Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#61 Bericht door prajak » vrijdag 21 augustus 2009, 00:56

Kijk eens hier.

http://www.nederlandseverenigingpattaya ... asting.htm
maar er staat geen datum bij....

http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=58841&type=pdf

art 6, art 22, “mag” worden belast staat er. Sinds box 3 heft NL niet over huur van een woning, maar mag wel over het bezit in box 3 heffen. Doet dat m.i. niet. Bij mij stopte box 3 aan de grens.

Alleen, als je onroerende zaken in NL aanhoudt die niet marktconform zijn verhuurd of afgestaan ter gebruik dan kan de NL fiscus aannemen dat je nog in NL woont. Of je krijgt in 2 landen met de fiscus te maken. De belastingrechter heeft er eens over gezegd : "Waar is het centrum van jouw sociaal en economisch leven ?" De wettekst in NL is onduidelijk, de verdragstekst is wel duidelijk. Verder kun je na emigratie altijd de fiscus vragen voorwaarden te stellen waarop je in NL een pied a terre kunt aanhouden. Wordt vaak toegestaan.

Dus een vraagje.

Wie van de mensen hier in TH betaalt na volledige emigratie nog box 3 in NL en waarover ? Ben benieuwd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#62 Bericht door dutch » vrijdag 21 augustus 2009, 05:12

Kees55 en anderen.
Lees nog eens dit topic door

http://thailand.xsbb.nl/viewtopic.php?f ... a&start=90
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joop-cm
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: woensdag 17 september 2008, 12:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#63 Bericht door joop-cm » vrijdag 21 augustus 2009, 10:12

Kees,

Enkele opmerkingen over lijfrente en belastingen e.d.
Onze situatie lijkt mogelijk wat op elkaar:
Ik ben 63 en drie maanden voor mijn zestigste met VUT/pensioen gegaan en dezelfde dag naar Thailand verhuisd, ook ben ik formeel uitgeschreven uit Nederland.

Ik heb een tijdelijke lijfrente waarvan ik de premies destijds gewoon heb afgetrokken van mijn inkomen voor de belasting, die vijf jaar loopt en waarvan inmiddels 3 termijnen zijn betaald.
Bij de aanvraag voor vrijstelling heb ik de vraag "wordt u aangemerkt als fiscaal inwoner" beantwoord met een verwijzing naar de Thaise wetgeving die duidelijk stelt dat dit het geval is als je hier meer dan 180 dagen per jaar verblijft.
Dit aangevuld met het adres van de website van de Thaise belastingdienst waar dit vermeld staat en gecompleteerd met een "decleration of residence" van Immigration.
Geen enkel probleem en een tijdje later ontving ik de vrijstelling en ook het uitkerende bedrijf kreeg een kopie.

Deze vrijstelling is drie jaar geldig en deze week stuur ik de verlengingsaanvraag de deur uit met dezelfde informatie.

Let wel, er wordt niet gevraagd of je belasting betaalt, er wordt niet gevraagd of je een Tax ID card hebt, alleen of je voor de belasting een inwoner bent.

Hier in Chaing Mai krijg je alleen een tax id card als je ook daadwerkelijk belasting betaalt, een vriend hier heeft hem al een paar jaar omdat hij hier een forse hoeveelheid spaargeld heeft gestald waarvan 15% bronbelasting wordt geheven over de rente, via de tax id card krijgt hij dat grotendeels terug omdat hij verder geen belastbaar inkomen in Thailand heeft.

Een ander punt was of een pensioen hier wel belast is.
De wet geeft voor de "personal income tax" acht soorten van inkomen waar belasting over geheven wordt, dit wordt beschreven in section 40 van de revenue Code.
Ik zie daar niets bij dat als pensioen geinterpreteerd kan worden, alle soorten inkomen hebben betrekking op inkomen uit tegenwoordige arbeid of activiteiten en niet inkomen uit vroegere arbeid of activiteiten.
Als iemand dat anders ziet hoor ik graag onder welk van deze 8 punten dit zou moeten vallen.

Inkomen buiten Thailand gegenereerd is alleen belast voor zover het Thailand wordt ingebracht en dan nog alleen als dit in hetzelfde belastingjaar gebeurt, zoals eerder opgemerkt.
Dit volgt uit section 41 tweede lid van de Revenue code, enkele bedrijven die hier aandacht aan schenken en dan speciaal dat je een paper trail moet aanhouden waaruit de scheiding blijkt zijn o.a. Tilleke&Gibbins een gerenommeerd advocatenkantoor in BKK en KPMG ook een bedrijf dat ik meer vertrouw dan barkruk adviseurs uit Pattaya.

Kees, jij bent een van de zeer weinige mensen die ik ken die hun uiterste best doen om belasting te betalen, de meesten proberen binnen of buiten de regelgeving de belastingen te minimaliseren. :mrgreen:
Jij lijkt een uitzondering, maar ik vind wel dat je de zaken nodeloos ingewikkeld maakt.
Joop

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#64 Bericht door jumbo » vrijdag 21 augustus 2009, 10:27

joop-cm schreef: Inkomen buiten Thailand gegenereerd is alleen belast voor zover het Thailand wordt ingebracht
en dan ook nog als je het aanmeldt wat werkende expats die normalier een split salary hebben met een (klein) gedeelte locaal en de rest tax free in land van herkomst of ergens anders, dus nimmer doen
en uiteraard met in achtneming van de 180 dagen regel waar je 'tax residence' op wordt bepaald

(Social security) Persioenen gecreerd in Thailand zijn momenteel nog gemaximaliseerd tot een (schamele) 15.000 thb en dat kan verklaren dat er geen belasting over wordt geheven
Prive pensioenen hebben die limiet niet anders dan max. 15% van je inkomen, maar worden meer als een verzekering gezien die aan het eind van de termijn belastingvrij uitkeerd. Vreemd genoeg mag je de betaalde premie wel weer aftrekken van je te betalen belasting over inkomsten.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#65 Bericht door kees55 » vrijdag 21 augustus 2009, 11:42

Inkomen buiten Thailand gegenereerd is alleen belast voor zover het Thailand wordt ingebracht

Kijk, dit is duidelijke info! Dank je wel Joop!!!!
Kees, jij bent een van de zeer weinige mensen die ik ken die hun uiterste best doen om belasting te betalen, de meesten proberen binnen of buiten de regelgeving de belastingen te minimaliseren
Oh nee, ik zoek alleen alle beren op om ze eventueel af te kunnen schieten zodat ik later niet
verrast wordt!
Bij de aanvraag voor vrijstelling heb ik de vraag "wordt u aangemerkt als fiscaal inwoner" beantwoord met een verwijzing naar de Thaise wetgeving die duidelijk stelt dat dit het geval is als je hier meer dan 180 dagen per jaar verblijft.
Dit aangevuld met het adres van de website van de Thaise belastingdienst waar dit vermeld staat en gecompleteerd met een "decleration of residence" van Immigration.
Geen enkel probleem en een tijdje later ontving ik de vrijstelling en ook het uitkerende bedrijf kreeg een kopie.

Deze vrijstelling is drie jaar geldig en deze week stuur ik de verlengingsaanvraag de deur uit met dezelfde informatie.

Let wel, er wordt niet gevraagd of je belasting betaalt, er wordt niet gevraagd of je een Tax ID card hebt, alleen of je voor de belasting een inwoner bent.
Kijk, dit is de info die ik nodig heb! Nogmaals hartelijk dank!
Met mijn "o-visum" (en ok dat ik langer dan 185 dagen hier verblijf?) kan ik declaration of residence krijgen?
Een ander punt was of een pensioen hier wel belast is.
De wet geeft voor de "personal income tax" acht soorten van inkomen waar belasting over geheven wordt, dit wordt beschreven in section 40 van de revenue Code.
Ik zie daar niets bij dat als pensioen geinterpreteerd kan worden, alle soorten inkomen hebben betrekking op inkomen uit tegenwoordige arbeid of activiteiten en niet inkomen uit vroegere arbeid of activiteiten.
Als iemand dat anders ziet hoor ik graag onder welk van deze 8 punten dit zou moeten vallen.
Ik hoop het, maar mijn "bronnen" melden wat anders.

Joop, nogmaals dank!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#66 Bericht door Mart » vrijdag 21 augustus 2009, 14:19

kees55 schreef:
Verder is er nog een regel. Thailand heft niet over gelden die NA HET JAAR VAN VERDIENEN naar TH worden gehaald.
Hoi Prajak,
Waar kan ik deze regel vinden?
Ga niet op zoek naar die regel.... die regel is er :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#67 Bericht door kees55 » vrijdag 21 augustus 2009, 15:20

Verder is er nog een regel. Thailand heft niet over gelden die NA HET JAAR VAN VERDIENEN naar TH worden gehaald.
Hoi Prajak,
Waar kan ik deze regel vinden?
Ga niet op zoek naar die regel.... die regel is er
Dat is mooi! Is dit na 12 maanden of het volgende belastingjaar?
Maar toch is dit een vage regel. Dan zou dit mogen: ik ontvang in september 1000 euro lijfrente op mijn fortisrekening en laat die een jaar staan. Vervolgens maak ik - ook in september - 1000 euro van mijn rabo-spaarrekening over naar Thailand...
Daar trapt men toch niet in.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#68 Bericht door prajak » vrijdag 21 augustus 2009, 16:39

Joop-cm, jouw nieuwe vrijstelling loopt tot jouw 65-e. Want dan komt de AOW en wil de fiscus opnieuw beoordelen. De AOW is immers belast in NL al hoeft dat niet te betekenen dat je in NL feitelijk betaalt. Maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad hier. Mijn huidige vrijstelling loopt ook op 65 af, dat is over 2 jaar.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#69 Bericht door dutch » zondag 23 augustus 2009, 03:48

Ik vond hier nog een mededeling over belasting op ,buiten Thailand,"inkomsten.
http://www.expatforum.com/articles/reti ... m_Thailand
voor wat het waard is. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”