Sociale zekerheid

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#31 Bericht door dutch » maandag 26 november 2007, 09:59

Mijn berichtjes zijn niet als kritiek of afkeur, maar alleen als punt van attentie bedoelt voor diegene die de stap nog wil/kan maken.
Als ik op basis van huwelijk hier was gepensioeneerd en matige financiele reserves/inkomen had,was het na de dood van mijn vrouw een probleem geworden.
Het is goed dat we beide kanten van de medaille (jong,emigreren en werken/zaak opstarten en oud (er) en met pensioen) belichten.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#32 Bericht door Ben » maandag 26 november 2007, 11:55

dutch schreef:Mijn berichtjes zijn niet als kritiek of afkeur, maar alleen als punt van attentie bedoelt voor diegene die de stap nog wil/kan maken.
Als ik op basis van huwelijk hier was gepensioeneerd en matige financiele reserves/inkomen had,was het na de dood van mijn vrouw een probleem geworden.
Het is goed dat we beide kanten van de medaille (jong,emigreren en werken/zaak opstarten en oud (er) en met pensioen) belichten.

Ik zie het ook niet als kritiek en is het juist goed het er even uit te lichten voor jonge imigranten die op basis van huwelijk NON O
hebben kom je met evt overlijden van echtgenote wel in de knel.

off topic weet ik niet maar sociale zekerheid speelt daar wel een rol bij en zeer belangrijk om dat af te zekeren , in elk geval voor je vrouw een overlijdens verzekering afsluiten en het zal er aan liggen hoe hoog je dat doet om in elk geval finacieel zaken op te vangen .
Daarnaast zou ik zeggen dat het wel bijna noodzakelijk is om een company op te starten bij begin van emigratie of je vrouw of beide .
wel of niet met workpermit . zodat je over kan stappen op een NON B visa . dus er zijn wel mogelijkheden .

Maar niet elke situatie is het zelfde en zal je enigzins op maat voor jezelf in elkaar moeten zetten .


Zonder inkomsten kun je niet leven en moet er gewerkt worden .

Wouter Hua Hin
Expat
Expat
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 13:25
Locatie: hua hin

#33 Bericht door Wouter Hua Hin » maandag 26 november 2007, 15:14

Tsja Biertje. Er is idd al vele malen over geschreven hier op het forum. Het belangrijkste is GELD GENEREREN. Dat kan uit Nederland via bv. verhuur van je koophuis, lieve ouders, spaargeld of andere tegoeden cq beleggingen. Als je dat allemaal op een rijtje hebt, kan je kijken wat je hier uit wilt / kunt geven. En aan je naam te zien, moet je je waarschijnlijk wel wat inhouden op het uitgaans vlak. Werken hier is een optie, maar zeer moeilijk (kijk de topics maar na).
Succes met je beslissing, ik leef hier "werkeloos" op basis van bovenstaande zaken, maar kan niet onbeperkt uitgeven. En onderschat de waarde van een "goede" vrouw niet, goed voor je levens balans, maar kost wel wat (familie, evt kids).
Live life to the max!

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#34 Bericht door Biertje » maandag 26 november 2007, 17:24

Met een aantal antwoorden van mede forumleden ben ik wel blij. Die geven de situatie weer waarin ze zelf zaten, toen ze de stap zetten.

Ik was niet opzoek naar antwoorden hoe ik het moet doen. Sugggesties daarover staan er genoeg op dit forum. Kritiek heb ik niet gevoeld.

Als alles gemiddeld verloopt hoe ik het gepland heb, dan ik als ik 53 ben met een gerust hart stoppen met werken, en dan emigreren. Maar ik realiseer me terdege, dat het nog een lange tijd is. Er kan nog zo veel gebeuren.

you never know :)

NielsGeraedts
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 149
Lid geworden op: zondag 08 april 2007, 13:58
Locatie: Swalmen

#35 Bericht door NielsGeraedts » maandag 26 november 2007, 19:08

Jip you never know...

Echter haal jij die 53 jaar never nooit niet!!!

Allemaal die SINGHA's inkopen hier in Nederland gaat je niet in de koude kleren zitten he....hahahahaha.....Proost!

Niels

Biertje
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: maandag 26 februari 2007, 20:29

#36 Bericht door Biertje » maandag 26 november 2007, 19:10

Ik had je al verteld dat 104 wordt? HAHA

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#37 Bericht door joepattaya » dinsdag 27 november 2007, 06:47

perry schreef:Als jij je nu al druk maakt om je 65e dan zou ik mooi daar blijven je leeft toch niet alleen voor je pensioen mischien haal je de 65 helemaal niet dus als je van plan bent om te gaan Emigreren dan moet je daar niet over nadenken.

En inderdaad je zult ze wel moeten verdienen hier en dat zal niet makkelijk zijn.
Kijk, en daar slaat Perry de spijker op de kop........ik persoonlijk heb er helemaal geen behoefte aan om tot mijn 65e te werken MAAR tegelijkertijd heb ik er ook geen zin in, om nu krom te gaan liggen voor de eventuele opbouw van een vervroegd pensioen.

Aangezien de overlevingskansen van een expat in Thailand redelijk klein zijn, kom ik zeker voor mijn 65e te overlijden en heb dus niets aan mijn pensioen/aow opbouw en genieten van het leven + het hebben van een fulltime job doe ik nu al.

Nee hoor geintje, ik hoop natuurlijk dat ik nog wat jaartjes meekan, maar ik maak me ook niet zo verschrikkelijk druk over pensioen en uitkering. Da's typisch iets Westers..........!! Mocht je hier naar toe willen emigreren, dan moet je je daar ook niet te druk over maken en je aanpassen aan de lokale voorzieningen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#38 Bericht door dutch » dinsdag 27 november 2007, 07:34

joepattaya schreef:
perry schreef:Als jij je nu al druk maakt om je 65e dan zou ik mooi daar blijven je leeft toch niet alleen voor je pensioen mischien haal je de 65 helemaal niet dus als je van plan bent om te gaan Emigreren dan moet je daar niet over nadenken.

En inderdaad je zult ze wel moeten verdienen hier en dat zal niet makkelijk zijn.
Kijk, en daar slaat Perry de spijker op de kop........ik persoonlijk heb er helemaal geen behoefte aan om tot mijn 65e te werken MAAR tegelijkertijd heb ik er ook geen zin in, om nu krom te gaan liggen voor de eventuele opbouw van een vervroegd pensioen.

Aangezien de overlevingskansen van een expat in Thailand redelijk klein zijn, kom ik zeker voor mijn 65e te overlijden en heb dus niets aan mijn pensioen/aow opbouw en genieten van het leven + het hebben van een fulltime job doe ik nu al.

Nee hoor geintje, ik hoop natuurlijk dat ik nog wat jaartjes meekan, maar ik maak me ook niet zo verschrikkelijk druk over pensioen en uitkering. Da's typisch iets Westers..........!! Mocht je hier naar toe willen emigreren, dan moet je je daar ook niet te druk over maken en je aanpassen aan de lokale voorzieningen.
Ik lees: niet TE druk.Dus een beetje druk mag je je toch wel maken? :wink:
Lokale voorzieningen zijn natuurlijk niet bedoeld voor expats.
Waar je je druk over moet maken is of je ten allen tijden kan voldoen aan de visum eisen (en wel specifiek het inkomen).
Ik zie TE vaak bedelpartijen onder de farangs omdat de een of de andere in het ziekenhuis is terecht gekomen en geen duiten (meer) heeft ,om de arts te betalen
(Citizenship aanvragen is een andere mogelijkheid)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#39 Bericht door joepattaya » dinsdag 27 november 2007, 07:49

Ja Dutch, niet TE druk. Daarmee wil ik zeggen, dat je deze "problematiek" wel ergens op je lijstje van prioriteiten moet hebben staan, maar zeker niet bovenaan.
Staat dit puntje bovenaan je lijstje van prioriteiten en ben je nog lang niet toe aan pensioen/aow.........blijf dan gewoon waar je bent, want hier is het niet geregeld en wil je de opbouw in Nederland/Belgie voortzetten, dan moet je in Thailand een zeer goede bron van inkomsten hebben.

Het is trouwens wel zo, dat als je in loondienst bent bij een Thaise firma (en dus onder de arbeidswet valt), maak je wel degelijk aanspraak op de Thaise voorzieningen (ook al ben je expat).

Je kunt je overigens hier in Thailand wel verzekeren middels een soort van pensioen/spaar/levensverzekering.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#40 Bericht door Ben » dinsdag 27 november 2007, 08:04

Zolang je de leeftijd 50 jaar niet bereikt hebt

Is het de eerste prioryteit je visa veilig te stellen
in welke vorm dan ook .

Als je de 50 bereikt kan je een retirement visa krijgen
als je voldoet aan de eis van 800.000K

Is dat niet het geval zit je weer in het zelfde schuitje NON O marige
of een mogelijke NON B .

Bereik je de 65 jaar moet je voldoen aan de 65.000 inkomens eis .

Heb je dat niet zit je nog steeds in het schuitje NON O marrige
NON B

Het blijft lood om oud ijzer je zal een inkomen moeten hebben tot
aan je dood om een visa te kunnen regelen .

en anders blijf je pendelen en dat kost ook geld .

Emigreren zonder Visa garantie , is geen emigreren

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”