Sociale zekerheid

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

#16 Bericht door Corinne » zondag 25 november 2007, 19:30

Hé Biertje Luc zoekt nog mensen... 8)
Laatst gewijzigd door Corinne op zondag 25 november 2007, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#17 Bericht door Biertje » zondag 25 november 2007, 19:31

En je bedoelt????

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#18 Bericht door Biertje » zondag 25 november 2007, 19:35

zeg dan niks :oops:

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

#19 Bericht door Corinne » zondag 25 november 2007, 19:36

Jawel maar jij hebt dat andere wat ik bedoel blijkbaar niet gevolgd zodoende...
Maar maakt niet uit laat maar verder.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#20 Bericht door Wouter_Udon » zondag 25 november 2007, 19:41

Biertje schreef:Het is allemaal goed bedoeld, dat geloof ik ook wel, maar blijf wel ontopic.

Deze töpic was echter bedoeld om jullie ´plannen´ te ontdekken, niet om te adviseren.

Wat mijn mogelijkheden zijn, weet ik zelf wel.
Vergeet niet dat adviezen voortkomen uit kennis en ervaring.
Bovendien, wat voor de één een succesvol plan is kan voor de ander op een totale mislukking uitlopen.
Laatst gewijzigd door Wouter_Udon op zondag 25 november 2007, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Sociale zekerheid

#21 Bericht door Ben » zondag 25 november 2007, 19:48

Biertje schreef:beste forumleden,

Ik kom al een aantal jaren in Thailand, ben er echt weg van. Ik zou er zo kunnen wonen. Alleen zijn er een aantal dingen die me nu (nog) tegen houden.

Een ervan is de sociale zekerheid na mijn 65ste, zeg maar de AOW. Verlaat je NL, dan bouw je niks meer op. Ik ben nu 37 en dat zou betekenen dat ik 54% van mijn AOW zou opgeven, indien ik nu zou emigreren. De Sociale Verzekeringsbank heeft een campagne gestart om mensen erop te wijzen, dat de opbouw stopt bij emigratie.

Ik ben benieuwd hoe jullie, in Thailand levenden, dit hebben op gelost, of er ueberhuapt aan hebben gedacht.

Even opnieuw

Ja aan gedacht dat de opbouw stopte de opbouw niet opgelost .

Flinke zak geld meegenomen en hier een company geopend


Pech gehad en geluk gehad met veel incasseringvermogen doorzettingsvermogen en lef , een aantal mensen die ik zeer dankbaar ben voor de nodige hulp ben ik er nog steeds .

ik had jou leeftijd toen ik eraan begon.


uit de vorige posten begrijp ik dat je het forum niet goed volgt
anders had je geweten wat en wie men met Luc bedoeld

advies voor emigreren naar Thailand lees dit forum en volg het intensiever dan begrijp je dat sommige posten niet werkelijk oftopic zijn .

Chok dee .

NielsGeraedts
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 149
Lid geworden op: zondag 08 april 2007, 13:58
Locatie: Swalmen

#22 Bericht door NielsGeraedts » zondag 25 november 2007, 19:53

Haha Corine...

Ik begrijp wat je bedoeld...luc zoekt inderdaad nog mensen!

Maar daar zal Biertje niet mee in zee gaan...

Die pluist eerst het verhaal uit hoor...en begrijpelijk!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Sociale zekerheid

#23 Bericht door dutch » maandag 26 november 2007, 02:19

Biertje schreef:beste forumleden,

Ik kom al een aantal jaren in Thailand, ben er echt weg van. Ik zou er zo kunnen wonen. Alleen zijn er een aantal dingen die me nu (nog) tegen houden.

Een ervan is de sociale zekerheid na mijn 65ste, zeg maar de AOW. Verlaat je NL, dan bouw je niks meer op. Ik ben nu 37 en dat zou betekenen dat ik 54% van mijn AOW zou opgeven, indien ik nu zou emigreren. De Sociale Verzekeringsbank heeft een campagne gestart om mensen erop te wijzen, dat de opbouw stopt bij emigratie.

Ik ben benieuwd hoe jullie, in Thailand levenden, dit hebben op gelost, of er ueberhuapt aan hebben gedacht.
Toen ik met mijn (thaise) vrouw trouwde en in Nederland woonde,wist ik al snel dat ik uiteindelijk in Thailand zou gaan willen wonen.Of met een baan ,of later met pensioen.
Een eigen bedrijf starten was er wegens gebrek aan kapitaal,niet bij!
In de loop van al die jaren,diverse keren bezig geweest met een baan (op nivo) maar dat is niet gelukt (het was een paar keer op het randje :D )
Vervolgens een baan gezocht en gevonden bij een internationaal bedrijf waar ik een goede carriere heb gemaakt en in Nederland -Frankrijk en Duitsland heb gewerkt en altijd vergezeld van mijn vrouw en inmiddels kind.Datzelfde bedrijf bood mij de kans om mijn laatste10 jaren van mijn loopbaan in Indonesie door te brengen (een nieuwe fabriek oprichten en runnen).Men wist van mijn plannen om uiteindelijk naar Thailand te willen en dit bood dus de gelegenheid om i.p.v. terug te gaan naar Nederland,uiteindelijk naar Thailand te gaan.
Verblijvend in Indonesie was het ook gemakkelijk om als voorbereiding veel naar Thailand te reizen soms zelfs voor een (golf) weekendje.

Een zoon hebbend,waarvoor je verantwoordelijk bent,is ook de gang naar Thailand eigenlijk pas mogelijk als die zoon bijna of reeds geheel volwassen is.Dat was dus ook een belemmering.

Dit alles bracht ook weer als voordeel met zich mee dat ik nu hier verblijf met een zeer goede pensioenregeling en mijn laatste jaren ,en ik hoop dat dat er nog zeer velen zullen zijn, zeer royaal en zonder veel stress,kan doorbrengen.

Ik ken jouw gevoel maar heb altijd de zaken verstandelijk geprobeerd te benaderen en ik was niet gedreven genoeg om alles en zonder zekerheid achter me te laten,maar wel slim genoeg om uiteindelijk mijn doel te bereiken en nu zonder zorg.
(Denk overigens met enorm veel voldoening terug aan de laatste 21 jaar internationale carriere en zou het voor geen geld hebben willen missen :D )
Laatst gewijzigd door dutch op maandag 26 november 2007, 02:23, 1 keer totaal gewijzigd.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

aow

#24 Bericht door j.b » maandag 26 november 2007, 02:35

Nou biertje de antwoorden waren duidelijk denk ik !

Dus als je lef hebt gewoon doen en als het niet lukt weer gewoon terug voor knippen en scheren en om A.O.W. op te bouwen maar met een ervaring rijker .

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#25 Bericht door Phuket Dragon » maandag 26 november 2007, 03:20

Biertje is bezorgt om het AOW gat maar wist je dat de jaar Premie voor de vrijwillige AOW verzekering reuze mee vallen en als je niet werkt dus geen inkomen hebt je 400 Euro moet betalen.....

Verdien je 12000 Euro per jaar zit je ongeveer op 1200 Euro per jaar aan Premie = 100 euro per maand = circa 5000 bht afgerond.

En dan nog een punt, er word geopperd dat de AOW pot leeg is over 10/20 jaar en pies je naast de pot als je 65 word.
Misschien beter wat geld zelf te potten tot je 65 ste ? Hoe denk je dat de Thai het doen die niet over een sociaal stelsel beschikken ? Die hebben ook te eten en een dak boven hun hoofd na die leeftijd. :wink:
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#26 Bericht door dutch » maandag 26 november 2007, 03:29

Een kleine zijsprong maar........hoe regel je na een werkzaam leven in Thailand het visum?
Gehuwden visum;40.000 baht/mnd inkomen
pensioen visum;65.000 baht/mnd inkomen ECHTER uit het buitenland!!
Nog andere mogelijkheden?
citizenship??

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#27 Bericht door Mart » maandag 26 november 2007, 03:41

NielsGeraedts schreef:Hahaha die biertje toch...
Ik zelf als ik deze stap zet zal het hoogstwaarschijnlijk in Cambodia zijn en niet in Thailand...
Cambodia liggen nl op het moment en zeker ook nog in de toekomst meer zakelijke mogelijkheden dan Thailand, het land is nu in opkomst!
Weg met de dictateur, wegen aanleg...zijn nu alles aan het doen om toeristen naar het land te krijgen!
Niels
Inderdaad, 20 jaar geleden deed Thailand dat ook, en ben ik blij dat ik hier als bijna 18 jaar als gast mag leven.

:wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#28 Bericht door Ben » maandag 26 november 2007, 03:47

dutch schreef:Een kleine zijsprong maar........hoe regel je na een werkzaam leven in Thailand het visum?
Gehuwden visum;40.000 baht/mnd inkomen
pensioen visum;65.000 baht/mnd inkomen ECHTER uit het buitenland!!
Nog andere mogelijkheden?
citizenship??

Gehuwden visum 40.000 baht/mnd inkomen met deze red je het altijd
tot aan je dood . volgens de regels van nu en gedane zaken kennen geen keer . wat er in de toekomst voor een bedrag aan gekoppelt wordt weet je nooit .

De 400.000 voor de gehuwden voor 1 oct 2006 betstaat ook nog steeds .

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#29 Bericht door dutch » maandag 26 november 2007, 03:52

Ben schreef:
dutch schreef:Een kleine zijsprong maar........hoe regel je na een werkzaam leven in Thailand het visum?
Gehuwden visum;40.000 baht/mnd inkomen
pensioen visum;65.000 baht/mnd inkomen ECHTER uit het buitenland!!
Nog andere mogelijkheden?
citizenship??

Gehuwden visum 40.000 baht/mnd inkomen met deze red je het altijd
tot aan je dood . volgens de regels van nu en gedane zaken kennen geen keer . wat er in de toekomst voor een bedrag aan gekoppelt wordt weet je nooit .

De 400.000 voor de gehuwden voor 1 oct 2006 betstaat ook nog steeds .
Zijn de pensioenen of de te bereiken pensioenen dan zo hoog hier??
Enne........wat als je vrouw overlijdt of indien er een scheiding is??

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#30 Bericht door Ben » maandag 26 november 2007, 04:14

dutch schreef:
Ben schreef:
Gehuwden visum 40.000 baht/mnd inkomen met deze red je het altijd
tot aan je dood . volgens de regels van nu en gedane zaken kennen geen keer . wat er in de toekomst voor een bedrag aan gekoppelt wordt weet je nooit .

De 400.000 voor de gehuwden voor 1 oct 2006 betstaat ook nog steeds .
Zijn de pensioenen of de te bereiken pensioenen dan zo hoog hier??
Enne........wat als je vrouw overlijdt of indien er een scheiding is??

Nee de pensioenen zijn niet zo hoog maar een company mag je openhouden tot aan je dood .

Een scheiding heb ik zelf in de hand klinkt gek maar bij mij is dat zo
De dood echter niet en daar heb je een punt van aandacht maar in elk geval heb ik daar een oplossing voor als die oplossingen allemaal dood gaan ja dan heb ik een probleem en dan komt er ook wel weer een oplossing .
Wnt het is niet zo dat ik op jonge visa leeftijd niet nadenk over de dingen die evt kunnen gebeuren en daar naar toe werk om een oplossing te hebben mocht het zo zijn .

Maar goed ik heb dan nog altijd mijn paspoort :lol:

En ik ken de situatie die jij meegemaakt hebt zeker niet leuk droevig zelfs , maar ook jij dutch weet dat er leven is na de dood.
en het toch weer geregeld hebt in een of andere vorm .

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”