tyfoon Damrey

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Gesloten
Bericht
Auteur
thailanders

tyfoon Damrey

#1 Bericht door thailanders » donderdag 29 september 2005, 10:03

Wij gaan over 5 weekjes naar thailand, maar nou hoorden we dat de tyfoon Damrey het een enander heeft aangericht in chang mai, een dam zou op instorten staan? Hoe is het daar nu, weet iemand dat?

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#2 Bericht door dirk » donderdag 29 september 2005, 11:48

Volgens The Nation zijn er zelfs 7 doden gevallen, en zijn er overstromingen (oa. Ping rivier in Chiang Mai).

http://www.nationmultimedia.com/latest/
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#3 Bericht door Okie » donderdag 29 september 2005, 15:45

een week of 6 geleden stond Chiang Mai ook blank( meter water op de night bazar oa) dit was na 3 dagen weer verdwenen. Dit is niks om je druk over te maken jullie gaan pas over 5 weken. Een typhoon gaat altijd gepaard met hevige regenval en dat zal ergens heen moeten(laagste punt) dus een dal in met een rivier. Daar er zoveel regen in een keer valt kan de Ping river (stroomt door Chiang Mai) dit niet aan. Ik heb al diverse keren in CM gezeten dat de Ping river zo hoog stond dat je bij diverse restaurants zo naar binnen kon varen om te bestellen :lol:

Okie

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#4 Bericht door Edje » donderdag 29 september 2005, 19:35

Okie schreef:een week of 6 geleden stond Chiang Mai ook blank( meter water op de night bazar oa) dit was na 3 dagen weer verdwenen. Dit is niks om je druk over te maken jullie gaan pas over 5 weken. Een typhoon gaat altijd gepaard met hevige regenval en dat zal ergens heen moeten(laagste punt) dus een dal in met een rivier. Daar er zoveel regen in een keer valt kan de Ping river (stroomt door Chiang Mai) dit niet aan. Ik heb al diverse keren in CM gezeten dat de Ping river zo hoog stond dat je bij diverse restaurants zo naar binnen kon varen om te bestellen :lol:

Okie
Wateroverlast zal er zeker zijn, maar dat de dam het begeeft lijkt mij onwaarschijnlijk.
Groetjes; Edje

OlifAn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 27 september 2005, 14:10

#5 Bericht door OlifAn » donderdag 29 september 2005, 22:41

Edje schreef:
Okie schreef:een week of 6 geleden stond Chiang Mai ook blank( meter water op de night bazar oa) dit was na 3 dagen weer verdwenen. Dit is niks om je druk over te maken jullie gaan pas over 5 weken. Een typhoon gaat altijd gepaard met hevige regenval en dat zal ergens heen moeten(laagste punt) dus een dal in met een rivier. Daar er zoveel regen in een keer valt kan de Ping river (stroomt door Chiang Mai) dit niet aan. Ik heb al diverse keren in CM gezeten dat de Ping river zo hoog stond dat je bij diverse restaurants zo naar binnen kon varen om te bestellen :lol:

Okie
Wateroverlast zal er zeker zijn, maar dat de dam het begeeft lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik heb vandaag een e-mail gehad van een vriendin van ons, de oprichtster van het Elephant Nature Park, 55 km van Chiang Mai. Zij woont zelf in Chiang Mai, haar kantoor is daar ook en ze zei dat dit echt een van de ergste overstromingen sinds tijden is. Op het moment dat ze de e-mail schreef was een uur geleden de tweede dam doorgebroken. Dit bleek dus helaas helemaal niet zo onwaarschijnlijk.
Tijdens die overstroming van een week of 6 geleden waren wij er zelf ook (in het Elephant Nature Park) en dat was al behoorlijk beangstigend. Na nog geen dag regen was alles overstroomt en het was in 40 jaar tijd niet voorgekomen dat het zo snel ging vertelden ze ons. In Chiang Mai is toen trouwens de dam open gezet (zonder de mensen daar te waarschuwen), omdat hij op doorbreken stond. De situatie daar nu is echter nog veel erger dan die van 6 weken geleden, dus dat zegt toch wel heel wat lijkt me zo. En er zijn inderdaad al 7 mensen omgekomen door de orkaan en overstroming, waarvan 3 in Chiang Mai.
In haar e-mail schreef ze trouwens ook dat het op dat moment nog steeds regende, dus ik maak me grote zorgen.

groetjes OlifAn
Stop elephanttrekking, Save The Elephant

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#6 Bericht door Okie » vrijdag 30 september 2005, 13:44

op deze link wat overzicht fotos vanaf het dak van het Duangtawan hotel in CM midden in het centrum. http://www.chiangmainews.com/forumc/vie ... =4088#4088

Volgens mij was het vorige keer erger, en mijn vriendin zij ook dat het minder was als vorige keer, maar leuk is het niet.
Haar ouders wonen in Mae Thang district ongeveer 40 km ten noorden van CM en die hebben geen last in hun dorp terwijl de Ping river er langs stroomt.

Okie

OlifAn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 27 september 2005, 14:10

#7 Bericht door OlifAn » vrijdag 30 september 2005, 14:18

Okie schreef:op deze link wat overzicht fotos vanaf het dak van het Duangtawan hotel in CM midden in het centrum. http://www.chiangmainews.com/forumc/vie ... =4088#4088

Volgens mij was het vorige keer erger, en mijn vriendin zij ook dat het minder was als vorige keer, maar leuk is het niet.
Haar ouders wonen in Mae Thang district ongeveer 40 km ten noorden van CM en die hebben geen last in hun dorp terwijl de Ping river er langs stroomt.

Okie
Ik weet alleen maar van degene die mij gemaild heeft hoe de toestand is, zij is zelf een Thaise en woont er dus. Ze heeft al heel veel overstromingen daar meegemaakt in haar leven, dus ik ga er vanuit dat het waar is als zij zegt dat dit de ergste overstroming sinds tijden is zij is trouwens niet iemand die het erger zou maken dan het is maar eerder juist positief blijft. De vorige keer was het water ook heel snel weer weg, maar het lijkt nu allemaal veel langer te gaan duren en dat maakt het ook nog erger, de rivier blijft maar stromen met hoge snelheid en erorme kracht. In het Elephant Nature Park waren vorige keer maar een paar huttencomplexen gesneuveld, nu lijkt het erop dat alles weggeslagen zal gaan worden door de rivier, vreselijk. Alleen de hoofdhut staat nog overeind, hoorde ik vandaag van iemand anders die daar ook woont. Zij zei trouwens ook dat het water nu niet hoger staat dan de vorige keer, maar dat zegt niet zoveel blijkt dus. De stroming is zo sterk en krachtig dat het alles wegspoelt, ook omdat het nu al een paar dagen aanhoudt. Maar misschien dat dit in de stad van Chiang Mai minder erg is, al hoewel er natuurlijk niet zomaar drie mensen omkomen.

OlifAn
Stop elephanttrekking, Save The Elephant

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#8 Bericht door dirk » zaterdag 01 oktober 2005, 17:16

Nog een aantal foto's van Chiang Mai:

http://dutch.wunderground.com/wximage/v ... lideanchor
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Thailanders

#9 Bericht door Thailanders » donderdag 06 oktober 2005, 10:07

allemaal hartsikke bedankt voor jullie reacties, heel fijn om zulke respons te krijgen, zeker als je zelf niet meer weet hoe je antwoord op bepaalde vragen kunt krijgen.

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#10 Bericht door Okie » donderdag 06 oktober 2005, 14:53

Laatste berichtje van mijn vriendin uit CM die vertelde dat alles weer normaal begon te worden.

Okie

Gesloten

Terug naar “Natuur”