Certificate of residence

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thaicoen
Expat
Expat
Berichten: 72
Lid geworden op: zondag 02 september 2007, 12:44
Locatie: Pattaya/Koh Chang

Certificate of residence

#1 Bericht door Thaicoen » maandag 05 november 2007, 14:02

Als je een certificate of recidence bij de imigratie wil halen, is dan een copie van een chanoot van je condo voldoende om dit te krijgen?

Wouter Hua Hin
Expat
Expat
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 13:25
Locatie: hua hin

#2 Bericht door Wouter Hua Hin » maandag 05 november 2007, 14:39

Ik kreeg er al een met een kopie huurcontract, durf niet 100% te zeggen met zekerheid, maar lijkt me wel. Of iig origineel meenemen.
Live life to the max!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#3 Bericht door dutch » maandag 05 november 2007, 14:41

Een certificaat haal je bij de immigratiedienst waar je ook elke 90 dagen je verblijf meldt.
Heb het begin dit jaar zelf gedaan en had mijn paspoort bij me plus (in mijn geval omdat ik het heb) mijn gele tabien baan.
Ze zien echter aan de immigratiestempels in je paspoort of je hier woont.Je kan een gele tabien baan hebben maar het hele jaar buiten Thailand verkeren en hetzelfde geldt voor een condo. :wink:

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

Re: Certificate of residence

#4 Bericht door fredlk » maandag 05 november 2007, 14:53

Thaicoen schreef:Als je een certificate of recidence bij de imigratie wil halen, is dan een copie van een chanoot van je condo voldoende om dit te krijgen?
Paspoort plus papiertje van laatste melding 90-days is alles wat je nodig hebt.
"What we think, we become."

Gebruikersavatar
pietk
Expat
Expat
Berichten: 445
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2005, 14:48
Locatie: Chiangmai

#5 Bericht door pietk » dinsdag 06 november 2007, 00:56

dutch schreef:Een certificaat haal je bij de immigratiedienst waar je ook elke 90 dagen je verblijf meldt.
Heb het begin dit jaar zelf gedaan en had mijn paspoort bij me plus (in mijn geval omdat ik het heb) mijn gele tabien baan.
Ze zien echter aan de immigratiestempels in je paspoort of je hier woont.Je kan een gele tabien baan hebben maar het hele jaar buiten Thailand verkeren en hetzelfde geldt voor een condo. :wink:
Dutch, kleine correctie, wat jij noemt hangt van je visum af. Zelf heb ik een multiple O en voor een certificate of residence moet ik persoonlijk naar de Ned. ambassade in BKK. Meenemen o.a. een bewijs van uitschrijving van de gemeente in Nederland waar je het laatst hebt gewoond. Ook had ik ons huurcontract bij mij. Wat je mee moet nemen staat vermeld op de site van de ambassade.

Tot september 2006 kon je inderdaad, ongeacht welk soort visum je had, bij de immigration terecht.

Tchau
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 24 oktober 2007, 11:26
Locatie: Provincie Lampang

#6 Bericht door Tchau » dinsdag 06 november 2007, 01:53

Certificate of Residence haal je inderdaad bij het immigratie kantoor waar je ook naar toe gaat voor je visum.

In Chiang Mai heb je nodig een copy van het blauwe tabien baan boekje met een kopie van de ID card van je echtgenote of als je huurt van de eigenaar van de woning met een kopie van het huurcontract en 2 pasfoto's.

Er zijn geen kosten aan verbonden
Qua Patet Orbis (As far as the world extends)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#7 Bericht door dutch » dinsdag 06 november 2007, 01:58

pietk schreef:
dutch schreef:Een certificaat haal je bij de immigratiedienst waar je ook elke 90 dagen je verblijf meldt.
Heb het begin dit jaar zelf gedaan en had mijn paspoort bij me plus (in mijn geval omdat ik het heb) mijn gele tabien baan.
Ze zien echter aan de immigratiestempels in je paspoort of je hier woont.Je kan een gele tabien baan hebben maar het hele jaar buiten Thailand verkeren en hetzelfde geldt voor een condo. :wink:
Dutch, kleine correctie, wat jij noemt hangt van je visum af. Zelf heb ik een multiple O en voor een certificate of residence moet ik persoonlijk naar de Ned. ambassade in BKK. Meenemen o.a. een bewijs van uitschrijving van de gemeente in Nederland waar je het laatst hebt gewoond. Ook had ik ons huurcontract bij mij. Wat je mee moet nemen staat vermeld op de site van de ambassade.


Tot september 2006 kon je inderdaad, ongeacht welk soort visum je had, bij de immigration terecht.
Indien je jezelf,zoals ik schrijf,elke 90 dagen bij de immigratie meldt,dan ben je hier op een long stay basis en kunnen ze je daarmee dus goed helpen.
Ik heb deze verklaring (van de immigratie) gebruikt voor de nederlandse belasting zowel als voor 2 pensioenfondsen.Kosten 200 baht en dat is bij de ambassade iets van rond de 1500 baht(?).

Ook ik heb een non imm O.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#8 Bericht door fredlk » dinsdag 06 november 2007, 02:03

Kosten 200 baht en dat is bij de ambassade iets van rond de 1500 baht(?).
In Bangkok (Suan Phlu) gratis.
"What we think, we become."

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#9 Bericht door khonkaen » dinsdag 06 november 2007, 03:08

Aardige mensen bij immigratie Nongkhai,,
men had opgemerkt dat ik slecht ter been ben en mijn vrouw gezegd, dat ik voor de 90 dagen verlenging niet mee hoefde te komen, alleen het ondertekende formulier aan mijn vrouw meegeven..
voor verlenging van mijn jaarvisum moet ik wel meekomen , dus gaan wij een dezer dagen naar Nongkhai Onderweg kijken we nog uit naar het stalletje wat Videomaster noemde , met spannerkrab...
achter het straatje van de Danish Baker is nog een restaurantje waar ze weinsauerkraut mit vitaminen C en andere ingeblikte artikelen verkopen
Maar eten doen we langs de mae nam kong

willem
niets is perfect en niets is blijvend

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#10 Bericht door dutch » dinsdag 06 november 2007, 03:12

fredlk schreef:
Kosten 200 baht en dat is bij de ambassade iets van rond de 1500 baht(?).
In Bangkok (Suan Phlu) gratis.
Weinig klanten en dus weinig inkomsten hier op het platteland.
Maar wel reuze vriendelijk en behulpzaam.
Ze moeten toch wat :D :D :wink:

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#11 Bericht door joepattaya » dinsdag 06 november 2007, 03:27

Volgens mij lopen er 2 zaken door elkaar hier:
'Verklaring Woonplaats': deze dien je te halen bij de Nederlandse Ambassade en heb je in de regel nodig voor Nederlandse Authoriteiten/Uitkerings-instanties/Banken. Kosten: ca. THB 1,500

'Certificate of Residence' haal je bij de immigratie en laat zien waar je woont in Thailand. Enig bewijs waaruit blijkt wat je adres is, is voldoende, maar kan verschillen van immigratie dienst tot immigratie dienst.
Bij mij volstond een telefoonrekening met naam en adres, bij een ander moet een huurcontract of huispapieren overlegt worden. Kosten: THB 200

Soms vraagt een Ambassade naar het 'Certificate of Residence' alvorens een 'Verklaring Woonplaats' af te geven.

In mijn geval heb ik bij de ambassade alleen mijn adres op moeten geven zonder enig bewijs om een 'Verklaring van Woonplaats' te krijgen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#12 Bericht door dutch » dinsdag 06 november 2007, 04:03

zie onder de informatie van de Ambassade
quote
Verklaring van in leven zijn (attestatie de vitae)

Deze verklaring heeft u veelal nodig ten behoeve van een uitkerende instantie in Nederland. De verklaring kan worden afgegeven op vertoon van uw paspoort en persoonlijke aanwezigheid.
Deze verklaring kan NIET schriftelijk worden aangevraagd.

Verklaring van inkomen (certificate of income)

Deze verklaring heeft u veelal nodig ten behoeve van de Thaise immigratie voor het verkrijgen van een langer termijnsvisum. De verklaring kan worden afgegeven op vertoon van een originele jaaropgave van uw werkgever of een uitkerende instantie en uw paspoort.
Deze verklaring kan WEL schriftelijk worden aangevraagd.

Certificate of residence (voor gebruik in Thailand)

Deze verklaring heeft u veelal nodig voor het aanvragen of verlengen van een Thais (internationaal) rijbewijs of het registreren van een auto of motorfiets in Thailand . De verklaring kan worden afgegeven op vertoon van uw paspoort , bewijs van uitschrijving uit Nederland, persoonlijke aanwezigheid en opgave van uw adres in Thailand.
Deze verklaring kan NIET schriftelijk worden aangevraagd.

Verklaring van woonplaats (voor gebruik in Nederland)

Deze verklaring heeft u veelal nodig voor de verlenging van uw Nederlands rijbewijs bij de Rijksdienst voor het wegverkeer te Veendam. De verklaring kan worden afgegeven op vertoon van uw paspoort , bewijs van uitschrijving uit Nederland, persoonlijke aanwezigheid en opgave van uw adres in Thailand. Nadere informatie over de procedure van het verlengen van een Nederlands rijbewijs vanuit het buitenland treft uw aan op de website http://www.rdw.nl
Deze verklaring kan NIET schriftelijk worden aangevraagd
unquote

Het GROTE probleem is dat het persoonlijk moet worden opgehaald.Dat is mij te ver!!
Nogmaals ik heb geen van deze verklaringen gebruikt voor Belasting-SVB-Rijbewijs-Pensioenfondsen.Dat wordt mij een te dure zaak,temeer daar deze instanties op allerlei verschillende tijdstippen binnenkomen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#13 Bericht door Mart » dinsdag 06 november 2007, 07:46

dutch schreef: Verklaring van in leven zijn (attestatie de vitae)

Deze verklaring heeft u veelal nodig ten behoeve van een uitkerende instantie in Nederland. De verklaring kan worden afgegeven op vertoon van uw paspoort en persoonlijke aanwezigheid.
Deze verklaring kan NIET schriftelijk worden aangevraagd.
Ik haal op het gemeentehuis een stempel en een handtekening van de burgervader, kost niets :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Thaicoen
Expat
Expat
Berichten: 72
Lid geworden op: zondag 02 september 2007, 12:44
Locatie: Pattaya/Koh Chang

#14 Bericht door Thaicoen » dinsdag 06 november 2007, 09:36

Even voor de duidelijkheid, ik vertrek in januari 2008 naar Thailand met een multiple B jaarvisum en wil een Certificate of residence halen bij de imigratie voor de aanvraag van een rijbewijs, omdat ik hem bij de ambassade niet krijg omdat ik niet uitgeschreven ben in Nederland.
Ik heb een condo op mijn naam staan en evt. kan ik ook de rekeningen van de electra laten zien dus als ik het goed begrijp moet dat dan geen probleem zijn?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#15 Bericht door dutch » dinsdag 06 november 2007, 10:09

Waar woon je nu,dat is m.i. de hamvraag?
Ik ken wel meer mensen met condo's die hier absoluut niet wonen.
Als je in Nederland niet bent uitgeschreven haal je toch je int.rijbewijs bij de ANWB (25 euro??)
Kan je ook per post doen,mits je iemand hebt die dat voor je kan doen in Holland.
Laatst gewijzigd door dutch op dinsdag 06 november 2007, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”