kleding

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

kleding

#1 Bericht door Gast » donderdag 17 november 2005, 17:17

pas geleden heb ik wat kleding voor mezelf besteld via internet in Bangkok. De inhoud was gecheckt door de douane en ik kreeg het pakket keurig bezorgd. Nu heb ik wat spijkerbroeken besteld en wat riemen en nog wat polo's (bijna dezelfee inhoud als vorige keer) (ook voor cadeautjes) en nu krijg ik te horen dat mijn pakketje bij de douane ligt en dat er een nota wordt opgemaakt? de vorige doos bevatte bijna dezelfde inhoud als deze.

Vreemd, vinden jullie niet. Wie heeft hier ervaring mee. Krijg ik nu een boete of komt het helemaal niet aan?

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: kleding

#2 Bericht door Edje » donderdag 17 november 2005, 19:05

Anonymous schreef:pas geleden heb ik wat kleding voor mezelf besteld via internet in Bangkok. De inhoud was gecheckt door de douane en ik kreeg het pakket keurig bezorgd. Nu heb ik wat spijkerbroeken besteld en wat riemen en nog wat polo's (bijna dezelfee inhoud als vorige keer) (ook voor cadeautjes) en nu krijg ik te horen dat mijn pakketje bij de douane ligt en dat er een nota wordt opgemaakt? de vorige doos bevatte bijna dezelfde inhoud als deze.

Vreemd, vinden jullie niet. Wie heeft hier ervaring mee. Krijg ik nu een boete of komt het helemaal niet aan?
De binnenkomende pakketten worden steekproef gewijs gescand. Indien verdacht worden ze geopend. Zit er nepkleding in dan ben je dat kwijt, zoniet dan moet je invoerrechten betalen als de waarde boven een standaard bedrag uit komt. Bij de vorige keer had je geluk en deze keer waarschijnlijk niet.
Groetjes; Edje

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 264
Lid geworden op: donderdag 03 november 2005, 13:27
Locatie: Bangkok/Hua Hin

#3 Bericht door Emanuel » donderdag 17 november 2005, 19:07

Een nota lijkt me geen boete..
Is het nep?

Gast

#4 Bericht door Gast » donderdag 17 november 2005, 19:38

Ik heb al vaker kleding gekocht en als het eerste pakket gewoon door de douane komt, dan ga ik ervan uit dat het niet nep is.
maar als ik een boete krijg, ga ik die niet zomaar betalen! Wat is nep en wat niet. Kocht laatst een shirt bij een sportzaak van Nike. In het label stond : made in Thailand. Ook nep??

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 264
Lid geworden op: donderdag 03 november 2005, 13:27
Locatie: Bangkok/Hua Hin

#5 Bericht door Emanuel » donderdag 17 november 2005, 21:57

Nee dat hoeft niet, maar...
Op het moment dat je die spullen koopt neem je een risico op nep en nu pakt dat dus even verkeerd uit. Zo kijkt de doane er tegenaan.
Ik weet natuurlijk niet wat je er voor betaald hebt, maar als de prijs zo is dat je kan vermoeden dat het nep is, hang je ook..
Kijk ik koop ook wel eens nep, maar dat is in de EU gewoon wat strenger en als ik een Gucci overhemd wat normaal bijna 200 euri op de kop kan tikken voor 5 euro kan je toch wel aannemen dat het nep is (of je hebt een beperking) en dan is dus wettelijk aantoonbaar dat je op de hoogte was.
Het enige wat je kan doen is zeggen dat je geen pakket verwacht, dat lijkt me namelijk moeilijk te bewijzen.

Emanuel

Gast

#6 Bericht door Gast » vrijdag 18 november 2005, 10:48

als ik voor een spijkerbroek toch nog 40 a 50 euro betaal geloof ik niet dat het nep is. In Turkije betaal je voor een broek zo'n 10 a 15 euro geloof ik. Het is voor mezelf, mijn pasvorm!!
Ben ik dus verplicht om alles in Nederland aan te schaffen voor ik weet niet hoeveel geld. Ik koop soms via ebay en dat bevalt mij uitstekend. Ik kan ook echt niet onderscheiden wat echt of nep is. Wat is nep eigenlijk. Voetbalshirts worden in Azie gemaakt en hier verkoopt de sportwinkel ze voor 120 euro of zo. Dat is dus nep, want het wordt daar gemaakt??!! :?

Andre
Expat
Expat
Berichten: 166
Lid geworden op: dinsdag 08 februari 2005, 04:22
Locatie: Bangkok
Contacteer:

echt of niet ?

#7 Bericht door Andre » vrijdag 18 november 2005, 13:18

Ik meen me te herinneren dat ik al eens iets geschreven heb op deze vraag.......
Allereerst, je betaald iets voor een bepaald goed, wat het je waard is zo heb je nooit een miskoop.
Echt of niet. Voor de leek is dat niet te onderscheiden. Er wordt in Azie voldoende nep geproduceerd wat het niet haalt vergeleken de werkelijke (merk) standaards. Allereerst kloppen de stof-etiketten niet. In de meeste gevallen koop je iets dat van ander materiaal is gemaakt dan het etiket aangeeft. Daarnaast zit er in echte merkkleding een etiket met een nummer dat de fabriek aanduidt. Dit ontbreekt bij namaak. Sportkleding (Nike, Puma, Adidas etc) maken de laatste jaren gebruik van technische vezels/doeken, zoals dry-fit, quickdry, anti-bac etc etc. Deze nieuwe stoffen/vezels zijn duur en zullen (op dit moment) niet in namaak artikelen gebruikt worden.

Wellicht hebben jullie hier iets aan..... :shock:

Met vriendelijke groet,

Andre Breuer
http://www.bangkokbiking.com
What's your name? I'm fine thank you.

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

invoerrechten

#8 Bericht door Altena » dinsdag 29 november 2005, 12:27

Misschien wordt het wat duidelijker;

Via het World Wide Web is het mogelijk over de hele wereld artikelen te bestellen. Vooral computers, software, boeken en cd's zijn artikelen die veel gekocht worden. Deze artikelen kunnen worden aangeschaft bij speciale internetbedrijven, maar ook bij winkels waar producten via internet worden aangeboden. Voor u, als particuliere koper van goederen via internet, is het van belang om te weten dat er voor deze aankopen bepaalde voorwaarden gelden bij invoer in Nederland.

Voor uw aankopen uit landen buiten de Europese Unie zullen douanerechten (voorheen invoerrechten) en BTW moeten worden afgedragen. Van accijnsgoederen dient u naast de douanerechten en BTW ook nog accijns af te dragen. Koopt u binnen de EU accijnsgoederen dan zult u hierover accijns moeten betalen. Hoe dat in z'n werk gaat, leest u hier. Een aantal goederen mag ons land niet in, ook niet als post- of koerierpakket. In dit onderdeel wordt beschreven om welke goederen het gaat.

Een van de mogelijkheden die internet biedt, is het 'downloaden' of het elektronisch toegezonden krijgen van informatie zoals teksten, gegevens uit databestanden, e.d. Over deze 'artikelen' worden geen douanerechten en belastingen geheven.

Indien u goederen via internet koopt hebt u geen recht op vrijstelling reizigersbagage omdat u de producten niet zelf meebrengt. Voor vrijstelling reizigersbagage zie het onderdeel 'Als u op reis gaat'.


Aanschaf van artikelen via internet uit landen buiten de Europese Unie (andere dan accijnsgoederen)

Het bestellen van artikelen via internet is niet anders dan het invullen van een elektronisch bestelformulier zoals postorderbedrijven dat gebruiken. Het maakt dus niet uit of de artikelen schriftelijk, telefonisch of via internet worden gekocht.

Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld de douanerechten en de verzekerings- en vervoerskosten tot op de plaats van bestemming in de EU.

Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van douanerechten en BTW mogelijk. Per zending geldt de vrijstelling van douanerechten en BTW slechts tot een waarde van € 22. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming.

Aanschaf van accijnsgoederen via internet uit landen van buiten de Europese Unie

Onder accijnsgoederen wordt onder meer verstaan: alcoholische producten en tabaksproducten

Voor deze producten bestaat geen vrijstelling van douanerechten en belastingen en bij invoer van buiten de EU dient u douanerechten, accijns en BTW te voldoen.
De invoer van tabaksartikelen mag slechts geschieden indien deze zijn voorzien van Nederlandse accijnszegels.


Aanschaf van accijnsgoederen via internet uit landen van binnen de Europese Unie

Voor deze producten bestaat geen vrijstelling van belasting en bij overbrengen vanuit een andere EU-lidstaat dient u accijns te voldoen.
De aanschaf van tabaksartikelen mag slechts geschieden indien deze zijn voorzien van Nederlandse accijnszegels.

Afhandeling van de post- en koerierpakketten

De afhandeling van de invoer van post- en koerierpakketten die u via internet heeft gekocht gaat op dezelfde manier als bij dergelijke pakketten die niet via internet zijn gekocht.

De douaneprocedures en -formaliteiten worden op uw verzoek afgehandeld door de post- en koeriersbedrijven. Deze bedrijven verzorgen de douane-aangiften en verlenen medewerking aan de Douane bij de uitvoering van de controlewerkzaamheden zoals onderzoek van de post- en koerierpakketten. Zij betalen voor u de douanerechten, belastingen, kosten, e.d. aan de Douane
De kosten die door deze post- en koeriersbedrijven bij het verrichten van hun diensten worden gemaakt en de douanerechten, belastingen, kosten e.d die zij aan de Douane hebben betaald worden u gespecificeerd in rekening gebracht.
De afhandeling kunt u uiteraard ook zelf verrichten of laten verrichten door (andere) douane-expediteurs.

Als u meer informatie over de afhandeling van de invoer wenst te vernemen die door deze bedrijven op uw verzoek wordt verricht kunt u rechtstreeks met hen contact opnemen.


Rekenvoorbeelden

Hierna zijn een aantal rekenvoorbeelden opgenomen.
De douanewaarde wordt rekenkundig op hele euro’s (nul decimalen) afgerond.
Het douanerecht, d.w.z. de verschuldigde bedragen, worden rekenkundig op eurocenten (twee decimalen) afgerond.
Douanerechten zijn een EU-middel. Bij een verschuldigheid van niet meer dan €10 worden er geen douanerechten geheven.
BTW is een nationaal middel. Bij een verschuldigdheid van niet meer dan € 1,59 wordt er geen BTW geheven.

Voorbeeld 1: geen douanerechten en BTW
U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van € 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van € 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten en bij koerierzendingen zijn dit verzendkosten) ook niet bij het bedrag van € 18,- te worden opgeteld.

Voorbeeld 2: geen douanerechten, wel BTW
U bestelt 3 cd's met een waarde van € 40,-. Stel: De portokosten bedragen € 13,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt geen vrijstelling en moet 3,5 % douanerechten en 19 % BTW betalen over de totale waarde van de cd's en over de portokosten, die bij de € 40,- worden opgeteld. Dit is in totaal € 53,-.
Het douanerecht bedraagt 3,5 % van € 53,- = € 1,86.
In de praktijk komt het erop neer dat u wel BTW moet betalen, maar geen douanerechten. U betaalt pas douanerechten wanneer die meer dan € 10,- bedragen.
De BTW wordt berekend over € 53,-.
De BTW bedraagt dan 19 % van € 53,- = € 10,07.

Voorbeeld 3: wel douanerechten en BTW
U bestelt een artikel waarvoor een hoger percentage aan douanerechten geldt, bijvoorbeeld voor kleding. Stel dat u twee spijkerbroeken koopt met een totale waarde van € 90,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt dus geen vrijstelling. U betaalt 12 % douanerechten en 19 % BTW over de waarde van de spijkerbroeken en over de porto- of verzendkosten, die bij de € 90,- worden opgeteld. Stel: De porto- of verzendkosten zijn € 11,-.

De douanerechten bedragen dan 12 % van € 101,- (90 + 11) = € 12,12.
De BTW bedraagt 19 % van € 114,- (101 + 13 afgerond) = € 21,66.
Het totaal der belastingen is dus € 12,12 + € 21,66 = € 33,78.

Goederen die ons land niet in mogen

Een aantal goederen mag ons land niet in, ook niet als post- of koerierpakket. Het gaat om beschermde dier- en plantsoorten of producten daarvan, nagemaakte merkartikelen, kopieën van cd´s, dvd´s vcd´s en software, wapens en munitie, drugs, gevaarlijke of schadelijke stoffen, geneesmiddelen en gevaarlijke artikelen zoals bijvoorbeeld laserpennen. Twijfelt u, neem dan contact op met de BelastingTelefoon Douane, telefoon 0800-0143.

Goederen die veel via internet besteld worden

Hieronder vindt u een indicatief overzicht van artikelen die vaak via internet worden gekocht met percentages aan douanerechten (DR) en BTW.

Bron:Douane
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”