"Uitlenen" van je voertuig"

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

"Uitlenen" van je voertuig"

#1 Bericht door joepattaya » dinsdag 13 november 2007, 09:24

Sommige expats zijn in het gelukkige bezit van een motorvoertuig, hetzij een motorbike en/of een auto oid.

Nou kan het ooit gebeuren, dat dit voertuig ineens door een partner of een andere bekende voor kortere of langere tijd "geleend" wordt.
Bij sommige Thai kan het even duren vooraleer ze weer opduiken en al helemaal ammetant is het dat ze nooit even waarschuwen.

Volgens de Thaise wet, is de degene op wiens naam het voertuig geregistreerd staat verantwoordelijk voor mogelijke schade toegebracht aan derden. Op zich niets mis mee, omdat -wij- expats onze spulletjes graag verzekeren, met minimaal een WA verzekering.
Probleem is dat een dergelijke verzekering geen inkomstenderving vergoed van een mogelijke beschadigde tegenpartij of als de tegenpartij voor langere tijd het ziekenhuis ingaat, dat houdt de verzekering het ook op een gegeven moment voor gezien.

Daar mijn brommertje een dag of 10 geleden door mijn partner werd 'geleend' en ik sinds die tijd geen van beiden meer terug gezien heb, ben ik maar even bij de touristenpolitie te rade gegaan. Zij vonden het een goede zaak dat ik even langs kwam om rapport op te laten maken en adviseerde me om met het touristen politie rapport naar de lokale politie te gaan en daar een officeel rapport van "het niet langer in bezit hebben van een motorvoertuig" op te laten maken. Dit vrijwaart je van mogelijke veroorzaakte schade. DAT wist ik dus niet en dit wilde ik even met jullie delen.(Niet dat ik het wilde delen, dat ik het niet wist, maar het feit van die schade ............ etc.)

Het vervolg van het verhaal is, dat ik over een week of 2 (als het voertuig nog altijd niet terug is), wederom naar de sterke arm mag om daar vervolgens een diefstal aan te geven. Jammer voor de partner natuurlijk, maar aangezien mijn brommert tegen diefstal verzekerd is, preveleert mijn financiele welzijn boven mijn (ex-) partner.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#2 Bericht door Mart » dinsdag 13 november 2007, 09:39

Bedankt voor de tip, ik wist het ook niet.
Ik zal voortaan, bij het uitlenen, eerst een verklaring laten tekenen, dat de bestuurder verantwoordelijk is voor alle schade, direct of indirect.

Mogelijk kan Mrs Ben een goed concept schrijven in Thai, vervolgens Engels en dan ook nog Nederlands.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#3 Bericht door joepattaya » dinsdag 13 november 2007, 09:42

Ja, eigenlijk een beetje belachelijk dat je bij vrienden dit soort verklaringen zou moeten voorleggen, maar ja, als het achteraf toch niet zo'n goede vrienden blijken te zijn.............zoals in mijn geval.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 13 november 2007, 09:43

Mart schreef:Bedankt voor de tip, ik wist het ook niet.
Ik zal voortaan, bij het uitlenen, eerst een verklaring laten tekenen, dat de bestuurder verantwoordelijk is voor alle schade, direct of indirect.

Mogelijk kan Mrs Ben een goed concept schrijven in Thai, vervolgens Engels en dan ook nog Nederlands.
Uitlenen, hahahahaha....never nooit niet dus, in NL al niet dus laat staan hier

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#5 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 13 november 2007, 09:45

Zeker Joe, goed om te weten, is toch belangrijke info dat verstrekkende gevolgen kan hebben als de lener een ongeval veroorzaakt.
Ik heb nog geen voertuig op mijn naam staan maar als we eenmaal wonen zal dat wel het geval zijn. Bedankt.
Live your dream, don't dream your life.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#6 Bericht door dutch » dinsdag 13 november 2007, 10:11

NOOIT uitlenen of "kwijtraken".
Nergens ter wereld gedaan en dus ook niet hier in Thailand,ongeacht welke wetgeving dan ook.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#7 Bericht door Ben » dinsdag 13 november 2007, 10:13

Mart schreef:Bedankt voor de tip, ik wist het ook niet.
Ik zal voortaan, bij het uitlenen, eerst een verklaring laten tekenen, dat de bestuurder verantwoordelijk is voor alle schade, direct of indirect.

Mogelijk kan Mrs Ben een goed concept schrijven in Thai, vervolgens Engels en dan ook nog Nederlands.

Dat zal ik haar later wel ff vragen wel net per telefoon het advies
gekregen om te zeggen dat joe nu al aangifte van diefstal moet doen als hij toch al zover was dat hij aanwerk maakte moet hij zelf wel voldoende weten mogelijk 1 x de persoon te waarschuwen de motor bike terug te brengen .

Waarom nu dan meteen aangifte dan valt het onder criminal law en zal het joe geen cent kosten als er mogelijk brokken zijn .

Doe ermee wat je zelf voor goed vindt

Chok dee

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

#8 Bericht door perry » dinsdag 13 november 2007, 10:28

Een gouden regel nooit je motorvoertuig of iets anders kostbaars uitlenen en zeker niet hier in thailand ik spreek uit ervaring en dat was nog wel familie.

2.5 jaar geleden reed mijn vrouw in een Nieuwe Honda Jazz.
we gingen naar Nederland toe voor 3 maanden nadat de kleine geboren was 3 maanden haar neefje zou de auto bij zijn huis stallen nou stallen mee rijden dus toen we naar 3 maanden terug kwamen stond er 10.000 km meer op de teller je kunt wel zeggen dat ik toen kwaad was.

Zijn mercedes was te duur om te rijden dus gebruikte hij de Honda maar omdat dat goedkoper was volgens mij heeft hij heel Thailand gezien dit is dus echt misbruik maken van iemand anders zijn spullen ik leen hier niks meer uit want ze zijn allemaal hetzelfde.

Niet te vertrouwen!!!!
Werk om te leven leef niet om te werken.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#9 Bericht door joepattaya » dinsdag 13 november 2007, 10:39

Ben schreef:
Mart schreef:Bedankt voor de tip, ik wist het ook niet.
Ik zal voortaan, bij het uitlenen, eerst een verklaring laten tekenen, dat de bestuurder verantwoordelijk is voor alle schade, direct of indirect.

Mogelijk kan Mrs Ben een goed concept schrijven in Thai, vervolgens Engels en dan ook nog Nederlands.

Dat zal ik haar later wel ff vragen wel net per telefoon het advies
gekregen om te zeggen dat joe nu al aangifte van diefstal moet doen als hij toch al zover was dat hij aanwerk maakte moet hij zelf wel voldoende weten mogelijk 1 x de persoon te waarschuwen de motor bike terug te brengen .

Waarom nu dan meteen aangifte dan valt het onder criminal law en zal het joe geen cent kosten als er mogelijk brokken zijn .

Doe ermee wat je zelf voor goed vindt

Chok dee
Nou Ben, ik ben zo'n goedgelovige doedelzak, die nog even het voordeel van de twijfel overweegt. Ik heb het advies van de politie opgevolgd en daarbij nu nog geen namen hoeven te noemen. De volgende stap is het lichten van de doopceel en laten hangen die hap.
Het probleem is dat dat een konsekwentie is waar in beginsel helemaal niet over nagedacht wordt; dat is van latere zorg en dan kom ik weer terug op een uitspraak van Jumbo gisteren over de geest(elijke) vermogens van de meeste Thai; binnen deze geestelijke vermogens is het begrip andermans eigendom volgens mij verkeerd omschreven. In plaats van "afblijven" staat er "zonder meer te gebruiken als ware het van jezelf".

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#10 Bericht door khonkaen » woensdag 14 november 2007, 00:27

Vrij lang geleden, was ik s'ochtends mijn vriendin en mijn motobike kwijt
Ik naar de politie, die vroegen, wat wil je ? je vriendin of je motobike terug.. Motobike..
Ik ben ook nog bij haar werkgever langsgegaan en het daar gemeld..
Na een paar dagen kwam het kreng terug met de motobike en had een of andere k utsmoes,
Zij was nog kwaad ook , omdat zij haar ontslag gekregen had en het bij mij ook wel kon schudden ..

willem
niets is perfect en niets is blijvend

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

#11 Bericht door perry » woensdag 14 november 2007, 06:43

Het is hier met alles hier alles wat waarde heeft niet in de hand geven want ze gebruiken of misbruiken het.

Geen geld geven om iets te betalen geen macht geven om dingen te regelen die belangrijk zijn al deze dingen zelf doen.

Ik heb samen met mijn Vrouw dit bedrijf ik vertrouw alleen haar en niemand anders ik vertrouw meer op mijn 2 honden dan een Thai die voor mij werkt je kunt ze gewoon weg niks laten doen als je er niet zelf bij bent en ok ze zijn niet allemaal slecht maar pas op.
Werk om te leven leef niet om te werken.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#12 Bericht door joepattaya » woensdag 14 november 2007, 07:15

perry schreef:ik vertrouw meer op mijn 2 honden dan een Thai die voor mij werkt je kunt ze gewoon weg niks laten doen als je er niet zelf bij bent en ok ze zijn niet allemaal slecht maar pas op.
Da's een krasse uitspraak Perry, maar helaas is hij zo waar als een waterbuffel. Het is eigenlijk dieptriest, maar eigenlijk moet je iedere Thai (en misschien geldt dat ook voor andere Aizatische of andere nationaliteiten) met een welhaast ongezonde portie wantrouwen bejegenen. Misschien dat dat wantrouwen enigszins minder wordt of zelfs wegebt afhankelijk van de relatie die er uit vooort vloeit.
Dat is overigens niet iets waar alleen expats last van hebben, dat geldt net zo goed voor Thai onderling.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#13 Bericht door Ben » woensdag 14 november 2007, 08:20

Hier werkt alles freelance tegen een provisie
niks personeel in dienst .

wie niet werkt verdiend niks ze krijgen de kans om te verdienen
maar er moet wel werk voor vericht worden .

Neem je ze in dienst hebben ze een basis ja leuk
met die basis kunnen ze meestal wel rondkomen
en doen de rest van de dag dus niks als het ff kan .

In de grotere fabrieken is dat anders daar staat een produktie lijn
die een aantal kent drukken wordt moeilijk .

Je ziet het overal bv bij een watsons de opgetutte barbies staan de hele dag het poppetje uit te hangen en 100 keer per uur het zelfde zinnetje herhalen Hello sire you look my shop Na kha.
De verkoop lust straalt ervan af , Home pro idem dito iedere rij heeft bijna een verkoper en als je dan al wat vraagt zelfs in Thai ja das te moeilijk dan moet de manager komen :lol:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#14 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 14 november 2007, 08:20

joepattaya schreef:
perry schreef:ik vertrouw meer op mijn 2 honden dan een Thai die voor mij werkt je kunt ze gewoon weg niks laten doen als je er niet zelf bij bent en ok ze zijn niet allemaal slecht maar pas op.
Da's een krasse uitspraak Perry, maar helaas is hij zo waar als een waterbuffel. Het is eigenlijk dieptriest, maar eigenlijk moet je iedere Thai (en misschien geldt dat ook voor andere Aizatische of andere nationaliteiten) met een welhaast ongezonde portie wantrouwen bejegenen. Misschien dat dat wantrouwen enigszins minder wordt of zelfs wegebt afhankelijk van de relatie die er uit vooort vloeit.
Dat is overigens niet iets waar alleen expats last van hebben, dat geldt net zo goed voor Thai onderling.
Ik denk dat het genuanceerder is dan hier wordt vermeld.
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je er met je ogen dicht in kunt stappen, ik heb wat dat betreft ook mijn ervaringen. Echter, met mijn vrouw en schoonfamilie kan ik prima door de bocht. Vanuit Nederland werk ik nu zo'n drie jaar met hen en in die tijd hebben we een aardig bedrijf uit de grond gestampt waarbij ik alles heb gefinancieerd en zij de arbeid leveren. Er wordt keihard gewerkt en zeker geen geld over de balk gesmeten. Er wordt intussen voldoende winst gemaakt voor de familie om goed van te kunnen leven.
Dus om nu op voorhand te zeggen dat je de Thai niet moet vertrouwen gaat veel te ver. Met een stukje mensenkennis kun je over het algemeen een aardige inschatting maken waarop je eea kunt baseren.
Negatief of met een ongezonde portie wantrouwen bejegenen? Nee, zeker niet, wel gepast voorzichtig.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#15 Bericht door joepattaya » woensdag 14 november 2007, 08:34

Klopt Wouter en daarom schreef ik ook dit:

"Misschien dat dat wantrouwen enigszins minder wordt of zelfs wegebt afhankelijk van de relatie die er uit vooort vloeit."

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”