Kenteken

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
René
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 19 april 2005, 01:09
Locatie: Aalsmeer

Kenteken

#1 Bericht door René » woensdag 02 november 2005, 19:00

Toch weer jammer hè? Het kenteken probleem in Thailand, ik ben dus weer aangehouden en moest weer omkeren.

Als je in Thailand een Toyota Avensis huurt, mag je als toerist alle provincies doorkruisen (en natuurlijk in het bezit zijn van het internationale rijbewijs), Wat! je mag zelfs de grenzen over (mits je de visa's hebt natuurlijk). Maaar huur je een Honda African Twin of een Yamah R1, kan je het wel vergeten.

Ik had dus in de provincie Chon Buri een vette shadow gehuurd om vervolgens de andere 6 provincies te doorkruizen richting Chiang Mai en ik was nog maar net in Chachoengsao of ik werdt dringend verzocht terug te keren. Nu moet ik zeggen dat het mij op viel dat de politie in heel Thailand farangs aan hielden om de papieren te controleren. En het lag niet aan de uit een stuk getrokken uitlaatpijpen, zonder dempers...555

Maar vereder wel een fijne tijd gehad hoor! En nu heb ik in nederland weer tijd jullie lastig te vallen :lol:

René

Bartje

#2 Bericht door Bartje » woensdag 02 november 2005, 22:45

Hey das ook nieuw voor mij! Ik rijd vaak van CM na BK en terug op de huurmotor maar heb dit probleem (nog) niet ondervonden. Is een kenteken alleen voor een bepaalde provincie geldig? Heb ook op huurmotoren zonder kenteken naar BK gereden en terug! Ben wel eens aangehouden....heb wel eens een boete voor "speeding" gehad a 250bht..maar i.v.m. kenteken niet. Vraag anders eens bij de verhuurder hoe dit zit! In december/januari ga ik weer toertjes maken, ben eigenlijk wel benieuwd!

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#3 Bericht door Edje » donderdag 03 november 2005, 17:56

Bartje schreef:Hey das ook nieuw voor mij! Ik rijd vaak van CM na BK en terug op de huurmotor maar heb dit probleem (nog) niet ondervonden. Is een kenteken alleen voor een bepaalde provincie geldig? Heb ook op huurmotoren zonder kenteken naar BK gereden en terug! Ben wel eens aangehouden....heb wel eens een boete voor "speeding" gehad a 250bht..maar i.v.m. kenteken niet. Vraag anders eens bij de verhuurder hoe dit zit! In december/januari ga ik weer toertjes maken, ben eigenlijk wel benieuwd!
Aan het kenteken zie je inderdaad uit welke provincie je komt maar de geldigheid is voor heel Th. Het belangrijkste is de ronde sticker met het jaartal. Hiervan krijg je er twee, één voor op het motorvoertuig en de andere bij je papieren. Heb je geen sticker met het betreffende jaartal dan is er geen verzekering en wegenbelasting betaald en hier letten ze wel scherp op, vooral bij farang.
Groetjes; Edje

René
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 19 april 2005, 01:09
Locatie: Aalsmeer

klopt wat edje zegt

#4 Bericht door René » zaterdag 05 november 2005, 05:26

In mijn geval was het zo dat niet alle motoren verzekerd waren en de wegenbelasting betaalt hij al helemaal niet, vandaar dat de huurprijs zo laag was.

Ik heb zelf ook wat speurwerk omtrend dit probleem. Het is nog steeds zo dat ook in deze maand de papieren worden gecontroleerd door de politie in o.a. pattaya.

Iedere huurder kan veer de zekerheid bij een onafhankelijke verzekeringsmaatschappij zijn huurmotor extra verzekeren en ook kan je voor de motor belasting betalen, tot genoegen van de verhuurder natuurlijk. Maar de bedragen zijn gelukkig niet zo hoog als in Nederland.

Maar dit zal mij in mijn volgende vakantie niet meer overkomen, ik ga mijn maatregelen nemen.

René

Ban Nam Yuen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 05 november 2005, 10:26
Locatie: Ijmuiden
Contacteer:

kenteken

#5 Bericht door Ban Nam Yuen » zaterdag 05 november 2005, 15:01

Ikzelf heb een auto (pickup) gekocht en het kenteken staat op mijn naam. Waar ze naar kijken is inderdaad de sticker met het jaartal erop. Daaraan kunnen ze zien of een voortuig verzekert is en belasting word betaald. Ik ben in 6 jaar 4 x aangehouden en de laatste keer werd er inderdaad een probleem van gemaakt omdat de sticker van het vorig jaar er nog opzat. Na uitleg van mijn vrouw dat we onderweg waren deze op te halen mochten we weer verder gaan, voor de rest nooit geen moeilijkheden gehad.
Ook is er nog nooit gevraagd om mijn internationale rijbewijs ( gewoon rijbewijs wel, mooie stickers en zo), die ik wel elke 2 jaar weer haal bij de ANWB voor alle zekerheid. (er zal er toevallig wel een wakker worden) en dan heb je een probleem. Ook bij een ongeval heb je deze echt nodig.
Als je een bekeuring krijgt, geef ze dan maar gelijk en vraag hoeveel het is zonder bon ! Kan je allicht de helft schelen (spreek uit ervaring).
gr.Nico

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

Re: kenteken

#6 Bericht door Altena » zaterdag 05 november 2005, 16:03

Ban Nam Yuen schreef:Ook is er nog nooit gevraagd om mijn internationale rijbewijs ( gewoon rijbewijs wel, mooie stickers en zo), die ik wel elke 2 jaar weer haal bij de ANWB voor alle zekerheid.(spreek uit ervaring).gr.Nico
:roll: Internationaal rijbewijs is maar 1 jaar geldig :wink:

En dat je hem haalt voor alle zekerheid, lijkt me heel verstandig, want je bent n.l. verplicht om in Thailand als bijv.Nederlander een Internationaal rijbewijs te hebben.
het niet hebben en/of kunnen tonen kan gelijk gesteld worden met:

het niet hebben van een rijbewijs (in ernstige gevallen bijv.ongeluk) :roll:

Maar mag de Thaise politie wel je rijbewijs innemen in geval van ?
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”