Auto kopen in Thailand - Keuze....

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#16 Bericht door Nimnuan » zondag 17 juni 2007, 12:23

jumbo schreef:Nooit een tweedehands kopen tenzij je hem direct van een company kan kopen of van de dealer wat veelal niet kan.

J
Zijn de tweedehands auto dealers in Thailand zo slecht? Direct van handelaren of van mensen persoonlijk kan ik me voorstellen, maar er moeten toch ook wel dealers zijn die betrouwbare auto's verkopen?
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#17 Bericht door Jim » zondag 17 juni 2007, 12:35

de prijs van tweedehands tov nieuw is veel te hoog.
m'n vrouw heeft haar 12 jaar (?) oude isuzu 2.5 (geen powerstreering e.d.) verkocht voor 200.000.
in nederland zou je er nog geen 500 euro voor krijgen.

de handelaar die hem kocht moet 'm voor minstens 250k (300?) verkopen om een beetje winst te maken.

ze heeft nu een spiksplinternieuwe prerunner met alles er op en er aan voor 650k gekocht.
1ste jaar gratis verzekering, gratis 1 baht goude ketting, gratis onderhoud, x jaar garantie... etc..

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#18 Bericht door thongdee » zondag 17 juni 2007, 13:38

Ik heb in de tijd een Chevrolet Van G 20 ,5700cc gekocht in Bangkok bij Exotic , een grote cardealer net buiten Bangkok .
De auto was wat ouder maar in perfecte staat , ze beloofde me als ik problemen had in Surin , dat er een mekanieker naar Surin zou komen om hem te maken :shock:

Wel men hoofdremcilinder was aan het lekken en belde hun op , ik moest hem er maar afhalen en naar BKK sturen hebben ze de pakkingen en rubber vervangen en na 1 week had ik hem weer thuis .... (moeilijk om zulke onderdelen te vinden )

Nu heb ik hier zowat alle reserve onderdelen verzameld in Belgie , voor als we volgend jaar terug gaan .

Wel zalig rijden zo'n 5700cc maar met de huidige benzineprijzen :roll:

Wel een beetje overbodige luxe want alles is elektrische ,stoelen, met tv video, cd, dvd , volledig gameconsole erin voor elke passagier achteraan overal warm/koud bekerhouders , cruisecontrole, achteruitvideocamera , de verlichting werktop zonne energie ....achterste bank met een druk op de knop kan je er een bed van maken etc.... was van een hoge piet geweest.
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

#19 Bericht door perry » zondag 17 juni 2007, 14:33

Manuel schreef:
jumbo schreef:De pickups van nu zijn niet echt een pick meer
de hilux 4wd exclusive die ik heb is van binnen een sedan en van buiten een pickup en rijdt comfortable alhoewel ik de vering heb aangepast om het comfort te verhogen; het is en blijft een pick-up
Moest je hier even quoten!
Niet echt een pick up meer,....maar het blijft een pick-up!! LOL :D

Fortuner is al van de lijst gehaald, zeker in het verschil met de CR-V is dat een redelijk makkelijke keuze voor mij.

Het is niet echt voor 'meerijders' dat ik iets groter wil maar zeker ook voor het comfort wat een grotere auto meebrengt.

Camry wordt my net iets te groot, Civic is zeker nog steeds een optie.

Landcruiser is een fantastische auto, maar zeker boven de 3 miljoen is toch echt teveel....
Kijk is naar een Chevrolet Captiva is ook best een mooie auto
Werk om te leven leef niet om te werken.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#20 Bericht door joepattaya » woensdag 20 juni 2007, 07:32

Voor elke wens is er hier wel een voertuig en ook hier geldt: Wat wil je nou eigenlijk gaan doen met je voertuig?
Vervoeren van jezelf en eventueel (incidenteel) 1 of meer medepassagier(s) of vervoer je louter en alleen goederen of zelfs een mix.

Waar rijdt je het meest? In de stad, het platteland, de secundaire weg of louter snelwegen.

Hoeveel rijd je?

Als je nou voor jezelf inzichtelijk hebt wat je wil en wat je ermee gaat doen dan rolt er vanzelf een type voertuig uit.
Daarna komen er dingen op de proppen zoals prijs, afschrijving, belasting en verzekering.

Als ik jou verhaal lees Manuel, dan is het huidige huurbakkie iets of wat te klein.......een SUV is dan uiteraard veeeeeels te groot. Ertussenin, een leuk sedannetje of een stationcarretje...........een tipje: De Chevrolet Optra Stationwagen.......Thais product, redelijk sober en niet te duur.
Schrijft niet echt gunstig af, maar je hebt een auto die redelijk wat biedt voor een redelijke prijs.

Oh ja, vergeet ook niet het verbruik mee te nemen, vooral als je veel km's maakt. Een Honda CRV en Toyota Fortuner doen al gauw zo'n 3 Baht per km, terwijl Jumbo zijn pick uppie het misschien met een 1,8 Baht/km.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#21 Bericht door jumbo » woensdag 20 juni 2007, 07:44

joepattaya schreef: Oh ja, vergeet ook niet het verbruik mee te nemen, vooral als je veel km's maakt. Een Honda CRV en Toyota Fortuner doen al gauw zo'n 3 Baht per km, terwijl Jumbo zijn pick uppie het misschien met een 1,8 Baht/km.

Ik heb het verbruik niet echt bekeken maar denk dat 1 liter op 10 km dichtbij zit...kan zuiniger, denk ik, maar ik rijd veel korte afstanden en op de snelweg rijd ik door...en in de weekenden door de prut dat slurpt ook aardig

CRV is een prima keuze, beter als de Fortuner of MU7 beiden een nep SUV,

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#22 Bericht door Manuel » woensdag 20 juni 2007, 07:50

Natuurlijk, een zeer rationele benadering van een keuze brengt je naar een bepaalde auto en/of klasse. Maar, het oog wil ook wat, we zijn tenslotte in Thailand!

Vergeleken met eerdere voertuigen en relateerende afstanden was ik zeer beperkt door het niet hebben van een auto. Vaak toch een auto lenen of huren om dat gebrek op te vangen. Met een eigen auto zal ik zeker veel meer kilometers maken op en buiten Phuket.

Ik plan ook een auto te kopen en deze een langere tijd te houden, zie niet dat ik binnen 3 of 4 jaar weer een andere auto zal kopen.
De opmerking van afschrijvingen zal ik nog eens aan mijn vriendin proberen uit te leggen...LOL!

Verbruik is een issue, natuurlijk. Het verbaast mij nu al hoeveel het kleine huur bakkie verbruikt... Misschien een indicatie van hoe ik rij...

Er is nog geen beslissing gemaakt en we kijken nog steeds rond en gaan nog een paar proefritjes maken.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#23 Bericht door Manuel » donderdag 21 juni 2007, 08:50

joepattaya schreef:Oh ja, vergeet ook niet het verbruik mee te nemen, vooral als je veel km's maakt. Een Honda CRV en Toyota Fortuner doen al gauw zo'n 3 Baht per km, terwijl Jumbo zijn pick uppie het misschien met een 1,8 Baht/km.
Mijn huurbakkie... Toyota Yaris, heeft over 2 volle tanks benzine nu ongeveer 2,8 Thb per kilometer gekost. Vrij duur geloof ik. Hoevel rijden jullie in Thb per KM?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#24 Bericht door jumbo » donderdag 21 juni 2007, 09:14

Manuel schreef:
joepattaya schreef:Oh ja, vergeet ook niet het verbruik mee te nemen, vooral als je veel km's maakt. Een Honda CRV en Toyota Fortuner doen al gauw zo'n 3 Baht per km, terwijl Jumbo zijn pick uppie het misschien met een 1,8 Baht/km.
Mijn huurbakkie... Toyota Yaris, heeft over 2 volle tanks benzine nu ongeveer 2,8 Thb per kilometer gekost. Vrij duur geloof ik. Hoevel rijden jullie in Thb per KM?
Met de pickup dacht ik 1 op 10 dus 3 thb per km

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#25 Bericht door dutch » donderdag 21 juni 2007, 09:30

Fortuner:
1 / 9,8
literprijs 91: 29,46 (vorige week)
is dus precies 3 baht per km.

Nog een voordeel van Fortuner is het gebruik gedurende overstromingen.(wel afhankelijk waar je woont maar toch in het seizoen redelijk vaak voorkomend)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#26 Bericht door jumbo » donderdag 21 juni 2007, 09:45

dutch schreef:Fortuner:
1 / 9,8
literprijs 91: 29,46 (vorige week)
is dus precies 3 baht per km.

Nog een voordeel van Fortuner is het gebruik gedurende overstromingen.(wel afhankelijk waar je woont maar toch in het seizoen redelijk vaak voorkomend)
Hebben ze er peddels bijgeleverd want je moet wel blijven doorkarren anders loopt het water alsog binnen

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#27 Bericht door dutch » donderdag 21 juni 2007, 10:02

Weet niet wanneer ik aan het peddelen toe ben (hebben ze er overigens NIET bijgeleverd :D ).Ik weet wel dat ik prinsheerlijk vooruit kom op plaatsen waar anderen stranden ,inclusief andere SUV's. :lol:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#28 Bericht door jumbo » donderdag 21 juni 2007, 10:20

dutch schreef:Weet niet wanneer ik aan het peddelen toe ben (hebben ze er overigens NIET bijgeleverd :D ).Ik weet wel dat ik prinsheerlijk vooruit kom op plaatsen waar anderen stranden ,inclusief andere SUV's. :lol:
Komt omdat ze een kronkel hebben aangelegd in de uitlaat ter hoogte van het achterwiel waardoor het water boven de 1 meter moet komen om effect te hebben.
Je moet wel even je fusebox laten ducktapen of verplaatsen
Ik heb mijn pick-up laten sealen zodat er geen water in kan als ik te traag zou rijden. Heb ook andere bandjes gekocht voor het echte slechte weer met een wat groter profiel

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#29 Bericht door Manuel » donderdag 21 juni 2007, 18:27

Vandaag een proefrit gemaakt in de Honda CR-V 2.4 L. Verdomd lekker rijdende auto! Rijd zeer prettig en makkelijk. Meer te vergelijken in rijstijl met een sedan dan met een SUV. 2.4 L zeer goed voor deze auto maar ik had eigenlijk de 2 L willen rijden die vandaag niet beschikbaar was. Morgen terug om deze te rijden. Hoor regelmatig dat de 2.0 L net iets te zwak is voor deze zware auto en meer benzine verbruikt dan de zwaardere motor. Zal morgen laten weten hoe de 2 L bevallen is.

Op dit moment ligt de CR-V op een voorsprong. Weliswaar duurder dan gepland maar een heerlijke auto. Ruim, goed afgewerkt, makkelijk rijdend, soepel, stil etc. Lekker karretje!!!

Dutch, overstromingen zijn niet echt iets om op te letten voor mij hier op Phuket. Komt zelden voor..

Wel verrasend om te zien dat autos als de Fortuner net zoveel verbruiken als de Yaris. Zal een beetje rustiger rijden op deze tank. Vandag ruim 100 Km gemaakt en niet al te gek gereden, eens kijken of het effect heeft.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#30 Bericht door fredlk » vrijdag 22 juni 2007, 02:13

Manuel schreef:Vandaag een proefrit gemaakt in de Honda CR-V 2.4 L. Verdomd lekker rijdende auto!
Ik wil niet zeggen "wat heb ik dan gezegd?" :wink: maar wat heb ik dan gezegd? :lol: Voor betaalbare rijplezier gaat naar mijn mening niets boven een Honda. En als je 1½ miljoen Baht gaat uitgeven, maak jij je toch niet druk om 2.7 of 2.8 Baht per kilometer? Auto's die ik koop worden altijd geadverteerd met 1 liter op 12 kilometer of iets dergelijks, maar ik presteer het om 1 op 10 te rijden en weleens zelfs 1 op 6 (op de Duitse autobahn).
"What we think, we become."

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”