Thaise zijde

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Thaise zijde

#1 Bericht door Gast » maandag 05 december 2005, 06:33

Kan iemand me helpen: ik zit op dit moment op Koh Samui en zoek wat Thaise zijde om mee te nemen naar huis. Hoe kan ik zien of de zijde echt is en wat de kwaliteit is? Volgens de verkoper is het echte zijde van goede kwaliteit, hij heeft me ook goedkopere laten zien (leek net nijlon). Na wat praten heb ik onderhandeld tot een prijs van 415 Baht per strekkende meter.

Het is zo'n zaak waar ze maatpakken maken (zoals er hier tientallen zijn). De lage prijs was omdat we er ook pakken hebben laten maken.

Wie helpt me, want ik kan straks niet thuis komen bij mijn moeder met namaak-zijde...

cocos

Thais zijde

#2 Bericht door cocos » maandag 05 december 2005, 10:54

Ons hebben ze in Thailand laten zien dat echt zijde niet brand, het brand wel maar het gaat gelijk uit. Van het stukje nep zijde bleef niets over.

Maar je kan moeilijk vragen aan zo iemand als je het even in de brand mag zetten.........

Gast

#3 Bericht door Gast » maandag 05 december 2005, 11:47

Bedankt voor de tip in verband met het checken van stoffen.

Als je er over nadenkt klinkt logisch want polyester is een kunstof en net als pvc krimpt het in elkaar bij verbranding.


Dus ik deed zelf de test met enkele draadjes die ik uit de binnezijde van mijn broekzak haalde.
En het bleek toch postiief te zijn er staat op de stof ook made in england ( is niet te zien aan de buitenzijde ).

In elke geval heb ik vertrouwen in de kleermaker, toen ik voor het pak ging vroeg hij een voorschot van 2000 Bath ik had enkel 1000 bij ondanks dat er recht tegenover een bank is en ik makkelijk extra geld had kunnen afhalen maakte hij er geen enkel probleem over.

Ik ben via een omweg bij hem gekomen ik was eigenlijk op zoek naar Silk.

Goed advies als je bij een kleermaker bent vraag of hij een zijden pak voor je wil maken, een goede kleermaker zal dit afraden diegene die enkel uit zijn op geld zullen zeggen No Problem.

Silk een van de grote uithangborden voor touristen, laat u niets wijsmaken koop zeker geen silk in de shops op de vlieghaven of grote winkels met namen als silk town etc.

Ten eerste thaise silk is niet zacht zoals vele zeggen en denken wanneer de stof aanvoelt als een babyvelletje is het geen thaise maar chinese silk al dan niet verwoven met polyster.
Thaise silk is eerder grof van structuur.

Als je echte thaise silk wil ken ik een adres in Chiang Mai studio Naenna deze zaak is van Patricia cheeseman ze is een experte op het vlak van thai-lao stoffen en heeft er boeken over geschreven.

De zaak is niet simpel te vinden zelfs de thais weten het amper zijn.

Maar als je op zoek bent naar het echte werk dit is je adres je wordt er vriendelijk onthaalt en er is geen stress van moeten kopen.

Maar weet wel dat het helemaal niet goedkoop is, ik heb haar in alle eerlijkhed gezegd dat het buiten mijn budget was desondanks gaf ze mij het adres van de kleermaker.

Ik vroeg haar maar waren zeggen ze dan allemaal dat het silk is?
Haar antwoord was dat de mensen het soms zelf niet weten en er zelf van overtuigd zijn dat ze 100 % silk aanbieden.


Goede raad koop geen Silk in eender welke shop meestal is het polyester dit ondek je later als je thuis bent hoe de stof zich gaat gedragen.

Maar volgend jaar ga ik weer naar thailand deze keer zal ik een bedovertek op maat laten maken.
De kleuren en patronen kies je zelf, hoe meer patronen hoe duurder de stof per meter.

Om een idee te geven van de prijs voor zo'n overtek je kan er een vliegticket van kopen. ( dus niet goedkoop zoals ik al vertelde )


Dit komt van een andere onderwerp maar is hier ook van toepassing

Gast

#4 Bericht door Gast » maandag 05 december 2005, 11:50

Bedankt voor de tip in verband met het checken van stoffen.

Als je er over nadenkt klinkt logisch want polyester is een kunstof en net als pvc krimpt het in elkaar bij verbranding.


Dus ik deed zelf de test met enkele draadjes die ik uit de binnezijde van mijn broekzak haalde.
En het bleek toch postiief te zijn er staat op de stof ook made in england ( is niet te zien aan de buitenzijde ).

In elke geval heb ik vertrouwen in de kleermaker, toen ik voor het pak ging vroeg hij een voorschot van 2000 Bath ik had enkel 1000 bij ondanks dat er recht tegenover een bank is en ik makkelijk extra geld had kunnen afhalen maakte hij er geen enkel probleem over.

Ik ben via een omweg bij hem gekomen ik was eigenlijk op zoek naar Silk.

Goed advies als je bij een kleermaker bent vraag of hij een zijden pak voor je wil maken, een goede kleermaker zal dit afraden diegene die enkel uit zijn op geld zullen zeggen No Problem.

Silk een van de grote uithangborden voor touristen, laat u niets wijsmaken koop zeker geen silk in de shops op de vlieghaven of grote winkels met namen als silk town etc.

Ten eerste thaise silk is niet zacht zoals vele zeggen en denken wanneer de stof aanvoelt als een babyvelletje is het geen thaise maar chinese silk al dan niet verwoven met polyster.
Thaise silk is eerder grof van structuur.

Als je echte thaise silk wil ken ik een adres in Chiang Mai studio Naenna deze zaak is van Patricia cheeseman ze is een experte op het vlak van thai-lao stoffen en heeft er boeken over geschreven.

De zaak is niet simpel te vinden zelfs de thais weten het amper zijn.

Maar als je op zoek bent naar het echte werk dit is je adres je wordt er vriendelijk onthaalt en er is geen stress van moeten kopen.

Maar weet wel dat het helemaal niet goedkoop is, ik heb haar in alle eerlijkhed gezegd dat het buiten mijn budget was desondanks gaf ze mij het adres van de kleermaker.

Ik vroeg haar maar waren zeggen ze dan allemaal dat het silk is?
Haar antwoord was dat de mensen het soms zelf niet weten en er zelf van overtuigd zijn dat ze 100 % silk aanbieden.


Goede raad koop geen Silk in eender welke shop meestal is het polyester dit ondek je later als je thuis bent hoe de stof zich gaat gedragen.

Maar volgend jaar ga ik weer naar thailand deze keer zal ik een bedovertek op maat laten maken.
De kleuren en patronen kies je zelf, hoe meer patronen hoe duurder de stof per meter.

Om een idee te geven van de prijs voor zo'n overtek je kan er een vliegticket van kopen. ( dus niet goedkoop zoals ik al vertelde )


Dit komt van een andere onderwerp maar is hier ook van toepassing

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#5 Bericht door khonkaen » maandag 05 december 2005, 20:16

eind november , begin december heb je het zijdefestival in Khonkaen..
hier in de buurt , wordt veel echte zijde geproduceerd en tijdens het festival verkocht... mensen komen uit heel thailand, om daar te kopen.
de prijs wordt bepaald door de dikte...en de kleuren die ingeweven zijn.



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#6 Bericht door thongdee » maandag 05 december 2005, 23:55

waar ik woon (in Surin )heeft de burgemeester een soort van zijdeproject opgesteld , en kun je van de rups tot het eindrsultaat zien hoe het gemaakt word ,heel intresant .
de echte Thaise zijde is dus helemaal niet goekoop , de prijs ? dat varieerd zo hard ! gewoon naar de moeilijkheidsgraad en kwaliteit .
Heel Thailand kan je het kopen , maar je moet een echte kenner zijn om het verschil te zien!
Als ik daar ben heb ik een soort van ผ้าไหม echt Thaise zijde , door de moeder van men vrouw gemaakt , een rok dus tot iets onder de knie die je vooraan dubbel vouwt en geloof dat de prijs ongeveer een 7OO bath is .

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#7 Bericht door Manuel » dinsdag 06 december 2005, 08:50

Indien je via Bangkok vliegt...

2 van de betere zijde zaken in Bangkok zitten vlak bij elkaar.
- Almeta
- Shinawatra Thai Silk
Beide gelegen aan Sukhumvit soi 23. (Shin aan de 'achterkant' van de soi)
Almeta heeft een zeer uitgebreide reeks aan kleuren en weef patronen, niet goedkoop maar zeer hoge kwaliteit.

Ook goed en een bekende naam is Jim Thompson Thai Silk. Niet kopen in de winkel aan Suriwong maar ga naar de fabrieks winkel aan Sukhumvit 93 voor betere prijzen.

Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”