wao en 5 maanden vakantie

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
karin1976
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 61
Lid geworden op: zaterdag 03 februari 2007, 06:52

wao en 5 maanden vakantie

#1 Bericht door karin1976 » dinsdag 20 maart 2007, 18:07

wie kan mij informatie geven.
mag je 5 maanden met uitkering weg ?
en wat is slim eerlijk melden want volgens mijn info moet je het aanvragen en kan het geweigerd worden of gewoon gaan ?
en als het geweigerd word wat gebeurd er dan krijg je dan gewoon 3 mnd uitkering en 2 mnd niets en gaat het daarna weer door ?

ireen123
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 08 december 2006, 10:35
Locatie: Venlo

#2 Bericht door ireen123 » dinsdag 20 maart 2007, 18:10

Bij ww is het zo dat je het aantal verlof dagen moet ghebben opgebouwd bij "werkgever" UWV
Natuurlijk word van je verwacht dat je het aanvraagt

Zoniet word je gekort op de uitkering.

5 mnd is wel heel lang om het voor elkaar te krijgen :(

En WAO zal niet veel afwijken met de regeltjes, overheid he :(

Bij ww en uitzendbureau's heb je de pech om elk jaar weer niet genoeg verlofdagen te hebben opgebouwd. Vakantie's en bedrijven- dan is het dag uitzendkracht en een nieuwe werkgever UWV met geen verlofdagen.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#3 Bericht door fredlk » woensdag 21 maart 2007, 01:50

mag je 5 maanden met uitkering weg ?
en wat is slim eerlijk melden want volgens mijn info moet je het aanvragen en kan het geweigerd worden of gewoon gaan ?
en als het geweigerd word wat gebeurd er dan krijg je dan gewoon 3 mnd uitkering en 2 mnd niets en gaat het daarna weer door ?
Als je het aanvraagt, zal je goedkeuring krijgen, maar als je nog opgeroepen kan worden voor een keuring dan zullen ze dat misschien meteen gaan doen. Als ik jou was zou ik gewoon gaan en iemand jouw post in de gaten laat houden.
"What we think, we become."

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#4 Bericht door Mystic » woensdag 21 maart 2007, 10:18

Als je gegrond in de WAO zit, kun je toch de normale weg bewandelen, en gewoon je trip aanvragen, ze zullen je dan toestemming geven, evt. na een keuring,
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

#5 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 21 maart 2007, 18:29

fredlk schreef: Als ik jou was zou ik gewoon gaan en iemand jouw post in de gaten laat houden.
Lekker plan, krijg je een oproep kun je halsoverkop terug....

Karin,
Ergens heb ik het gevoel dat je nog niet al te lang in WAO zit. Ook in de WAO heb je een sollicitatie verplichting e.d.

Als je uitkering gestopt wordt, dan is dat definitief.
- -

karin1976
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 61
Lid geworden op: zaterdag 03 februari 2007, 06:52

wao

#6 Bericht door karin1976 » woensdag 21 maart 2007, 19:32

ik zit niet in de wao ik ga samen met mijn vriend en mijn vriend zit er bijna 5 jaar in. hij heeft geen sollicitatieplicht maar moet nog wel herkeurd worden.
en vakantiedagen bouw je niet op bij uwv. maar je mag zonder problemen 3 mnd weg maar wij willen 5 mnd gaan. vandaar de vraag wat te doen.

Gast

#7 Bericht door Gast » woensdag 21 maart 2007, 22:18

Nou succes, en laat even weten of het gelukt is. :lol:

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#8 Bericht door Mystic » donderdag 22 maart 2007, 04:35

Volgens mij kun je een buitenlands verblijf langer dan 3 maanden aanvragen,
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#9 Bericht door Okie » donderdag 22 maart 2007, 07:04

Wat zou je denken van een telefoontje naar de desbetreffende instantie of e mail. Dan weet je gelijk de juiste antwoorden. Hier krijg je 20 verschillende meningen.

Okie

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#10 Bericht door jumbo » donderdag 22 maart 2007, 07:25

effe los van de vraagstelling, maar ik las in een opinipeiling dat 70% van de NL stemmers achter het idee van heer Wilders staat om alle uitkeringen die ge-exporteerd worden naar landen buiten de EU stop te zetten

Kan nog wel eens aardig leeg worden in Thailand dan

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#11 Bericht door fredlk » donderdag 22 maart 2007, 08:31

alle uitkeringen die ge-exporteerd worden naar landen buiten de EU stop te zetten
Kan hij wel willen, maar pensioenen zijn verzekeringen en ook lijfrentes zijn dat. Hij zelf kan niets en het zal dus ook nooit lukken, maar het zou alleen om de WW en / of WIA kunnen gaan.
"What we think, we become."

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#12 Bericht door PaulV » donderdag 22 maart 2007, 12:23

Met WW kun je nu al niet naar het buitenland, want dan ben je niet meer beschikbaar voor werk (voorwaarde voor WW uitkering). Het gaat dus alleen om WIA.

Nu de operatie herbeoordelingen vervroegd dreigt te worden afgerond (45+ hoeft volgens het regeeraccoord niet meer in het kader van de wettelijke verplichte herkeuring i.h.k.v het aangepast schattingsbesluit te worden herkeurd) ontwikkelen zich 2 sporen:
Enerzijds dringt UWV er bij het ministerie op aan om de UWV taak "professionele herkeuring" wel van toepassing te laten zijn op 45 plussers (herkeuring op initiatief van de behandelende verzekeringsarts/arbeidsdeskundige op basis van de door hun geschatte kans op geheel of gedeeltelijk herstel van arbeidsgeschiktheid.
Anderzijds zoekt UWV naar vervangende dienstverlening zowel binnen als buiten het huidige UWV takenpakket om te voorkomen dat een te groot deel van het huidige bestand aan personeel (artsen, AD'n en wetstechnici) moet afvloeien wegens de krimp van het aanbod (minder WIA aanbod, beeindiging wettelijke herkeuringen)

Beide sporen leiden ertoe dat de huidige WAO en WIA klanten vaker zullen worden opgeroepen voor een professionele herbeoordeling.

Voor mensen die willen emigreren met een WAO uitkering is dit wel van belang. Politiek hoeft het huidige kabinet (i.e. Donner als minister SZW)het dus helemaal niet eens te zijn met Wilders eens te zijn. Door het reeds bestaande beleid om niemand onnodig uit te sluiten van het maatschappelijk verkeer te blijven benadrukken bereiken ze hetzelfde effect (voorkomen van het onttrekken van Sociale zekerheidsgelden aan de nl economie). Aan UWV wordt blijvend onder druk gezet om de kansen tot reintegratie van Arbeidsongeschikten zo goed mogelijk uit te nutten wat leid tot regelmatige herkeuringen.

En hoe makkelijk of leuk is emigratie nog als je elk jaar 2 tot 3 keer gedwongen terug moet keren voor een UWV keuring, met het risico dat de arts/ad concludeert dat je toch weer geheel of gedeeltelijk aan het werk kunt. Stof tot nadenken dus voor WAO/WIA klanten die hun toekomst in Thailand zien en zeker aanleiding om goed met je UWV arts af te stemmen of hij in de toekomst nog herstelmogelijkheden ziet ontstaan op basis waarvan hij je regelmatig zou kunnen oproepen voor evaluatie.

groet,
Paul

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#13 Bericht door Nimnuan » donderdag 22 maart 2007, 23:59

jumbo schreef:effe los van de vraagstelling, maar ik las in een opinipeiling dat 70% van de NL stemmers achter het idee van heer Wilders staat om alle uitkeringen die ge-exporteerd worden naar landen buiten de EU stop te zetten

Kan nog wel eens aardig leeg worden in Thailand dan

J
Tja.... Wilders - die weet alle onderbuikgevoelens los te maken :cry:
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#14 Bericht door jumbo » vrijdag 23 maart 2007, 02:18

fredlk schreef:
alle uitkeringen die ge-exporteerd worden naar landen buiten de EU stop te zetten
Kan hij wel willen, maar pensioenen zijn verzekeringen en ook lijfrentes zijn dat. Hij zelf kan niets en het zal dus ook nooit lukken, maar het zou alleen om de WW en / of WIA kunnen gaan.
WAO, zoals Paul al bespreekt en daar zijn er een aantal van en AOW, dat raakt en gevoelerige snaar denk ik??

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#15 Bericht door fredlk » vrijdag 23 maart 2007, 02:31

Ik voel hier iets van afgunst of jaloezie. My pen rai. :lol:
"What we think, we become."

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”