Uit de Telegraaf.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Floris

Uit de Telegraaf.

#1 Bericht door Floris » zaterdag 26 november 2005, 10:08

Wat schijnt volgend jaar mogelijk te zijn voor westelingen.

’Enkele reis Thailand’

door Inge Lengton


Wie: Leo Luyk ( 58 )

Woonplaats: Veere.
Waarnaartoe: Thailand.
Reisduur: voorgoed Accommodatie „Ik huur nu een bungalow aan het strand in Jomtien vlak bij Pattaya. Op den duur wil ik een huis kopen. Dat schijnt volgend jaar ook voor westerlingen mogelijk te worden.”
Geboekt bij: „China Air (tickets).”
Reisverwachtingen: „Aan het leven in Nederland beleefde ik niet veel lol. Ik heb een nare scheiding achter de rug en werd na een hartaanval arbeidsongeschikt verklaard. In Thailand kan het alleen maar beter worden. Mijn wao’tje is daar tenminste goud waard. Afgelopen zomer was ik op vakantie in Thailand. Ik leerde er een leuke vrouw kennen. Die staat me straks in Bangkok op te wachten.”

• Leo Luyk.
FOTO: THEO TERWIEL


Vakantiebudget: „Mijn wao’tje dus. Mijn ticket kostte € 1000.”

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

Re: Uit de Telegraaf.

#2 Bericht door Manuel » zaterdag 26 november 2005, 10:22

Floris schreef:Wat schijnt volgend jaar mogelijk te zijn voor westelingen.
Onzin......... Land kopen, wat hij waarschijnlijk bedoeld, zal zeker ook volgend jaar niet mogelijk zijn.

Dat huis kan je wel kopen maar de grond waarop het staat niet.

adi
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: vrijdag 23 september 2005, 19:40

#3 Bericht door adi » zaterdag 26 november 2005, 16:01

Mja dit vind ik wel een mes in de rug voor alle mensen die hard voor hun centjes werken in nederland.

Maar als je een wao hebt kan je toch niet zomaar naar het buitenland verhuizen? Daar heb je toch toestemming voor nodig?

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#4 Bericht door PaulV » zondag 27 november 2005, 14:34

Afgekeurd is afgekeurd. Het is aan de wetgever en, in het verlengde daarvan, het UWV om vast te stellen of je voor een herkeuring in aanmerking komt en je eventueel weer geschikt te verklaren voor (sinds de nieuwe wet WIA) eventueel ander werk.
Op zich staat dat natuurlijk los van andere hardwerkende mensen in Nederland, en is de opmerking van een mes in de rug natuurlijk niet terecht (misbruik daargelaten).
In principe mag je met een WAO uitkering dus wonen waar je wilt, zolang je je maar beschikbaar houd voor herkeuring (verplichte opkomst bij uitnodiging). Wil je zkerheid hebben dan kan het geen kwaad om bij het UWV te informeren of er een herkeuring gepland staat.
Voor een WW of Bijstandsuitkering gelden geheel andere regels. Om voor deze uitkeringen in aanmerking te komen moet je in beginsel ten alle tijde beschikbaar zijn voor werk. Als je in het buitenland verblijft wordt je beschouwd als 'niet beschikbaar voor werk'. Daar moet je dus toestemming voor vragen. Vraag je dat niet dan loop je het risico op verlies van uitkering (terecht natuurlijk) of zelfs terugbetaling met terugwerkende kracht (ook terecht natuurlijk).

Wellicht geeft dit iets meer duidelijkheid.

adi
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: vrijdag 23 september 2005, 19:40

#5 Bericht door adi » zondag 27 november 2005, 18:07

Ik heb het niet over of hij wel of niet terecht in aanmerking komt voor een wao.

Ik vind het wel een backstab actie om lekker permanent op vakantie te gaan en met de instelling: "mijn wao is hier goud waard". Met zo een houding ben je echt helemaal de weg kwijt. Terwijl jij in Nederland keihard werkt voor een honger loon zit iemand lekker van het zonnetje te genieten van jou belastings centjes. Zo werkt het niet. Daarmee verlies je in mij ogen het recht op elke vorm van sociale steun. Het hele sociale stelsel moet hier in de Nederland gewoon afgeschaft worden.

Dat hij op zijn 58 een vriendinnetje krijgt bevestigt alleen maar mij vermoeden. Die vind het namelijk best een man die 75.000 baht per maand voor haar op de tafel brengt.

rocopi
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 141
Lid geworden op: zondag 08 mei 2005, 14:40
Locatie: Rotterdam

#6 Bericht door rocopi » zondag 27 november 2005, 20:27

Die Hr is 58 jaar dus hij hoeft niet meer gekeurd te worden, boven de 55 jaar geen herkeuring. Hij heeft wel toestemming nodig van de UWV. De maximale uitkering voor een WAOer is 1500 euro netto.
Altijd Vrolijk

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

#7 Bericht door Altena » dinsdag 29 november 2005, 14:47

Adi,

Je gedachte zijn geheel begrijpbaar echter als je werkt en je hoort dat iemand bijv.werkeloos is zeg je al snel "ach werk heb je zo", is makkelijk natuurlijk want zelf heb je werk, maar dan komt er een moment dat het je zelf overkomt en dan?
Maar dit verder ter zijde, let wel afgekeurd is afgekeurd en wij zijn geen artsen dus laten we voorzichtig zijn met (voor)oor-delen.

Even ter info verder:

is niet boven de 55 jaar maar sinds december 2004 is beslist; 50jaar en ouder vrijgesteld van een herkeuring.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”