis die nu is uitbetaald. Ik ben voor Nl weg. Pas als ik straks aow krijg komt NL in beeld (het verdrag) maar die belasting is nul door het stelsel van heffingskortingen en aanslaggrenzen. Mijn pensioen is uit het bedrijfsleven, geen overheid.

Als TH van je heft over jouw lijfrente is dat omdat jij je aanmeldt en de ambtenaar de wet wil naleven. Hij heeft gelijk. Maar in de praktijk heft TH niet over pensioenen uit een buitenland. Verder is er nog een regel. Thailand heft niet over gelden die NA HET JAAR VAN VERDIENEN naar TH worden gehaald.

Betaal je ook premie volksverzekering ? Op aanslag, niet als voorheffing ? Dat kan betekenen dat jouw emigratie niet volledig is. Th is duurder dan NL als je geen premie volksverzekering meer betaalt. Dan kun je beter in NL dokken.

Ik ben verrast dat je in NL voorheffing, loonheffing en ook premie volksverzekering ?? betaalt. Je zou een vrijstelling moeten hebben voor een particuliere lijfrente na emigratie naar TH. Die heb je niet aangevraagd ? Dat kan vormvrij, ik kan je met de tekst helpen.

Ben je wel NL uit ? Fiscaal gesproken dan
Hoi Prajak,
Ik heb eigen huis in NL en dat is verhuurd. Volgens belastingverdrag met Thailand valt onroerend goed onder belastingregime van het land waar het huis staat. Dus ik ben zeer verrast dat jij aangeeft dat ik daarover geen belasting hoef te betalen... Als jij deels eigenaar bent van het huis van je vader, zou dat belast moeten worden volgens box 3. Dat jij niet beaalt, komt omdat je uit het blikveld van de belasting bent verdwenen. Daar heb je dus mazzel bij.

Die spaarpolis is waarschijnlijk eigen geld waarvoor je niets van de belasting afgetrokken hebt? Logisch dat je dan geen bealsting hoeft te betalen. Bankgeld, daarover hoeft geloof ik inderdaad geen belasting betaalt te worden als je uitgeschreven bent.

Ik heb me enkele weken geleden uitgeschreven uit NL en ben nu dus bezig met formulieren invullen om vrijstelling voor de belastingheffing/premie volksverzekeringen aan te vragen.
De verzekeringsmaatschappij die mijn lijfrente betaalt, moet alle belastingen/premies volsverzekeringen inhouden, tot het moment dat de belastingdienst mijn aanvraag voor vrijstelling gehonoreerd heeft.

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#59 Bericht door kees55 » donderdag 20 augustus 2009, 17:41

Verder is er nog een regel. Thailand heft niet over gelden die NA HET JAAR VAN VERDIENEN naar TH worden gehaald.
Hoi Prajak,
Waar kan ik deze regel vinden?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#60 Bericht door prajak » vrijdag 21 augustus 2009, 00:33

Uit het blikveld verdwenen ? Als de fiscus iets van je weet in NL is het onroerende zaken, geld en polissen. Nee, je verdwijnt niet zo maar uit het veld, zelfs niet als je dood gaat. Mijn polis is een spaarpolis en dus box 3, een lijfrentepolis zit in box 1 als de uitkering loopt. Een spaarpolis is box 3 net als bankgeld. De polis is uitgekeerd en nu bankgeld.; Al mijn geld staat in NL en ik betaal geen belasting meer.

Dat van dat huis zal ik nagaan. Het verdrag is van voor het boxenstelsel ! Zelfs een verhuurd huis leidt in NL alleen tot heffing in box 3.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”