belastingen

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
toony

belastingen

#1 Bericht door toony » zaterdag 26 november 2005, 21:46

Ben een kleine zelfstandige in nl.
Ik zit met het volgende idee in mijn hoofd,Ik wil met mijn gezin in Thailand gaan wonen,en dan elk jaar 3 maanden in nl doorgaan met mijn werkzaamheden voor mijn inkomen,daar ik in 3 maanden genoeg uren kan werken om de rest van het jaar in thailand te vertoeven.
Nu is mijn vraag is het mogelijk om over mijn nl inkomsten in thailand de belasting af tedragen,zodat ik netto dus meer over houd.
(mijn vrouw is thaise,en we kunnen daar ook een geregistreerd adres hebben).
Wie heeft er een duidelijk antwoord op mijn vraag???

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#2 Bericht door khonkaen » zondag 27 november 2005, 10:17

in thailand betaal je geen belasting over inkomsten , die in het buitenland verdiend zijn ..

als je je in nederland laat uitschrijven bij de belastingdienst particulieren
in eindhoven , betaal je daar ook geen belasting of sociale premies meer
of jij van deze regeling gebruik kunt maken , weet ik niet....
moet je maar eens informeren ...


willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#3 Bericht door Manuel » zondag 27 november 2005, 12:26

Copy van een andere website.
Dit zegt dat indien je meer dan 180 dagen in Thailand verblijft je als 'resident' gezien wordt en belasting zou moeten betalen over inkomen wat is verdiend buiten Thailand maar in Thailand gebracht wordt...... Om te zeggen dat je geen belasting betaald over inkomsten uit het buitenland is niet specifiek genoeg. In de praktijk zijn er weinigen die belasting betalen in Thailand over buitenlandse verdiensten maar of dit door de wet gedekt wordt is een ander verhaal.

==========================================
Personal Income Tax (PIT) is a direct tax levied on income of a person. A person means an individual, an ordinary partnership, a non-juristic body of person, a deceased person and an undivided estate. In general, a person liable to PIT has to compute his tax liability, file tax return and pay tax, if any, accordingly on a calendar year basis.

1. Taxable Person

Taxpayers are classified into "resident" and "non-resident". "Resident" means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand on a cash basis, regardless where the money is paid, as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

#4 Bericht door Altena » zaterdag 03 december 2005, 16:16

Manuel,

Dit zegt de Nederlandse belasting-dienst:
Wonen in het buitenland, inkomen genieten in Nederland
Als u niet in Nederland woont, kunt u toch in de heffing van de Nederlandse inkomstenbelasting worden betrokken. Dit kan het geval zijn als u in Nederland werkt of als u inkomsten in of vanuit Nederland geniet. In de Nederlandse inkomstenbelastingwet staat omschreven om welke inkomsten het gaat en hoe de verschuldigde inkomstenbelasting wordt vastgesteld. Als u een of meer van deze inkomsten heeft, dan wordt u voor de Nederlandse belastingheffing beschouwd als een buitenlands belastingplichtige. U moet dan meestal jaarlijks in Nederland aangifte inkomstenbelasting doen.

Ook kan het zijn dat u in Nederland sociaal verzekerd bent, bijvoorbeeld als u in Nederland in loondienst werkt. In dat geval moet u ook premie voor de volksverzekeringen betalen. De volksverzekeringen waarvoor u premie betaalt, zijn de Algemene Ouderdomswet (AOW), de Algemene nabestaandenwet (Anw) en de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ). De premie voor de volksverzekeringen heft de Belastingdienst samen met de inkomstenbelasting in een bedrag.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Toony

Belastingen

#5 Bericht door Toony » dinsdag 06 december 2005, 15:08

Bedankt voor de reackties;Betreft mijn vraag over belasting.

Ron

belasting

#6 Bericht door Ron » woensdag 21 december 2005, 11:19

met verwijzing naar bovenstaande bericht : Wat is definitie van inkomen ? vermogen cq spaargeld en rente en aandelen ook ?

dank voor reactie

Intax
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 20 december 2005, 12:13

Re: belastingen

#7 Bericht door Intax » woensdag 21 december 2005, 15:12

toony schreef:Ben een kleine zelfstandige in nl.
Ik zit met het volgende idee in mijn hoofd,Ik wil met mijn gezin in Thailand gaan wonen,en dan elk jaar 3 maanden in nl doorgaan met mijn werkzaamheden voor mijn inkomen,
Beste Tony,

Je kan voorlopig aanhouden dat je belasting betaald over je onderneming op de plaats waar je de onderneming uitoefent.

Moeilijker is het bepalen van je fiscale woonland.
Dit gaat niet alleen middels het tellen van dagen.
Belangrijker is het centrum van je economische en sociale leven. In welk land heb je je bankzaken, verzekeringen etc geregeld? Waar heb je een auto, televisie, waar verblijft je gezin. Is Thailand je vaste woonland en verblijf je steeds tijdelijk in Nederland of juist andersom.


Groet,

Jeroen

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

Re: belasting

#8 Bericht door frumau » donderdag 22 december 2005, 09:42

Ron schreef:met verwijzing naar bovenstaande bericht : Wat is definitie van inkomen ? vermogen cq spaargeld en rente en aandelen ook ?

dank voor reactie
Volgens mij inderdaad allemaal inkomsten, maar niet allemaal in dezelfde box.
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

ths

#9 Bericht door ths » zondag 01 januari 2006, 21:37

volgens de nederlandse belastingdienst ben je ondernemer als je aan een aantal criteria voldoet.
een van deze criteria is: je moet tenmiste 1240 uur per jaar in je bedrijf werken.
hier zal jij niet aan voldoen als je maar 3 maanden werkt.
bij de volgende belasingscontrole zal je ongetwijfeld het ondernemerschap afgenomen worden.

gegroet,
ths

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”