buttha meebrengen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pum pui
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 18:03
Locatie: berlare
Contacteer:

buttha meebrengen

#1 Bericht door pum pui » zaterdag 22 oktober 2005, 11:21

eind december ga ik voor 2 weken naar thailand , en graag wou ik een goudkleurige plastiek buttha meenemen op het vliegtuig naar huis , ongeveer 60 cm hoog , mijn vraag is kan ik dat pak meenemen als extra baggage ( bagage en buttha binnen de 20kg ) of dien ik extra te betalen ervoor , soms zie ik anderen inchecken met de vreemste pakken ,
alvast bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: buttha meebrengen

#2 Bericht door Edje » zaterdag 22 oktober 2005, 12:14

pum pui schreef:eind december ga ik voor 2 weken naar thailand , en graag wou ik een goudkleurige plastiek buttha meenemen op het vliegtuig naar huis , ongeveer 60 cm hoog , mijn vraag is kan ik dat pak meenemen als extra baggage ( bagage en buttha binnen de 20kg ) of dien ik extra te betalen ervoor , soms zie ik anderen inchecken met de vreemste pakken ,
alvast bedankt :roll:
Wat is een buttha? Je zal wel een Boeddha bedoelen die in de wat zit.
Groetjes; Edje

adi
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: vrijdag 23 september 2005, 19:40

#3 Bericht door adi » zondag 23 oktober 2005, 00:44

Als je die boeddha gewoon meeneemt om effe naast de magnetron of ergens in je tuin naast de tuinkabouter te plaatsen vind ik dat wel minder. Beetje respect voor het boedhisme en die cultuur. Maarja dat begrijpen meeste mensen niet

antwerpen1

#4 Bericht door antwerpen1 » maandag 24 oktober 2005, 10:48

je kan niet zomaar een buddhabeeld meenemen vanuit thailand.

Enkel kleine beeldjes 5 cm en amuletten met een buddha-afbeelding worden toegestaan voor uitvoer.

Indien je een groter beeld en in dit geval een heel groot beeld ( 60 cm )
wil meenemen moet je eerst toestemming vragen bij the fine arts department.

deze zijn gelegen in 4 nationale museau bkk, Phuket, chiang mai en songkla.

Het is zo'n heel gedoe dat het gemakklijker is gewoon een beeld in europa te kopen.


:twisted:

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#5 Bericht door Okie » maandag 24 oktober 2005, 12:50

Bovenstaande klopt helemaal, maar geld alleen voor antieke/oude buhda beeldjes. Buhda beeldje die in massa produktiezijn gemaakt vallen niet onder deze wet, en een plastic Buhda lijkt mij niet echt antiek :?

Deze wet geldt overigens voor alle oude/antieke voorwerpen uit Thailand.

Okie

KhonThai
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: zondag 10 juli 2005, 18:27
Locatie: Moo 9 (Pak Chong)

#6 Bericht door KhonThai » maandag 24 oktober 2005, 17:47

Beste pum pui,

Zie ook http://www.asiatica.nl

Of kom eens langs op een pasar malam. Tot dan.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#7 Bericht door Edje » maandag 24 oktober 2005, 19:13

antwerpen1 schreef:je kan niet zomaar een buddhabeeld meenemen vanuit thailand.

Enkel kleine beeldjes 5 cm en amuletten met een buddha-afbeelding worden toegestaan voor uitvoer.

Indien je een groter beeld en in dit geval een heel groot beeld ( 60 cm )
wil meenemen moet je eerst toestemming vragen bij the fine arts department.

deze zijn gelegen in 4 nationale museau bkk, Phuket, chiang mai en songkla.

Het is zo'n heel gedoe dat het gemakklijker is gewoon een beeld in europa te kopen.


:twisted:
Goed lezen, hij/zij geeft zelf aan dat het om een PLASTIC beeld gaat. Geen probleem dus.
Groetjes; Edje

Bartje

#8 Bericht door Bartje » maandag 24 oktober 2005, 21:44

Ik heb in 2000 een aluminium buddha beeld van ongeveer 40 cm hoog mee willen nemen. In Cm ging ik al door de douane heen omdat ik in BK dezelfde avond door moest vliegen, de douane haalde hem keurig uit m'n baggage en ik kreeg een papier onder ogen over de uitvoerregels van buddhas enz.... mocht hem niet meenemen en kreeg hem ook niet meer terug! Grrrr maar ik werd niet gefined! Gewoon een aluminium examplaar uit een shopje van de nightbazar!

antwerpen1

#9 Bericht door antwerpen1 » dinsdag 25 oktober 2005, 10:31

Nee hoor het geld voor alle buddha beelden.

Het meenemen van antieke beelden is zoal verboden ongeacht de grote.

Het gaat niet om vals of echt maar omdat het een voorstelling is van buddha zelf.

Zoals bartje aangaf ook hij moest zijn beeld achterlaten en ik denk niet dat aluminium kan doorgaan voor antiek.

Ikzelf heb het ook geprobeerd maar wel met een bronzen beeldje van 20cm, we waren de laatste die door de scanner gingen aan de andere kant kon je duidelijk op de monitor zien dat het in de zak zat ( zelfs heel nauwkeurig).
Gelukkig heeft de vrouw niets gezegd maar voor hetzelfde geld ben je hem kwijt.

Zelf de houten koppen die ze verkopen mag je niet uitvoeren.

Het gaat nogmaals om de voorstelling van buddha.
:twisted:

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Zo moeilijk

#10 Bericht door Edje » dinsdag 25 oktober 2005, 17:08

OK, als het dan wettelijk helemaal niet mag, ongeacht of Hij van hout, papier, plastic etc. is, koop er dan hier een. In bijna iedere Thaise shop zijn ze te koop. Hoe komen ze hier dan aan als ze er zo streng op zijn?
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#11 Bericht door dirk » dinsdag 25 oktober 2005, 19:02

Ik heb hieronder een citaat van een site van de Thaise overheid:

"Restricted goods are goods the import and export of which are restricted by law and therefore require a permit from the related government agencies. The following items require a permit from the government agency concerned in order to go through the Customs formalities:

-Buddha images, artefacts and antiques (Fine Arts Department)"

Dus ik neem aan als een winkel hier boeddha's invoert en verkoopt dat die hier de diverse papieren voor heeft. Als toerist moet je dus ook hiervoor zorgen.
Mijn vrouw heeft wel vaker van die kleine boeddha amuletjes meegenomen en hoefde daar nooit papieren voor te hebben, dus waar de grens wat wel en niet mag weet ik niet.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

timachterhoek
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 28 maart 2005, 16:42
Locatie: meppel

duttha meebrengen

#12 Bericht door timachterhoek » zaterdag 12 november 2005, 19:21

2 maanden geleden heb ik op schiphol aan de douane gevraagd of ik een budha in thailand kon kopen. Het antwoord was, "ja, maar niet duurder dan 140 euro (7000 baht) Papieren en rekening bewaren en op verzoek tonen aan desbetreffende ambtenaar op de luchthaven

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

Re: duttha meebrengen

#13 Bericht door dirk » zaterdag 12 november 2005, 19:34

timachterhoek schreef:2 maanden geleden heb ik op schiphol aan de douane gevraagd of ik een budha in thailand kon kopen. Het antwoord was, "ja, maar niet duurder dan 140 euro (7000 baht) Papieren en rekening bewaren en op verzoek tonen aan desbetreffende ambtenaar op de luchthaven
De Nederlandse douane maakt hier geen bezwaren tegen.
Heb je het ook aan de Thaise douane gevraagd? Die zullen eerder bezwaren hebben.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”