Ned. rijbewijs verlengen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Ned. rijbewijs verlengen

#1 Bericht door carpediem » zaterdag 19 mei 2007, 13:29

Ik wil mijn rijbewijs, a.s vakantie in Nederland, verlengen en ben niet ingeschreven in Nederland;

Kan dat gewoon op elk willekeurig postkantoor?

of zijn er dan speciale aanvraagmethoden?

Wie heeft er ervaring mee?

Groeten

Carpediem
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Ned. rijbewijs verlengen

#2 Bericht door Ben » zaterdag 19 mei 2007, 14:54

carpediem schreef:Ik wil mijn rijbewijs, a.s vakantie in Nederland, verlengen en ben niet ingeschreven in Nederland;

Kan dat gewoon op elk willekeurig postkantoor?

of zijn er dan speciale aanvraagmethoden?

Wie heeft er ervaring mee?

Groeten

Carpediem



Dit is de reactie van de RDW op mijn mail .


In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Met een geldig rijbewijs uit een ander land dan van de EU/EER of Zwitserland mag u vanaf de datum dat u woonachtig bent in Nederland (ingeschreven in het GBA) 185 dagen (half jaar) rijden met het geldige buitenlandse rijbewijs. Na dit half jaar is het rijbewijs in Nederland niet meer geldig voor het besturen van motorrijtuigen. Het rijbewijs moet tijdig worden omgewisseld voor een Nederlands rijbewijs. Als omwisseling niet mogelijk is moet een volledig examen (theorie en praktijk) worden afgelegd.

Als u uw rijbewijs wilt verlengen of vernieuwen en u woont niet in Nederland, Zwitserland of een EU/EER land, dan kunt u dat aanvragen bij de RDW. U moet dan wel over een EU/EER of Zwitserse nationaliteit te beschikken. U kunt hiervoor het aanvraagformulier “Aanvraag rijbewijs (niet) woonachtig in Nederland’ bij de RDW aanvragen door onderstaande gegevens te mailen.



Persoonsgegevens:

* Burgerservicenummer (optioneel)
* Naam
* 1e Voornaam (voluit)
* Initialen (maximaal 5)
* Buitenlands adres
* Buitenlandse woonplaats
* Land
* Geboortedatum
* Geboorteplaats
* Telefoonnummer



Nederlands correspondentieadres:

* Adres
* Postcode
* Woonplaats

Zodra alle bovenstaande gegevens zijn ontvangen, zullen wij u per post het formulier “Aanvraag rijbewijs (niet) woonachtig in Nederland’ met de daarbij behorende handleiding toesturen.



Documenten bij de aanvraag

In de handleiding die u bij het aanvraagformulier ontvangt, staat vermeld welke documenten u met het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier moet meesturen.



Kosten

De aanvraagkosten voor een nieuw rijbewijs bedragen € 27,55. U kunt dit bedrag overmaken op gironummer 36 53 77 (onder vermelding van rijbewijsnummer of naam, voorletters en geboortedatum), ten name van de RDW te Veendam.



Vanuit het buitenland moet u bij betalingskenmerk ING BNL 2A (BIC-code) vermelden. De 'International Banking Code' (IBAN) is NL 79 ING B 0652735169. U moet rekening houden met extra kosten vanuit het buitenland i.v.m. buitenlands betalingsverkeer.

Heeft u nog meer vragen dan kunt u telefonisch contact opnemen met één van onze medewerkers van Klantenservice. Telefoonnummer RDW Klantenservice 0900 0739 (0,10 euro p/m). Vanuit het buitenland: 0031 598 39 33 30. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#3 Bericht door Okie » zaterdag 19 mei 2007, 16:30

Normaal moet je het rijbewijs bij de gemeente verlengen. Neem aan dat het om een Nederlands rijbewijs gaat. Zou dan gewoon even informeren bij de gemeente waar je het laatst gewoont hebt, volgens mij moet je naar Den Haag in dit geval. Als je boven een bepaalde leeftijd bent zal je een medische verklaring moeten overleggen.

Ik weet dat mijn oom, die in Israel woont ook voor dit soort zaken naar Den Haag moet. Voor je paspoort kun je altijd terecht bij de Nederlandse Ambassade, misschien kan je voor het rijbewijs ook daar wel terecht je staat in principe daar geregistreerd.

Het antwoord van Ben gaat naar mijn mening om een rijbewijs dat gehaald is in het buitenland. Dit antwoord gaat volgens mij niet op voor een Thais rijbewijs en zal je hier gewoon les moeten volgen na die 185 dagen.


Okie

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#4 Bericht door carpediem » zaterdag 19 mei 2007, 16:43

Ben en okie,

Ik had het natuurlijk zelf op http://www.rijbewijs.nl kunnen opzoeken.

Vernieuwen Nederlands rijbewijs - wonend buiten Nederland, de EU/EER of Zwitserland
Als u niet in Nederland, Zwitserland of een EU/EER land woont, dan kunt u de RDW via e-mail verzoeken om een aanvraagformulier voor een nieuw rijbewijs. De RDW stuurt u het aanvraagformulier zo spoedig mogelijk toe. In de handleiding kunt u vinden welke bescheiden u bij de aanvraag moet voegen.
Een e-mail sturen naar de RDW

Dus in het kort:

-aanvraagformulier via E-mail aanvragen
-formulier met bescheiden opsturen
-leges betalen via bank
-nieuwe rijbewijs wordt opgestuurd naar nederlands adres.

Als ik het hier alvast regel kan ik het zo uit Nederland meenemen.

Bedankt voor de moeite; ik ben toch met jouw hulp op de idee gekomen om het ook zelf op te zoeken.

Op mijn leeftijd is het internet nog niet een automatische gewoonte.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#5 Bericht door Ben » zaterdag 19 mei 2007, 17:00

Okie schreef:Normaal moet je het rijbewijs bij de gemeente verlengen. Neem aan dat het om een Nederlands rijbewijs gaat. Zou dan gewoon even informeren bij de gemeente waar je het laatst gewoont hebt, volgens mij moet je naar Den Haag in dit geval. Als je boven een bepaalde leeftijd bent zal je een medische verklaring moeten overleggen.

Ik weet dat mijn oom, die in Israel woont ook voor dit soort zaken naar Den Haag moet. Voor je paspoort kun je altijd terecht bij de Nederlandse Ambassade, misschien kan je voor het rijbewijs ook daar wel terecht je staat in principe daar geregistreerd.

Het antwoord van Ben gaat naar mijn mening om een rijbewijs dat gehaald is in het buitenland. Dit antwoord gaat volgens mij niet op voor een Thais rijbewijs en zal je hier gewoon les moeten volgen na die 185 dagen.


Okie
Okie je moet goed lezen mijn antwoordt is van de RDW op verlengen van een nederlands rijbewijs voor iemand die uitgeschreven is uit Nederland en in het buitenland woont

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#6 Bericht door Okie » zaterdag 19 mei 2007, 17:45

Mij niet goed gekeken lol

Okie

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#7 Bericht door khonkaen » zaterdag 19 mei 2007, 20:55

hooi carpediem, jij woont toch in thaland ??
waarom dan niet een thais rijbewijs aanvragen ???
is binnen een dag geregeld en geldig voor 1 jaar..
het kost je zo'n 200 thb en kan ook als legitimatie dienen omdat je paspoortnummer er op vermeld staat..
info bij de transportpolice...

willem
niets is perfect en niets is blijvend

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#8 Bericht door carpediem » zondag 20 mei 2007, 04:57

Beste Willem,

Ik woon inderdaad in Thailand.
Heb ook sinds enige tijd zowel een thai auto als "brommer" rijbewijs.
Autorijbewijs ingewisseld en brommer rijbewijs gehaald. Had theorie 100% goed. En voor m'n praktijk een 6 :D
Alles in de buurt doe ik op mijn gele Honda 125. Mijn vriendin rijdt liever auto.
Mijn Nederlandse rijbewijs verleng ik omdat als ik in Nederland ben ook nog wel eens auto wil rijden.
Met je Thaise rijbewijs kun je nog 185 dagen in Nederland rijden alleen als je je weer laat inschrijven.
Bij wat grotere hotels wordt niet altijd een thai rijbewijs geaccepteerd en willen ze echt je paspoort zien (en kopiëren).

Maar bedankt voor je medeleven,

groeten
Carpe Diem
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#9 Bericht door joepattaya » maandag 21 mei 2007, 04:11

carpediem schreef:Ben en okie,

Ik had het natuurlijk zelf op http://www.rijbewijs.nl kunnen opzoeken.

Vernieuwen Nederlands rijbewijs - wonend buiten Nederland, de EU/EER of Zwitserland
Als u niet in Nederland, Zwitserland of een EU/EER land woont, dan kunt u de RDW via e-mail verzoeken om een aanvraagformulier voor een nieuw rijbewijs. De RDW stuurt u het aanvraagformulier zo spoedig mogelijk toe. In de handleiding kunt u vinden welke bescheiden u bij de aanvraag moet voegen.
Een e-mail sturen naar de RDW

Dus in het kort:

-aanvraagformulier via E-mail aanvragen
-formulier met bescheiden opsturen
-leges betalen via bank
-nieuwe rijbewijs wordt opgestuurd naar nederlands adres.

Als ik het hier alvast regel kan ik het zo uit Nederland meenemen.

Bedankt voor de moeite; ik ben toch met jouw hulp op de idee gekomen om het ook zelf op te zoeken.

Op mijn leeftijd is het internet nog niet een automatische gewoonte.
Volgens mij hoort er ook nog een "Verklaring van Woonplaats" bij, afgegeven door de NL ambassade in Bangkok. Aangezien je niet ingeschreven bent in NL en er altijd een adres op je rijbewijs komt, dien je dit te regelen en deze verklaring hoort bij de bescheiden die je bij de RDW dient in te leveren. Ik heb overigens het formulier gedownload van het internet.
Belangrijk zijn ook de pasfoto's, zorg dat deze precies voldoen aan de wettelijke eisen anders krijg je het hele spulletje weer terug.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#10 Bericht door carpediem » maandag 21 mei 2007, 04:41

Klopt en met die pasfoto moet je goed opletten. Staat precies op paspoort .nl
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#11 Bericht door jumbo » vrijdag 08 juni 2007, 09:20

De kans dat ik voorgoed terugkeer naar NL is kleiner als 1 % dus ik vraag me af of ik mijn NL rijbwijs wel wil verlengen....
Want zijn de voordelen van het bezit van een NL rijbewijs....


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#12 Bericht door Manuel » vrijdag 08 juni 2007, 10:37

Jumbo, gelijke gedachte van mijn kant. Ik heb besloten mijn Nederlandse rijbewijs niet te verlengen. Heb het in de afgelopen jaren bijna niet gebruikt.... Alleen het Thaise rijbewijs doet het voor mij ook.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#13 Bericht door dutch » vrijdag 08 juni 2007, 11:32

Als je dus geen nederlands rijbewijs hebt zal je dus bij vakantie in Nederland je Internationale Thai rijbewijs moeten hebben.
Heeft iemand op het forum dit al eens aangevraagd?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#14 Bericht door Mart » vrijdag 08 juni 2007, 14:05

Voor verlenging van mijn NL rijbewijs moet ik naar NL voor herkeuring, mooi dat ik niet ga :cry:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#15 Bericht door jumbo » zaterdag 09 juni 2007, 02:11

dutch schreef:Als je dus geen nederlands rijbewijs hebt zal je dus bij vakantie in Nederland je Internationale Thai rijbewijs moeten hebben.
Heeft iemand op het forum dit al eens aangevraagd?
Ik dacht dat je gewoon met een Thai rijbewijs kan rondrijden??

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”