35000 bath per maand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: 35000 bath per maand

#16 Bericht door Fritsie » woensdag 13 februari 2008, 22:24

Duiker schreef:Met die 8% bedoel ik dit soort beleggingen: http://www.adequity.nl/disclaimer.php
Het zou leuk zijn wanneer dat kapitaal permanent tegen een dergelijke rente wegstaat. Misschien heeft iemand hiervoor een idee?
Nou duiker, ik weet niet zeker of dat wel zo'n goede partij is om zaken mee te doen. Er lopen (liepen) bij SocGen lui rond die niet vies waren van een gokje. Mogelijk dat je belegging zomaar in het rood kan Duiken....

http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laats ... _miljarden

Fritsie

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 35000 bath per maand

#17 Bericht door dutch » donderdag 14 februari 2008, 02:49

Hou ook even de koers van de baht in de gaten(je kan er overigens niets zelf aan doen ;) )
Ik heb koersen meegemaakt varierend van 37 tot 52 in de laatste 5 - 6 jaren.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 35000 bath per maand

#18 Bericht door jumbo » donderdag 14 februari 2008, 03:52

Korat schreef:Er is een minimuminkomen van THB 65.000 per maand vereist om je in Thailand te kunnen vestigen.
Dat lost de vraag of je van THB 35.000 kunt leven denk ik wel op.

Minder dan THB 65.000 per maand is doodgewoon geen vestiging.
Er schijnt een uitzondering te zijn voor mensen met een Thaise partner, maar wat ik er van begrepen heb moet je dan weer aan andere vereisten voldoen (o.a.: in Thailand getrouwd, bewijs van 'voldoende' inkomsten (maar wat is 'voldoende'?).
Kortom : de wet van behoud van ellende.
Die eis van THB 65.000 komt overigens niet uit de lucht vallen.
Zoals anderen al opmerkten hangt veel van je persoonlijke wensen af, maar bedenk wel dat niet alles goedkoop is in Thailand. Heb je bijvoorbeeld nog schoolgaande kinderen dan kan het aardig oplopen. En een taxi op tuktuk lijkt niet duur, tot je zo'n ding noodgedwongen een aantal keren per dag moet nemen gedurende een paar dagen voor 50-100 THB per rit.

Dat een Thai van minder kan leven is niet relevant. Dat is bittere noodzaak, geen keuze.
Lariekoek., ook omdat pakweg 80% van de thai het met minder doen. De inkomenseis voor gehuwden is een gezamenlijk inkomen van 40.000 thb
dat lost gelijk je opmerking over 'uit de lucht vallen' op want daarin zit dus totaal geen logica.
Een moet het doen met minimum 65.000 en twee met 40.000???
Allemaal uitgevonden door een Thai met de vinger in de wind.....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Totender
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: zaterdag 08 april 2006, 10:19
Locatie: 3970/BE

Re: 35000 bath per maand

#19 Bericht door Totender » donderdag 14 februari 2008, 12:33

Een paar bemerkingen:
1. Rondkomen met (minimum) 35.000 bath lijkt me mogelijk, indien met 2pers, geen kinderen, mss de vrouw die wat verdient EN een normaal leven op een normale locatie. Als je natuurlijk heel de familie moet ondersteunen, dan zal dit niet lukken.
2. Hoe oud ben je en wat met inflatie de komende decennia? Als je nog maar net 50 bent en je hoopt toch nog minstens op 20jr actief leven, is dit zeker een factor om rekening mee te houden.
3. Wil je ooit je thuisland bezoeken of misschien zelfs terugkomen op latere leeftijd? Zal dat ook van die 35.000 betaald moeten worden ectr....

Zelf ben ik nog lang geen 50, maar zou ik het zijn, dan lijkt me (op dit moment) 65.000 inkomsten en trachten rond te komen van 45/50.000 per maand een goede uitgangspositie. Zo bescherm je jezelf tegen inflatie en heb je een reserve bij eventuele noodgevallen. Ook vastgoed achter de hand houden in je thuisland is natuurlijk altijd meegenomen, zeker als beginnende expat, die niet zeker is of Thailand het land is waar hij zijn laatste adem wilt uitblazen.
Get Rich or Die Tryin'

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: 35000 bath per maand

#20 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 14 februari 2008, 13:10

Er is een paar keer duidelijk aangegeven dat een budget afhankelijk is van een leefpatroon/persoonlijke omstandigheden.
Daar is geen nadere toelichting op gekomen van de vraagsteller, dus vraag ik me af of de vraag wel serieus bedoeld was.
Live your dream, don't dream your life.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: 35000 bath per maand

#21 Bericht door Duiker » donderdag 14 februari 2008, 18:57

jumbo schreef:Lariekoek., ook omdat pakweg 80% van de thai het met minder doen. De inkomenseis voor gehuwden is een gezamenlijk inkomen van 40.000 thb
dat lost gelijk je opmerking over 'uit de lucht vallen' op want daarin zit dus totaal geen logica.
Een moet het doen met minimum 65.000 en twee met 40.000???
Allemaal uitgevonden door een Thai met de vinger in de wind.....

Nou als ik het forum er op nasla, moet inderdaad de een het doen met 65000, en met tweeen met 40000. Dat wil zeggen dat je dat als inkomen nodig zou hebben. Hela, ik bedenk die regels niet he. Maar het is wel vreemd ja. En eigenlijk denk ik dat dit ook niet klopt. Maar goed, volgens het forum is het zo.
Maar niet alleen dat is onduidelijk. Ook wanneer je de discussie over de verschillende soorten visa lees, dan blijkt dat dit voor velen niet erg duikdelijk is.

En wat een Thai met minder kan, dat moet ie zelf weten, wij kunnen dat nu eenmaal niet.

Het zal de Thaise logica wel zijn.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: 35000 bath per maand

#22 Bericht door Duiker » donderdag 14 februari 2008, 19:58

Hela Fritsie, misschien heb je een beter idee. ;)

Kan ik er ---krachtterm--- er iets aan doen dat daar ene oetlul met 50 miljard aan het gokken is. Nog een geluk dat ie maar zo weing verspeeld heeft. 10%.

Met dat geld hadden we dit hele forum, inclusief de familie naar Thailand kunnen verkassen. En daar onder het genot van een glaasje lekkers, nog eens hartelijk kunnen lachen.

Zo, nog een week of 5 werken, en dan mag ik weer naar 'huis'. Trouwens, ik zie dat de bath op 47 staat. Voor de zekerheid zal ik er maar wat extra inslaan, je weet maar nooit.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: 35000 bath per maand

#23 Bericht door Fritsie » donderdag 14 februari 2008, 20:56

Duiker schreef:Hela Fritsie, misschien heb je een beter idee. ;)

Met dat geld hadden we dit hele forum, inclusief de familie naar Thailand kunnen verkassen. En daar onder het genot van een glaasje lekkers, nog eens hartelijk kunnen lachen.
Nou eigenlijk wel duiker, maar helaas gaat dat vanaf een meloen euri en meer :| ....voor mij nog niet aan de orde hehe!

Met de rente ook wel denk ik zo hehe :lol:

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: 35000 bath per maand

#24 Bericht door Korat » vrijdag 15 februari 2008, 02:02

[quote="jumbo
Lariekoek., ook omdat pakweg 80% van de thai het met minder doen. De inkomenseis voor gehuwden is een gezamenlijk inkomen van 40.000 thb
dat lost gelijk je opmerking over 'uit de lucht vallen' op want daarin zit dus totaal geen logica.
Een moet het doen met minimum 65.000 en twee met 40.000???
Allemaal uitgevonden door een Thai met de vinger in de wind.....

J[/quote]

Jumbo
Ik ben het helemaal met je eens dat er geen logica in zit. Maar het is toch echt wat ze vragen al je geen Thaise partner hebt. Volgens mij is THB 65.000 zo'n EUR 1600-1700. Menig Nederlander moet het in eigen land al met minder doen!
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 35000 bath per maand

#25 Bericht door dutch » vrijdag 15 februari 2008, 02:19

Eigenlijk heb ik weinig zin om me te mengen in de "woordenstrijd "tussen de verschillende groepen.
Ik zou nog wel willen herinneren aan het feit dat een stadsmens in Nederland (over het algemeen) weinig te zoeken heeft op het platteland in Thailand.
(En ook hier gelden dan weer andere (lees;duurdere) levenspatronen)

Een jonge man met avontuursdrang die wat les wil geven en wat avontureren OK maar reken er niet op dat je reserveringen voor later kunt maken en (als je hier wilt blijven) toch aan inkomenseisen zult moeten voldoen (getrouwd 40.000/maand en gepensioeneerd 65.000/maand).
Als je hier geen zaak weet op te zetten en dan bedoel ik over het algemeen niet een barretje,dan wordt het toch een moeizame toekomst :(
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: 35000 bath per maand

#26 Bericht door joepattaya » vrijdag 15 februari 2008, 07:28

Korat schreef:[quote="jumbo
Lariekoek., ook omdat pakweg 80% van de thai het met minder doen. De inkomenseis voor gehuwden is een gezamenlijk inkomen van 40.000 thb
dat lost gelijk je opmerking over 'uit de lucht vallen' op want daarin zit dus totaal geen logica.
Een moet het doen met minimum 65.000 en twee met 40.000???
Allemaal uitgevonden door een Thai met de vinger in de wind.....

J
Jumbo
Ik ben het helemaal met je eens dat er geen logica in zit. Maar het is toch echt wat ze vragen al je geen Thaise partner hebt. Volgens mij is THB 65.000 zo'n EUR 1600-1700. Menig Nederlander moet het in eigen land al met minder doen![/quote]

Wat je absoluut NOOIT moet doen in dit soort discussies, is de situatie in Thailand met die in Nederland vergelijken.

THB 35,000 is (nu) Euro 750 en daar kun je in NL dus niet van rondkomen.
Euro 1600 is THB 74,000 en daar leef je van als God in ......... de E-San zullen we maar zeggen.

Maar goed, de vraag: THB 35,000. Dat is zo'n beetje het salaris van een (farang)leraar Engels hier in de regio en daar is van rond te komen. Bedenk ook, dat als je hier eenmaal woont, dan richt je je leven anders in, dan dat je hier met vakantie bent.
Als je hier woont, dan ga je niet zo vaak meer naar een pretpark, museum of ander evenement. Je gaat ook minder uit. Je neemt wat meer de tijd om te shoppen en je leert vanzelf ook Thais eten. Langzaam maar zeker ga je wennen aan de Thaise leefstijl, qua tijd en de tijd nemen, eten, drinken, ontspannen en inspannen.
Blijf je volhardend vasthouden aan je Westerse ideeen, eten, leefstijl, dan kom je inderdaad niet uit met THB 35,000.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: 35000 bath per maand

#27 Bericht door thongdee » zaterdag 16 februari 2008, 09:12

dimi schreef:hallo iedereen zou graag eens wat verschillende meningen horen . ik vraag me af of het te doen is voor rond te komen met 35000 bath per maand gewoon huis huren en niet alle dagen zat lopen zou het dan moeten lukken ?????? heb al verschillende mensen horen zeggen daar kom je zeker niet met rond daarom ik het eens vraag via forum groetjes dimi
Tuurlijk met 35000 bath kan je op een normale manier mee in Thailand leven ! Als je dat niet kunt, kan je het zeker leren.
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 35000 bath per maand

#28 Bericht door dutch » zaterdag 16 februari 2008, 10:16

Ik blijf toch even hameren op het feit dat emigreren toch iets anders is als een tijdelijk avontuur(tje).
Om met 35000 baht rond te komen en ook rond te kunnen blijven komen ligt bij emigratie toch wat anders.
Ziekte-kinderen en opleiding-oudedags voorziening-visum perikelen-familieomstandigheden in vaderland(overlijden)-prijs dualisme en zo zijn er toch wel wat voorbeeldjes op te noemen.
Residentie optie kost 200.000 baht (de helft indien je met een Thaise partner bent).
Kortom ,na de roze bril komt uiteindelijk de realiteit.En na de realiteit komt (hopelijk) uiteindelijk de oude dag :lol:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dimi
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 59
Lid geworden op: zondag 11 november 2007, 11:08

Re: 35000 bath per maand

#29 Bericht door dimi » zaterdag 16 februari 2008, 10:43

bedankt iedereen voor de uitleg heb naar een paar mensen ook prive bericht gestuurd en heb daar goede reactie op gehad . alvast bedankt groeten dimi
hallo iedereen ;heb de smaak van azie te pakken en hoop nog veel te weten te komen

Bart
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 346
Lid geworden op: zondag 03 april 2005, 15:53
Locatie: Zeeland/Chiangmai

Re: 35000 bath per maand

#30 Bericht door Bart » zaterdag 16 februari 2008, 11:29

De "Farang" die ik ken en al redelijk lang in Thailand wonen, BKK en CM leven heden van zo'n 100000 bht p/m. Huis/auto's/school kinderen/verzekeringen/hobbies/sport/uitgaan etc en ook regelmatig op vakantie naar hun thuisland.
Volgens mij is dit een heel redelijk bedrag voor een expat gezinnetje!

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”