Kinderen opvoeden

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Kinderen opvoeden

#31 Bericht door joepattaya » woensdag 09 juli 2008, 04:15

Genoeg gezeurd over het opvoeden in Nederland en het grote verschil met het opvoeden in Thailand.

Ikzelf zal nooit in de gelegenheid zijn om kinderen op te voeden, tenminste dat hoop ik toch, maar ik ga even uit van de dingen uit mijn verleden en de zaken die ik om me heen zie.
Kinderen in Nederland worden vaak 'genomen' , oh jee.......nee niet zo, maar ouders besluiten vaak om kinderen te nemen. Alsof je een hond neemt of een nieuwe auto koopt of investeert in een huis. Het is een onderdeel van je leven, een levensfase: een koppel is gezien hun levensverwachtingen toe aan kinderen, dus worden er een paar koters op deze aardkloot gezet. Och wat zijn ze schattig, totdat ze naar de lagere school gaan, en dan breekt er een periode aan van konstant touwtrekken om de macht en wie er de sterkste is, en wordt er naar gestreefd om de koters zo snel mogelijk na hun 18e buiten te flikkeren. In dit soort situaties vraag ik me altijd weer af: Waarom hebben die mensen eigenlijk kinderen "genomen"?

In landen als Thailand hebben kinderen een totaal andere functie: een soort van oudedag voorziening. Een kind in Thailand is een kind totdat hij of zij een jaar of 15/16 is en daarna wordt er verwacht dat het kind een steentje gaat bijdragen in het levensonderhoud van het gezin. Toegegeven, ook in de wat meer "geciviliseerde" gebieden zie je die leeftijd van 15/16 omhoog gaan naar 22/23, maar doelstelling is: Ik zorg nu voor mijn kinderen, mijn kinderen zorgen later voor mij. Ook als de ouders het niet echt nodig hebben, de kinderen leven in de veronderstelling, dat er van hen verwacht wordt dat zij voor hun ouders zullen zorgen. De ouders zorgen zo lang mogelijk voor hun kinderen als het gaat om hun studies, want een investering in een studie, is een investering in een oudedag-voorziening.

De dagelijkse zorg voor de kinderen ligt in het Westen steeds vaker bij "derden", maar dat is hier ook. Vaak worden kinderen bij ooms/tantes, opa's/oma's ondergebracht terwijl pa werkt in Singapore en ma ergens in de grote stad de inwonende huishoudster speelt. Ook hier in Thailand zie je de nurseries als paddestoelen uit de grond schieten en dat fenomeen heeft dan al echt Westerse tintjes.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”