Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#46 Bericht door khonkaen » donderdag 08 februari 2007, 01:23

om het even simpel te houden ,

ik betaal geen belasting of sociale premies in nederland, omdat ik mij daar bij de gemeente en de belastingdienst heb laten uitschrijven...
ik betaal ook geen belasting in thailand, omdat mijn AOW en pensioen in nederland verdiend is..
aldus ontvang ik mijn inkomsten al jaren bruto = netto op mijn thaise bank
in thailand sta ik bij immigratie en de ned.amb. ingeschreven op mijn woonadres..


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Fiscus

#47 Bericht door jumbo » donderdag 08 februari 2007, 05:58

Seven schreef: Quote

Om een beroep te kunnen doen op het tussen Nederland en uw woonland gesloten belastingverdrag moet u in uw woonland voor de belastingheffing als inwoner worden aangemerkt.

Dit kunt u aantonen door bijv. een verklaring van van de fiscale autoriteiten in uw woonland te overleggen. Ook kunt u hiervoor een kopie van uw belastingaangifte en- aanslag in uw woonland overleggen.
U bent overigens vrij in de aanlevering van bewijsstukken om aan te tonen dat u voor de verdragstoepassing inwoner van de andere staat bent.

Unquote
Grappig dat ze het weer zo moeilijk maken; hoe kan je nou aantonen dat je belasting betaald indien je een beroep wil doen op een bestaande overeenkomst waardoor je geen belasting hoeft te betalen....hahahaha

Maar we komen wel verder;

Dutch;
Ik gaf twee mogelijkheden aan, dacht ik, voor je vriend; off shore of door het bedrijf afgelsloten voor de huidige wetgeving in Thailand intrad per 1.1.2005, derhalve zowiezo belastingvrij....conform de wet.

Hoe kom je aan het aanvraagformulier; je bent uitgeschreven in NL, hetgeen een belletje doet rinkelen bij de instanties; vervolgens lat je geen adres achter bij uitschrijving en inschrijving in Bangkok is slechts een referentiekader voor de ambassade voor noodgevallen.


Sven; dat laatste zinnetje kan inderdaad bepalend zijn

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

#48 Bericht door Seven » donderdag 08 februari 2007, 08:16

J.

Jet aanvraagformulier krijg je toegestuurd van de fiscus. Is een normale procedure omdat de meeste uitkeringsinstanties van je pensioen en lijfrentes een verklaring vereisen van de fiscus.

Ik heb zo'n aanvraagformulier hier liggen ter invulling.

Seven

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#49 Bericht door jumbo » donderdag 08 februari 2007, 09:05

Seven schreef:J.

Jet aanvraagformulier krijg je toegestuurd van de fiscus. Is een normale procedure omdat de meeste uitkeringsinstanties van je pensioen en lijfrentes een verklaring vereisen van de fiscus.

Ik heb zo'n aanvraagformulier hier liggen ter invulling.

Seven
De fiscus, noch je laatste woonplaats kennen je adres; is bij mij nooit naar gevraagd ook niet bij uitschrijving

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Fiscus

#50 Bericht door Seven » donderdag 08 februari 2007, 09:15

J,

Ik ken je persoonlijke situatie niet maar zoals eerder vermeld, vereist mijn verzekeringsmaatschappij een verklaring van de fiscus alvorens zij mij bruto/netto mijn pensioen en lijfrentes zullen uitkeren.

Daarom word ik wel "gedwongen" om een dergelijk verzoek in te dienen waarvan de inhoud jullie inmiddels wel bekend is.

Wij moeten nu tevens een correspondentieadres afgeven waar fiscale correspondentie naar toe kan worden gezonden. Dan kan een adres in Nederland zijn of een adres in Thailand. Ik geef tzt het adres door van mijn belastingadviseur in Nederland.

Ik wacht met spanning op reacties van Forumleden wat voor stukken zij de fiscus hebben overhandigd om aan te tonen dat zij belastingplichting zijn in Thailand c.q als "inwoner"van Thailand worden aangemerkt waarna de verklaring kennelijk is afgegeven.

Ik ga nu tevens verder uitzoeken wat er bedoeld wordt met het zinnetje dat je ook zelf met bewijzen kunt komen om aan te tonen dat je als inwoner van Thailand wordt beschouwd.

Wordt vervolgd

Seven

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Fiscus

#51 Bericht door jumbo » donderdag 08 februari 2007, 09:42

Seven schreef:J,

Ik ken je persoonlijke situatie niet maar zoals eerder vermeld, vereist mijn verzekeringsmaatschappij een verklaring van de fiscus alvorens zij mij bruto/netto mijn pensioen en lijfrentes zullen uitkeren.

Daarom word ik wel "gedwongen" om een dergelijk verzoek in te dienen waarvan de inhoud jullie inmiddels wel bekend is.

Wij moeten nu tevens een correspondentieadres afgeven waar fiscale correspondentie naar toe kan worden gezonden. Dan kan een adres in Nederland zijn of een adres in Thailand. Ik geef tzt het adres door van mijn belastingadviseur in Nederland.

Ik wacht met spanning op reacties van Forumleden wat voor stukken zij de fiscus hebben overhandigd om aan te tonen dat zij belastingplichting zijn in Thailand c.q als "inwoner"van Thailand worden aangemerkt waarna de verklaring kennelijk is afgegeven.

Ik ga nu tevens verder uitzoeken wat er bedoeld wordt met het zinnetje dat je ook zelf met bewijzen kunt komen om aan te tonen dat je als inwoner van Thailand wordt beschouwd.

Wordt vervolgd

Seven
Ik woon/werk al jaren in verschillende buitenlanden en toentertijd ben ik vrijwillig uitgeschreven uit het bevolkingsregister van mijn woonplaats.
Voor mij is eea voorlopig nog niet aan de orde.
Ik neem aan dat ik mijzelf tegen die tijd moet melden bij SVB en mijn pensoensfonds om mijn zakgeld te kunnen innen......zal niet veel meer zijn...maar ja......
J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#52 Bericht door dutch » donderdag 08 februari 2007, 10:20

Even wat achtergrond info :D

Ben 1998 uit Nederland vertrokken.
Uitgeschreven bij de gemeente met bestemming Indonesie.
Ik werkte voor een USA bedrijf en had geen verdere band met Nederland anders als dat ik mijn Pensioen- en ziektekosten verzekerings premies al daar door liet gaan.Betaling was vanuit mijn NETTO verdiensten,dus geen vooraftrek pensioenpremie.(om het nog ingewikkelder te maken)

Terzijde vermeld dat een zeer aanzienlijk gedeelte van de premie gedurende deze tijd werd betaald.
Ik ben begin 2005 met pre pensioen gegaan.Her pensioenfonds (Nat.Ned.) stuurde mij formulieren op om aan de belasting door tegeven dat ik bruto/netto uitkering verlangde.

Heb 3 jaren verkregen (tm febr 2008) en dat was eenvoudig omdat ik volledige belasting betaalde in Indonesie en ik kopieen daarvan heb meegestuurd.De belastingdienst informeerde de uitkeringsinstantie.Zonder deze toestemming,aldus N.N. kon men geen bruto/netto uitbetaling doen.
Om nu opnieuw (3 jaar ?) bruto/netto te verkrijgen zou ik de, door de Ned. belastingdienst naar mij verstuurde herhalingsaanvraag,moeten opsturen met.........
En daar gaat het nu over.Ik denk zeker dat we er nu gezamelijk uit kunnen komen.

Zaken die we niet op het forum willen hebben,kunnen we met pm naar elkaar laten toekomen,!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#53 Bericht door Mart » donderdag 08 februari 2007, 11:53

Zij die twijfelen aan mijn woorden, neme de bus trein of auto en kom gezellig op de koffie.
Ik zal dan de bewijs stukken overleggen.
Het is heel simpel.
Stuur een verzoek naar Heerlen, dan krijg je formulieren , invullen en op antwoord wachten. Wel even vermelden of het alleen voor de AOW is of ook voor andere pensioen instanties.
Dan de verkregen formulieren sturen naar de uitbetalenede instanties. Bij ( mijn ) volgende uitbetaling was er geen belasing meer ingehouden. Ik ben beslist geen uitzondering. Hier en in Hua Hin wonen nog een aantal landgenoten die onder de zelfde regeling vallen.

Er is een artikel waarin staat dat er in Thailand geen belasting behoeft te worden betaald over uit vroegere arbeid verkregen gelden.

Ik heb het verzoek gedaan na mijn 65 ste verjaardag, en ik weet beslist niet of de regel voor jongere ook van toepassing is.

Dus ik verwacht de komende dagen een aantal koffiedrinkers.

PS. Ofschoon ik al jaren in Thailand verblijf, woonde ik juridisch in Nederland, en was er belasing plichtig. Ik heb me pas na mijn 65ste uit laten schrijven, bij mijn woongemeente en de balasting dienst.

Denk niet dat na het verkrijgen van de vrijstelling de correspondentie met de plaatselijke belasting dienst over is. Dat zijn geheel verschillende afdelingen en die werken kennelijk een beetje naast elkaar.
Na enige jaren kreeg ik dan uiteindelijk bericht dat verdere aanslagen en dergelijke niet meer te verwachten waren. Ofschoon ik wel aanslagen kreeg heb ik n o o i t meer iets behoeven te betalen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#54 Bericht door Phuket Dragon » donderdag 08 februari 2007, 14:57

Een aantal jaar terug kontakteerde ik de NL ambassade in BKK betreft registratie in Thailand om voor de belastingdienst te bewijzen dat je inderdaad niet meer in NL woonde ondanks dat je uitgeschreven was.
Antwoord was dat je dus al Farang je niet kon registreren in Thailand en dus je maar op de ambassade moest melden waar je adres was.

Nu kwam ik een tijdje terug op Thaivisa tegen dat er een Yellow Tabien Baan was voor farang en ook hier op het Forum vond ik dat terug.
En inderdaad ik heb ze nu gezien op de amphur en heb ik direct aangevraagd en heb dan eventueel bewijs van woonst door de Thaise overheid in Thailand.

Dus Sven ik zou als ik jouw was voor deze huisregistratie gaan.

Dragon
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#55 Bericht door dutch » donderdag 08 februari 2007, 16:35

Ik heb precies 2 jaar dat gele boekje :D
Zal het dus eerst maar eens laten vertalen anders hebben ze er daar in Heerlen nog niets aan.!

Certificate of residence van de immigratie dienst,Zou dat ook nog wat zijn?Zit elke 90 dagen bij hen op de stoep.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#56 Bericht door dutch » donderdag 08 februari 2007, 16:40

quote
Er is een artikel waarin staat dat er in Thailand geen belasting behoeft te worden betaald over uit vroegere arbeid verkregen gelden.
unquote

Dat artikel,waar kan ik dat vinden ?
Zou het graag eens met eigen ogen zien.
(wordt anders een erg dure koffie Mart van Korat naar Cha am en weer terug :D )

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#57 Bericht door jumbo » vrijdag 09 februari 2007, 02:28

Phuket Dragon schreef:Een aantal jaar terug kontakteerde ik de NL ambassade in BKK betreft registratie in Thailand om voor de belastingdienst te bewijzen dat je inderdaad niet meer in NL woonde ondanks dat je uitgeschreven was.
Antwoord was dat je dus al Farang je niet kon registreren in Thailand en dus je maar op de ambassade moest melden waar je adres was.

Nu kwam ik een tijdje terug op Thaivisa tegen dat er een Yellow Tabien Baan was voor farang en ook hier op het Forum vond ik dat terug.
En inderdaad ik heb ze nu gezien op de amphur en heb ik direct aangevraagd en heb dan eventueel bewijs van woonst door de Thaise overheid in Thailand.

Dus Sven ik zou als ik jouw was voor deze huisregistratie gaan.

Dragon
Je kan je in Thailand wel registreren op een adres, het is zelfs wet dus must dat je dat doet, vandaar ook de meldingsplicht na 90 dagen op 1 of meerjarige visa. Zelfs de Thaise eigenaar (in geval van huren) is verplicht pp te geven dat hij verhuurd aan een buitenlander, op straffe van....
Dat is alzo sinds pak hem beet 1997...
Bij de ambassade kan je je vrijwillig registreren maar dat is zoals eerder gezegd alleen voor noodgevallen en geen referentie of adresregistratie in de zin van het woord

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

#58 Bericht door Seven » vrijdag 09 februari 2007, 08:06

Hallo Mart,

Dank voor je reactie. Jij schijnt toch echt de sleutel te zijn voor de oplossing en wel vanwege het feit dat je schreef:

Quote
Stuur een verzoek naar Heerlen, dan krijg je formulieren , invullen en op antwoord wachten. Wel even vermelden of het alleen voor de AOW is of ook voor andere pensioen instanties.
Dan de verkregen formulieren sturen naar de uitbetalenede instanties. Bij ( mijn ) volgende uitbetaling was er geen belasing meer ingehouden. Ik ben beslist geen uitzondering. Hier en in Hua Hin wonen nog een aantal landgenoten die onder de zelfde regeling vallen.

SEVEN:MART, HOE HEB JE IN DIE BEWUSTE FORMULIEREN AANGETOOND DAT JE DOOR DE THAIS ALS INWONER WORDT AANGEMERKT C.Q. DAT JE IN THAILAND BELASTINGPLICHTIG BENT ?. DIT IS M.I. DE CRUX VAN ONZE DISCUSSIE WAAR NOG STEEEDS GEEN CONCREET ANTWOORD OP IS GEGEVEN.

Er is een artikel waarin staat dat er in Thailand geen belasting behoeft te worden betaald over uit vroegere arbeid verkregen gelden.

SEVEN: NET ZOALS DUTCH ZOU IK GRAAG DAT ARTIKEL EENS WILLEN ZIEN. HEB JE DIT NOG ?

Met vriendelijke groet,

Seven

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

#59 Bericht door Seven » vrijdag 09 februari 2007, 08:19

Goedemorgen Iedereen,

Ik heb een aantal vragen ?:

1) Wat is het gele boekje precies... kan ik op een of andere manier een exemplaar krijgen.

2) Wat is een Certificate of Residence; Hoe kan je zo'n certificate krijgen ?Immers, in het belastingverdrag staat het woord "Resident". Dus als je dat kunt aantonen is volgens mij de oplossing zeer nabij.

3) Nog een andere vraag aan allen: Ik las hier dat je je iedere 90 dagen je bij de immigratiedienst moet melden. Voor wie geldt dit ? voor iedereen of alleen maar voor houders van een specifiek visum ? Is dat een vereiste ? en als dat zo is, mag je dan ook melden per post of e-mail ?


Groetjes,

Seven

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#60 Bericht door jumbo » vrijdag 09 februari 2007, 08:35

Seven schreef:Goedemorgen Iedereen,

Ik heb een aantal vragen ?:

1) Wat is het gele boekje precies... kan ik op een of andere manier een exemplaar krijgen.

2) Wat is een Certificate of Residence; Hoe kan je zo'n certificate krijgen ?Immers, in het belastingverdrag staat het woord "Resident". Dus als je dat kunt aantonen is volgens mij de oplossing zeer nabij.

3) Nog een andere vraag aan allen: Ik las hier dat je je iedere 90 dagen je bij de immigratiedienst moet melden. Voor wie geldt dit ? voor iedereenof alleen maar voor houders van een specifiek visum ? Is dat een vereiste ? en als dat zo is, mag je dan ook melden per post of e-mail ?


Groetjes,

Seven
1) het gele tabien baan is een document dat bewijst dat je op een adres woont; de thai hebben een blauwe

2) Certificate of Residence

Supporting documents required (in case of an individual taxpayer) :



1.A copy of the filed income tax returns e.g. P.N.D. 90, P.N.D. 91.
2.A copy of tax receipt.
3.A copy of taxpayer's tax identification card.
4.A copy of taxpayer's passport (in order to total number of days the taxpayer resides in Thailand. In order to issue the certificate, the taxpayer must resides in Thailand more than 180 days).
5.Other relevant documents, if any.
6.An authorization letter in case of the taxpayer authorizes other person to act on behalf.
Certificate of Residence Form
(In case of an individual taxpayer)


No............


(Address)............................
.............................................
.............................................
Tel :....................................
Fax :...................................
............................. , 20.......


Certificate of Residence

To whom it may concern:

Name of Taxpayer:
Address:

Tax Reference No.



In compliance with the Convention between the Kingdom of Thailand and ..............…............................. for the Avoidance of Double Taxation and the Prevention of Fiscal Evasion with respect to Taxes on Income, we hereby certify that the above person is a resident of Thailand for tax purpose in taxable year............ ...............................................................

This certificate is issued upon the request of the above taxpayer for whichever legal purpose it may serve.

Signature...................................
Position................................

3) in mijn geval als werknemer hier kan ik volstaan per post of middels een derde die het document afgeeft; indien ik het land uitga dan begint de termijn opnieuw


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”