Certificate of residence

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thaicoen
Expat
Expat
Berichten: 72
Lid geworden op: zondag 02 september 2007, 12:44
Locatie: Pattaya/Koh Chang

#16 Bericht door Thaicoen » dinsdag 06 november 2007, 13:01

Pattaya

Wouter Hua Hin
Expat
Expat
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 13:25
Locatie: hua hin

#17 Bericht door Wouter Hua Hin » dinsdag 06 november 2007, 13:14

Dutch, int rijbewijs E 13 (hilversum). Cert of Residance B 300 per stuk (auto en motor rijbewijs) in Hua Hin.
In voorgaande topic was dat idd in andere plaatsen gratis, maar ja...
Ook een nodig voor op je naam krijgen van je auto, dus weer B 300...
Live life to the max!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#18 Bericht door dutch » dinsdag 06 november 2007, 14:01

Thaicoen schreef:Pattaya
Thaicoen,
Nu ben ik even de draad kwijt.
Je vertrekt a.s. januari naar Thailand ,maar je woont in Pattaya??
Als je nu vanuit Holland je internationale rijbewijs meeneemt dan ben je al voor het eerste jaar gedekt. :wink:

Thaicoen
Expat
Expat
Berichten: 72
Lid geworden op: zondag 02 september 2007, 12:44
Locatie: Pattaya/Koh Chang

#19 Bericht door Thaicoen » dinsdag 06 november 2007, 14:17

Klopt ik woon dan in Pattaya heb dan ook een INT rijbewijs bij, maar wil dat omzetten naar een Thais Rijbewijs

Gebruikersavatar
pietk
Expat
Expat
Berichten: 445
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2005, 14:48
Locatie: Chiangmai

#20 Bericht door pietk » dinsdag 06 november 2007, 14:50

dutch schreef:
pietk schreef:
dutch schreef:Een certificaat haal je bij de immigratiedienst waar je ook elke 90 dagen je verblijf meldt.
Heb het begin dit jaar zelf gedaan en had mijn paspoort bij me plus (in mijn geval omdat ik het heb) mijn gele tabien baan.
Ze zien echter aan de immigratiestempels in je paspoort of je hier woont.Je kan een gele tabien baan hebben maar het hele jaar buiten Thailand verkeren en hetzelfde geldt voor een condo. :wink:
Dutch, kleine correctie, wat jij noemt hangt van je visum af. Zelf heb ik een multiple O en voor een certificate of residence moet ik persoonlijk naar de Ned. ambassade in BKK. Meenemen o.a. een bewijs van uitschrijving van de gemeente in Nederland waar je het laatst hebt gewoond. Ook had ik ons huurcontract bij mij. Wat je mee moet nemen staat vermeld op de site van de ambassade.


Tot september 2006 kon je inderdaad, ongeacht welk soort visum je had, bij de immigration terecht.
Indien je jezelf,zoals ik schrijf,elke 90 dagen bij de immigratie meldt,dan ben je hier op een long stay basis en kunnen ze je daarmee dus goed helpen.
Ik heb deze verklaring (van de immigratie) gebruikt voor de nederlandse belasting zowel als voor 2 pensioenfondsen.Kosten 200 baht en dat is bij de ambassade iets van rond de 1500 baht(?).

Ook ik heb een non imm O.
Misschien heb ik mij iets onduidelijk uitgedrukt. Ik verblijf hier op een multiple non immigrant O visum, waarbij ik iedere 90 dagen even de grens over moet gaan. Ik heb dit verleden jaar in ChiangMai bij de immigration geprobeerd een certificat of residence te krijgen maar daar werd mij mij netjes duidelijk gemaakt dat de regels waren veranderd. Ik bezit geen jaarvisum waarbij verlenging bij een immigration kantoor mogelijk is en vandaar dat ik naar de Ned ambassade moest voor een certificate of residence voor de aanvraag van een rijbewijs en aanschaf van een motor op eigen naam. De benodigdheden hiervoor staan op de site van de ambassade vermeld.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#21 Bericht door Ben » dinsdag 06 november 2007, 15:23

Thaicoen schreef:Klopt ik woon dan in Pattaya heb dan ook een INT rijbewijs bij, maar wil dat omzetten naar een Thais Rijbewijs


Bewijs van recidence haal je op Amphur normaal

Dan komt daarbij Je visa Als je niet permanent verblijft
zal het moeilijk zijn men wil bij afgifte weten waar men jou kan vinden
dit omdat een ongeluk in een klein hoeje zit .

Verhuizen is mogelijk maar via de immigratie weet men je dan altijd weer te vinden omdat je daar je adres op moet geven .

Mogelijk dat men je vraagt naar residentie in Nederland .
dit gaat via de Ambassade .

een Thais rijbewijs is voor residents en daarvoor heb je waarschijnlijk een visa voor nodig dat dit aantoond .

Bij niet permanent verblijf is internationaal voorlopig voldoende .


veel succes

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#22 Bericht door khonkaen » woensdag 07 november 2007, 03:06

Ik heb een thais rijbewijs, nu 5 jaar geldig..
Het voordeel vind ik , dat je bij verkeersovertredingen als thai behandeld wordt..
Het kan ook dienen als identificatie, omdat je paspoortnummer er op vermeld staat.
Ik bewaar het rijbewijs in een mapje met een indrukwekkend metalen logo ' POLICE NATIONALE ' , ooit in cambodia voor 3 dollar gekocht..
Als de thai mij hierover vragen stellen, zeg ik dat ik captyn of police in holland ben , wat zij toch opvatten als een soort colegialiteit..

groetend,

willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#23 Bericht door joepattaya » woensdag 07 november 2007, 06:27

Thaicoen schreef:Klopt ik woon dan in Pattaya heb dan ook een INT rijbewijs bij, maar wil dat omzetten naar een Thais Rijbewijs
Daarvoor heb je nodig:
- een kopie van je paspoort (naam en visa pagina's)
- een kopie van je huidige (nationale of internationale) rijbewijs
- een aantal (2 of 3) pasfoto's (de fotozaak weet welk formaat)
- een gezondheidsverklaring (verkrijgbaar bij elke kliniek op de hoek)
- EEN VERKLARING VAN DE IMMIGRATIE POLITIE WAARUIT JE ADRES BLIJKT. HIERTOE DIEN JE HUUR CONTRACT, KOOP CONTRACT OF IETS ANDERS TE OVERLEGGEN WAARUIT JE ADRES BLIJKT. Verder dien je bij de immigratie te vermelden dat de verklaring bedoeld is voor een rijbewijs.

Het interesseert de Thaise authoriteiten niet of je wel of geen adres in Nederland hebt, het gaat hen erom dat je een 'vaste' woon en verblijfplaats in Thailand hebt.

Thaicoen
Expat
Expat
Berichten: 72
Lid geworden op: zondag 02 september 2007, 12:44
Locatie: Pattaya/Koh Chang

#24 Bericht door Thaicoen » woensdag 07 november 2007, 10:34

Bedankt Joep, ik heb inderdaad liever een Thais rijbewijs omdat het net zoals Willem zegt vele voordelen geeft en kortingen omdat je als een Thai gezien wordt.

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

#25 Bericht door jodokus » woensdag 07 november 2007, 20:32

dutch schreef:Waar woon je nu,dat is m.i. de hamvraag?
Ik ken wel meer mensen met condo's die hier absoluut niet wonen.
Als je in Nederland niet bent uitgeschreven haal je toch je int.rijbewijs bij de ANWB (25 euro??)
Kan je ook per post doen,mits je iemand hebt die dat voor je kan doen in Holland.
ANWB Internationaal rijbewijs € 13,- plus pasfoto, dus ik vermoed dat je persoonlijk moet halen.

J.
Toch wel...

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#26 Bericht door dutch » woensdag 07 november 2007, 23:46

Heb het al een keer per post gedaan.
Heb aanvraag formulier gedownload (http://www.rdw.nl)en een kopie van mijn huidig nederlands rijbewijs en paspoort en een pasfoto er bij gedaan.
Mijn zoon heeft het ingeleverd en opgehaald.Ik had er ook een machtigingsbrief voor hem bijgedaan,maar of hij die nodig heeft gehad weet ik niet.
Dit was in 2004.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”