wao en 5 maanden vakantie

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#31 Bericht door jumbo » vrijdag 30 maart 2007, 02:19

Nimnuan schreef: ik kan het mij niet voorstellen , dat dat zomaar kan .. de AOW is een verzekering , net als mijn pensioen en ik heb mijn hele werkend leven premies betaald...


willem
Het lijkt me ook niet, zelfs als het voorstel aangenomen zou worden, dat ze dit soort uitkeringen kunnen stoppen :? :?:[/quote]

Nee, stoppen in zijn algemeenheid niet, stopzetten doordat je niet aan voorwaarden voldoet is eenvoudig gedaan....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Andreas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 09 april 2007, 16:05
Locatie: Chiang Rai

#32 Bericht door Andreas » maandag 09 april 2007, 16:41

Heb Wilders een jaar geleden gemaild of hij met de algehele stopzetting betaling uitkeringen, dus ook AOW, van De Europese Unie een economisch concntratiekamp wil maken. :roll: Nooit antwoord gkregen.

Andreas

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

#33 Bericht door Wereldvreemd » maandag 09 april 2007, 18:31

Nimnuan schreef: Het lijkt me ook niet, zelfs als het voorstel aangenomen zou worden, dat ze dit soort uitkeringen kunnen stoppen :? :?:
Een paar jaar geleden is er al gesnoeid in een aantal gexporteerde uitkeringen! Het kan wel degelijk en met name WAO is een doelwit in dat geval.
Iedereen die niet 100% afgekeurd is, krijgt dan sollicitatieplicht en kan mooi in NL blijven om daar aan te voldoen. Zo makkelijk is dat te regelen.

En om dit op Wilders af te schuiven is wel erg makkelijk, want 70% van alle kiezers steunt dit idee. Dat betekent dus ook een zootje PvdA,VVD,CDA,SP en Groenlinks....
- -

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wao en 5 maanden vakantie

#34 Bericht door dutch » vrijdag 12 oktober 2012, 10:04

Sprak vandaag met een AOW-er die al jaren in Thailand woont,echter nooit uitgeschreven was."Was".....want hij heeft zich onlangs uitgeschreven.Dit nadat zijn familie,die de postbusfunktie vervulde ( meer dan 10 jaren !!),bericht had gekregen dat een in Nederland ingeschreven AOW-er,maksimaal 6 maanden in het buitenland mag verblijven.Men gaat dit controleren aan de hand van o.a. paspoort stempels e.d.
Iemand meer, die iets dergelijks vernomen heeft?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wao en 5 maanden vakantie

#35 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 oktober 2012, 10:20

Oud item weer opgepimpt dutch! ;) :giggle:
Maar er zijn "nieuwe" ontwikkelingen, hoewel, ik heb al eens eerder aangegeven dat het in de pijplijn zat dat er meer controle zou worden uitgeoefend op het handhaven van de GBA-regels betreffende het ingeschreven blijven staan in Nederland.

Bij mijn weten gebeurt dat tot nu toe met het controleren van de in- en uitreisstempels, maar is al jaren het plan om dat via de automatische controle aan de Schengengrens te doen. Misschien is dat al ingegaan en dan zal in rap tempo de spookbewoning door mensen die feitelijk in het buitenland wonen maar nog wel ingeschreven staan in Nederland gaan verminderen.
Dág Nederlandse zorgverzekering.... :(

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wao en 5 maanden vakantie

#36 Bericht door dutch » vrijdag 12 oktober 2012, 10:24

RuudThai schreef:Oud item weer opgepimpt dutch! ;) :giggle:
Maar er zijn "nieuwe" ontwikkelingen, hoewel, ik heb al eens eerder aangegeven dat het in de pijplijn zat dat er meer controle zou worden uitgeoefend op het handhaven van de GBA-regels betreffende het ingeschreven blijven staan in Nederland.

Bij mijn weten gebeurt dat tot nu toe met het controleren van de in- en uitreisstempels, maar is al jaren het plan om dat via de automatische controle aan de Schengengrens te doen. Misschien is dat al ingegaan en dan zal in rap tempo de spookbewoning door mensen die feitelijk in het buitenland wonen maar nog wel ingeschreven staan in Nederland gaan verminderen.
Dág Nederlandse zorgverzekering.... :(
Toch beter zo ,dan steeds maar weer nieuwe topics maken over hetzelfde onderwerp,lijkt me ;)
De betreffende persoon zat nu bij Ohra voor een 110 eurootjes per maand en beklaagde zich over de hoge buitenland premie.Of hij die nu krijgt/voortzet bij Ohra is mij niet bekend.Hoop het voor hem,want zie hem niet elders (met z'n bijna 75) een verzekering op de kop doen.
Hij had ook geen idee over belastingvrijstelling.Heeft nu mijn emailadres en we gaan e.e.a. op een rijtje zetten.
Of wachten we even op het stappenplan van Prajak? ;) ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

jannampla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 151
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 23:02
Locatie: Deventer

Re: wao en 5 maanden vakantie

#37 Bericht door jannampla » vrijdag 12 oktober 2012, 10:52

En als je je inschrijft in Belgie om maar iets te noemen en dan weer naar Thailand gaat is het probleem toch weer omzeild .
Of zie ik dat te simpel ? :giggle:
If you are dumb enough to feed the troll you deserve to be trolled.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: wao en 5 maanden vakantie

#38 Bericht door carpediem » vrijdag 12 oktober 2012, 11:51

AOW niet langer dan 6 maanden.
Belasting heeft ook half jaar regel.
Ziektekosten verzekering ???
Uitschrijven burgelijke stand uitschrijven na ....... maanden.

Lijkt me dus dat overwinteren in thailand niet langer kan duren dan 6 maanden.

Overzomeren in nederland met belastingvrijstelling in thailand ook niet meer dan 6 maanden.

Als je eenmalig een wereldreis maakt van een jaar gelden er uitzonderingen heb ik wel eens gelezen.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wao en 5 maanden vakantie

#39 Bericht door dutch » vrijdag 12 oktober 2012, 12:06

jannampla schreef:En als je je inschrijft in Belgie om maar iets te noemen en dan weer naar Thailand gaat is het probleem toch weer omzeild .
Of zie ik dat te simpel ? :giggle:
Ik geef alleen maar de (betrouwbare ?) info door,die ik te horen kreeg.
Ik ben geen belanghebbende,dus raakt het me verder niet.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wao en 5 maanden vakantie

#40 Bericht door prajak » vrijdag 12 oktober 2012, 15:25

Ik denk dat het te maken heeft met het kopje op de AOW, die KOB bijdrage als ik de naam goed heb. Als je buiten NL woont komt er een criterium bij voor dat kopje: 90% of meer van het wereldinkomen belast in Nederland. Maar meneer loopt nu tegen een zorgprobleem aan.

De informatie is helaas summier; ben benieuwd wat er precies in die brief staat.

Wat meneer betreft: hij moet direct vrijstelling volksverzekering aanvragen voor de AOW uitkering. De SVB houdt daar wel rekening mee als je een adres in Thailand opgeeft maar de belastingdienst moet dat bevestigen. En heeft hij andere pensioen ? Als hij niets doet betaalt hij in NL de volle mep en daarnaast een dure internationale zorgpolis.

Dutch heeft mijn emailadres; het verzoek is vormvrij en ik zend het graag naar je toe.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: wao en 5 maanden vakantie

#41 Bericht door Jeanette » vrijdag 12 oktober 2012, 19:38

Dus de persoon waar het hier om gaat heeft van z'n 65ste tot z'n 75ste in Thailand gewoond.
Als hij niet terug geweest is dan heeft die dus geen geldig paspoort en ook geen indentiteitsbewijs.
Aangezien iedereen verplicht is zich te kunnen legimiteren is tie strafbaar.

Toch lijkt het mij eenvoudig om sofi-nummers te koppelen aan indentiteitsbewijzen en de ongekoppelde te controleren.
Het controleren van alleenstaande waar tijdens ziekte iemand anders bij in huis slaapt en die meteen te gekort wordt vind ik erger.

We hebben wetten en we hebben de geest van de wet, er is wit en zwart en een heel groot grijs gebied (niet toegankelijk voor christenen) ;) dus kies zelf zou ik zeggen.


[|)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wao en 5 maanden vakantie

#42 Bericht door dutch » zaterdag 13 oktober 2012, 01:02

quote
Sprak vandaag met een AOW-er die al jaren in Thailand woont,echter nooit uitgeschreven was."Was".....want hij heeft zich onlangs uitgeschreven.Dit nadat zijn familie,die de postbusfunktie vervulde ( meer dan 10 jaren !!),bericht had gekregen dat een in Nederland ingeschreven AOW-er,maksimaal 6 maanden in het buitenland mag verblijven.Men gaat dit controleren aan de hand van o.a. paspoort stempels e.d.
Iemand meer, die iets dergelijks vernomen heeft?
unquote

De vraag ging eigenlijk over het "nieuwe vakantie" criterium dat er bij de AOW zou zijn?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wao en 5 maanden vakantie

#43 Bericht door prajak » zaterdag 13 oktober 2012, 01:38

Probeer die brief maar eens boven water te krijgen. De tekst is hier niet duidelijk. Op de website van de SVB kan ik inzake AOW geen enkele bepaling vinden inzake zes maanden. Wel drie maanden maar daar gaat om AOW met een aanvullende bijstandsuitkering.

Zes maanden per jaar, of zes maanden aaneengesloten ? Wat is de achtergrond, wat is de sanctie.

Tja, paspoort stempels....in de EU levert dat weinig op. Rij per auto/trein naar Spanje voor 7 maanden overwinteren en ga de stempels en de vliegtickets maar tellen, mensen.......

Verder is er een afspraak over wat wordt verstaan onder een zorgverhouding. Dat lees je hier...

http://www.svb.nl/Images/9180NX.pdf

Het gevalletje bij de rijdende rechter, enkele jaren geleden, is mogelijk omgezet in een praktische regeling.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”