Vragen over verloving in Thailand

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#31 Bericht door Nimnuan » woensdag 07 maart 2007, 19:21

Chompoo schreef:Ik denk dat als we echt gaan trouwen, dat we het dan in Nederland doen. Dit omdat allebei onze families op die manier bij 'een' ceremonie aanwezig kunnen zijn
Goed idee :)
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

#32 Bericht door marceziani » zondag 11 maart 2007, 20:56

Alvast heel veel geluk toegewenst en natuurlijk een mooie onvergetelijke dag. :!:
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

#33 Bericht door Chompoo » woensdag 18 juli 2007, 14:47

Hoi allemaal,

Ik had jullie nog beloofd om iets te schrijven over hoe de verloving van mij met mijn Thaise vriend Tuynuy is verlopen. Zie hieronder mijn verhaal.

Op 25 juni kwamen we aan in Udonthani en werden we van het vliegveld opgehaald door de oom van Tuy.

Aansluitend zijn we met zijn allen naar de bruidswinkel geweest om een verlovingsjurk voor mij en een verlovingspak voor Tuy uit te zoeken. Bij binnenkomst hield de ladyboy van wie de winkel was al meteen een erg mooie jurk onder mijn neus, maar ik zeg niet meteen ja als ik de rest niet gezien heb, dus zijn we eerst alle rekken afgelopen. De jurken waren allemaal strapless en van zijde in een lichte kleur, voornamelijk creme maar ze hadden bv. ook roze. Donkere kleuren horen niet bij verlovingsjurken.

Nadat ik drie mooie had gevonden gingen we passen, in een bloedheet pashokje. En wat bleek... ook al heb ik maat 36, alles was te klein en te strak en ik paste er maar een! (Degene die de ladyboy als eerste voor mijn neus had gehouden). Weinig keuze dus, maar gelukkig was het wel de mooiste jurk. Hij was gemaakt van cremekleurige zijde, met een bandje over de linkerschouder en van boven versierd met roosjes. Op de 'rok' was hij bestikt met witte en goudkleurige kraaltjes. Ook Tuy vond al snel een prachtig cremekleurig pak, dat bij de boord met gouddraad geborduurd was. (Een paar uur later konden we de door ons gekozen kleding gestreken en al ophalen. Voor mij zaten er ook nog sierraden bij en voor Tuy een sjerp).

Nadat we de kleding hadden uitgekozen reden we door naar Tuy's huis, waar het al een drukte van belang was. Zijn familie was erg blij om nu eindelijk mijn familie eens te ontmoeten. We hadden voor veel van hen ook een cadeautje meegebracht en daar waren ze erg blij mee. Er stond een barbeque waar lekkere dingen op werden klaargemaakt, en Tuy's zussen hadden ook nog allemaal andere dingen zoals salades gemaakt. 's Avonds hebben we met zijn allen boven geslapen onder een gigantisch muskietennet. Een beetje krap maar wel gezellig!

Op 26 juni was het eindelijk zover. Eigenlijk zou de verloving pas op 27 juni plaatsvinden, maar drie dagen vantevoren kregen we opeens van Tuy's vader te horen dat die in samenspraak met zijn oma had 'besloten' de datum te verplaatsen naar de 26ste, omdat de 27ste niet 'lucky' zou zijn. Iets met geesten die op de 27ste de gasten van hun ziel zouden beroven o.i.d.??? Tja, soms zijn de Thai erg (bij)gelovig.

Op de morgen van onze verloving (ik had die nacht nauwelijks een oog dichtgedaan) ging ik om 4 uur 's morgens met Tuy naar de kapper om mijn haar op te laten steken en me op te laten maken, omdat de verloving om 6 uur zou beginnen (huwelijken e.d. zijn altijd vroeg, omdat dat tijdstip meer geluk zou brengen). Anyway, ik dacht dat IK mezelf altijd volplamuurde, maar deze mevrouw sloeg werkelijk alles. Ik kreeg ongeveer tien lagen op en aangezien de make-up was afgestemd op Thaise dames, zag ik er (vond ik) bij daglicht een beetje als een wortel uit. Gelukkig is daar op de foto's niets van te zien trouwens. Tuy kreeg ook make-up op (inclusief blusher en lipgloss...), maar dat hebben we er later maar afgehaald. Snappen jullie vast wel! Mijn haar had ze ook mooi opgestoken.

Tuy en ik waren om 6 uur terug bij zijn huis waar inmiddels een cateringteam aan de slag was gegaan om het eten voor de ongeveer 100 gasten te bereiden. Er waren voor hen ook twee grote partytenten neergezet om onder te eten. Na al twee uur wakker te zijn geweest had ik ondertussen ook best trek gekregen, maar het bleek dat wij niet mochten eten en dat de verlovingsceremonie pas zou beginnen als alle gasten waren uitgegeten. Ik had geen horloge om, maar volgens mij was dat pas zo rond 9 uur, dus hebben wij ons ondertussen vermaakt met het nemen van foto's en het kletsen met Tuy's vriendinnen die speciaal voor de verloving uit Bangkok waren overgekomen.

Toen het eenmaal tijd was mochten we naar beneden komen en bleek dat iedereen de partytent had verlaten om binnen te komen zitten. Tuy's tante had een groot 'bloemstuk' voor ons gemaakt waar we naast moesten gaan zitten. Aan het bloemstuk waren een aantal witte touwtjes verbonden die we tussen onze handen moesten houden (met een bloemetje en geld erbij). Ook mijn familieleden kregen zo'n touwtje, zodat we allemaal letterlijk met elkaar verbonden waren. Terwijl we er zo bij zaten ging een oudere man uit het dorp een aantal gezangen (denk ik dat het waren) opzeggen in het Pali, de taal van de Buddha. Dit duurde schat ik een kwartier.

Daarna moesten we rijst met gekookt ei eten wat symboliseerde dat we altijd genoeg te eten zouden hebben.

Toen kreeg ik van Tuy de gouden sierraden om. Allereerst een gouden ketting met een hartje eraan, toen een gouden armband, ook met een hartje, en tot slot de verlovingsring. Ik stak mijn rechterhand daarvoor al uit, maar dat was niet de bedoeling... rechts is alleen voor trouwringen, dus moest hij links.

Daarna kregen we ieder een kussentje onder onze arm en bonden alle gasten een wit touwtje om onze pols en kregen we geld van hen, wat we in een grote schaal moesten leggen. Bij het ombinden van het touwtje sprak iedereen een wens voor ons uit, zoals veel schattige luuk krung kindertjes (jaja...), veel geld, veel geluk in ins verdere leven, etc. Woorden die me in het bijzonder zijn bijgebleven kwamen van een neef van Tuy die breed lachend zei: "welcome to family". Dit heeft me echt ontroerd...

Tot slot werd al het geld gebundeld en aan ons gegeven als verlovingscadeau.

Daarna konden we eindelijk van het eten gaan genieten dat nog over was van het ontbijt voor de gasten.

Al met al vond ik het een erg mooie en bijzondere ervaring om me op deze traditionele manier in Thailand verloofd te hebben. Ook mijn familie was erg onder de indruk van de ceremonie en de vriendelijkheid en gastvrijheid van Tuy's familie.

Alhoewel ik weet dat de manier waarop wij ons hebben verloofd misschien niet de standaard manier is (bij de beste vriendin van Tuy en haar Nederlandse vriend ging het weer heel anders), leek het me toch leuk om jullie een beschrijving te geven van deze dag.

Groetjes,
Eveline

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#34 Bericht door Jim » woensdag 18 juli 2007, 14:57

dat klinkt toch meer als een bruiloft hoor ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

#35 Bericht door Chompoo » woensdag 18 juli 2007, 15:08

Hoi Jim,

Ik denk ook dat de ceremonie daar verdacht veel van weghad en dat er in principe niet veel verschil was. Volgens mij is het alleen bij een bruiloft nog zo dat daar gebeden wordt, evt. in het bijzijn van monniken, en dat er water over de handen van het bruidspaar wordt gegoten. Dat is tenminste wat ik daarover gelezen heb.

Groetjes,
Eveline.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

#36 Bericht door marceziani » woensdag 18 juli 2007, 19:13

Eveline,

Heel mooi om dit verslag te lezen. Veel geluk toegewenst enne... schrijf je straks bij het huwelijk ook weer een stukje op dit forum? :wink:
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#37 Bericht door Nimnuan » woensdag 18 juli 2007, 22:41

Chompoo schreef:Volgens mij is het alleen bij een bruiloft nog zo dat daar gebeden wordt, evt. in het bijzijn van monniken, en dat er water over de handen van het bruidspaar wordt gegoten. Dat is tenminste wat ik daarover gelezen heb.
Dat klopt. En daarna ook meer gefeest en gedronken :wink: Ik heb geheel volgens traditie regelmatig een dronken neef om m'n schouders gehad :lol:

Hoe was de ceremonie van die andere mensen dan?
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”