lievelingsgerecht nr 1

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#91 Bericht door khonkaen » maandag 02 april 2007, 02:34

bruine bonen zijn ook lekker , maar elke da bruine bonen,, ?? daar bid ik niet voor, (vrij naar bartje)

de variatie maakt het thaise eten juist zo aantrekkelijk...
blijf niet bij 1 gerecht hangen, maar probeer elke keer wat anders.. zo leer je de thaise keuken kennen en je smaak ontwikkelen

ik lees hier weinig over vis, krab, oesters en mosselen, maar dat is ook lekker eten ..

wij maken vaak zelf gerechten zonder naam en zijn daartoe in de gelukkige gelegenheid, omdat wij 2 keukens hebben


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

#92 Bericht door jodokus » maandag 02 april 2007, 07:10

Willem,

Ik denk dat het weer tijd wordt dat je een van je culinaire hoogstandjes met ons gaat delen....
Toch wel...

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#93 Bericht door Mart » dinsdag 03 april 2007, 17:14

khonkaen schreef: ik lees hier weinig over vis, krab, oesters en mosselen, maar dat is ook lekker eten ..

willem
Dus je kan aan de slag, een goed recept voor HOI, geroosterde SABA, PLA KAPONG op de BBQ, ik vind het erg lekker maar weet het niet.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#94 Bericht door khonkaen » woensdag 04 april 2007, 03:15

vis op de bbq is nogal makkelijk,beetje kruiden, je rolt ze in de aluminiumfolie en laat ze boven de hete as gaarpuffen .. de sausjes moeten het lekker maken

hoi keng (kokkeltjes) 3 minuten in heet water leggen biertje en chilisausjes met knof zout en/of zoet erbij...
poo (krab) negen minuten stomen , of in stukken breken met kerrypoeder,selderie knof, prick , citroen en een 3 druppels nam pla een minuut of 10 roerbakken in een wok op medium hoog vuur
hoi nang rom (oesters) rauw naar binnen slobberen met een wit wijntje
of in een ragoutje en dan met wat kaas gratineren
hoi meng poo ob Mosselen met citroengras.. 2kg mosselen, 2 stelen citroengras, 4cm laoswortel, 5 citroenblaadjes, 3sjalotjes 1/2 theelepel zout en een halve liter water... doe alles bij elkaar en laat op een zeer hoog vuur ca 5 minuten koken tot de schelpen open zijn..
zelf prefereer ik de mosselen op zijn hollands met een mosterdsausje

eet ze

willem
niets is perfect en niets is blijvend

Bartje

#95 Bericht door Bartje » woensdag 04 april 2007, 08:22

Dat laatste vind ik ook zelf het lekkerst...met vis moet je niet te veel klooien! Met veel Thaise visgerechten proef je door al die kruiden de vis niet meer.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#96 Bericht door jumbo » woensdag 04 april 2007, 09:02

Bartje schreef:Dat laatste vind ik ook zelf het lekkerst...met vis moet je niet te veel klooien! Met veel Thaise visgerechten proef je door al die kruiden de vis niet meer.
Mrs. J kweekt vissen Pra Buak of zoiets, dure krengen 1.500 bath per stuk 400 gr wanneer volgroeid , vandaar het kweken :lol: , maar die zijn gebakken of gestoofd zonder kruiden (soms met een dippie) heerlijk
ketjap, azijn, rode peper, knoflook en uien, de laatsten erg fijn.....
mmm smullen maar

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

#97 Bericht door jennifer » woensdag 04 april 2007, 09:08

khonkaen schreef:vis op de bbq is nogal makkelijk,beetje kruiden, je rolt ze in de aluminiumfolie en laat ze boven de hete as gaarpuffen .. de sausjes moeten het lekker maken

hoi keng (kokkeltjes) 3 minuten in heet water leggen biertje en chilisausjes met knof zout en/of zoet erbij...
poo (krab) negen minuten stomen , of in stukken breken met kerrypoeder,selderie knof, prick , citroen en een 3 druppels nam pla een minuut of 10 roerbakken in een wok op medium hoog vuur
hoi nang rom (oesters) rauw naar binnen slobberen met een wit wijntje
of in een ragoutje en dan met wat kaas gratineren
hoi meng poo ob Mosselen met citroengras.. 2kg mosselen, 2 stelen citroengras, 4cm laoswortel, 5 citroenblaadjes, 3sjalotjes 1/2 theelepel zout en een halve liter water... doe alles bij elkaar en laat op een zeer hoog vuur ca 5 minuten koken tot de schelpen open zijn..
zelf prefereer ik de mosselen op zijn hollands met een mosterdsausje

eet ze

willem

Het klinkt heerlijk, 7 april ben ik weer in Thailand, heb je ook een proeverij, of is het alleen voor huisgenoten :oops: :oops:


Jennifer.
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#98 Bericht door Mart » woensdag 04 april 2007, 13:16

Jumbo schreef:

Mrs. J kweekt vissen Pra Buak of zoiets, dure krengen 1.500 bath per stuk 400 gr wanneer volgroeid

Waar kan ik jonkies kopen ? Ik gooi gelijk mijn vijver vol, en daarna smullen, is het PRA BUAK of PLA BUAK.

Nee het is dus PLA BUEK, of gewoon CATFISH

Google ja die weet het

http://www.chiangmai-chiangrai.com/pla_ ... tfish.html :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#99 Bericht door dirk » woensdag 04 april 2007, 14:09

Pla Buek, een van de grootste zoetwatervis die er is. In Thailand krijgt hij de kans niet om groot te worden. Groot is 3 meter en 350 kg.
Ook overbevissing dus.

http://www.thaipro.com/thailand_00/91_t ... atfish.htm
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#100 Bericht door khonkaen » woensdag 04 april 2007, 23:02

ja dirk , dat is zo , maar de pla buek is beschermd en mag niet gevangen worden ..
men kweekt nu overal pla buek voor de verkoop en de restaurants..
ik koop altijd wat gefileerd bij tesco of bigC ..
ik vind ze ook een van de lekkerste vissen,, gestoofd in een mosterdsausje met een worteltje en een aarpeltje erbij , vreet ik mijn vingers er bij op..(maar die groeien wel weer aan )


willem
niets is perfect en niets is blijvend

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#101 Bericht door khonkaen » woensdag 04 april 2007, 23:13

Jennifer,

de huisgenoten zijn isanezen , die koken alles met pla raa en handenvol prick.. huhhhhhhhh , lopen ze hun open mond koel te wuiven ... lekker

geef mijn portie maar aan fikje ..

wij hebben 2 keukens , dus ik kan lekker voor mijzelf koken ...

als jij haring voor mij mee kan/wil brengen, trakteer ik jou wel op een lekkere thaise maaltijd


veel geluk,

willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

#102 Bericht door jennifer » donderdag 05 april 2007, 14:13

khonkaen schreef:Jennifer,

de huisgenoten zijn isanezen , die koken alles met pla raa en handenvol prick.. huhhhhhhhh , lopen ze hun open mond koel te wuiven ... lekker

geef mijn portie maar aan fikje ..

wij hebben 2 keukens , dus ik kan lekker voor mijzelf koken ...

als jij haring voor mij mee kan/wil brengen, trakteer ik jou wel op een lekkere thaise maaltijd


veel geluk,

willem

Jammer, geen Khon-kaen, maar dit jaar wordt het Koh Chang en BKK, maar het is wel iets om te onthouden.

Morgen om 12:35 uur kom ik jullie kant op en wens iedereen een nat songkran.


Jennifer
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#103 Bericht door Mart » donderdag 05 april 2007, 17:54

Dus een fijne vakantie :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#104 Bericht door dirk » donderdag 05 april 2007, 19:51

Nav mijn vorige posting over de Pla Buek, kwam ik een leuke foto tegen op onderstaande link. Lengte 9 voet (2,70 m) en gewicht 646 pond, is omgerekend 292 kg.
http://www.extremescience.com/BiggestFreshwaterFish.htm
Nu hou ik veel van (sport)vissen in oa Thailand, maar ik hou het liever bij visjes die wat kleiner zijn. Al zou ik hem vangen, de vriezer is niet zo groot.
Dat deze vis een beschermde soort is, daar maakt de Thai zich meestal niet druk over. Er zijn diverse soorten vis die beschermd zijn, maar controleren is een ander verhaal.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”