Phu Kradueng

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

Phu Kradueng

#1 Bericht door ericsson » zaterdag 27 januari 2007, 14:55

Een korte samenvatting:

Twee weken geleden naar het National park Phu Kradueng geweest in Loei. De bus genomen tot aan 5km voor de voet van het park, daar een taxi tot aan de voet van de klim. Eerst en vooral zeggen dat de klim naar boven niet te onderschatten valt (3 tot 5u klimmen), is niet voor iedereen, mensen met een zeer slechte conditie of zwaarlijvigen misschien toch 2 keer nadenken, sommige stukken zijn heel steil en moeilijk. Voor mij viel het allemaal reuze mee (vriendin ietsje minder ;-) Wat ik wel jammer vond, was dat de toegansprijs voor farang 400 Bht bedraagt, welke voor Thai 40 Bht. 10x zoveel. Zoiets vind je niet alleen hier maar over heel Thailand terug, kan niet volgens mij, ik moet ook hard werken en sparen om te reizen!
:twisted:

Enfin, we hadden zo een 13 kg mee, totaal van drie zakken, 1 zak heb ik zelf gedragen en de andere wijselijk aan de dragers gegeven voor een prijs van 15bht per kilo... een wijselijke beslissing ;-) Ongelooflijk hoe die mannetjes dat doen, dragen hun eigen gewicht!!! (+- 55 kg)
Eigenlijk vanaf het eerste deel begint het redelijk steil omhoog, daarna een relatief goed stuk en het laatste deel (iets meer dan een km) is het moeilijkst, steile stukken met grote rotsblokken en steile trappen. De klim is verdeelt in verschillende punten waar je kan rusten en drinken, zelfs iets eten.

Wanneer je boven komt na 5,5 km van de voet moet je nog een 3,8 km wandelen naar de plaats met accomodatie waar je je tent kan opzetten. Als je bovenkomt op 1315m heb je een enorm zicht over de vallei, je kan km ver zien. Adembenemend! Wij zijn uiteindelijk na 3u 40 gearriveerd. Kmoet zeggen mijn voeten deden ook pijn maar geen tijd om te rusten want de tent moest nog op voor zonsondergang en die komt snel.
Indien je van plan bent om het te bezoeken blijf dan minimum 2 nachten anders is het de moeite niet, wij hebben bijna elke plek daar gezien, en het is mooi, zeer rustig ook, alhoewel er tal van dieren voorkomen zoals, herten, everzwijnen, slangen (hebben we 2x gezien) en ja zelfs wilde olifanten. Best een mountainbike huren en een map kopen en toeren maar. Het plateau heeft ook verschillende zeer mooie watervallen maar het mocht niet baten, geen water nu (droge periode). Het mooiste zijn toch wel de verschillende cliffen waar je een enorm uitzicht hebt en je de zon kan zien ondergaan. Een sfeerbeeld: ;-)

Afbeelding
chok dee

Gebruikersavatar
pietk
Expat
Expat
Berichten: 445
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2005, 14:48
Locatie: Chiangmai

Re: Phu Kradueng

#2 Bericht door pietk » zondag 28 januari 2007, 00:54

[quote="ericsson"]Wat ik wel jammer vond, was dat de toegansprijs voor farang 400 Bht bedraagt, welke voor Thai 40 Bht. 10x zoveel. Zoiets vind je niet alleen hier maar over heel Thailand terug, kan niet volgens mij, ik moet ook hard werken en sparen om te reizen!

De Thai gaan ervan uit dat een falang meer te besteden heeft en dus ook maar meer moet betalen. Uiteraard is het zo discriminerend als ik weet niet wat, maar je kunt er gewoon niets aan veranderen. Het enige wat je kan doen is om niets meer te bezoeken waar verschil in entreeprijzen wordt gemaakt.
In het verleden lukte het ook wel eens om je Thais rijbewijs te laten zien en zeggen dat je een blonde aap was die hier woont, is echter per oktober ook niet meer mogelijk, die jongens bij de entree mogen dat absoluut niet meer doen. Wij zijn, samen met Thaise kennissen, daar wel eens over in discussie geweest met die jongens maar ze wilden niet vertellen wat er ging gebeuren als ze het wel deden, ze moesten gewoon ontvangen wat op een groot bord terplaatse aangegeven staat.
Wel vertelden ze dat er nu wel minder falang kwamen dan voorheen, maar daar ligt echt niemand hier wakker van.

Maar ja, als ik dan ergens ben en ik hoor hoe sommige toeristen dan tekeer gaan, dan denk ik altijd maar even: Wat betaalde ik in Nederland ook al weer voor entree bij sommige evenementen en of parken, denk alleen al eens aan het parkeergeld bij de efteling, dan lach je toch om die 400 Bath.Het verschil is er nu eenmaal, niet leuk, maar persoonlijk kan ik mij er niet druk over maken. Mai pen rai.

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#3 Bericht door Nimnuan » zondag 28 januari 2007, 02:34

Ericsson bedankt voor de leuke bijdrage 8) Ik ben er nog niet geweest, maar het klinkt goed.

Het verschil in toegangsprijzen is inderdaad hellaas veelvoorkomend in Thailand :(
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Gast

#4 Bericht door Gast » zondag 28 januari 2007, 03:24

ja ik zal me daar gek zijn om 400 thb te betalen en mijn vrouw en de familie maar 40 thb...

ik betaal nooit meer dan de thai.... ik laat ook mijn 5 jaar thai rijbewijs zien en ik spreek redelijk thais, misschien dat dat helpt.... als zij bij hun standpunt blijven , gaan we gewoon weg... en zeggen vriendelijk ,'bye,bye'en zwaaien nog wat...
trouwens , als je van boven naar beneden kijkt, zie je hetzelfde als wij, als wij om ons heen kijken...
bij ons in de buurt heb je ook bergen, waar je gewoon met de auto op kan rijden en als je niet langs de ingang gaat , hoef je niks te betalen ...
en het is dezelfde bergrug die zich uitstrekt van Loei tot Chumpon


willem

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#5 Bericht door Jim » dinsdag 06 maart 2007, 01:03

mooie foto.

ik ben niet verder gekomen dan de foto gallerij bij de ingang van het park en daar hangen soortgelijke fotos ;)
wel moedig dat je de moeite hebt genomen om je eigen foto te maken (niet ironisch bedoelt).

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#6 Bericht door Mystic » dinsdag 06 maart 2007, 09:16

Wauw! Prachtig hoor, maarrehhh 3 tot 5 uur klimmen? Daar moet ik eerst een jaar voor trainen, tis hier veel te plat om zulke fratsen uit te halen ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

#7 Bericht door ericsson » dinsdag 06 maart 2007, 19:04

Mystic, inderdaad een beetje trainen zou geen kwaad kunnen, (voor mij persoonlijk was afdalen zelfs lastiger, en goeie schoenen is ook geen luxe, maar als je boven bent is het echt genieten, wegens succes nog een paar sfeerbeelden ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
chok dee

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#8 Bericht door Mystic » dinsdag 06 maart 2007, 23:38

Absoluut magnefiek zeg! Wat een prachtige foto's!
Jullie moeten wel echt sporty spice zijn, om daar te kamperen, en dan ook nog eens te gaan fietsen, wel top trouwens, ik heb al last van een vals plat op de fiets ;)
Toch maar eens de loopband anders zetten op de sportschool ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#9 Bericht door carpediem » zondag 11 maart 2007, 15:56

beste Ericson en/of anderen,
Volgende week ga ik (alleen) naar Phu Kradueng. Kijken of ik die steile klim red en dan daarboven genieten.
Foto toestel en tentje mee. Zacht matje en een zaklantaarn.
Verheug me er echt op des temeer na het lezen van je beschrijving en de mooie foto's.
Een paar praktische vraagjes, mogelijk heb je er een antwoord op.
-Kun je als je boven bent gelijk een fiets huren? (hoef dat die 3 1/2 km niet te lopen)
- Heb je slaapzak nodig? (Koud 's nachts?)
-Spreken ze boven een beetje engels (woordenboek meenemen zal wel handig zijn denk ik)
Nog andere aanbevelingen?
Bij voorbaat mijn dank.
pluk de dag (carpediem)

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

#10 Bericht door ericsson » zondag 11 maart 2007, 17:26

carpediem schreef:beste Ericson en/of anderen,
Volgende week ga ik (alleen) naar Phu Kradueng. Kijken of ik die steile klim red en dan daarboven genieten.
Foto toestel en tentje mee. Zacht matje en een zaklantaarn.
Verheug me er echt op des temeer na het lezen van je beschrijving en de mooie foto's.
Een paar praktische vraagjes, mogelijk heb je er een antwoord op.
-Kun je als je boven bent gelijk een fiets huren? (hoef dat die 3 1/2 km niet te lopen)
- Heb je slaapzak nodig? (Koud 's nachts?)
-Spreken ze boven een beetje engels (woordenboek meenemen zal wel handig zijn denk ik)
Nog andere aanbevelingen?
Bij voorbaat mijn dank.
Als je boven komt kan je inderdaad direct een fiets huren, toch zou ik je aanraden (indien je nog kan) het te voet te doen, echt een prachtige wandeling, het is er zo stil en hopelijk niet teveel toeristen (bij ons was het vrij kalm) ik dacht dat de prijs voor een fiets 350 bth voor de hele dag was.

Wij hadden onze eigen slaapzak maar alles is aanwezig om te kamperen daar, ze verhuren daar tenten, slaapzakken, matjes, hoofkussens enz...
bij ons was het berekoud s'nachts, hier een foto met de gegevens, minima 7.8 ° en max 22.5°
Afbeelding

Het zou moeten volstaan met Engels voor de gebruikelijke dingen. al kan een woordenboekje nooit kwaad ;-)


Nog een paar aanbevelingen, koop je zeker een map als boven bent, is verkrijgbaar aan de accomdatie, dus 3,8 km van het punt waar je boven komt. daar staan alle routes op. probeer zoveel mogelijk te zien, en kijk niet op een kilometer. Aan elke bekende cliff heb je wel een kraam met eten, drinken, fruit enz...
Wat wel zeer handig is, is een zaklampje, hebben wij daar nog gekocht, eens het donker is...
Nog iets, het is geen luxetrip, douches zijn IJSkoud dus verwacht geen warm water, geen toiletpapier!!! (aan die echte thaise WC's wen ik nooit) maar de natuur daar maakt alles goed.

Goeie reis!
chok dee

Gast

#11 Bericht door Gast » zondag 11 maart 2007, 19:02

Bedankt voor je informatie.
ben blij dat ik een fiets direct kan huren. Ik denk dat ik afgepeigerd ben als ik boven ben. Maar als ik nog kan loop ik.
Die thaise toiletten heb ik het ook niet zo op, maar ja.....
en een klein beetje "douchen", ik slaap toch alleen.
M'n vriendin ziet het niet zitten. Had gehoord over een of ander groot insect of bloedzuiger. Zegt er te erg bang voor te zijn. Ik denk dat ze geen zin heeft om te lopen.
laat nog wel iets horen als ik terug ben

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”