Sociale zekerheid

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

Sociale zekerheid

#1 Bericht door Biertje » zondag 25 november 2007, 11:17

beste forumleden,

Ik kom al een aantal jaren in Thailand, ben er echt weg van. Ik zou er zo kunnen wonen. Alleen zijn er een aantal dingen die me nu (nog) tegen houden.

Een ervan is de sociale zekerheid na mijn 65ste, zeg maar de AOW. Verlaat je NL, dan bouw je niks meer op. Ik ben nu 37 en dat zou betekenen dat ik 54% van mijn AOW zou opgeven, indien ik nu zou emigreren. De Sociale Verzekeringsbank heeft een campagne gestart om mensen erop te wijzen, dat de opbouw stopt bij emigratie.

Ik ben benieuwd hoe jullie, in Thailand levenden, dit hebben op gelost, of er ueberhuapt aan hebben gedacht.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Sociale zekerheid

#2 Bericht door Ben » zondag 25 november 2007, 11:32

Biertje schreef:beste forumleden,

Ik kom al een aantal jaren in Thailand, ben er echt weg van. Ik zou er zo kunnen wonen. Alleen zijn er een aantal dingen die me nu (nog) tegen houden.

Een ervan is de sociale zekerheid na mijn 65ste, zeg maar de AOW. Verlaat je NL, dan bouw je niks meer op. Ik ben nu 37 en dat zou betekenen dat ik 54% van mijn AOW zou opgeven, indien ik nu zou emigreren. De Sociale Verzekeringsbank heeft een campagne gestart om mensen erop te wijzen, dat de opbouw stopt bij emigratie.

Ik ben benieuwd hoe jullie, in Thailand levenden, dit hebben op gelost, of er ueberhuapt aan hebben gedacht.

Hahahaha zorgen dat je hier de kost verdiend
Wat ik na mijn 65 e uit nederland krijg tja mooi meegenomen maar ik denk er geen seconde aan en ik ben het nog lang niet .

Don't worry be happy .

NielsGeraedts
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 149
Lid geworden op: zondag 08 april 2007, 13:58
Locatie: Swalmen

#3 Bericht door NielsGeraedts » zondag 25 november 2007, 12:58

He Biertje...

Wie niet waagt die niet wint!...

Ga ervoor zou ik zeggen!

Niels

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#4 Bericht door dutch » zondag 25 november 2007, 13:35

Op je 37e ophouden met werken is maar voor zeer weinigen weggelegd.De meesten zullen tot aan ca. 60/65 werken om een AOW(50 jaren a 2%-van 15e tot 65e levensjaar) en een extra pensioen(tje) op te bouwen.
Om hier na je 50ste een pensioenerings visum te kunnen krijgen moet je (op dit moment) minimaal 65.000 baht/maand aan inkomsten hebben.Dat is nu met 50/1 , 1300 euro.Valt echter de euro weer to 37/1,zoals een paar jeren geleden, dan is dat plotseling 1750 euro.!

Om hier met werken de kost te verdienen EN ook later voldoende inkomsten om te kunnen blijven,moet toch echt wel een zeer fatsoenlijke baan hebben of een eigen bedrijf.Nog afgezien van de workpermit.

Raadzaam om zeer goed alle voordelen en nadelen op een rijtje te zetten.Er is ruim voldoende informatie op dit forum voorhanden lijkt me :D

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: Sociale zekerheid

#5 Bericht door Phuket Dragon » zondag 25 november 2007, 13:55

Biertje schreef:beste forumleden,

Ik kom al een aantal jaren in Thailand, ben er echt weg van. Ik zou er zo kunnen wonen. Alleen zijn er een aantal dingen die me nu (nog) tegen houden.

Een ervan is de sociale zekerheid na mijn 65ste, zeg maar de AOW. Verlaat je NL, dan bouw je niks meer op. Ik ben nu 37 en dat zou betekenen dat ik 54% van mijn AOW zou opgeven, indien ik nu zou emigreren. De Sociale Verzekeringsbank heeft een campagne gestart om mensen erop te wijzen, dat de opbouw stopt bij emigratie.

Ik ben benieuwd hoe jullie, in Thailand levenden, dit hebben op gelost, of er ueberhuapt aan hebben gedacht.
Je AOW opbouw hoeft niet te stoppen als je emigreerd, je kan je vrijwillig verzekeren daarvoor zie de SVB website en heb je geen gat.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#6 Bericht door dutch » zondag 25 november 2007, 14:29

Maar wel premie betalen en die moet je dan weer in Thailand verdienen!!
Veel bahtjes om met euro's de svb te betalen.
:cry:

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

#7 Bericht door perry » zondag 25 november 2007, 15:02

Als jij je nu al druk maakt om je 65e dan zou ik mooi daar blijven je leeft toch niet alleen voor je pensioen mischien haal je de 65 helemaal niet dus als je van plan bent om te gaan Emigreren dan moet je daar niet over nadenken.

En inderdaad je zult ze wel moeten verdienen hier en dat zal niet makkelijk zijn.
Werk om te leven leef niet om te werken.

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#8 Bericht door Biertje » zondag 25 november 2007, 17:31

iedereen maak hierin zijn eigen keuze, alleen wat doe je als je niet meer wilt/kunt werken,<. Ga je dan wachten op hulp van anderen?

misschien ben ik dan te veel Nederlander, die ver vooruit kijkt.

Voor de rest probeer ik hier de meningen van mede forumleden te peilen.

NielsGeraedts
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 149
Lid geworden op: zondag 08 april 2007, 13:58
Locatie: Swalmen

#9 Bericht door NielsGeraedts » zondag 25 november 2007, 17:33

Tja....Biertje!

Zet dat stukje Nederlander maar weg, anders zit jij over 40 jaar nog lekker in het koude kikkerlandje :-) :-)

Niels ( Proost Singha )

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#10 Bericht door Biertje » zondag 25 november 2007, 17:57

Ik krab me liever niet waar ik geen jeuk heb. En die van die roestige nagel, die ken je al, he :D

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#11 Bericht door Ben » zondag 25 november 2007, 18:20

Biertje schreef:Ik krab me liever niet waar ik geen jeuk heb. En die van die roestige nagel, die ken je al, he :D

Heb je wel eens van lef gehoord :?:

iemand heeft als onderschrift emigreren is een meervoud van lef


Ben je alleen niet genoeg kapitaal en of opleiding voor een baan hier .

Forget it .

Ben je alleen geen sociale zekerheid .

Forget it

Heb je een partner in Thailand betrouwbaar die niet lui is of te dom om iets te doen
en jij een flinke dosis lef aan aanpassingsvermogen en doorzettingsvermogen .

Dan zijn je kansen helemaal niet slecht .

zo niet .

Forget it

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#12 Bericht door Biertje » zondag 25 november 2007, 18:31

Dit gaat mij helemaal niet om lef, als dat het enige criterium is, dan wist ik het wel.

Jouw opmerkingen raken niet de bedoeling van deze topic.

NielsGeraedts
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 149
Lid geworden op: zondag 08 april 2007, 13:58
Locatie: Swalmen

#13 Bericht door NielsGeraedts » zondag 25 november 2007, 18:39

Hahaha die biertje toch...

He Biertje, ik ken jouw toch wel een beetje, ik weet dat jij iemand bent die graag veel zekerheid in het leven bouwt en liever niets aan toeval overlaat, echter jij en ik weten donders goed als jij die stap ooit wilt maken en dat geldt ook voor mij dan zul je toch een stukje zekerheid moet laten varen!

Blijft zeker een stukje lef bij zitten...daar ben ik het wel met BEN eens!

Het is natuurlijk wel zo dat een goede voorbereiding de kans op succes wel degelijk vergroot, en je natuurlijk niet ontverantwoordelijke risico's moet nemen...

Maar een stukje ondernemers geest ( risico ), zul je toch moeten nemen. Indien je eerder wilt emigreren dan he...

Ik zelf als ik deze stap zet zal het hoogstwaarschijnlijk in Cambodia zijn en niet in Thailand...

Cambodia liggen nl op het moment en zeker ook nog in de toekomst meer zakelijke mogelijkheden dan Thailand, het land is nu in opkomst!

Weg met de dictateur, wegen aanleg...zijn nu alles aan het doen om toeristen naar het land te krijgen!

Niels

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#14 Bericht door Ben » zondag 25 november 2007, 19:21

Biertje schreef:
Een ervan is de sociale zekerheid na mijn 65ste, zeg maar de AOW. Verlaat je NL, dan bouw je niks meer op. Ik ben nu 37 en dat zou betekenen dat ik 54% van mijn AOW zou opgeven, indien ik nu zou emigreren. De Sociale Verzekeringsbank heeft een campagne gestart om mensen erop te wijzen, dat de opbouw stopt bij emigratie.

Ik ben benieuwd hoe jullie, in Thailand levenden, dit hebben op gelost, of er ueberhuapt aan hebben gedacht.

Daar heb ik zeker over nagedacht en dat de opbouw stop dat was bekend .

Biertje schreef:
misschien ben ik dan te veel Nederlander, die ver vooruit kijkt.
Mogelijk wel en niet het lef hebben het toch te doen .

Biertje schreef:
Ik krab me liever niet waar ik geen jeuk heb.
Dat doe je ook als je alles dik voor elkaar hebt Thailand is leuk om op vac te gaan
Maar geen vergelijk met wonen hier 100 % dat je jezelf achter je oren krabt .
Daarvoor heb je incasseringsvermogen voornodig .

Biertje schreef:
Jouw opmerkingen raken niet de bedoeling van deze topic.
Ik geef een aantal punten aan om te overwegen met een mogelijkheid als ik je wil demoraliseren krijg je een ander verhaal maar daar heb je niks aan .
Ik zal de laatste zijn om je niet te helpen in advies maar waarschuwen zie ik ook als een advies .

Ik heb er al een aantal zien komen met een flink stuk sociale zekerheid
die het helaas niet gered hebben .


Alles voor zoete koek verkopen is makkelijk maar helaas berust het niet op de waarheid .

TIT

Biertje :wink:

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#15 Bericht door Biertje » zondag 25 november 2007, 19:29

Het is allemaal goed bedoeld, dat geloof ik ook wel, maar blijf wel ontopic.

Deze töpic was echter bedoeld om jullie ´plannen´ te ontdekken, niet om te adviseren.

Wat mijn mogelijkheden zijn, weet ik zelf wel.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”