35000 bath per maand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dimi
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 59
Lid geworden op: zondag 11 november 2007, 11:08

35000 bath per maand

#1 Bericht door dimi » maandag 11 februari 2008, 17:05

hallo iedereen zou graag eens wat verschillende meningen horen . ik vraag me af of het te doen is voor rond te komen met 35000 bath per maand gewoon huis huren en niet alle dagen zat lopen zou het dan moeten lukken ?????? heb al verschillende mensen horen zeggen daar kom je zeker niet met rond daarom ik het eens vraag via forum groetjes dimi
hallo iedereen ;heb de smaak van azie te pakken en hoop nog veel te weten te komen

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: 35000 bath per maand

#2 Bericht door Wouter_Udon » maandag 11 februari 2008, 17:26

dimi schreef:hallo iedereen zou graag eens wat verschillende meningen horen . ik vraag me af of het te doen is voor rond te komen met 35000 bath per maand gewoon huis huren en niet alle dagen zat lopen zou het dan moeten lukken ?????? heb al verschillende mensen horen zeggen daar kom je zeker niet met rond daarom ik het eens vraag via forum groetjes dimi
Wat je per maand nodig hebt hangt heel sterk af van waar je zit, dus hoeveel huur je moet betalen en de eventuele gezinssamenstelling met aanvullende wensen zoals bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering.

Ik woon zelf (nog) niet in Thailand maar ik vrees dat met het door jou genoemde bedrag de kwaliteit van het leven beperkt zal zijn, gebaseerd op de calculaties die ik heb gemaakt om in Thailand te kunnen leven.

Om het wat nauwkeuriger te kunnen bepalen denk ik dat je eerst moet aangeven wat jouw wensen zijn ten aanzien van het te huren huis, locatie, gezinssamenstelling en overige wensen.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 35000 bath per maand

#3 Bericht door jumbo » dinsdag 12 februari 2008, 02:03

Alles is mogelijk
Er zijn apartementen/huizen tte huur voor onder de 5.000 thb
Eten hoeft je niet veel te kosten, als je al je maaltijden zou kopen dan ben je misschien 3.000 thb kwijt, uiteraard wel Thai voedsel

Heb je nog zat over voor andere dingen of de kwaliteit van je leven op te krikken

Globaal is het meeste de helft goedkoper als in NL, maar vaker meer als de helft

dus reken het om en kan je dan van minimaal 1.400 rond komen in NL??, dacht het wel

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: 35000 bath per maand

#4 Bericht door perry » dinsdag 12 februari 2008, 04:02

Als je de westerse levens stijl aanhoudt dan kom je niet rond als je kunt leven als een Thai dan zou het mischien kunnen lukken.

Maar hoe lang hou je dat vol ???? :shock:

Een Goedkoop apartement of kamertje dan zou het lukken weinig of geen airco gebruiken eten van de straat 20 a 30 bhtjes niet naar de meisjes van plezier geen alchol of weinig.
Geen auto maar vervoer met de bus.

Al met al een uitdaging veel sucses.
Werk om te leven leef niet om te werken.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 35000 bath per maand

#5 Bericht door dutch » dinsdag 12 februari 2008, 10:13

Als je niet iets meer van je omstandigheden opgeeft,zal het moeilijk zijn om een eerlijk advies te geven.
Een ander belangrijk punt is de vraag,;Met wat voor visum denk je dit te doen?

Even iets meer gegevens (vooral leeftijd en inkomensbron) en de adviezen stromen binnen :D
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: 35000 bath per maand

#6 Bericht door carpediem » dinsdag 12 februari 2008, 15:18

Ik woon in klein dorp ZO Thailand

Kosten per maand:
huishuur 3.300
electra(airco) 2.000
Tel-internet 1.300
huishouden 15.000 (eten, drinken en huishoudelijke zaken)
ziekteverz. 10.000

We wonen met z'n tweeen, en een biertje per dag, eten goed eten maar niet overdadig.
Boodschappen doen bij de supermarkt ben toch al gauw 2000 bath kwijt. koffie, chocolade af en toe een fles whiskey, schoonheidsartikelen voor de vrouw, goeie scheerzeep enz.

Voor de rest zijn er ook nog aardige uitgaven zoals een dagje uit, een vakantie in de regio, afschrijvingen van al je apparatuur, auto, brommer enz.

Dan ook nog support naar kinderen van m'n vriendin en een spaarrekening voor haar als pensioen of alimentatie.

Heb het is helemaal doorgerekend en kom dan op 80.000,- batjes per maand; geen armoede maar ook geen rijkdom.

Wat Dutch al zei, wat zijn je omstandigheden.
Als je in Nederland gewend bent om van 800 euro te leven, kom je er hier ook wel mee rond.
pluk de dag (carpediem)

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: 35000 bath per maand

#7 Bericht door Joep » dinsdag 12 februari 2008, 19:04

MI moet dit makelijk lukken, mits je normaal leeft. Als je de hele week wil feesten en partije n zoals sommige aangeven zal het inderdaad niet lukken, maar als je buiten Bangkok woont en je normaal gedraagt heb je mi een goed leven, heel wat Thai moeten van minder dan 10.000 baht rondkomen en dat lukt ook. Dus wil je een normaal leven, dan kun je wel rond komen, wil je veel feesten zul je nog ff moeten sparen

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 35000 bath per maand

#8 Bericht door Jim » dinsdag 12 februari 2008, 21:19

je moet ook geld hebben om elk jaar een nieuw visum op te halen in nederland.
als dat ook van die 35k af moet... :lol:

waar een thai van kan leven is niet relevant :D
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: 35000 bath per maand

#9 Bericht door Duiker » dinsdag 12 februari 2008, 21:20

Nou heb ik me ook afgevraagd hoeveel ik nodig zou hebben om van te leven. Bij het beantwoorden daarvan ontdekte ik dat je 50 moet zijn om permanent in Thailand te kunnen verblijven. Daarom vervalt deze vraag voorlopig voor me. Maar toch. Wanneer ik de antwoorden hierover lees, en die uit het verleden, dan verbaas ik me toch echt. Natuurlijk is het maar wat je wilt doen, en uitstapjes kosten geld. Het basisgeld lijkt me nog wel uit te rekenen. Maar wanneer ik zie dat 80000 bath nog geen rijkdom is, dan weet ik het niet meer. In Nederland, nou ja, in mijn geval Belgie dan, kom ik (netto) toch echt van minder rond. En dan ga ik nog 2x per jaar naar Thailand ook.
Maar goed, eenmaal in Thailand kost het me wel ongeveer 18000 bath/week. Het resort is natuurlijk duurder dan dat je een condomium koopt, of elders huurt. En het is vakantie he.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: 35000 bath per maand

#10 Bericht door jodokus » dinsdag 12 februari 2008, 22:35

Duiker schreef:Nou heb ik me ook afgevraagd hoeveel ik nodig zou hebben om van te leven. Bij het beantwoorden daarvan ontdekte ik dat je 50 moet zijn om permanent in Thailand te kunnen verblijven. Daarom vervalt deze vraag voorlopig voor me. Maar toch. Wanneer ik de antwoorden hierover lees, en die uit het verleden, dan verbaas ik me toch echt. Natuurlijk is het maar wat je wilt doen, en uitstapjes kosten geld. Het basisgeld lijkt me nog wel uit te rekenen. Maar wanneer ik zie dat 80000 bath nog geen rijkdom is, dan weet ik het niet meer. In Nederland, nou ja, in mijn geval Belgie dan, kom ik (netto) toch echt van minder rond. En dan ga ik nog 2x per jaar naar Thailand ook.
Maar goed, eenmaal in Thailand kost het me wel ongeveer 18000 bath/week. Het resort is natuurlijk duurder dan dat je een condomium koopt, of elders huurt. En het is vakantie he.
De 80,000 thb in het voorbeeld is behoorlijk uitgetrokken, als je het goed leest zie je dat daar zelfs alimentatie bij zit, terwijl zij nog niet getrouwd zijn, en onderhoud van kinderen van zijn vriendin.
Met de huishuur van 3,300 thb en met twee personen kan je met 50 a 60,000 thb een goed leven hebben.

J.
Toch wel...

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: 35000 bath per maand

#11 Bericht door Duiker » dinsdag 12 februari 2008, 23:08

Nou ja, ergens las ik dat je 65000 bath inkomen per maand moet hebben om visa te kunnen verkrijgen. Daarvan kun je dus leven. Eigenlijk is daarmee de beginvraag opgelost dacht ik zo.

Nu alleen nog aan die 65000 Bath/maand zien te komen. Wachten tot na het pensioen zie ik niet als oplossing. En als je eerder vertrekt, stopt de pensioen opbouw. Dus de uitkering daarvan zal nihil zijn. En AOW (nederland) krijg je ook pas nadat je 65 bent. Bovendien bouw je dat met 2% per jaar op vanaf je 15de levensjaar. Dus daar mis je ook nog wat van.

Maar goed, 65000 bath/maand = 780000 bath/jaar dat nodig is. Met een koers van 45 bath/euro is dat +/-17400 euro/jaar dat je nodig hebt. Het zou leuk zijn als dat van de rente binnen zou komen. Stel dat je kapitaal tegen 8% weg staat, dan is dat kapitaal dus €217500.-
(hier en daar is e.e.a. afgerond)
Met die 8% bedoel ik dit soort beleggingen: http://www.adequity.nl/disclaimer.php
Het zou leuk zijn wanneer dat kapitaal permanent tegen een dergelijke rente wegstaat. Misschien heeft iemand hiervoor een idee?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: 35000 bath per maand

#12 Bericht door JohanS » woensdag 13 februari 2008, 12:30

Jim schreef: waar een thai van kan leven is niet relevant :D
Absoluut waar en niet iedere Thai komt met evenveel rond.
Indien je je gaat vergelijken met de laagste categorie van inkomens in Thailand dan vrees ik dat je voor verrassingen gaat komen te staan.
Ik heb bewondering voor de manier dat sommige Thaise mensen met een zeer laag loon toch nog een menswaardig bestaan proberen op te bouwen maar het is zeker en vast zeer moeilijk.

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: 35000 bath per maand

#13 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 13 februari 2008, 17:03

En als je eerder vertrekt, stopt de pensioen opbouw. Dus de uitkering daarvan zal nihil zijn. En AOW (nederland) krijg je ook pas nadat je 65 bent. Bovendien bouw je dat met 2% per jaar op vanaf je 15de levensjaar. Dus daar mis je ook nog wat van.
Niet helemaal op de hoogte als je eerder vertrekt de premie door te blijven betalen bij de SVB voor dat AOW gat ? Dus het ligt helemaal aan jezelf of je pensioen opbouw stopt.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: 35000 bath per maand

#14 Bericht door Korat » woensdag 13 februari 2008, 18:06

Er is een minimuminkomen van THB 65.000 per maand vereist om je in Thailand te kunnen vestigen.
Dat lost de vraag of je van THB 35.000 kunt leven denk ik wel op.
Minder dan THB 65.000 per maand is doodgewoon geen vestiging.
Er schijnt een uitzondering te zijn voor mensen met een Thaise partner, maar wat ik er van begrepen heb moet je dan weer aan andere vereisten voldoen (o.a.: in Thailand getrouwd, bewijs van 'voldoende' inkomsten (maar wat is 'voldoende'?).
Kortom : de wet van behoud van ellende.
Die eis van THB 65.000 komt overigens niet uit de lucht vallen.
Zoals anderen al opmerkten hangt veel van je persoonlijke wensen af, maar bedenk wel dat niet alles goedkoop is in Thailand. Heb je bijvoorbeeld nog schoolgaande kinderen dan kan het aardig oplopen. En een taxi op tuktuk lijkt niet duur, tot je zo'n ding noodgedwongen een aantal keren per dag moet nemen gedurende een paar dagen voor 50-100 THB per rit.

Dat een Thai van minder kan leven is niet relevant. Dat is bittere noodzaak, geen keuze.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: 35000 bath per maand

#15 Bericht door Mart » woensdag 13 februari 2008, 19:33

Al lang geleden heb ik ook al eens een opsomming gegeven van het inkomsten en bestedingspatroon van een Thai(se).
Ze verdiend in haar dag job 3000/5000 B. Heeft een extra avond job 3000/5000 B en als de onkosten de pan uitrijzen nog een nacht job.
Ze woont in een huis - met 3/4 andere - huur 1500/2500 pm, kost dus maar incl water en electra ca 500 pm. Heeft een bed ( of matje ) op de grond, een ventilator en soms een koelkast. Heeft een brommer / telefoon / tv / en weet ik veel op afbetaling.
Eet normaal gesproken 3x dagelijks haar portie rijst/ flesje of glas water = 3 x 20 B.

De was doet de buurvrouw, het kind ( wat bij oma is ) kost 100 B per dag.

De vader van het kind ( wie ????? ) betaald geen cent.

Nieuw schooljaar. Kleertjes, schoolgeld, boekengeld enz enz voor de kleine ?????? Ze gaat een avond/nacht wel op op jacht, een gratis biertje en mogelijk een goede tip.

Elke vergelijking met een Thai(se) is onmogelijk.
Ziek ??? jammer, geen dagloon !!! geen avondloon !!!! geen nachtjob.

Wij hebben in 10 jaar 22 verschillende dames in dienst gehad.
Een goed maandloon, ziektekosten verzekering, dagelijks gratis eten en drinken !!!!!! en kunnen echt wel over de problemen mee praten.

Maar om 35000 B in Thailand te verdienen per maand ??????? Dan ben je een kei.

Hier is bijna alles 5 tot 10 % goedkoper als in NL.

Wil je als een Thai - OVERLEVEN ??????? :lol: :lol: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”