Vragen over verloving in Thailand

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Vragen over verloving in Thailand

#1 Bericht door Chompoo » woensdag 28 februari 2007, 01:43

Hoi allemaal,

Na een relatie van twee-en-half jaar zijn mijn Thaise vriend Tuynuy en ik er nu serieus over aan het nadenken om ons te verloven in juni of juli a.s.

Echt trouwen willen we overigens pas als hij naar Nederland kan komen, en dat duurt nog wel even omdat hij nog studeert en ik nu nog niet genoeg verdien, maar het gaat ons er meer om dat we op die manier alvast aan iedereen kunnen laten zien dat we met elkaar verder willen en de rest van ons leven met elkaar door willen brengen.

Goed nieuws zou je zeggen, maar er zijn een paar (voor mij kleine) dingetjes die misschien roet in het eten zouden kunnen gooien, en die gaan dan voornamelijk over de kosten van de verlovingsceremonie, zoals het feest en het goud wat een Thaise man volgens de gebruiken aan zijn verloofde hoort te geven. Mijn vriend en zijn familie kunnen dat namelijk niet betalen.

Nu vroeg ik mij het volgende af: wie betaalt in Thailand meestal het verlovingsfeest? In Nederland is dit (of was dit i.i.g. vroeger) bij een trouwerij meestal de familie van de vrouw. Hoe zit dit in Thailand?

En voor welk bedrag worden er meestal gouden sierraden gegeven? Of hangt dit van de vrouw in kwestie af? Zoiets van hoe jonger en aantrekkelijker hoe meer...? Ik ben 25, gelukkig nog niet begonnen te verleppen en heb bijna een universitaire studie afgerond, mijn familie heeft een modaal inkomen... zou dat dan duur worden? :wink:

Mijn moeder heeft al aangeboden het feest te willen betalen, en een Thaise vriendin van mijn vriend heeft al aangeboden dat we voor de show wel haar 'verlovingsgoud' mogen lenen, maar ik geloof dat dat mijn vriend toch niet helemaal lekker zit. Het liefste wil hij dat we elkaar alleen ringen geven (daar kan ik mij overigens helemaal in vinden), maar ik denk dat hij bang is dat de mensen uit zijn dorp dan gaan praten over de financiele situatie van zijn familie. Ik ben ook bang dat zijn ouders om die reden (nog) geen toestemming zullen geven. Mijn vriend is 23 en hun jongste zoon.

Tot slot vroeg ik me af of het heel raar zou zijn (t.o.v. zijn familie en de andere aanwezigen) als mijn familie er niet bij is. Ik heb alleen mijn moeder nog en zij houdt helemaal niet van vliegen.

Kan iemand mij antwoord geven op bovenstaande vragen? Het liefste wil ik gewoon een fijne dag beleven zonder kopzorgen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Chompoo
Eveline en Tuynuy forever

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#2 Bericht door khonkaen » woensdag 28 februari 2007, 02:25

in thailand wordt er niet verloofd, tenminste ik heb er nog nooit van gehoord..., maar misschien ben ik dom...
het is de gewoonte , als de trouwdatum en de bruidsschat is afgesproken , dat je dan kan gaan samenwonen om elkaar beter te leren kennen...misschien is dat de verloving...

een feestje kan je altijd geven, en goud ook ..
ik dacht voor je verloofde 2 baht = 30.4 gram , dat kost je ongeveer
32.000 thb...
voor iemand uit een doorsnee gezin betaal je 50.000 tot 100.000 thb als
bruidsschat...
is het gezin armer, betaal je minder, is het gezin rijker, betaal je meer..
het is afhankelijk van de opvoeding en de scholing , die de ouders van jouw verloofde betaald hebben


veel geluk



willem
niets is perfect en niets is blijvend

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen over verloving in Thailand

#3 Bericht door Mart » woensdag 28 februari 2007, 05:41

Chompoo schreef:
Ik ben 25, Mijn vriend is 23

Het liefste wil ik gewoon een fijne dag beleven zonder kopzorgen.
Niet verloven :wink: Nog een poosje wachten en je geen kopzorgen maken :cry:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over verloving in Thailand

#4 Bericht door jumbo » woensdag 28 februari 2007, 09:02

verloven; is dat niet iets uit de 20e eeuw???
Ik denk dat je de hele bruidsschat/verlovingsschat ook zo moet bekijken, een beetje gedateerd en als je vriendje nu nog steeds studeert dan had hij wel wat radicaler mogen zijn....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

CHOMPOO SCHREEF:

#5 Bericht door carpediem » woensdag 28 februari 2007, 09:05

Thaise man volgens de gebruiken aan zijn verloofde hoort te geven.
De vraag is in hoeverre we ons moeten aanpassen aan de thaise gebruiken.
Wanneer we het hebben over een multi culturele relatie hebben we te maken met twee algemene waarden en normen systemen. Daarnaast nog je eigen individuele waarden en normen. Als je in Thailand woont is de druk om je aan te passen heel groot. Tenslotte zijn we altijd gast. We mogen blij zijn hier te mogen verblijven en zullen er dan ook veel voor over hebben om door de thaise omgeving geaccepteerd te worden. Maar hoe ver moeten we hier in mee gaan? Mogen we nog iets van ons zelf, cultureel of individueel, inbrengen.
Wat mijzelf betreft heb ik helemaal geen zin om te trouwen en al helemaal niet om me te conformeren aan een bruidsschat. Geeft dus problemen, niet zozeer voor de ouders als wel dat de omgeving van de ouders deze met vragen blijven bestoken over hoe en wat en hoeveel. Vooral als er een falang in het spel is lijkt een vrijbrief voor de meest ongegeneerde vragen.
Moeilijk voor mijn vriendin en haar ouders.
Toch beoordeel ik dit niet als mijn probleem. Mijn thaise vriendin wilde zo graag een falang en zal zich ook aan mij moeten aanpassen.
Principieel hou ik me eraan dat onze relatie van ons is en blijft zowel emotioneel als materieel. Als ik iets geef,. geef ik dat omdat ik dat wil.
Toch hoop ik (misschien op de langere duur) respect te krijgen voor mijn opvattingen.
Mijn advies aan Chompoo zou dan ook zijn: weeg goed met z'n tweetjes af wat jullie zelf willen. Laar je niet teveel beïnvloeden door alles wat cultureel bepaalt is maar laat je leiden door je eigen individuele wensen en waar het niet indruist tegen jezelf aangepast aan de wensen van niet een maar twee culturen.
Wens je veel geluk in jullie relatie,
Carpe Diem
pluk de dag (carpediem)

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

#6 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 28 februari 2007, 09:13

Wat jij beschrijft, lijkt mij volgens tradities. Als je het geheel volgens traditie doet, dan moet na de "verloving" binnen het jaar getrouwd worden! Ik heb nog geen verlovingsfeest meegemaakt.

Als dit punt van de traditie kan verdwijnen, dan is dat zeker mogelijk met de overige traditionele punten.

Overigens is de bruidschat voor de vrouw, een aangelegenheid voor de familie van de vrouw en zijn er creatieve oplossingen. Ergens op het forum staat meer informatie hierover.
- -

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

Re: CHOMPOO SCHREEF:

#7 Bericht door ericsson » woensdag 28 februari 2007, 10:33

carpediem schreef:
Thaise man volgens de gebruiken aan zijn verloofde hoort te geven.
De vraag is in hoeverre we ons moeten aanpassen aan de thaise gebruiken.
Wanneer we het hebben over een multi culturele relatie hebben we te maken met twee algemene waarden en normen systemen. Daarnaast nog je eigen individuele waarden en normen. Als je in Thailand woont is de druk om je aan te passen heel groot. Tenslotte zijn we altijd gast. We mogen blij zijn hier te mogen verblijven en zullen er dan ook veel voor over hebben om door de thaise omgeving geaccepteerd te worden. Maar hoe ver moeten we hier in mee gaan? Mogen we nog iets van ons zelf, cultureel of individueel, inbrengen.
Wat mijzelf betreft heb ik helemaal geen zin om te trouwen en al helemaal niet om me te conformeren aan een bruidsschat. Geeft dus problemen, niet zozeer voor de ouders als wel dat de omgeving van de ouders deze met vragen blijven bestoken over hoe en wat en hoeveel. Vooral als er een falang in het spel is lijkt een vrijbrief voor de meest ongegeneerde vragen.
Moeilijk voor mijn vriendin en haar ouders.
Toch beoordeel ik dit niet als mijn probleem. Mijn thaise vriendin wilde zo graag een falang en zal zich ook aan mij moeten aanpassen.
Principieel hou ik me eraan dat onze relatie van ons is en blijft zowel emotioneel als materieel. Als ik iets geef,. geef ik dat omdat ik dat wil.
Toch hoop ik (misschien op de langere duur) respect te krijgen voor mijn opvattingen.
Mijn advies aan Chompoo zou dan ook zijn: weeg goed met z'n tweetjes af wat jullie zelf willen. Laar je niet teveel beïnvloeden door alles wat cultureel bepaalt is maar laat je leiden door je eigen individuele wensen en waar het niet indruist tegen jezelf aangepast aan de wensen van niet een maar twee culturen.
Wens je veel geluk in jullie relatie,
Carpe Diem
Volledig akkoord! Als een relatie gemengd is kan je niet verwachten dat alles gaat zoals je wilt, dus pols je best al eens hoe zij/erover denkt. Het probleem is meestal dat de thaise betrokkene geen gezichtsverlies wil lijden onder het oog van de familie (en vaak het dorp). Ik moet ook toegeven indien ik trouw dat het meer mijn manier zal zijn dan de Thaise, noem het egoisme of whatever, maar oude tradities/cultuur zijn niet echt aan mij besteed.

Ivm met het aanpassen enz. scoren wij Belgen/Nederlanders toch vrij goed denk ik, zelden problemen, passen ons goed aan, beginnen geen kerken te bouwen, respecteren de cultuur, spreken snel de taal enz..
chok dee

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#8 Bericht door Jim » woensdag 28 februari 2007, 12:54

verlovingsfeest bestaat volgens mij ook niet.

je kan gewoon gaan trouwen bij z'n ouders.
tam boen in de morgen met wat monniken en familie en mss een klein feestje in de middag of avond.

sin sod (goud en geld) is niet nodig want de mensen denken toch dat een farangse velen malen rijker is dan een thai en dat de bruidegom nooit en te nimmer genoeg op tafel kan leggen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: CHOMPOO SCHREEF:

#9 Bericht door Jim » woensdag 28 februari 2007, 12:59

carpediem schreef: De vraag is in hoeverre we ons moeten aanpassen aan de thaise gebruiken.
het lijkt me nogal logisch als je in thailand met een thai(se) trouwt dat je je dan aanpast aan de gebruiken.

wil je dat niet dan moet je met een nederlandse/belgische in de lage landen gaan trouwen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: CHOMPOO SCHREEF:

#10 Bericht door Ben » woensdag 28 februari 2007, 13:04

Jim schreef:
carpediem schreef: De vraag is in hoeverre we ons moeten aanpassen aan de thaise gebruiken.
het lijkt me nogal logisch als je in thailand met een thai(se) trouwt dat je je dan aanpast aan de gebruiken.

wil je dat niet dan moet je met een nederlandse/belgische in de lage landen gaan trouwen.
Ja lijkt me ook maar tot op zekere hoogte er zijn grenzen.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#11 Bericht door Mystic » donderdag 01 maart 2007, 07:54

Tuurlijk, een Nederlander wordt nooit Thais, en mocht hij dat streven hebben, is het huwelijk gedoemd te mislukken.
Aanpassen kan en moet, maar ook dan geld: Als het van een kant komt, en moet komen, kun je je afvragen wat je relatie waard is, en hoeveel er om jou als persoon/geliefde gegeven wordt.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#12 Bericht door Jim » donderdag 01 maart 2007, 08:25

hebben we het nog steeds over een bruiloft in thailand of gaat dit nu over 100% met alles aanpassen? :)

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

#13 Bericht door ericsson » donderdag 01 maart 2007, 11:10

ik denk beiden Jim :)
chok dee

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#14 Bericht door Mart » donderdag 01 maart 2007, 11:35

Drie maanden na de kennismaking met de ouders van mijn toenmalige vriendin, hebben wij samen het verlovingsfeest gevierd. Lekker uit eten, een beetje gedronken en de rest.
Na 2 jaar zijn we voor de wet getrouwd, een tempel huwelijk hebben we nog niet gedaan, en of dat er ooit van komt is maar een vraag.
Huwelijkschat ?? dat nooit. Wij helpen daar waar nodig als wij het nodig vinden.
Wij wonen in Thailand, aanpassen, dat moet je in iedere relatie dus ook in Thailand,
Ik heb ook nog nooit van een verloving gehoord in Thailand.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#15 Bericht door Jim » donderdag 01 maart 2007, 11:46

ericsson schreef:ik denk beiden Jim :)
daar ben ik ook een beetje bang voor ;)
er kan natuurlijk nooit van iemand verwacht worden dat hij zich voor de volle 100% aanpast aan de ander.
Mart schreef:een tempel huwelijk hebben we nog niet gedaan
tempels zijn alleen voor begrafenissen, trouwen doe je thuis ;)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”